Pressbild: Säg hej

Bankbetyg– ett nytt sätt att jämföra Sveriges banker



PRESSMEDDELANDE 2014-01-28



Nu lanseras Bankbetyg, en helt ny tjänst som jämför Sveriges banker och låter kunderna tycka till. Samlad information om bankerna presenteras på ett tydligt sätt där konsumenten kan jämföra bland annat avgifter, bankkort och bolåneräntor, men även titta på andras betyg och själv kommentera.

"Bankerna låter sig inte jämföras med varandra. Röriga prislistor och svårnavigerade webbplatser gör det svårt för konsumenten att få en helhetsbild av tjänster och kostnader. Just därför har vi skapat Bankbetyg" – Joacim Nitz, grundare av Tycero som ligger bakom Bankbetyg.se.

Banken är idag en viktig del av konsumentens ekonomi. Tjänsteutbud, avgifter, tillgänglighet och kundservice är bara några av de faktorer som kunden måste väga in i sitt val av bank. Tyvärr har det fram tills idag varit svårt för konsumenten att kunna jämföra vad bankerna erbjuder, men även veta vad befintliga kunder tycker.

Med Bankbetyg kan man enkelt betygsätta, kommentera och jämföra bankerna inom olika områden, så som kundbemötande, teknik och tjänster. Man kan också läsa om hur andra uppfattar banken utifrån personliga kommentarer och betyg.

Det finns även möjlighet att jämföra bankernas aktuella bolåneräntor, betal- och kreditkort samt tjänster och andra egenskaper, som t.ex. öppettider, stöd för mobilappar och var man hittar banken i sociala medier.

- Bankbetyg har på bara några dagar efter publicering fyllts med hundratals betyg och kommentarer som kan hjälpa kunden att fatta bättre beslut, säger Andreas Öberg, grundare av Tycero.


Besök Bankbetyg på www.bankbetyg.se
Pressmaterial www.bankbetyg.se/press

För mer information:
Joacim Nitz: +46 704 806 225
Andreas Öberg: +46 709 923 560
E-post: info@bankbetyg.se


Om Bankbetyg

Bankbetyg är en svensk tjänst utvecklad av företaget Tycero AB som bl.a driver Smartbudget, Smartränta och Smartkalkyl som idag används av mer än 60 000 konsumenter.

Med Bankbetyg kan man

  • Betygsätta och kommentera banker.

  • Jämföra betyg inom olika områden så som kundbemötande, teknik och tjänster. Läsa åsikter från bankernas kunder.

  • Jämföra bankernas tjänster.

  • Jämföra bankkort.

  • Jämföra aktuella bolåneräntor och räntehistorik.

Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Styrränta och reporänta

    Styrränta är den ränta som idag faktiskt är centralbankernas i särklass viktigaste verktyg för att kunna stimulera en hel nations ekonomi under en rådande lågkonjunktur. Tack vare styrräntan har bankerna också möjlighet att kunna dämpa trycket på...

    Läs mer om Styrränta och reporänta

  • Kreditkort - Fördelar och nackdelar

    Ett kreditkort är en variant av ett kontokort, på samma sätt som ett vanligt bankkort utan kredit också är det. När du handlar med ett kreditkort betyder det att du tillfälligt lånar pengar av någon annan, vanligtvis en bank eller ett låneinstitut,...

    Läs mer om Kreditkort - Fördelar och nackdelar