Nordea



Tjänster

2,9

Kundbemötande

2,9

Avgifter

2,5

Teknik

2,9

Rekommenderas

2,3


Snittbetyg (240 betyg)

2,70

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-04-24)
  • Rörlig - 3,75%
  • Rörlig 3 mån - 2,04%
  • 1 år - 2,02%
  • 2 år - 2,08%
  • 3 år - 2,04%
  • 5 år - 2,46%


Grundinformation

  • www.nordea.se
  • Kontaktformulär
  • Privat: 0771-22 44 88
  • Privat: 00:00-24:00
  • Företag: 0771-33 55 99
  • Företag: Vardagar 08:00-20:00, Lördag-söndag 10:00-17:00
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 1100-1199,1401-2099,3000-3399,3410-4999
  • Org.nr: 516406-0120

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Nordea

  • 2,4

    Hanna Å (2017-02-17)

    Föreningskund i Nordea. Kundservicen är under all kritik. Fruktansvärt krångligt att få igenom ändring av firmatecknare, internetbank m.m. Man får inte hjälp när man går in på bankkontoret utan hänvisas till telefonbanken. Ringt telefonbanken ett antal gånger men de har själva inte koll på vilka blanketter som ska fyllas i. Efter några veckor skickar de tillbaka alla papper till mig och inga ändringar är gjorda, ytterligare någon blankett som ska fyllas i. Fyller i denna, skickar in, får allt i retur igen. Vår förening kommer nu att byta bank för det finns ingen som orkar vara kassör med Nordea som bank. Det enda plus som finns är att Nordea har lägre årsavgift för föreningar än de flesta andra banker.

  • 2,2

    Carina L (2017-02-08)

    Jag har varit kund hos banken i över 30 år, alltid skött mig. Har god inkomst, nu vill jag slå ihop ett par smålån men får nej av banken!?

  • 2,6

    Mattias K (2017-02-05)

    Svårt att få besked när man vill låna pengar för att köpa hus. De förhalade och förhalade och till slut kontaktade jag en annan bank - där fick jag lån samma dag, de tog hand om kontakten med mäklaren och överföringen av pengar utan att jag behövde göra något. Dagen efter att jag köpt huset ringde till slut Nordea för att glatt meddela att de beviljade lånet (till lite högre ränta än den andra banken tog), och blev väldigt upprörda när jag sade att jag redan hade ordnat det med en annan bank. De blev nästan aggressiva - "Men du har ju ansökt, och vi har jobbat med det här!". Ja, vad ska man säga mer om dem... nonchalanta, kundovänliga, övertygade om sin egen förträfflighet.

  • 1,4

    Christine A (2017-01-31)

    Jag gjorde en utlandsbetalning via internet-banken och använde en sparad mottagare. Av någon anledning hade kontonumret ändrats i banktjänsten så att en 0 fattades. Betalningen gjordes som en EXPRESS då det var mycket bråttom. När jag tre dagar senare fick förfrågan av mottagaren som för det första inte fått betalningen och för det andra då upptäckte på min skärmdump jag skickat att det var på väg till fel konto, kontaktade jag Nordea. Jag fick då veta att de kontaktats av mottagarbanken i Asien om detta problem men trots detta inte kontaktat mig. Märk väl att detta är en stor summa pengar som ska betalas express av en Premiumkund. Men när den inte går igenom väljer alltså ingen att kontakta mig, kunden. De lovade att rätta till kontonumret och att betalningen skulle göras omgående. Ytterligare 5 dagar senare kom pengarna plötsligt tillbaka in på mitt konto. Ingen hade hört av sig om att betalningen inte gått igenom. Jag kunde inte få hjälp av ordinarie kundtjänst utan vänta till dagen där på 08:30 när utlandsavd. öppnade. De bemötte mig otrevligt och kort och sa att det så klart inte gick att göra en ändring i kontonummer utan att pengarna så klart skulle komma tillbaka till mitt konto. Jag fick göra en ny inbetalning som de dessutom påstår måste vänta med att skickas till i morgon p.g.a. bankregler. De vill heller inte betala tillbaka de avgifter jag erlagt för expressbetalning då de påstår att betalningen ju nu genomförs. Visst kommer betalningen förhoppningsvis fram men 8 dagar för sent och med avsevärd skada för min affär.

  • 3,6

    Ren R (2017-01-23)

    Telefontjänst vill inte svara mina frågor utan bara flytta fram det, fick alltid strul med utlandsbetalningar.

  • 2,2

    Jonas L (2017-01-03)

    Opersonligt bemötande och ovilliga att låna ut pengar till bostadslån, trots långvarig relation och kreditvärdighet.

  • 1,4

    Amanda N (2016-12-29)

    Väldigt dålig kundservice. Bland det sämsta jag varit med om från något företag. Allt från fruktansvärd service som utlandskund då dem inte kunde förse mig med ett nytt kort när jag bodde i London (trots att de har kontor där) och nu när jag är hemflyttad införde de att man måste manuellt gå in och "öppna" sitt kort (går endast i max 60 min) så fort man gör en internetbetalning på mindre säkra sajter (dessa "mindre" sajter och appar inkluderar bla annat SL, Ebay, Uber mfl. Uber fungerar inte trots att jag går in och öppnar, och nu kan jag inte göra ett köp via KeyFlow vilket innebär att jag inte kan köpa en biljett till vårt nyårsfirande. Deras svar är att polisen är nöjd med deras säkerhetsuppdateringar. Det finns ingen tanke på customer service. Den jag pratade med sa att vissa kunder har bett om att ska kunna öppna sitt kort i längre perioden men att banken då inte kommer ersätta kunden vid bedrägerier - det är en risk jag tycker Nordea ska ta, så som så många andra banker tar, som om ni inte tjänar tillräckligt på oss kunder redan. Efter 33 år som kund byter jag - jag har fått nog helt enkelt.

  • 1,6

    Erik J (2016-10-26)

    Internettjänsterna uppdateras inte för att stödja senaste tekniken, kundsupporten har på tok för långa köer. Som privatsparare upplever jag närmast att banken motarbetar mig när jag försöker köpa något på internet eller genomföra en utlandsbetalning. För närvarande känns banken invecklad, förlegad och inte inriktad på privatpersoner.

  • 2,0

    Jan H (2016-10-19)

    Bemötande via centraliserad telefon är bedrövligt dåligt. I princip får man hota sig till att bli kopplad till ett lokalt kontor för att göra en så simpel sak som att komma i kontakt med en banktjänsteman. Mitt tålamod är slut så nu får det bli någon annan bank...

  • 1,6

    Fia Å (2016-10-14)

    Mycket dåligt kundbemötande västra hamngatan göteborg o Camilla. Ingen diskretion utan ljudligt inför andra kunder lät hon meddela mina privata bankförehavanden och genom frågeställningar. Fick mig känna mig som kriminell för jag bad om en enda månad amorteringsfritt på ett lån jag amortera av i flera år. Vidare fick jag avslag meddelat på mobil att jag ska betala min skuld. Sista åren har jag betalat 100.000 men en enda månad amorteringsfritt kunde banken inte medge. Är det så illa ställt o dessutom läggs det ju ränta även på uppskov förmodar jag. Tur det finns banker som är måna om sina kunder o har serviceminded personal.

  • 4,0

    Martin J (2016-10-14)

    Känns som att de ligger i framkant med sina planer. Träffade dessutom två riktigt duktiga rådgivare!! En del teknikstrul dock som drar ner lite

  • 1,8

    Dsffds S (2016-09-24)

    varit kund länge hos Nordea, men alltid tänkt att man ska byta men aldrig orkat. Har nog inget gott att säga om Nordea, "personlig bankman" som har 200 andra kunder och har tappat räkningen på hur många olika personer ja haft, så "opersonlig bankman" stämmer bättre. Dyra avgifter och skit jobbiga att ha o göra med för rabatter osv. Fan så mycket pengar man betalt genom åren för i stort sätt inget.

  • 2,6

    Karin S (2016-06-01)

    Jag har ett utländskt efternamn vilket gör Nordea väldigt misstänksamma mot en. Efter att ha ansökt om ett lån kände jag mig som en terrorist och bedragare, trots att jag varit kund hos dem sedan 1983. Har inga betalningsanmärkningar.

  • 1,5

    Sam D (2016-05-29)

    Dåligt support och information. Webbsidan tycks ha varit oförändrad sedan 1997. Hade gärna velat ha ett budget verktyg. De verkar inte intresserade av att konkurrera med alternativen.

  • 1,4

    Mattias B (2016-05-26)

    Absolut den sämsta bank när det gäller att hjälpa kunder skall byta bank omgånde

  • 3,0

    Rasmus A (2016-05-11)

    Jag har varit kund hos Nordea i över 30år, sedan den hette Nordbanken. Jag ville bekräfta att jag inte hade kredit på mitt Visa inför utlandsresa, så jag ringde kundsupport. Personen som svarade var arrogant och dumförklarande när jag ville kontrollera detta. -Ehh he, nä det har du inte... Obefintlig ränta på sparkonto fick mig att flytta pengar till en annan bank och Nordea tackade mig med att höja min avgift för att jag har för lite besparingar hos dem. Övriga avgifter är höga generellt hos Nordea enligt min mening. Uttalande från Nordeas ordförande Björn Wahlroos att det var "små pengasummor" i skattefria zoner när hans bank var överrepresenterad i Panama-härvan blir ett hån. Annars fungerar deras tjänster tillfredsställande. Det är bra att det finns konkurrenter för nu har jag tröttnat.

  • 2,8

    Tony L (2016-05-04)

    Har för många avgifter på olika transaktioner trots att man är förmånskund. Snåla med att förhandla ner ränta på bolån. Genomgående dåliga fonder. Gav råd om att byta till ett investeringssparkonto vid helt fel tidpunkt. Positivt är att internetbanken fungerar bra och man kan alltid få kontakt med sin bankman/kvinna.

  • 1,5

    Åsa F (2016-04-27)

    Nordea har inte förstått vikten av att ha nöjda kunder!

  • 1,8

    Ann S (2016-04-23)

    The worst bank I ever dealt with. Terrible service and no professionalism . They don't care about customers whatever amount of money you deal with. Simply not acceptable for such big bank with the history behind. I will close all my deals with it asap.

  • 3,0

    Martin S (2016-04-09)

    En riktig skitbank, har varit kund i 50 år men detta har man ingen kredit av. banken verkar leva ovanför stratosfären, skall omgående byta både privat och för mina företag för principens skull, det skall inte löna sig att konstant skita i sina kunder och inte ta ansvar för de fadäser som de facto hänt. Bankens enda räddning är att man är för stor att tappa banktillståndet, detta måste få konsekvenser. Styrelsens lama ursäkter späder på oron för bankens agerande.

  • 2,2

    Robin A (2016-04-07)

    Skulle ni sluta att sno våra skattepengar och hålla på med att hjälpa rika kunder undan skatten skulle jag fortsatt vara kund. Nu kommer jag byta bank.

  • 1,6

    Klara N (2016-04-04)

    Nu har internetbanken i alla fall slutat gå ner den 25e varje månad, just när man vill kolla av sina räkningar. Deras appar är ganska nice men webbarna har de inte rört sen 95 ungefär. Det går inte att sortera sina transaktioner på när de gjordes utan bara på när banken genomförde den. Internetbanken för företag är under all kritik och jag anser att den dessutom är dyr.

  • 2,2

    Sandra G (2016-04-04)

    Lojaliteten är ensidig. Nordea har aldrig hjälpt mig när jag behövt dem som mest. Ska givetvis byta bank.

  • 1,8

    Mattias K (2016-03-11)

    Har varit kund hos Nordea sedan 1992. Jag har konsekvent skött mina bankaffärer. Aldrig haft någon betalningsanmärkning. Fast anställning sedan 19 år tillbaka. Nu har jag som så många andra blivit sjukskriven pga stress och arbetsbelastning. Min ekonomi är körd i botten. Jag vänder mig till min bank, Nordea, för att ansöka om ett utökat medlemslån på 30.000:- (Trettio tusenlappar.) för att kunna minska månadsutgifter, dvs lösa in småskulder och krediter genom att baka ihop till ETT lån ("lyxfällan-metoden"). Jag blir nekad. Nordea motiverar det med att Nordea inte vill utöka min skuld när jag har det så ekonomiskt svårt. Nordeas resonemang är med andra ord att ju fler utgifter jag har på en månad, desto säkrare är det att jag klarar återbetalningen till Nordea. Det är skönt att ha en bank att hålla sig i när det blåser.. Besvikelsen är total. Jag avråder alla att befatta sig med Nordea då lojalitet hos Nordea är minst sagt ensidig. Jag byter naturligtvis bank efter detta.

  • 1,8

    Björn H (2016-02-25)

    Har haft Nordea i många år men som de behandlar en gammal kund är beklagligt. Hade en jättebra personlig bankman, han gick i pension. Nordea har dess sedan 2 år tillbaks gjort stora förändringar i Uddevalla. Har fått en ny personlig bankman som inte längre går att prata med utan det skall vara någon form av mail kontakt, boka möta kan vara besvärligt. Har dessutom blivit bollad mellan olika personliga bankmän med en viss röra, de har inte haft koll på uppgifter, förmedlat information om vissa handlingar till den nya bankmannen. När vi försökte förhandla ner räntan ville de ha min HELA amf pension och alla försäkringar hos sig. Med tanke på hur bra Nordea hanterar sina fonder så blev det ett nej. Banken är helt opersonlig och blivit för systematisk. Märks att de "nya" bankmännen fått strikta förhållningsregler mot sina kunder. Man saknar de gamla bankmännen som tog ett mera eget ansvar. Nej nu skall vi allvarligt fundera på att byta bank.

  • 3,0

    Johan I (2016-02-05)

    För mig har det varit mycket besvärligt att komma i kontakt med personlig bankman. Ibland har det tagit en vecka innan jag fått besked och istället för att kontakta mig och förklara vad dröjsmålet berott på hur man helt enkelt struntat i det. På grund av detta, I kombination med en lovad lägre bostadsränta, byter vi till Länsförsäkringar inom de närmaste dagarna och samlar även försäkringarna där.

  • 1,6

    Robin S (2016-01-14)

    Jag har haft Nordea i många år. Men då miljö och rättvisa har blivit två centrala frågor i mitt liv kan jag inte längre använda dem som bank. Dessutom är deras web och app omsidiga.

  • 1,8

    Johan T (2016-01-14)

    Nordeas kundsupport är ett totalhaveri. Min gissning är att dem lagt ut denna tjänst på ett externt bolag med ung och okunnig personal som gissar och hittar på när dem inte kan ge svar på enkla frågor. Olika besked varje gång beroende på vem man pratar med. Ingen återkoppling fast detta utlovas, samt telefonköer på 15-45 min. Otroligt frustrerande. Kommer nu byta bank.

  • 2,8

    Abram M (2015-12-22)

    Inga tjänster för Windows Phone (inte ens för Windows 10) vilket är bedrövligt.

  • 2,6

    Oskar K (2015-12-16)

    Nordea har genomfört en ändring som gör att man inte kan handla med kort på nätet i vissa butiker om man inte manuellt går in och låser upp kortet på hemsidan först. De har dock inte tänkt på hur man ska hantera köp som inte genomförs direkt utan genomförs vid en senare tidpunkt, och ingen funktion finns för att tillåta denna typ av köp. Detta gäller samtliga kort och tvingar därmed mig att byta bank.

  • 2,4

    Erik A (2015-12-05)

    Var tvungna att byta bank iom bostadslån och hade ICA Banken sen tidigare. Nordea har krånglat med bankkort som tog 6 veckor att få, autogiron som inte fungerar, personlig bankman som det går att få tag i om man har riktig tur och ett en rejält föråldrad internetbank. ICA, vi saknar dig!

  • 2,0

    Arber B (2015-11-17)

    I oktober 2015 införde Nordea utan min vetskap att man vid internatköp måste först aktivera kortet man ska använda. Detta är då ett problem eftersom man aktiverar kortet i endast 30minuter. Om man tex gör en beställning hos Apple som inte drar pengarna direkt utan när varan faktiskt skickas så gör Nordeas system det omöjligt att beställa och använda mitt kort. Jag har haft Nordea i 2o år men nu är det tack och hej!

  • 5,0

    Mia S (2015-10-29)

    Så nöjd! En bank som tänker framtidsmässigt. Enkel internetbank där man kan ordna med allting (bara man är villig att göra det) Bittra och okunniga människor som klagar på allt när det gäller Nordea, de vet inte hur man gör och är för lata att lära sig. Jag är nöjd med Nordea, de är tillgängliga dygnet runt och som jag sa tidigare - det är en framtidsbank.

  • 1,0

    Pia G (2015-10-17)

    Svårtillgängligt, inte möjligt att boka möten- lång väntetid på kontoret. Uselt bemötande och extremt dålig service. Besökt kontoret den 6 okt för ett mycket enkelt arvskifte, avsluta ett personkonto hos Nordea och föra över innestående pengar till ett konto i Swedbank. I dag är det den 17 (!) okt och pengarna är ännu inte överförda. Har kontaktat kundtjänst fyra gånger och fått fyra olika besked, datum för genomförandet har varje gång flyttats fram. De anställda på Nordea verkar anse att pengarna är deras och därmed inte har några skyldigheter att genomföra en mycket enkel arbetsuppgift.

  • 2,0

    Lennart Ö (2015-08-04)

    Det finns endast 1 st. Nordeabank som har öppet för kunder i hela regionen Göteborg samt Mölndal. Den ligger i Mölndal. Osannolikt bemötande mot kunder i banken.

  • 2,4

    Joachim H (2015-07-13)

    Nordea är ej flexibla. Personliga bankmän återkommer väldigt sent eller inte alls. Dåligt med tjänster och utbud. Säljer gärna sina egna fonder mm med höga kostnader. Ganska ointresserade av att finansiera projekt både privat och företag. De verkar mest intresserade av att spara in på kostnader och sälja lönsamma produkter.

  • 2,0

    Love C (2015-07-04)

    Flitiga med att kräva "personligt besök" vilket betyder många mils resa till närmaste kontor med personlig service. Orimligt lång kötid för kundtjänst per telefon. Jag byter bank nu.

  • 1,6

    David H (2015-06-11)

    Förfärliga höga fondavgifter för påstått "aktivt" och "smart" förvaltade fonder som år efter åt presterar under jämförindex. Råd om att binda boräntan på hög nivå visade sig vara mycket kostsamt. Krångligt sen hantering av nytt konto för nystartat bolag. Trist och byråkratiskt. Girigt.

  • 2,0

    Vilhelm B (2015-06-02)

    Har tyvärr tappat rejält på tjänstesidan senaste åren. Tyvärr klent fondutbud. Bytte bank när de lade ner sin Windows Phone app och tydligen inte heller klarar av att göra en mobilanpassad sida. Vill man ha en bank som på 90-talet så fungerar de fortfarande.

  • 1,0

    Emma R (2015-06-01)

    Okunniga anställda med dåligt bemötande. För krångligt att ta hand om sina bankärenden då inget kontor i stockholm har kvällsöppet (man kan söka efter kontor på nordeas hemsida och då klicka i ett alternativ att man söker kvällsöppet, då dyker det upp ett enda kontor i stockholm. Dem har öppet till 16.30.), samtidigt som man inte kan få någon hjälp över telefon eftersom att man inte kan legitimera sig (jag är ej kund i banken men måste ha med dem att göra ändå då min lön betalas genom Nordea.) Hur ska man kunna få hjälp när man jobbar 08.00-17.00? Nu har jag pga av krångel och fel från bankens sida inte fått min lön utbetald. Jag skickade in ett papper till banken med uppgifter om var pengarna skulle skickas (till min bank) för mer än en månad sedan. Kom pengarna in? Nej. Så jag åkte till ett Nordea kontor under lunchen (behövde ta extra lång lunch och förlorar därigenom pengar. Tack.) och kvinnan som jag pratade med kunde inte ens hitta var pengarna var någonstans. Hon kunde dock se att anledningen till detta krångel är för att någon på Nordea inte matade in mina kontonummer korrekt och därför kom dem inte in på mitt konto. Hon behövde ringa samtal efter samtal för att få hjälp och tillslut inse att banken har skickat ut en utbetalningsavi. Har jag fått hem någon sådan? Självklart inte. Så jag ringer till Nordea i syfte av att få en ny hemskickad och fråga om den förra någonsin skickades ut och isåfall antagligen försvann i posten. Killen jag pratar med förklarar då för mig att det inte finns någonting banken kan göra, dem kan inte skicka ut en ny eller ens se om den förra skickades ut. För det finns inget register över det. Sen säger han att jag måste gå till min arbetsgivare, be dem skicka en ny beställning eller något sånt på min lön så att Nordea efter det kan skicka ut en ny avi. Sen när jag påpekar hur absurt det är, att jag ska behöva gå igenom så mycket krångel och slit bara för att någon på Nordea inte lyckades registrera mitt kontonummer rätt (hur svårt kan det vara??), då svarar han "Ja, det kan man ju tycka". Så tack Nordea, ni lyckas kosta mig pengar genom att inte kunna ert jobb och ni ger mig stora problem med att betala mina räkningar i tid. Riktigt värdelös bank

  • 1,8

    Elusabet L (2015-06-01)

    NORDEA avslutat mitt plusgiro jag haft sedan 1979 utan varsel. Fick besked av min kund som skulle sätta in pengar att det inte fanns längre. För att komma till det lokala kontoret för att få en förklaring då kundtjänst hänvisade dit och kopplade mig dit som blev bortkopplat. Ringer kundtjänst igen och sitter i telefonkö igen 15-20 minuter. Inget varsel om att kontot skulle avslutas till mig som kund.

  • 2,6

    Joakim L (2015-05-19)

    Har varit nöjd med Nordea tidigare men senaste har det gått utför. De har gett mig ny bankman varannan vecka och den senaste bankmannen har inte ens ett nummer att ringa utan är enbart tillgänglig via e-mail. Ska jag boka möte så är det 1 månads väntetid. Supporten från Nordeas huvudkontor har också varit hemsk det senaste. De har gett mig felaktig information 3 gånger när jag ringt vilket har resulterat i att vi gick miste om ett hus vi gärna ville köpa. De är dock trevliga när jag ringer även om de säger felaktiga saker...

  • 1,8

    Elsa B (2015-04-29)

    Årsavgift drogs varje år för min lilla summa jag satte in för några år sedan. Uppgången i pensionssparandet blev nu bara 7% och jag valde att ta ut besparingen som engångssumma. Fyllt 55 år.

  • 4,6

    Claes J (2015-04-27)

    Aldrig varit några som helst problem med varken internet,kundtjänst,lån eller bankman. Trevligt bemötande, lätt att låna, lätt att få svar på frågor och funderingar man har. Samt kunnig och utbildad personal. Har kontakt regelbundet med min bakman som till och med ringde och önskade god jul och gott nytt år! Och undrade hur det var med en och barnen. Har allt hos nordea idag. Och så kommer det förbli. Minuset är kontanterna, det saknar jag. Men finns inte en bank på 10 mils radie som hanterar kontanter där jag bor. Så hos >Nordea stannar jag och min familj.

  • 1,8

    Ahmed M (2015-03-12)

    Loggar man in genom Nordea appen med bank id så får man inte ta del av all information som finns så som betalningar, pension, lönespecifikation m.m. Jag tycker att Nordea har väldigt dåligt service till kunderna och ingen bra bemötande.

  • 2,0

    Peter M (2015-02-22)

    Banken känns gammaldags. Så fort vi vill göra något måste vi antingen ta ledigt från jobbet och ta oss till ett kontor eller så behöver papper skickas fram och tillbaka för påskrifter. Dessutom blir vi hela tiden uppmanade att spara mer. Det känns nästan som att man luras till att låsa sina pengar hos dem.

  • 4,2

    Carl D (2015-01-29)

    Många klagar på Nordea, men det har alltid funkat för mig. Gränssnittet är väl inte det bästa på internetbanken eller i apparna - men det funkar och gör det man vill.

  • 1,6

    Hippie C (2015-01-07)

    Oändligt mycket fel och problem hos mina 20 år med dem. Inloggningen är en katastrof. De håller fortfarande på med dosor! Överföringar, speciellt utländska är det en massa strul med! Det går INTE att ringa dem! Man får prata med en robot som kopplar bort en efter 10 minuter och säjer att det är för många före i kön!

  • 2,6

    Tina L (2015-01-02)

    Om det är kris och man behöver hjälp i form av ett lån då är det riktigt uselt att ens egen bank inte kan hjälpa en. För att de bara följer sina riktlinjer som man inte uppfyller. Jag vet att ett större lån för att samla krediter och sms lån hade hjälpt mig och jag kan lova att jag aldrig hade satt mig i denna ohållbara situationen nån gång mer! Istället ska jag tvingas uppsöka kronofogden för en skuldsanering vilket kanske också kommer att innebära att det lånet jag redan har hos er kanske inte blir tillbaka betalat. Jag ska byta bank så fort jag kan.

  • 2,2

    Niclas E (2014-12-30)

    Det är 2014 och jag måste betala 40 SEK för att skicka en liten summa pengar från Nordea Sverige till Danmark. Mottagaren i Danmark som också har Nordea måste betala 50 DKK för att få sina pengar! Hade det varit 1914 så hade jag haft en viss förståelse, men i IT-samhället NU - inom samma bank, så är det obegripligt...

  • 1,4

    Georg S (2014-12-11)

    Lång tid i telefon. När problemet inte kunde lösas via kundcenter fick jag höra att de har andra kundsaker att göra. Morsning och goodbuy från en just KUND.

  • 1,0

    Rune W (2014-12-05)

    Ålderdomlig och krånglig hemsida för bankärenden. Får aldrig tag i min s.k. personliga bankman (egentligen säljare) som endast hör av sig när denne vill sälja fonder eller göra (för banken) förmånliga placeringar. Synnerligen krångligt om man vill ställa en enkel fråga per telefon. Måste uppge personnummer och personlig kod och därefter sitta i telefonkö! Ringer numera någon annan bank där jag inte är kund. Får direkt svar av en bankman som hjälper mig med mina frågor trots att jag inte är kund hos dem! Placerar nu alltmer på Avanza. Synd att man ännu inte kan sköta sina bankärende på deras hemsida, utan måste ha kvar annan bank för detta.

  • 4,6

    Anna K (2014-11-18)

    Aldrig haft något strul med något.

  • 2,2

    Peter G (2014-11-09)

    Ålderdomlig internetbank. Lång väntetid i telefonkö

  • 1,2

    Lars J (2014-10-28)

    Jag är en vanlig svensk viking och har varit kund hos Nordea sedan starten och har varit mer eller mindre hyfsat nöjd under alla dessa år. Nu så har jag flera gånger blivit dåligt bemött av nonchalant personal som hellre ser till hur mycket man tjänar än till en lång och trogen kund. Trots både lån och sparande under väldigt många år så ser de mer till storleken på plånboken än till personen. Vid ett av dessa negativa tillfällen då jag besökte Nordea så blev dessutom min fru bemött med en ointresserad blick och attityd ( frun är född i annat land ) och jag yttrade då något om att byta bank. Flera kunder vände sig om och både lyssnade samt tittade nyfiket vad detta handlade om. Personalen vände därefter sig därefter helt om med ryggen åt mig och tog nästa kund. Detta är bara en av flera incidenter. Jag och min familj kommer garanterat att byta bank inom kort!

  • 2,0

    Therese L (2014-10-27)

    Jag får min lön betald i kontanter och detta är totalt omöjligt att sätta in på mitt konto på Nordea trots lönespecifikation som talar om vartifrån de kommer. De rekommenderar själva att byta bank om man får lön betald i kontanter på kundtjänst. Fruktansvärt dåligt! Jag och min sambo byter bank direkt.

  • 1,6

    Morris M (2014-10-07)

    Otroligt dåligt bemötande av kunder på ett flertal kontor, dålig kunskap, har strulat till ett lån flera gånger om, dålig kommunikation, säger en sak på telefon och en annan på kontor. Struliga banktjänster, som med jämnt mellanrum ligger nere. Dyrare än de andra bankerna, högre ränta på lånen. Finns absolut ingen anledning att välja Nordea.

  • 5,0

    Alexander G (2014-10-07)

    Har varit kund i 4 år och har aldrig haft något strul. Hade t ex ingen full konantinsats vid bostdsrättsköp men fick lån ändå med en väldigt förmånlig ränta! Appen och hemsidan är smidig och funkar klockrent. Inga långa väntetider när man ringer och ärenden åtgärdas snabbt via mail. Nordea är transparenta, ärliga och de jag har haft kontakt med vill sina kunders bästa!

  • 1,6

    Marja S (2014-08-24)

    Dåliga placeringsråd, oengagerad och okunnig personlig bankman som inte gör vad hen lovar. Tiden går, inget händer.

  • 1,6

    Krister K (2014-08-05)

    När man lägger ner stödet för Windows mobile var det droppen, dags att byta bank.

  • 1,6

    Henrik J (2014-07-06)

    Jag är mycket besviken på att Nordea valt att inte stödja Windows Phone. Stödet har varit dåligt hela tiden, men sedan 1 juli 2014 så är det helt bortlockat :(

  • 1,4

    Malin L (2014-07-04)

    Nordea har gått från att vara föregångare inom bank i mobilen till att idag inte ens utveckla en app för Windows phone. När detta påtalas är reaktionen ej kundvänlig.

  • 1,4

    Andreas F (2014-07-04)

    En bank där man inte kan utföra sina banktjänster på mobil (Windows Phone) och platta (Windows RT) kan inte få ett betyg annat än uselt.

  • 1,8

    Fredrik J (2014-07-03)

    Har varit kund hos Nordea i 25 år. Har alltid fått bra hjälp av personalen på banken som alltid varit trevliga och givit ett bra bemötande. Men nu kommer det tråkiga. Banken har beslutat att inte bygga vidare på Windows Phone appen. Detta är skandal. Kunderna bör kunna använda tjänsterna som dom betalar för oavsett vilken plattform dom använder. Handelsbanken , Länsförsäkringar, Ikano bank har fungerande appar för Windows Phone och Swedbank håller på att utveckla en app. Ett råd till Nordea är att tänk om eller bli av med 200 000 kunder till någon av konkurrenterna. Nordeas kund, på väg till handels banken.

  • 1,8

    Henrik H (2014-07-03)

    Dålig service, ingen app till Windows Phone

  • 1,8

    Johnny J (2014-07-03)

    Varför supportar man inte Windows Phone??

  • 1,4

    Peter L (2014-07-03)

    Konstant dåligt bemötande, det ska bl.a. finnas en personlig bankman. När denna byts får man ett brev som beskriver att vi byter. Men inte till vem eller när. Varken den gamla eller den nya personliga bankpersonen meddelar något. Man stänger av funktioner i en fungerande app för windows phone med motiveringen för få användare. Men hur ska det bli fler om det inte finns någon app och enl. mig som kund har banken ett ansvar att se till att jag som betalar för tjänster kan komma åt dem på mina enheter inte de enheter de tycker ska användas.

  • 1,8

    Fredrik S (2014-07-02)

    Att få välja plattform på sin utrustning efter vilken bank man har är inte acceptabelt. En bank ska finnas där kunderna är även om det är i en liten mindre skara. Att tycka att alla kunder är lika viktiga och finnas tillgänglig, det är service. Något Nordea inte har, tyvärr.

  • 2,2

    Cristian C (2014-07-02)

    Att ta bort stöd för en växande plattform som Windows Phone är helt ofattbart 2014. Man gör mer och mer med mobilen och att då välja att ta bort stöd för sina kunder är totalt ointelligent.

  • 1,8

    Lars L (2014-06-10)

    Nordea har skyhöga vinster, men klarar likväl inte av att hålla sig med en modern IT-miljö.

  • 1,8

    Michael L (2014-06-02)

    Eftersom att de har beslutat sig för att lägga ner allt stöd för Windows Phone i juni så kommer jag att byta bank. En app är viktigt för mig och naturligtvis så ska en stor bank ha stöd för samtliga plattformar.

  • 4,8

    Linda H (2014-03-03)

    Det är lätt att få hjälp om man behöver. Perfekt att ha en personlig bankman som man kan nå få tag på när som helst!

  • 4,8

    Emil L (2014-02-15)

    Nordea är en bank med väldigt trevlig personal som alltid hjälpt mig med de ärenden jag haft och tipsat om fördelaktiga erbjudanden för mig (t.ex. skapa ett studentkonto och på så sätt slapp jag betala kortavgiften). Jag har haft Nordea i 6 år (skaffade electronkort när jag var 13 år) och allting har fungerat utan komplikationer. Det finns många kontor i närheten som går att besöka vid t.ex insättning av kontanter. Hemsidan är smidig och priserna tycker jag är bra. Rekommenderar verkligen Nordea som bank till andra.

  • 1,8

    Jan K (2014-02-06)

    Snål och gniden Bank. Rådgivare som bara ser till egen profit.

  • 4,4

    Marie C (2014-02-04)

    Trevlig personal både på bankkontoret och på telefonkundtjänten. Snabba med överföringar även till andra banker.

  • 5,0

    Henrik L (2014-02-03)

    Har alltid varit bra bemötande. Många smidiga tjänster och trevlig personal.

  • 3,4

    Marcus S (2014-02-03)

    Rådgivarna är försäljare som försöker sälja på mig massa produkter men när man påpekat det så går det bra att avstå och pruta bra på bolånet.

  • 1,0

    Magnus B (2014-01-31)

    Hade Nordea som bank i ca 12 år. Skulle in och prata bolån för första gången. Mannen i kassan tittade på mig med en dömande blick och bad mig sedan gå in på deras hemsida och läsa där. Jag fick heller inte boka in en tid då "allt ändå står på hemsidan". Detta var efter 40 minuter i kö. Efter detta bytte jag bank.

  • 2,4

    Martin L (2014-01-30)

    Får betala för mobilbank m.m. trots att det minskar deras kostnader i stället för att jag ska gå till bankkontor. Otroligt låg sparränta.

  • 2,2

    Alex S (2014-01-29)

    Hade banken i 10 år, långa köer både på telefon och i kontor. Sällan trevlig personal samt okunnig. Fick ta upp ärenden 2-3 gånger var för att det skulle bli rätt. Buggar i internetbanken, många "underhåll", deras mobilsida låg ofta nere.

  • 1,0

    Fredrik N (2014-01-29)

    Mitt nystartade bolag nekades att öppna konto här utan förklaring. Har varit kund i banken i många år. Chockad. Avslutat alla konton, undvik!

  • 3,3

    Per N (2014-01-29)

    Borde ha gratis internetbank.

  • 1,2

    M S (2014-01-28)

    Jag får inte sätta in mina egna kontanter på mitt egna konto hos min säregna bank. Övriga kommentarer överflödiga.

  • 3,6

    Björn A (2014-01-20)

    Bemötandet är mycket bra. E-leg på hemsidan borttaget, ej bra. Inga kontanter längre, inte bra.

  • 3,4

    Rolf G J (2014-01-20)

    Inte helt oväntat blir man onekligen annorlunda bemött beroende på mängden pengar man har. Ju mer pengar desto bättre bemötande. Sorgligt men sant!

  • 2,2

    Daniel L (2014-01-20)

    En muntlig överenskommelse om låneräntenivå vid omförhandling gällde inte när det väl skulle skrivas på. Dåligt tekniskt stöd om man använder Mac. Bra telefonsupport.

  • 3,2

    Annika N (2014-01-18)

    Serviceminded, men tyvärr har vissa e-tjänster visat sig vara mycket utsatta för teknikstrul.

  • 3,4

    Birgitta B (2014-01-17)

    Tycker det är dåligt att det inte händer något om man gör en betalning på fredag eftermiddag utan måste vänta tills måndag innan det dras.

  • 3,0

    Magnus H (2014-01-17)

    Jag hade otur med bankkontoret på Kungsgatan. Min bankman var oseriös och höll mig troende att ränterabatten skulle fortlöpa. Jag behövde bara komma och lyssna på information om hur de förvaltar pensionssparande. Dock kom aldrig inbjudan eller svar på telefon/mail. Denna oanträffbarhet ledde till att jag missade tid att förhandla med andra banker , för rabatten löpte ut och jag talade med kontorschefen. Min nya bankman försökte ganska otrevligt tvinga mig att flytta in tjänstepensionen. Men jag stod på mig och nu har dom bytt ut bägge dessa bankmän (eller så har de bytt självmant) samt chefen för kontoret. Och jag är nöjd med Skandiabanken utan påtvingad flytt av pensionsspar. Det var ganska tidskrävande process men värt mödan. SEB, LF, Skandia, Nordea som jag har varit kund hos har samma uppsättning tjänster så bemötande och självständighet var det som avgjorde.

  • 3,8

    Cecilia A (2014-01-16)

    Bra som privatbank. Ligger långt efter som företagsbank är min känsla.

  • 2,6

    Mikael N (2014-01-16)

    Minus: -Med jämna mellanrum så stänger Nordea ner sina banktjänster helt för underhållsarbete. Avbrotten gäller uttagsautomater samt tjänster via telefon och Internet. -Möjlighet att enkelt exportera fullständig kontohistorik saknas. Det är dock möjligt att exportera en månad åt gången. Plus: +Nordea har stöd för Mobilt BankID för inloggning och signering. +Nordea är ansluten till Swish.

  • 4,0

    Nomie L (2014-01-15)

    Bytt "Personlig Bankman" några gånger, men varit mycket nöjd med de sista. Förhandlat ränta som jag också är nöjd med. Får råd/hjälp direkt när jag önskar det. Är Förmånskund och tycker inte att jag har mycket avgifter. Lite längre öppettider och lördagsöppet vore önskvärt. Kontanthantering på alla kontor står också på önskelistan.

  • 4,0

    Ulrika J (2014-01-15)

    Bra bemötande av vår bankman, mycket god service vid tex låneansökan. Jag känner mig trygg när jag kontaktar min bank. Har även haft möjlighet att påverka räntan och får ett professionellt bemötande när det gäller sparande, pension mm.

  • 4,4

    Lars O (2014-01-15)

    Nordea som bank har väl bara ett problem i dagens läge, nämligen att man inte längre hanterar kontanter i någon högre grad. I Uppsala finns det ett enda kontor där man kan sätta in pengar. Detta vore väl kanske inget problem om de åtminstone kunde hantera pengar via kort inne på kontoret. Att föra över pengar från ett kort till bankkontot går endast att göra genom att ta ut pengarna via en uttagsautomat, och sedan gå in på (det enda) kontoret som hantera pengar (en halv trappa upp) och sätta in det. Väldigt osmidigt. Min personliga bankman har fungerat bra, även om de bytts ut några gånger på vägen. I stort sett har jag fått mycket bra bemötande hittills när jag varit inne på kontor och diskuterat mina problem.

  • 4,8

    Mikael M (2014-01-14)

    Nordea upplevs väldigt professionellt. De erbjuder de senaste tjänsterna man kan tänka sig. Gott och trevligt bemötande av personlig bankman samt bästa bolåneräntan på marknaden!

  • 2,4

    Fredrik B (2014-01-14)

    Rent generellt är jag väldigt emot de stora bankerna. Jag är kvar i banken av ren lathet men hade valt en annan om jag fick börja om. Vissa funktioner som har tagits bort hade jag gärna haft kvar som t ex virtuellt VISA-kort. Jag har en privat bankman som jag är väldigt nöjd med och som regelbundet hör av sig, därav det högre betyget på kundbemötande. Avgifterna är något av de högre och där hade de kunnat sänka något. Tekniskt tycker jag de haft vissa problem, det senaste har vart Appen som funnits ett tag men gjorts om väldigt mycket senaste halvåret och buggat ordentligt (bättre just nu för tillfället dock).

  • 2,6

    Mahbod L (2014-01-14)

    Jätteofta fel på tekniken.

  • 4,6

    Christoffer G (2014-01-14)

    Att ha en relation till sin bank är oerhört viktigt, jag har det med min och det fungerar kanon.

  • 4,0

    Patrik Ö (2014-01-13)

    Nordea är i helhet en mycket bra bank. Har för mig aldrig varit något som helst strul. Har dessutom en utmärkt internetbank. Inte mycket att klaga på med andra ord.

  • 3,0

    Lasse W (2014-01-09)

    Nordea är - trots sin storlek - en bra bank. Det som definitivt drar ner betyget är de personliga bankmän jag haft. Två har överhuvudtaget inte visat något intresse för mig som kund. Så dålig kund är jag inte. I och för sig hade jag själv kunnat ta kontakt. Mina två tidigare har inte levererat några bättre råd för ekonomiska placeringar.

  • 2,6

    Kens W (2014-01-09)

    Nordea på webben är sådär. De har satsat på mycket funktion men lite på användarvänligheten. Det mesta på webben känns gammaldags och de uppdaterar långsamt. Deras mobila app är dock bättre. Med den kan man göra det som behövs som privatperson. Mycket har blivit bättre med att man nu kan skippa deras dosa och köra mobilt e-leg både på webben och mobila appen.

  • 1,8

    David K (2014-01-06)

    Sämst, kände mig aldrig välkommen som kund .

  • 3,0

    Kerstin F (2014-01-05)

    Som de andra storbankerna har Nordea ett fullgott utbud av produkter men desto mindre service. Som trogen kunde i banken i flera decennier har jag aldrig blivit kontaktad av min bank trots att jag varje månad, varje vecka använder deras tjänster. De löser ärende i kundtjänst men saknar proaktivtet, de borde ta chansen att fånga in mig som blivande bolånekund. Internetbanken strular ofta men är förbättrad nu med mobilt bank-id. Minus är att man betalar 40 kronor i uttagsavgift utanför Euroländer.

  • 4,8

    Ulf B (2014-01-05)

    Nordeas Internetbank är i en helt annan klass än fysiska Nordea.

  • 3,6

    Beatrice L (2014-01-05)

    Trygg och pålitlig bank med bra möjligheter för studenter.

  • 3,8

    Michael P (2014-01-04)

    Nordea känns som en seriös aktör, mycket av förtroendet för banken har jag fått av min personliga bankkvinna.

  • 3,4

    Patrik K (2014-01-03)

    Använder Nordea både privat och för mitt företag. Privat: Har ej haft några som helst tekniska problem, är väldigt nöjd. Den nya appen Mobilbanken är riktigt bra, t.ex. när jag var på semester kunde jag lätt "öppna" mitt kreditkort så att den fungerade även utomlands. Tyvärr är Nordea (liksom säkert alla andra banker) inte speciellt neutrala i sin rådgivning (=försäljning). Rekommenderar och pushar hårt sina egna fonder; helst dom fonder som har höga avgifter. Företag: Företagsdelen har ej riktigt hängt med i utvecklingen. Webbplatsen känns föråldrad och det finns inga appar som man kan använda. Däremot kan jag rekommendera bankens kundtjänst/service. I samband med att jag öppnade ett konto så uppstod ett litet fel. När jag upptäckte detta och informerade Nordea så var dom snabba att be om ursäkt och kompensera mig. Fick ett väldigt trevligt bemötande.

  • 4,6

    Peter K (2014-01-02)

    En bank som erbjuder mig helhetsrådgivning. Swedbank som jag hade tidigare var bara intresserade utav att kränga produkter. Nordea har en bra mobilapp som jag använder hela tiden tillsammans med mobilt bank-id.

  • 3,8

    Mårten W (2013-12-27)

    Nordea fungerar friktionsfritt. Dessutom älskar jag att man nu kan logga in med mobilt bank id. Internet-tjänsten lämnar lite övrigt att önska, men jämfört med andra banker jag kikat på är den i topp.

  • 3,4

    Maria G (2013-12-21)

    Jag blev otrevligt bemött när jag avslutade ett sparkonto hos Nordea. Lagom kul efter att jag stått i kö i ca 30 minuter.

  • 3,4

    Joacim N (2013-12-20)

    Jag valde att byta till Nordea då vi inte fick lånelöfte av Swedbank. Kundbemötandet var mycket bra och effektivt. De få gånger jag varit på kontoren har allt fungerat bra. Dock tycker jag öppettiderna är under all kritik, man måste helt enkelt springa iväg på lunchen för att kunna besöka ett kontor. Webbtjänsten funkar, men inte mycket mer. Jag saknar ett modernt gränssnitt. Detta gäller även appen. Nordea har haft mycket problem med sin webb, men senaste månaderna har det fungerat bra. Det skulle vara kul om Nordea kunde bli lite mer moderna och erbjuda lite nytänk.

Om Nordea

Nordea är det största finansiella företaget i Norden och har cirka 33 000 anställda. I gruppen ingår banker och dotterbanker som är bland de största på respektive marknad i Sverige, Finland, Danmark och Norge. Nordea har över 10 miljoner bankkunder, fler än 1400 kontor och 700 000 företagskunder.


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Sparränta

    Sparränta är den procentsats som du får på ditt sparade belopp när du lånar ut dina pengar till en bank eller annat finansiellt institut. Precis som andra typer av räntor kan sparräntan vara både rörlig och fast. Det vill säga att räntan kan vara...

    Läs mer om Sparränta

  • Kreditkort - Fördelar och nackdelar

    Ett kreditkort är en variant av ett kontokort, på samma sätt som ett vanligt bankkort utan kredit också är det. När du handlar med ett kreditkort betyder det att du tillfälligt lånar pengar av någon annan, vanligtvis en bank eller ett låneinstitut,...

    Läs mer om Kreditkort - Fördelar och nackdelar