Nordea
Tjänster
2,8
Kundbemötande
2,6
Avgifter
2,3
Teknik
2,8
Rekommenderas
2,1
Snittbetyg (324 betyg)
2,50
Bolåneräntor
Aktuella räntor (Uppdaterat 2018-11-22)
- Rörlig - 3,75%
- Rörlig 3 mån - 1,89%
- 1 år - 1,99%
- 2 år - 1,99%
- 3 år - 1,99%
- 5 år - 2,29%
Grundinformation
- www.nordea.se
- Kontaktformulär
- Privat: 0771-22 44 88
- Privat: 00:00-24:00
- Företag: 0771-33 55 99
- Företag: Vardagar 08:00-20:00, Lördag-söndag 10:00-17:00
- Huvudkontor: Stockholm
- Clearingnr.: 1100-1199,1401-2099,3000-3399,3410-4999
- Org.nr: 516406-0120
Kringtjänster/teknik
- Swish
- Förenklad inloggning
- BankID
- Mobilt BankID
-
Mobil webbsida
-
Responsiv webb
-
Responsiv bank
- Smartbudget
Om Nordea
Nordea är det största finansiella företaget i Norden och har cirka 33 000 anställda. I gruppen ingår banker och dotterbanker som är bland de största på respektive marknad i Sverige, Finland, Danmark och Norge. Nordea har över 10 miljoner bankkunder, fler än 1400 kontor och 700 000 företagskunder.
Eril M (2018-05-15)
Känns som internetbanken ligger mer nere än den är uppe och fungerar! Senast idag, hela dagen har den legat nere. Vidare... appen är under all kritik. Går t ex ej att göra några aktieaffärer direkt i appen som hos andra banker. Väldigt enkel och 90-tals känsla över appen..
Emelie S (2018-04-11)
Har haft Nordea hela mitt liv men nu börjar det bli dags att byta. Opersonlig och ointresserad kundsupport (när det kom till bolån, sparande var de väldigt intresserade av).
David H (2018-03-15)
Står sig inte i konkurrensen: för hög ränta, för dålig tillgänglighet. Obefintliga öppettider (för den som har bankärenden till ett kontor). I första hand är det boräntan som gjorde att vi bytte bank, en halv procentenhet lägre hos vissa konkurrenter.
Annika H (2018-02-26)
Ville föra över aktier som jag hade ärvt - fick fel svar 2 ggr vilket resulterade i att jag öppnade "fel konto". Det hela tog flera veckor att reda ut där banken bara beklagade att de givit fel svar ... grrrrr
J H (2018-02-22)
Jättedåligt bemötande, i princip obefintliga öppettider. Plus för enkelt bankkonto nummer (personnummer). Men Måste vara Sveriges sämsta bank?
Sofia P (2018-02-20)
Den mest otrevliga kundservice jag varit med om. Varje gång man kontaktar dom pratar dom nedlåtande till en som om man inte fattar något.
Uppsala N (2018-02-07)
Har varit kund sedan PK-banken men nu får det bara nog. Fick en ny personlig bankman inte kunde hjälpa mig med ett bolån. Hen hade dålig koll och var inte förberedd inför mötet. SBAB nästa.
F T (2018-01-30)
Jag tycker att Nordea har en stabil teknik och bra med tjänster. Men tyvärr där stannar det hela för mig. Nu när jag behöver få ut mer av min bank, har de svikit mig på flera punkter och gjort gjort mig besviken på flera punkter. Det är dags för mig att gå vidare från en arrogant bank till en bank som vill ge service..
Roger B (2018-01-22)
Nordea har tappat kundfokus i sin jakt på att jaga kostnader i digitaliseringens kölvatten. Jag kallas ”premiekund” trots att jag inte kan nå ”min” personliga bankman varken direkt på telefon eller mail. Jag tvingas istället att gå via kundtjänst som aldrig kan lösa något mer än de ärenden som jag själv kan utföra via inloggning. Det tar 2-3 dagar tills min bankman hör av sig. När jag får kontakt är han och Nordea mest intresserad av ”att se över mitt sparande”. Kommer lämna Nordea inom kort till förmån för någon av nischbankerna.
Robert E (2017-12-29)
Hur seriöst upplevs det när Nordea med miljardvinster inte ens kan utveckla en supporttjänst där man som kund får reda på vilken plats man är på i telefonkön? Helt värdelöst att inte direkt få en uppfattning om du är på plats 3 eller 100 och om den ungefärliga tiden att vänta är 5 eller 35 minuter. Det enda söndertjatade meddelandet som repeteras var 20:e sekund är "tack för att du väntar, vi tar emot ditt samtal så snart vi kan" och "Alla våra medarbetare är upptagna, men var vänlig vänta så svarar vi så snart någon blir ledig". I stort sett alla statliga myndigheter och lite större serviceföretag har en telefonsupport där man som kund ges den enkla servicen att få veta hur länge du har att förvänta dig i telefonkön eller ange ditt telefonnummer så blir du uppringd utan att förlora din plats i kön. Nordea leker med kunders dyrbara tid och tvingar en att slösa bort sin tid på telefonkö där man tvingas lägga på efter 20 minuter.