Länsförsäkringar



Tjänster

3,8

Kundbemötande

3,4

Avgifter

3,6

Teknik

3,8

Rekommenderas

3,6


Snittbetyg (156 betyg)

3,62

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-04-24)
  • Rörlig 3 mån - 2,03%
  • 1 år - 2,04%
  • 2 år - 2,06%
  • 3 år - 2,05%
  • 5 år - 2,45%
  • 10 år - 3,4%


Grundinformation

  • www.lansforsakringar.se
  • stockholm@lansforsakringar.se
  • Privat: 08-562 834 00
  • Privat: Vardagar 08:00-22:00, lördag 10:00-15:00, söndag 15:00-22:00
  • Företag: 08-562 834 75
  • Företag: Vardagar 08:00-17:00
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 9020-9029,3400-3409,9060-9069
  • Org.nr: 516401-9878

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Länsförsäkringar

  • 5,0

    Johan T (2017-04-21)

    Tidigare kund hos Skandia och Swedbank. Trivs mycket bättre med Länsförsäkringar på alla områden. Mycket bra bemötande varje gång man ringer och praktiskt att kunna samla allt hos en och samma kontakt. Personlig service (Länsförsäkringar Älvsborg) och teknik i framkant - vad mer behöver man?

  • 4,2

    Hanna Å (2017-02-17)

    Hade Swedbank tidigare men upplevde att flera av handläggarna på det lokala Swedbank-kontoret hade dåligt bemötande och var oflexibla med att lösa saker åt en. Bytte därför till Länsförsäkringar för 7-8 år sedan. Personligt bemötande, alltid trevliga, lätt att få hjälp med allt när man besöker bankkontoret. Även bra helhetslösning med bank, bolån, försäkringar, pensionssparande, mäklare. Haft inbrott i huset en gång samt blivit bestulen på mobiltelefon en gång och var lätt att anmäla på försäkringen och få ersättning. Ibland har de mycket att göra och det tar lite tid innan man får svar på att boka in en tid. Deras största minus är internetbanktjänsten. Har varit en hel del tekniska problem med den. Bytte webläsare på min Mac men blev ej bättre. Nu har de uppgraderat internetbanken och nu är den tekniskt mer stabil än tidigare.

  • 5,0

    Jimmy N (2017-01-19)

    Supernöjd. Bytte för ca 1 år sedan från Swedbank då främst för deras dåliga kundbemötande. Helt annat bemötande på Länsförsäkringar Norrbotten. Ska däremot nämna att jag haft relativt lite kontakt med dem. Gillar deras meddelande system där jag alltid fått snabbt svar (inom 24h). Svaren har kommit med telefonnummer om man har frågor så man kan prata med samma person och inte någon anonym kundtjänst. Appen fungerar enligt mig bättre än Swedbank och Nordnets appar som är de jag har erfarenhet av.

  • 2,2

    Ylva S (2017-01-09)

    Bäst bolåneränt men k-a-o-s på bolånekontoret och väldigt oengagerad kundtjänst.

  • 1,8

    Leif N (2017-01-02)

    För ca 20 år sedan, så flyttade jag över till Länsförsäkringar Bank bl.a för att jag tyckte att dom hade bättre villkor än övriga banker när det gällde ränta på sparande. Sedan så har jag även lagt upp sparande i pension och ISK hos LF-bank och fått erbjudanden om än de ena och de andra och fått veta hur bra det är att vara guldkund. Men jag blir bara mer och mer besviken på denna bank. För ett antal år sedan så skaffade jag ett VISA-kopplat (bank och kreditkort) som jag var tvungen att ha, för att vara guldkund hos denna bank med alla förmåner det innebär. Detta kort fick jag då veta att det skulle vara avgiftsfritt för mej som guldkund. För ett år sedan så drog dom ändå 225 kr för detta kort. Jag kontaktade då LF-bank och fick reda på att om jag skulle få tillbaka denna avgift så var jag tvungen att öppna ett sparande i ISK för att behålla min status som guldkund och få mitt VISA-kort kostnadsfritt. Sagt och gjort så gjorde jag detta och fick tillbaka avgiften. Nu vid detta årsskifte så gick dom in och drog en avgift på 275 kr för detta kort, utan att meddela mej. När jag åter idag tar kontakt med banken, så får jag till upplysning att betalkort med kredit inte är fritt, utan bara bankkort för uttag. Blev väldigt upprörd över detta och känner mej lurad, eftersom jag aldrig förr har betalt någon avgift för kortet. Då påstår dom att detta beror på att banken har gjort ett undantag för den avgiften, alla de år som jag har haft det som guldkund. Denna förklaring köper jag icke och hävdar att detta kort ska vara avgiftsfritt som jag blev informerad om, när jag skaffade det. Nu ska jag ansöka om ett vanligt bankkort utan kredit och försöka få tillbaka avgiften, som har dragits från mitt konto. Upplyste även banken om den dåligt och i den närmaste obefintliga ränta som dom har på sina sparkonton och har sedan ett par år tillbaka överfört allt mitt övriga sparande till "nischbanker" som ger bättre avkastning och omfattas av insättningsgarantin, som alla s.k storbanker inkl. Länsförsäkringar Bank har.

  • 2,6

    Martin P (2016-12-29)

    Som många andra banker. De pumpar pengar ur kunderna. Men när man behöver få hjälp från ex. hemförsäkringen så vänder och vrider de på avtalen så i stort sett alltid avslag.

  • 4,6

    David N (2016-12-29)

    Jag gick över från Nordea till Länsförsäkringar för lite mer än ett år sedan och är supernöjd än så länge. De hjälpte mig med att flytta allt från sparande och lån till försäkringar och det hela gick väldigt smidigt. När man samlar allt hos Länsförsäkringar får man snabbt en väldigt bra överblick vilket jag gillar. Jag har inte så mycket kontakt med banken i övrigt vilket kanske är en bra sak, men kan därmed inte svara på hur det är med support/svar på frågor osv. De få gångerna jag har haft en fråga har jag använt deras "meddelande"-system och det har i alla fall fungerat bra och jag har fått tillfredställande svar. I början var jag missnöjd med att hemsidan kändes ganska utdaterad jämfört med andra banker och även deras egen app, men nu är de i full fart med att uppdatera även hemsidan så inget att klaga på där heller. Visst händer det att det är tekniskt strul i bland, men inte alls lika ofta som jag upplevde med Nordea.

  • 1,6

    Martin T (2016-11-01)

    Alltid tekniskt strul med app och inloggning. Krävs många fysiska besök för att få allt att fungera. Krångligt att göra ändringar.

  • 3,4

    Jens H (2016-10-13)

    Länsförsäkringar drog pengar via autogiro men bilförsäkringen var uppsagd...supporten sa att pengarna skulle betalas tillbaka men inte ett ord om när! Några dagar efter via ett brev informerade Lf att pengarna skulle betalas tillbaka efter 12 dagar! Pengarna ska betalas omgående när de gjort ett misstag!

  • 2,6

    Anthonia L (2016-10-12)

    Gällande tjänsterna som Länsförsäkringar erbjuder är de jämförliga med andra försäkringsbolag. Däremot är kundtjänsten den bedrövligaste jag varit med om. Sa upp en försäkring för en månad sedan och ringde idag och undrade varför jag inte fått tillbaka den kvarvarande summan på försäkringen. De hade då tydligen helt missat att avsluta försäkringen så jag fick betala en månad i onödan. Vidare är personalen i kundtjänst för Sundsvall nedlåtande och otrevlig vilket är tillräckligt för att jag ska byta försäkringsbolag.

  • 4,8

    Johanna V (2016-10-11)

    Det gäller en riktig kooperation, som jag är verkligen helt nöjd med. Kundbemötande /support ger jag inte 100% eftersom man inte kan ha kontakt i privacy när man kommer till kontoret (i Leksand) och vill prata om försäkringspaket. Alla som väntar kan enkelt höra vad jag säger. Annars en bra bank!!

  • 2,8

    Frédéric F (2016-09-25)

    Länsförsäkringar ligger många år bakom övriga banker vad gäller den tekniska biten. Det fordras pappersformulär via snigelpost för att ansöka om och ändra många tjänster.

  • 3,2

    Widmar G (2016-08-12)

    Är storkund, har flertalet företag, försäkringar för dem samt privata ekonomin. Så bemötandet är gott, men de har tyvärr problem med att förstå kundens vilja och önskemål. Extremt försiktig bank, ska vara 0 risk, men ta betalt för 99% risk. :(

  • 2,8

    Anders N (2016-07-26)

    Denna bank höll på att tappa bort en fondöverföring helt då de inte visste vart fondandelarna tagit vägen. Ridå!

  • 4,6

    David H (2016-07-09)

    Minus för försämrade räntor. Plus för bra premier och försäkringar till förmånliga priser. Bra kundtjänst.

  • 3,2

    Birgitta S (2016-06-28)

    Vansinnigt otrevligt bemötande i Sisjön! Banktjänsterna jättebra så länge man håller sig på Internet!

  • 5,0

    Johan J (2016-04-27)

    Superbra ban väldigt kundvänliga

  • 5,0

    Johan O (2016-04-24)

    Allt samlat på en plats kan inte bli bättre

  • 4,8

    Ernst W (2016-04-12)

    Har tidigare varit kund i en av de största bankerna, med betydligt sämre service och eftersatta tjänster. Hos Länsförsäkringar har jag direkt fått en personlig bankkontakt som jag kan bolla ekonomiska frågor med direkt över telefon eller mail, och får alltid snabba och kompetenta svar. Dessutom en väldigt serviceminded attityd och trevligt bemötande de gånger jag fysiskt varit på bankkontoret.

  • 5,0

    Marcus T (2016-04-05)

    Bra sparande, bra förmåner som guldkund, fick en bra bolåneränta, snygg design, bra kundbemötande. Har tidigare haft Swedbank. Känndes som en rejäl uppgradering att byta till LF

  • 5,0

    Johan N (2016-02-21)

    Byte från en stor bank till Länsförsäkringar och är mycket nöjd. Jag är framförallt nöjd med mobilappen/ webbsidan som man använder nästan dagligen. Och som guldkund har man väldigt bra förmåner. Kundservice har jag enbart varit i kontakt med när det gäller försäkringsärende då har det aldrig varit några problem. Men när det gäller bolån är jag hellre hos SBAB tillsvidare.

  • 1,8

    E F (2016-01-18)

    Totalt värdelösa på kundservice. Omöjliga att få tag i och nonchalanta mot sina kunder!! De är bara intresserade av en som kund tills man låst räntorna och blir bunden hos dem.

  • 1,0

    Annika G (2016-01-15)

    Som delägare i ett dödsbo har det varit näst intill omöjligt att få något hjälp. Bemötandet är arrogant och otrevligt, vilket ju blir värre när man förlorat en anhörig. Anställda på kontoren vet inte vad jag har rätt att göra som dödsbodelägare. De kan helt enkelt inte lagstiftningen och avfärdar mig hellre än att försöka hjälpa till. Jag känner både ilska och frustration vid varje kontakt med banken och rekommenderar ingen att bli kund hos länsförsäkringar bank!

  • 2,2

    Martin H (2016-01-14)

    Väldigt svårt att hålla koll på saldot på kortet då kostnader dras 1-3 dagar efter det att köpet genomförts. Dyr avgift då summan på kortkontot kommer under noll. Detta blir väldigt svårt att reglera om man inte har alla pengar på kortet.

  • 5,0

    Carl R (2015-12-03)

    En bra bank med bra villkor och bra service

  • 2,0

    Anna S (2015-10-29)

    Jag har valt att byta från länsförsäkringar bank. Anledningen till detta är servicen. Omöjligt att få kontakt med min rådgivare som dessutom är otrevlig. Inte nog med det: Rådgivaren vägrade dessutom ringa min mäklare (som är från annat bolag än länsförsäkringar) när hon hade frågor kring den nya värderingen av min lägenhet, istället ansåg rådgivaren att endast länsförsäkringars egna mäklare kunde ge en rättvis värdering. Mycket missnöjd.

  • 4,6

    Simon S (2015-08-06)

    LF-kund med hemförsäkring, bolån samt bank. Enkel och snabb kontakt i samband med byte från Swedbank, i övrigt inte behövt kontakta dem. Blev uppringd och fick bra information när min hemförsäkring ändrades (gratisperiod löpte ut). Tekniskt så erbjuds de tjänster jag nyttjar såsom bra mobilapp, Swish och Mobilt BankID. Gränssnittet för internetbanken ser ut som något från tidigt 2000-tal men fungerar i regel OK. Önskade även försäkra min motorcykel hos LF men deras premier, likt många andra, är ofta hutlöst höga. Guldkund eller inte spelar ingen roll, försäkringspriserna förhandlas icket.

  • 4,8

    Kristina B (2015-07-27)

    Vi bytte från Nordea till LF 2004. Bästa vi gjort! Vi har allt från bolån, sparande, försäkringar och fonder hos LF. Teknik den bästa. Smidighet med att kunna sköta alla bankärenden via internet och telefon/mejl kontakt. Inget jamsande och tramsande med personliga besök för att legitimera sig m.m. Bevittnad fotokopia av körkort per post och allt är möjligt hos denna bank. kommer aldrig att byta om de fortsätter så här.

  • 1,6

    Gunilla B (2015-06-20)

    Bytte till LF från Swedbank hösten 2013 och fick hjälp med allt och skrev på alla papper för överföring av konton - sparande - lån. Jättebra tänkte jag :-) Men det var för bra för att vara sant, ingenting fungerade!!! Jag fick själv se till att allting registrerades både för inkommande lön och ersättningar, sparande och lån. Hade precis köpt en ny bostad och hade ett sk. överbryggningslån med ränta, vilket var räntefritt hos min förra bank Swedbank, som skulle betalas vid tillträdet. Blev helt paff över att det fick jag ombesörja helt själv. Har sålt bostad tidigare och då ordnades allt med lånen på banken, inte att jag som privatperson ska ringa och ordna med lösen av lån. Har haft otaliga kontakter med LF's kundtjänst o olika frågor och upplever dem som otroligt inkompetenta och inte villiga till att finna lösningar/svar. Till slut vände jag mig högre upp i organisationen för att få ett bra och rätt svar. Och passade på att tala om hur jag som kund upplevde servicen och kompetensen inom kundtjänsten. Och inte har det blivit bättre ser jag efter att ha läst alla kommentarer då detta för mig inträffade för mer än 1 ½ år sedan. Så undrar också vad de baserar sina skriverier om att LF blivit utsedd till Årets Bank på. Ja inte är det utefter sina kunders tyckanden i alla fall. Rekommenderar inte någon att byta till denna bank, åtminstone fundera och överväg noga beslutet innan.

  • 1,8

    Hasse E (2015-06-01)

    Jag kan inte längre, ned bästa vilja i världen, - säga att vi numera är nöjda med Länsförsäkringar Bank! De har skrutit med att dom blivit bästa bank ett par tre år, men jag motsätter mig på det bestämdaste att detta numera stämmer. Har föreslagit att vi mot att vi stannar kvar som privatkund, med bankkonto, sparkonto samt fonder, skall bli befriade från den ränta som blir upplupen mellan uppsägning av ett bolån och dess avtalstid! MEN NEJ! Nästa förslag från min familj var att kunna överföra befintligt lån till en nyanskaffad bostadsrätt i HSBs nyproduktion! Trots ett långvarigt kundförhållande med Länsförsäkringar - där vi t o m länge varit sk "Gukdkund" då man har alla åtaganden med såväl lån, som sparade samt villa och fordonsförsäkringar - OCH utan några betalningsanmärkningar genom alla år. NEJ, Länsförsäkringar , genom sina dominanta chefer tackade bestämt nej till ett fortsatt engagemang - med den något sjaskiga förklaringen "Att vi har minsann, åtagande i vår tur mot våra långivare!" Det är ju närmast löjeväckande att en bank skulle ha besvär med ett litet bolån omfattande endast 1,5 miljoner sv kronor. Det är ju som "en skvätt i Atlanten" - för en bank! Vi blev mycket bryskt och oprofessionellt bemötta och behandlade! Nu avser vi att lämna Länsförsäkringar Bank, som också har halkat långt ned i den tabell, som anger bästa bankkontakt! /Hasse Eliasson

  • 4,0

    Sven L (2015-05-25)

    Länsförsäkringar är väldigt dåliga på att ta kontakt med en när man söker lån. Det kan ta flera veckor och under den tiden har man hittat en bra långivare på annan plats. Synd Sven Lind Mora

  • 3,0

    Gil R (2015-04-06)

    En liten missad räkning kom till inkasso (ej betalningsamärkning). Det gjorde att de inte kunde bevilja något lån pga av något regelverk de har. Jag kunde inte tro det var sant, och frågade flera gånger även högre upp om det verkligen stämde. Att alla ekonomiska förutsättning var goda och att lånet var litet var betydelselöst, deras regelverk är tydligen helt orubbligt.

  • 3,0

    Ingmar A (2015-03-23)

    De skriver att de nu har företagslån men det finns inte om man inte vill pantsätta sitt hus.

  • 2,2

    Sune B (2015-03-10)

    Höga räntor, krångliga rutiner där man skall besöka banken personligen.

  • 2,2

    Jimmie W (2015-03-05)

    Jag öppnade konto här då en säljare sa att det va gratis och gav rabatter. Jag använde ej banken och ett år senare skulle jag gå in och kolla, då hade dem dragit en årsavgift på ett konto utan pengar och sen en övertrasseringsavgift på det och allt detta utan att skicka brev eller kontakta mig på något sätt. Ovanpå allt så var dem väldigt otrevliga på bankkontoret och avslutade mitt Visakort som jag senare insåg att jag ändå hade betalt för.

  • 1,8

    Sandra A (2015-03-05)

    Uselt från dag ett från det att vi blev kunder. Vi accepterade deras erbjudande mot att de skulle hjälpa oss att finansiera vårt husbygge, när vi sedan kom med produktionskalkyl, ritningar och ett färdigt bygglov var de plötsligt inte längre intresserade av att finansiera. De skyllde på att slutvärdet inte skulle motsvara byggkostnaden, vilket deras så kallade mäklare (som inte ens bemödade sig med en visit på fastigheten) ansåg sig veta allt om. Att så inte var fallet blev vi varse. Närliggande fastigheter med mindre areal, sämre skick och läge har sålts för långt över vårt uppskattade värde. Vår oberoende besiktningsman förstår inte heller hur LF räknat när de gjort värderingen. Man har dessutom lagt vårat befintliga fastighetslån i flera olika lån trots att allt rymmer inom 75% av fastighetens värde, alltså med god marginal skulle kunna läggas som ett bottenlån. Vi har skyhöga räntor på alla lån, ett privatlån på runt 50 000 lades upp på eget bevåg av bankmannen med en löptid på 12 år (!). När vi började ifrågasätta blev det andra toner från banktjänstemannen, till slut ignorerade han oss fullständigt. Länsförsäkringar har i princip förstört tre år av våra liv där vi skulle byggt vårt hus, ekonomibyggnader etc. Fruktansvärt usla att ha att göra med och deras "Bästa bank 20xx" symboler som dyker upp överallt känns som ett självutnämnande och ett riktigt hån. Internetbank och appar är värdelösa, sälja/köpa fonder tar sådan tid att börsen hinner svänga många gånger innan man har pengarna på kontot eller nya andelar i sin portfölj. Att teckna livförsäkringar för sin respektive var nog det mest skrattretande kapitlet. Det krävdes ca 8 inskickade ansökningar innan vi fick det som vi ville, trodde vi, för det visade sig sedan att det var felaktigt upplagt ändå. Vi struntade i dessa och skaffade livförsäkringar på annat håll. För varje år som går har villkoren ändrats till det sämre och när man påtalat detta har man bemötts av tystnad. Värt att tillägga är då att vi är höginkomsttagare med 1,2 miljoner i samlad inkomst per år, men pga att LF agerat som skitstövlar har vi hamnat i kölvattnet med dyra blancolån för att täcka det kostnaderna för det påbörjade husbygget som LF alltså helt sonika drog sig ur mitt i uppstarten. Utan förklaring dessutom. Vi avskyr Länsförsäkringar och byter förhoppningsvis bank inom kort till en som ser potentialen i oss. Mitt råd, välj en annan bank! Vilken som helst. LF drivs av ett gäng amatörer är vår uppfattning.

  • 2,5

    Lars P (2015-02-16)

    Helt värdelös internetbank och apparna är tyvärr ännu sämre. Det är 2015 och deras nivå känns mer som 2005. Framför allt användargränssnittet är makalöst förvirrat och dåligt.

  • 1,6

    Per H (2015-02-16)

    Hemsidan är värdelös, man blir utloggad pga tekniskt fel ofta!

  • 2,0

    David C (2015-01-27)

    De jobbar med lockbete för att få kunder och sedan ändrar de sina avtal så de blir sämre för varje år man är kund hos dem. Jag fick gratis bankkort och betalkort och 20% rabatt på försäkring när jag signade up från början. Jag har inte ändrat någonting från mitt håll, men nu har jag ingen rabatt på försäkringen längre och jag måste betala för både bankkort och betalkort. Detta endast för att de ändrade avtalen i efterhand. Och när man kontaktar dem säger det bara "vi måste följa våra riktlinjer, tyvärr kan vi inte göra något åt det". BS. Fall inte för deras lockbeten. Om ni gillar dem för deras tjänster, så fine, men bli inte kund för att det finns förmåner, för de kommer de ta ifrån dig så fort du varit kund ett par år och inte orkar byta bank igen.

  • 4,4

    Ronny A (2015-01-23)

    Tycker Länsförsäkringar är en bra bank men får inte full pott pga långsam hantering vid köp/sälj fonder. Köp/sälj fonder tar oftast 7 kalenderdagar att hantera vilket jag tycker är alldeles för lång tid!

  • 5,0

    Lars H (2015-01-20)

    Jämfört med Swedbank är Länsförsäkringar fantastisk i sitt bemötande av mig som kund. Swedbank var både dåliga och besvärliga och begär fullständigt orimlig ersättning för överflyttning av lån. "vi är en affärsbank och har inte som målsättning att vara billiga utan att vara lönsamma " Tror någon att man vill ha en sådan affärsrelation? Men Länsförsäkringar ser mig som kund på ett helt annat sätt. Länsförsäkringar kan verkligen hantera hela bredden av tjänster från hemförsäkring, gårdsförsäkring, pensioner- lån mm på ett mycket proffsigt och vänligt sätt. Allt fungerar och vår kundansvarige bryr sig verkligen. Återbäringen på försäkringssidan och helkundsrabatten ser jag som ett kvitto på att de vill ha mig som kund. Är beredd att betala för att slippa min gamla bank där jag både haft företag och privata konton i 40 år! Rekommenderar Länsförsäkringar Bank och lägg även dina försäkringar hos Länsförsäkringar. Det blir både förmånligast och trevligast.

  • 1,0

    Markus T (2015-01-17)

    Fruktansvärd oprofessionell och oseriös bank och försäkringsbolag, har varit i kontakt med väldigt många olika personer på LF och har alltid fått uppleva samma sak och de är ett väldigt dåligt kund bemötande, så jag kan tyvärr inte rekommendera dem till någon.

  • 1,6

    Stefan J (2015-01-15)

    Bytte bank till Länsförsäkringar i mars och fick över mina sista värdepapper igår, allt krångla och de följde inte upp ärendet utan jag fick hela tiden söka efter dem och ligga på och tjata för att det skulle hända något.

  • 4,6

    Robert B (2015-01-12)

    Gått från en liten bank med kass app till en bank med det senaste. Mycket bra app som numer har allting. Var tidiga med bankid. Hade tidigare skandiabanken, men gick över till LF då det blev förmånligt då jag hade försäkringarna hos dem. Såg fördel med en personlig bankman som hjälpt mig mycket.

  • 4,8

    Thomas Å (2014-12-16)

    Jag har samlat allt här och får därigenom en Guldkundsrabatt som är svårslagen (bl a gratis bankkort till hela familjen). Smidigt att ha allt på ett ställe, från aktier och pensionssparande till bankkonton, bolån och försäkringar.

  • 3,0

    Daniel T (2014-12-15)

    Tycker Länsförsäkringar som helhet är en bra bank men att de har tappat en hel del av mitt förtroende under senare tid. De har t.ex. helt tagit bort min helkundsrabatt på bolån utan att förvarna mig om det. När jag ville prata om det fanns det inget att diskutera utan de ryckte bara på axlarna. 1 miljon i bolån gick då direkt till en annan bank. De har också svårt att följa upp med prissättning på banktjänster som deras fonder t.ex. Jämför med Avanza som är marknadsledande enligt mig själv. Det är också tekniskt svårt att se utvecklingen på fonder och andra värdepapper då deras tjänster inte är flexibla i hur man presenterar rapporter etc. Där har de massor att göra! Deras mobilapp är lysande och utvecklas hela tiden, Plus i kanten!

  • 4,0

    Rupiec R (2014-12-01)

    Man borde inte behöva använda bankdosan 2 gånger för att göra en betalning. Man borde kunna verifiera en betalning med Bank-ID eller mobilt Bank-ID.

  • 1,0

    N N (2014-11-07)

    Jag kan inte logga in med säkerhetsdosan via Internetbanken. Jag ringer supporten, denna har ingen aning. Jag ber dem stoppa mitt sparande i min privata pension, de har ingen behörighet. Katastrof.

  • 1,6

    Lars G (2014-10-13)

    Support som inte svarar på mail vid flertalet gånger. Måste ringa för att få kontakt med dom men man får inte så bra hjälp där heller.

  • 3,8

    Linus S (2014-10-07)

    En bra bank. De bryr sig och har bra support.

  • 3,8

    Lisa I (2014-09-17)

    Själva banken är riktigt bra men kundtjänsten är usel. Flera gånger har jag fått svar som "vet inte" utan att dom ens tänker till eller försöker. Nu senast kunde jag inte göra en betalning till ett bankkonto och skickade de olika kombinationer som jag försökt med till kundtjänsten när jag bad om hjälp. Som svar fick jag att jag skulle försöka med en av dom kombinationer jag redan försökt med. Mer oengagerad kan man väl inte bli om man inte ens läser mailet. Usch

  • 3,8

    Richard M (2014-09-13)

    Jag blir bemött bra av min personliga bankman och har inte haft några problem med det. Dock tycker jag att tekniskt så ligger LF efter. Min lön kommer in den 25:e men registreras som den 20:e av någon anledning vilket gör mos av den geniala appen Tink. Ostrukturerad och ologisk internettjänst. Ibland dröjer det bra länge innan köp syns på kontot vilket jag aldrig hade problem med innan hos Swedbank. Det går inte ändra kod på kort eller internettjänst och dom är olika så det blir massa koder.

  • 3,4

    Johan J (2014-08-27)

    Väldigt dålig bemötning på banksidan trots ont om kunder inne på banken, lång tid att få svar på frågor och lånelöften. Trots att jag är kund där..

  • 4,6

    Stefan F (2014-08-15)

    Banken är lokal. Kontor finns på orten. Hemsidan är lokal. Support finns inom länet. Länsförsäkringar är medlemsägt till skillnad från "de fyra rövarna".

  • 4,8

    Eric S (2014-08-14)

    Alltid hjälpt mig och varit otroligt tillmötesgående. Rekommenderas starkt!

  • 4,8

    Anders P (2014-06-10)

    Är väldigt nöjd med Länsförsäkringar! Att ha både sparande och försäkringar på samma ställe är väldigt smidigt. Dessutom ger det rejält med bonus på försäkringarna samt att jag slipper alla avgifter på Visa-kort och internetbank. Jag bytte till Länsförsäkringar (från Swedbank) eftersom de satsar på bankapp till Windows Phone. Denna app funkar väldigt bra och har de funktioner jag behöver ha på mobilen. Betalar exempelvis alla mina räkningar via appen. Det som kan förbättras är internetbanken som i vissa lägen är lite svårnavigerad och omständlig, men i stort funkar även internetbanken riktigt bra och har dessutom en trevlig design jämfört med många andra bankers internetbank.

  • 4,2

    Lars L (2014-06-10)

    Man borde inte behöva använda bankdosan 2 gånger för att göra en betalning. Man borde kunna verifiera en betalning med mobilt Bank-ID.

  • 3,8

    Mikael J (2014-03-27)

    Konstiga rekommendationer på fonder. I deras ISK kan man bara handla deras rekommenderade, hälften är deras egna vilket är tråkigt då de inte ligger så bra till i avkastning jämfört med andra.

  • 4,8

    Olivia J (2014-02-16)

    Mycket nöjd med bemötande och svar på frågor. Appen fungerar otroligt bra och är lätt att använda.

  • 2,6

    Johan N (2014-02-11)

    De tjänster som de erbjuder fungerar enkelt och bra, en mycket smidig app för att kontrollera och flytta pengar mellan konton, köpa och sälja fonder osv. Däremot är deras kundbemötande under all kritik. Det började med att min företagskontakt inte svarade på mail, klickade bort mig på telefon och hörde aldrig av sig igen. Jag fick tala med min kontakt för privata ärenden och hon skulle se till att han hörde av sig och att det antagligen var ett missförstånd. Detta var i februari 2013 och har idag (februari 2014) fortfarande inte hört något. För några månader sedan har jag även ansökt om bostadslån. Precis efter jag vunnit budgivningen och ska diskutera räntan med banken har även min privatkontakt gått upp i rök. Jag har mailat och ringt, och även kontaktat deras allmänna support i ett försök att få tag på någon som jag kan diskutera boräntan med men har inte hört något där heller. Utan att fortfarande höra ett knyst från min bank har de nu skickat hem lånepapper med standardränta till mig som de vill att jag ska skriva på och skicka in - något som jag absolut inte tänker göra utan istället söka mig efter andra banker för att få lån och således successivt flytta över mina övriga tjänster dit också (lön- & sparkonto, fondkonto, aktiekonto, hem- & livsförsäkring samt företagskonto. Det kan visserligen vara kopplat till Stureplanskontoret men deras ignoranta bemötande har knappast gett mig en bättrad syn på Länsförsäkringar som bank och lånegivare.

  • 4,8

    Hillevi H (2014-02-06)

    Sedan jag för tre år sedan startade med Länsförsäkringar har jag alltid fått den bästa servicen oavsett vad det handlat om (stor skillnad från min förra bank). De har bra öppet tider när man behöver besöka kontoret och inget tycks vara omöjligt för dem att ordna för en. Jag är på det hela taget mycket nöjd!!

  • 5,0

    Annika L (2014-02-05)

    Rekommenderar varmt Länsförsäkringar, kundbemötande är deras fokus och kompetensen är hög. Detta är en helhetslösning för mig som kund.

  • 4,4

    Thomas K (2014-02-03)

    Kundtjänsten är tyvärr inte så engagerade att hjälpa till.

  • 1,2

    Magnus B (2014-01-31)

    Vansinnigt dåligt bemötande, i alla fall där du inte ska bli kund eller köpa fonder eller försäkring. För duktiga säljare har de. De anställda verkar ha stora problem med sitt back-office då de tvingas göra otroligt mycket administration för minsta sak, t ex öppna ett gemensamt konto med sin sambo. Försäkringsdelen hanteras som ett helt annat bolag, otroligt mycket krångel. Skulle aldrig rekommendera Länsförsäkringar till en vän.

  • 4,8

    Ein A (2014-01-31)

    Väldligt trevlig bank. Man får alltid prata med kunnigt folk de få gånger jag kontaktat supporten. Deras mobilapp är nog ibland marknadens bästa, då den stödjer det mesta man behöver i bankväg. Enda nackdelen är att de är en relativt "liten" bank. Så överföringar till och från de större bankerna tar någon dag eller tre.

  • 4,6

    Stefan O (2014-01-31)

    Det enda negativa jag kan komma på är att Länsförsäkringar Bank liksom många andra banker har tappat den grundläggande idén. Nämligen att hjälpa kunderna med deras KONTANTER... Man är mest intresserad av att förvalta folks lönekonton, fondsparande, pensioner mm. Men att frångå kontanthanteringen kommer att bli en bitter erfarenhet för kunderna och banksystemet förr eller senare.

  • 4,8

    Gustav A (2014-01-30)

    Har haft LF i många år och är väldigt nöjd. Nu har deras app dessutom kommit ifatt verkligheten och erbjuder t.ex. möjlighet att läsa in räkningar med kameran. Att kunna ha bank, lån och försäkringar på samma ställe är för mig väldigt värdefullt. Att jag också får en personlig kontaktperson och inte alltid skickas till en opersonlig telefonbank avgör saken.

  • 4,2

    Mazdak D (2014-01-30)

    Bra bank med bra och kunnig personal. Förmånligt om du är helkund då du får en del rabatter. Helkund innebär att du sparar och har din hemförsäkring hos Länsförsäkringar också. Tyvärr kan man inte välja att betala via internetbank på vissa hemsidor, istället får man betala med kort och då tillkommer det en kostnad på 100 kr. Vet inte om det beror på banken eller på hemsidan som säljer produkten/tjänsten?

  • 5,0

    Peter E (2014-01-30)

    Bytte till Länsförsäkringar från Swedbank då de inte kunde matcha Länsförsäkringar på boräntor samt övriga avgifter. Att jag dessutom fick olika bonusar på både bil som husförsäkring är underbart. Till sist, riktigt bra app, nu gör jag alla transaktioner enbart från surfplattan, smidigt och säkert, det enda negativa är att fakturor kostar pengar haha, men det har inget med Länsförsäkringar att göra :)

  • 3,0

    Sia V (2014-01-28)

    Bytte från Nordea till LFS pga. en enda sak: övertrasseringsavgifter när handlare är sena med att bokföra kortköp. "Inga problem med sådant hos oss", sa LFS innan jag bytte. Två år senare har jag hamnat minus på kontot (kortköp har gått igenom utan att jag haft tillräckligt med pengar på kontot) massor med gånger med tillhörande övertrasseringsavgifter á 100 kronor. Bankens svar: "Det är ditt ansvar att föra bankbok (!), där du antecknar (!!!) alla dina köp med datum, tid och belopp. Transaktionslistan och saldot i internetbanken går inte att lita på." Tack för det, LFS. Hojta till när ni kommer in i 2000-talet.

  • 4,8

    Mathias C (2014-01-28)

    Om de hade en tjänst motsvarande Swedbanks e-kort, så är det 5 på allt.

  • 4,4

    Björn N (2014-01-28)

    Bytte från Swedbank till Länsförsäkringar på grund av att jag fick betala för allt jag använde på Swedbank, men på Länsförsäkringar så ingår allt (utom bankkort)!

  • 4,8

    Andreas T (2014-01-26)

    Har nyligen bytt bank till Länsförsäkringar. Jag är väldigt nöjd, kunning och engagerad personal. Banken känns hemtrevlig helt enkelt. Stort plus på att kunna samla försäkringar och bank på ett ställe, och få bonus för det. Även plus att kunna se och administrera försäkringarna i internetbanken. Lite lägre avgifter på pensionsparandet så hade det blivit en femma där med. Bra ränta på bolånet (belåningsgrad 70%) i förhållande till övriga banker jag frågade. Kan verkligen rekomenderas.

  • 3,6

    Mila L (2014-01-26)

    Personal, rådgivare och övriga kan göra misstag och tjänstefel men skyddas ändå och man som kund får ingen ersättning/kompensation. Man hävdar att personen i fråga kan ha haft det tufft privat eller liknande som anledning till varför man agerat som man har gjort men det ska inte kunden behöva bry sig om. Man tar då ingen hänsyn till att det är en trogen mångårig kund som har blivit orättvist behandlad. Kanske behandlar de kunderna utifrån hur många tjänster man köper hos dem och hur stora lån man har? Det är det mest negativa hos dem. I övrigt har de ett standardutbud och har en del relativt låga avgifter.

  • 2,0

    Leif A (2014-01-25)

    Har en traditionell pensionsförsäkring som för närvarande ger 0% avkastning men där Länsförsäkringar tar ut hutlöst höga avgifter. Förhoppningsvis vaknar snart våra politiker så det blir möjligt av avveckla den här typen av pensionssparande som endast banker och försäkringsbolag tjänar på.

  • 3,6

    Lars C (2014-01-21)

    Tyvärr svårt att pruta på boräntan även om man har låg belåningsgrad (40%) vilket känns lite märkligt.

  • 4,6

    Emanuel S (2014-01-19)

    Jag bytte till Länsförsäkringar från SEB. Min anledning var att jag uppskattar när jag kan samla allt på ett ställe, mina pengar, mina försäkringar och mina värdepapper. Dessutom har de lyckats väldigt bra med sin tydlighet i vad man som kund faktiskt får. Helt enkelt en ärlig bank som dock fortfarande är ung och har mycket att lära men kul att vara med från "början".

  • 4,8

    Tony B (2014-01-18)

    Låga priser med bra service. Gratis betalkort samt rabatt på sakförsäkringar. Bästa banken på marknaden.

  • 4,4

    Per N (2014-01-15)

    Känns som en familjebank. Kan kanske får lån till huset lite billigare hos en annan bank men väljer att stannar kvar här nu.

  • 4,0

    Erik H (2014-01-15)

    Bra bank som möter förväntningarna, men inte så mycket mer. Engagerad och duktig personal, även om serviceupplevelsen ibland kan kännas lite spretig.

  • 5,0

    Berith S (2014-01-14)

    Jag har alltid fått ett bra bemötande och har inte behövt vänta på service. Min bank har gett mig bra villkor på lånen och hjälpt mig när jag behövt det. Jag har även mina försäkringar hos dem, har inte kunnat hitta bättre pris på dem och när jag har gjort skadeanmälan har de varit mycket hjälpsamma och juste. Som helkund får jag också rabatt.

  • 4,6

    Henrik H (2014-01-14)

    Vid ett par (enstaka) tillfällen har de varit dåliga på att återkomma med svar på mina frågor, därav 4/5 på kundtjänst och de erbjuder inte direktbetalning via bank hos nätbutiker, därav 4/5 på tjänsterna. I övrigt fantastiskt nöjd med banken, vad de erbjuder, vad det kostar, och den hjälp man får när det behövs. Rekommenderar Länsförsäkringar till vänner och bekanta så ofta jag kan.

  • 4,8

    Maria T (2014-01-14)

    Ett plus är att få stor återbäring på försäkringspremierna som bankkund :-)

  • 4,6

    Fredrik L (2014-01-14)

    Enkla och bra banktjänster. Bra app och internetbank.

  • 4,4

    Jonas S (2014-01-14)

    I dessa tider med banker som tar skattebetalarnas pengar i tider när det går dåligt för banken men ger all vinst till aktieägarna när det går bra, säljer "aktivt förvaltade" fonder som i realiteten är indexfonder till överpris och handlar riskfyllda instrument på volatila marknader med spararnas pengar så känns det väldigt bra att välja en bank som INTE är börsnoterad, som ägs av KUNDERNA och där målet inte är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

  • 4,8

    Marie H (2014-01-14)

    Skönt att ha allt samlat!

  • 4,8

    Jimmy G (2014-01-14)

    Länsförsäkringar är enligt mig en riktigt bra bank. Dom är måna om kunden och det märker man mycket väl! Har absolut inget dåligt att säga om dom och mitt byte till dom var det bästa jag gjort. Rekommenderas!

  • 4,8

    Victor J (2014-01-14)

    Otroligt bra service! Lite dyra avgifter men annars helt klockrena! Trevligt bemötande när man behöver det som mest!

  • 5,0

    Anders L (2014-01-05)

    Fick otroligt bra hjälp med med ny ekonomi och juridiska tips efter skilsmässa. Senare lägenhetsköp var också bra hanterat. Då var bra öppettider oerhört praktiskt. Nu är det inte lika viktigt, även om jag oftare glider förbi kontoret på lunchen än använder kundtjänsten på nätet.

  • 1,2

    Frida A (2014-01-04)

    Ogillar starkt att man måste söka en specifik person för vad än man måste fråga om. Andra banker har telefontjänst där man kan fråga vem som helst.

  • 5,0

    Johan D (2014-01-04)

    Banken är försiktig för den ägs av kunderna. Finns inga miljardvinster här. Det är trygghet för mig. Dessutom är dom ett försäkringsbolag också. Allt på ett ställe!

  • 4,6

    Emelie Ö (2014-01-03)

    Länsförsäkringar har en mycket bra app för mobilen, men ibland kan deras vanliga hemsida vara lite svår att hitta på. Det är synd att de inte har kundtjänst via chat, men de är mycket hjälpsamma då man besöker dem.

  • 3,4

    Anders-Henrik A (2014-01-03)

    I stora delar bra men oflexibla rörande prissättning speciellt om man är guldkund.

  • 4,4

    Fredrik P (2014-01-03)

    Kundägt och ger återbäring till kunderna istället för utdelning till aktieägare. Som guldkund får man gratis betalkort och rabatt på försäkringar. Mobilappen är den bästa bland bankerna.

  • 4,2

    Per W (2014-01-03)

    Jag har haft Länsförsäkringar i mer än 10 år. Som lönekonto-bank fungerar de utmärkt men jag har inga andra pengar än bufferten där. Sparräntorna är minimala, aktie-courtaget dyrt och fondutbudet uselt, speciellt på ISK-konton. Därför har jag sparpengarna hos Avanza istället. Jag är ändå nöjd för de är bra på det vanliga och onlinebanken är enkel, överskådlig och smidig. Mobilappen fungerar utmärkt. Kontanthanteringen sköts avgiftsfritt av Forex vilket bara är en fördel som jag ser det.

  • 5,0

    Jonas B (2014-01-02)

    Jag bytte från SEB till Länsförsäkringar Bank och det enda jag saknar idag är möjligheten att kunna ringa dygnet runt och prata med banken. Länsförsäkringar svarar dock inom en dag när jag skickar meddelanden genom internetbanken så det är ok.

  • 3,8

    Mattias S (2013-12-23)

    Saknar möjligheten att se historik på gjorda överföringar. Annars e det full pott.

Om Länsförsäkringar

Länsförsäkringar består av 23 stycken lokala försäkringsbolag i samverkan och äger gemensamt bland andra Länsförsäkringar Bank.


Bankkort som Länsförsäkringar erbjuder


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Kreditkort - Fördelar och nackdelar

    Ett kreditkort är en variant av ett kontokort, på samma sätt som ett vanligt bankkort utan kredit också är det. När du handlar med ett kreditkort betyder det att du tillfälligt lånar pengar av någon annan, vanligtvis en bank eller ett låneinstitut,...

    Läs mer om Kreditkort - Fördelar och nackdelar

  • Amortering

    Att amortera innebär att man betalar av en skuld. Skulden kan t.ex. vara ett bolån, privatlån, snabblån eller bara ett lån från en vän/familjemedlem. När du amorterar på ditt lån minskar ditt totala lånebelopp hos din lånegivare. Allt eftersom ditt...

    Läs mer om Amortering