ICA Banken



Tjänster

3,4

Kundbemötande

3,3

Avgifter

3,4

Teknik

3,4

Rekommenderas

3,2


Snittbetyg (120 betyg)

3,33

Bolåneräntor

Ansök om bolån
Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-05-23)
  • Rörlig 3 mån - 1,59%
  • 1 år - 1,59%
  • 2 år - 1,69%
  • 3 år - 1,89%
  • 5 år - 2,36%
  • 10 år - 3,29%


Grundinformation

  • www.icabanken.se
  • icabanken@ica.se
  • Privat: 033-47 47 90
  • Privat: 08:00-20.00
  • Företag:
  • Företag:
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 9270-9279
  • Org.nr: 516401-0190

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för ICA Banken

  • 3,2

    Manuel B (2017-02-28)

    Oacceptabellt långa telefonväntetider som har så varit så länge jag har varit kund där, c:a 10 år. Vet man inte eller låtsas man inte veta om problemet? Eller anser man rent av, att det inte är något problem med framkomligheten, inte för banken i alla fall. Annars bör man åtgärda eländet snarast, typ igår.

  • 1,6

    Tadde D (2017-01-10)

    Jag skulle ALDRIG REKOMMENDERA DENNA FÖRSÄKRING/BANK efter vad jag själv har råkat ut för. Min fru och jag har varit kund hos dem i snart 2 år och vi har både bank och och FULL försäkring. För en månad sedan blev min frus mobil bestulen och vanligtvis (som alla andra försäkringsbolag) så går detta på hemförsäkringen. Men nej. Dem vägrade betala ut ett öre och ansåg att det hade tagit för långt tid för att anse vara en plötslig händelse, med andra ord: du måste bli rånad eller pilla i mobilen varje minut och veta EXAKT NÄR den blev stulen för att få ersättning. Ett tidsspann på 3h räckte inte. Dem är övertrevliga och säger ja till allt när du ska bli kund hos dem. Bara mjölkar dig på pengar. När du sedan vänder dig till dem för att få hjälp så struntar dem i dig. Min fru har det redan mentalt jobbigt med att få mobilen stulen men att man sedan nekar ersättning för en sån löjlig grej tycker jag är för jävligt.

  • 2,0

    Robert B (2016-12-22)

    ICA bankens villkor försämrades snabbt och plötsligt. Bonussystemet för inköp med kortet försämrades. Köp utanför ICA gav inte längre bonus. Kortköp utomlands lade de på avgifter på. Avgifterna är för höga. Jag söker annan bank för tillfället. Man kan inte försämra villkoren så mycket och förvänta sig att kunderna stannar kvar.

  • 1,2

    Tomas V (2016-12-19)

    För varje vecka som går så blir jag mer och mer missnöjd med en bank som, när jag bytte från Nordea till ICA-banken, verkade klart bättre. Nu är det nästan i undantagsfall som det inte är tekniska problem som prövar mitt tålamod. När det blir läge så kommer jag definitivt att byta bank igen. Helst till en som inte är lika dyr när det gäller avgifter. Krångligt att behöva balansera två konton dessutom. Under all kritik är mitt omdöme om hur ICA-banken (inte) fungerar idag.

  • 1,8

    Johnny D (2016-12-10)

    Support öppen endast vardagar. Bonus borttagen på ica bankkort när man handlar utanför ica. Valutapåslag infört. Bara försämringar senaste året alltså.

  • 2,6

    Elin J (2016-11-15)

    Största skämt till kundservice hos en bank som jag varit med om! Deras debetkort funkar inte i USA, aldrig haft problem med annan banks kort.

  • 3,0

    Hamid A (2016-11-10)

    Kundservice takes a long time to answer your questions especially through their App.

  • 2,6

    Freja B (2016-10-25)

    Jag har alltid gillat ICA Banken för att det mesta kan göras via nätet, men så fort det är något som måste hanteras av personal blir det krångel på högsta nivå. Fruktansvärt långa telefonköer, olika information från olika medarbetare. Jag var tvungen att ringa tre gånger för att avsluta mitt billån efter att jag hade sålt bilen. Jag kommer inte vara kund där länge till.

  • 1,8

    Christoffer N (2016-10-14)

    Jag bytte från Nordea till ICA Banken och det var ett stort misstag. Jag tvekade ganska länge på ett bankbyte men tog tag i saken till slut, och nu kan jag konstatera att det blir ett bankbyte till, bara fem dagar efter att jag skrivit på e-avtalet. Jag satt i telefonkö i 50 minuter och gav därefter upp. Det är i princip omöjligt att komma fram och få prata med kundtjänsten, och det tar lång tid att få svar på kundposten. Man tar småavgifter som aviavgifter och extraavgifter för extra kortläsare och ersättningskort, och det är ganska snålt eftersom att de tar 300 kr (om man räknar det per år). Många andra banker har inte 50 minuters väntetid och snålar inte så här. ICA Banken försämrar även läget för sina kunder, man har infört valutapåslag och ingen bonus går att få utanför ICAs egna butiker. Internetbanken och mobilbanken ser löjligt ful ut och är inte lika lätt att använda som exempelvis Nordea och Swedbank. Nej, ICA Banken har mycket att förbättra.

  • 3,4

    Ingemar E (2016-10-13)

    Hej ICA banken, när jag gick med (i starten) var ni en bank som utmärkte sig. En av era slogan var: vi har inte de fina bankernas centrala lägen, därför kan vi ha väldigt bra priser. Nu har ni tagit bort bonus utanför ICA, Växlingsvalutan är kostsam, tidigare gratis. Vad har hänt. Nu är ni som vilken annan bank som helst trots att ni inte har de centrala bankpalatsen!

  • 3,0

    Ingemar E (2016-10-09)

    ICA banken, du är inte vad du var när jag gick med i starten. Försämringar på de flesta områden. Från början var det att ni inte hade fina bankens centrala lägen (kostnader) i stadskärnorna för att vara bra prisalternativ, det har ni fortfarande inte fast ni prismässigt agerar som det. Har det inte gått bra? Ska man vara orolig? Jag har både huslån och mina intäkter på ICA banken?

  • 2,4

    Heidi P (2016-09-15)

    Den 1 november 2016 inför ICA-banken en avgift på 25 kr per faktura/avi. Det gör att jag lämnar banken, efter att ha varit kund nästan sedan starten. Dyra kortavgifter 345 kr och nu behöva betala 25 kr per faktura/avi är nådestöten!

  • 2,6

    Tommy O (2016-08-14)

    Jag har haft ICA Banken i många år. Då var det en uppstickare bland de andra med låga avgifter och bra förmåner med bla bonus på alla köp. Allt eftersom åren har gått har försämringar skett; senast för några månader sedan infördes valutapåslag vid köp i annan valuta och nu står det klart att man slopar bonusen vid köp utanför ICA. ICA-banken har för övrigt en av de högsta kortavgifterna (324 kr/år). Till hösten slopas Förenklad Inloggning eftersom banken missförstått Datainspektionen! ICA-banken är nu som vilken annan bank som helst, fast med hög kortavgift. För mig att ICA-banken inte längre min bank.

  • 2,4

    Anders G (2016-07-18)

    Det finns inte längre några fördelar nu när ica har tagit bort bonus vid köp utanför ica och dessutom infört valutapåslag. Till råga på allt så har man en hög kortavgift, 324 kr/år.

  • 4,6

    Suzanna T (2016-06-15)

    Går att handla via nätet, trevlig och kunnig personal. Enkelt, snabbt och nära.

  • 2,0

    Karolina P (2016-06-07)

    Nu gäller detta ICA-bankens försäkringar. De har bra priser, men jag fick inte skriva min sambo på autogiroanmälan. Vid 2 samtal så påpekade dom väldigt anklagande att jag "försökt att sätta autogirot på någon annan". Det funkar annars vid alla andra våra ärenden att ha sambo som autogirobetalare (vi använder bara hans bank). I övrigt skickar dom alltid ut minst 2 likadana brev, oavsett vad det gäller så kommer alltid minst två brev med samma innehåll. Fick även minst 4 brev där det stod att dom ändrat i försäkringen, men inte vad dom ändrat. När vi till slut sa upp försäkringen så gjorde dom fel med återbetalningen. Istället fick vi en faktura att betala. Efter mycket om och men fick vi veta att vi kunde riva fakturan och istället skulle få pengar tillbaka. Det funkar inte som det ska, man måste rätta dom. Tycker synd om de människor som inte upptäcker sånna här fel och går miste om mycket pengar. Kan även tillägga att jag även fick 4 utbetalningskort, varav en på 13 öre och en på 14 öre. Dom sa att det inte skulle kosta något att hämta ut pengarna, men det gjorde det visst.

  • 2,8

    Ingemar W (2016-05-10)

    Har varit min bank under många år och varit mycket nöjd trots höga kortavgifter, men nu kan jag inte längre se något motiv till att betala höga kortavgifter sedan valutapåslag har införts och bonusen på köp utanför ICA har tagits bort (dubbel bonus på ICA-inköp under ett år väger ju inte på något sätt upp detta) utan att sänka kortavgiften. Så nu blir det byte av bank.

  • 4,8

    Lars L (2016-05-06)

    Dom är väldigt bra på det dom gör...

  • 2,4

    Peter M (2016-04-25)

    Tidigare var detta en bra bank, numera är den dyr, marknadens dyraste mastercard tex. Försäkringerna också billiga en gång i tiden, numera för dyra.

  • 5,0

    Sofia W (2016-04-24)

    Snabbt och enkelt får man hjälp supernöjd

  • 2,8

    Anders G (2016-04-06)

    Jag har haft ica-banken nästan sedan start. Då var man en uppstickare bland de andra med låga avgifter och bra förmåner med bla bonus på alla köp. Allt eftersom åren har gått har försämringar skett; senast för några månader sedan infördes valutapåslag vid köp i annan valuta och nu står det klart att man slopar bonusen vid köp utanför ICA. ICA-banken har för övrigt en av de högsta kortavgifterna (324 kr/år). ICA-banken är nu som vilken annan bank som helst, fast med hög kortavgift. För mig att ICA-banken inte längre min bank.

  • 2,8

    Nils S (2016-02-28)

    Mycket besviken över att det nu införs en valutaväxlingsavgift på korttransaktioner och uttag utomlands. Icas kortkreditränta är orimligt hög.

  • 2,6

    Robert K (2015-12-30)

    Sedan 2009 har jag som kund upplevt flera försämringar. Kortavgiften har gått från att vara enkelt årsbaserad på 240:- till månadsbaserad på 20:- till 25:-. Anledningen till att man bytt till månadsavgift är antagligen för att det därmed blir 12 gånger istället för 1 om året då kunden kan glömma att det måste finnas kvar pengar på kortet för att dra avgiften, vilket genererar intäkter i form av straffräntor. Den förenklade inloggningen - mata bara in personnummer och en personlig kortfattad kod direkt på hemsidan - är på väg att läggas ner och ska försvinna helt under 2016. Har avinstallerat appen för att den var den första som tappade den funktionaliteten, kör numera med hemsidan i mobilen istället. Deras app har dessutom en kraschbugg varje gång man låtit appen vila en stund i bakgrunden som de vägrar att åtgärda. Beloppsgränser för kontantinsättning i butiker har sjunkit till fåniga nivåer. Försökte vid ett tillfälle sätta in över 2000:- i en butik och blev avfräst med att de minsann inte tog emot så stora belopp och att ICA Banken hade "koll" på mig och varje insättning jag gjorde. Några dagar senare fick jag besvara ett brev med prat om pengatvätt, en rutinåtgärd enligt dem för ett fånigt lågt belopp. De lärde mig därmed att gå till en annan bank för spontana kontantinsättningar - ICA vill inte ha våra kontanter, så du måste ha en stödbank att överföra från. Valde ursprungligen ICA Banken för att de var bäst i klassen på låga kortavgifter och avgiftsfria för kortköp utomlands. Läser nu på deras hemsida att de inför valutaväxlingspåslag på 1,25% på alla kortköp med annan valuta än SEK, vilket inte längre gör dem bäst utomlands heller. Sammanfattat har ICA Banken under mina 6 år som kund sysslat med att taktiskt lägga ner, krångla till och prisstegra det som ursprungligen var bra med dem. Jag letar nu efter en annan bank.

  • 1,6

    Stefan A (2015-12-07)

    Min fru "skall ha slagit fel kod"3ggr, Vi har nu väntat på ett nytt kort i 9 (nio) dagar... 25kr/mån för ett kort som aldrig kommer,ungefär som deras telefonkö som aldrig går framåt I dag var snabbaste tid i kön (22) min..............

  • 3,0

    Linda H (2015-11-18)

    Min man fick sitt kort stulet och tjuven han handla med signaturköp på diverse butiker innan vi upptäckte det och hann spärra kortet! Vi fick inte tillbaka några pengar av Ica banken, vilket vi fick av SEB direkt. Inte så bra bemötande. Det ironiska var också att tjuven kunde handla på Ica med signaturköp utan att kassan kollade att det var rätt person med rätt kort.

  • 2,2

    Mats L (2015-11-11)

    Tar ut 160kr i påminnelse och förseningsavgift

  • 1,6

    Arvid A (2015-11-01)

    Kundservice via telefon bara på vardagar. Fick problem med min mobildosa under helgen och var tvungen att vänta till måndag för att kunna ringa och fixa det. Dom satte mig i en väldigt jobbig situation eftersom jag är ute och reser och inte kan göra något köp på nätet, vilket jag behövde. Folk använder sin bank på helgen, därför bör kundservice finnas på helgen!

  • 4,6

    Jenny L (2015-10-23)

    Trevligt bemötande! Det vart ett väldigt bra byte för oss!

  • 2,0

    Miguel F (2015-09-15)

    Nej tack, ja är inte nöjd!

  • 3,2

    Lovisa B (2015-09-07)

    Jag gillar verkligen Icabanken och det är perfekt för mig som student. Men jag måste bara säga att deras kundsupport inte är den bästa. Första gången jag ringde sa de att jag var först i kö och beräknad väntetid var 1 minut. Jag kom fram till en handläggare först efter 15 minuter. Idag när jag ringde så hade jag plats fem i kön och beräknad väntetid var 8 minuter. Jag kom fram till en handläggare först efter 29 minuter. Det är riktigt dåligt faktiskt. Skärpning vad gäller väntetider hos kundservice så är jag mycket nöjd med Icabanken!

  • 2,0

    Jessica L (2015-07-08)

    Katastrofalt! Under tider och efter att min far gått bort har det varit uselt med hjälp och luckor i hjälp att få när en anhörig är svårt sjuk. Inte ens en fullmakt har de kunnat hjälpa mig med, framförallt eftersom de inte har kontor.

  • 5,0

    Philip M (2015-06-12)

    Bra tjänster. Har Mobilt BankID. Man kan sätta in och ta ut kontanter i Icakassor. Smart bankkort med Mastercardfunktion.

  • 4,6

    Johan B (2015-03-30)

    Med Ica bankkort plus får man bonus på upp till 1 %. Man kan ta ut/sätta in pengar på alla Ica-butiker , inga påläggsavgifter när man är utomlands. Betala resan med kortet få 0,5% bonus.Har aldrig haft några problem med att logga in med bank-id på telefon (android) eller dator,surfplatta. En bank jag varmt kan rekommendera.

  • 4,4

    Linda S (2015-03-15)

    Avgiften på deras bankkort har i och för sig blivit rätt hög men jag kan tycka att det är ok då man får avgiftsfria uttag i bankomater utomlands samt 0kr i växlingsavgift. Internetbanken kan bugga ibland och även mobilappen men eftersom man snabbt och enkelt kan rapportera in det, samt alltid få ett svar att rapporteringen blivit mottagen och att det håller på/kommer att åtgärdas så känns det ok och banken upplevs som seriösa.

  • 5,0

    Jacob E (2015-02-27)

    Ica banken är en liten men klockren bank. De har alla tekniska funktioner man kan önska, så som mobilt bankid swish. Kundtjänsten är klockren, möjligheten att skicka "säkre meddelanden" via banken är seriöst bästa funktionen, speciellt om man inte har en allt för brådskande fråga. Inga uttagsavgifter utomlands gör att den som på resande sparar massvis med pengar. Andra banker tar ca 35kr per uttag och växlings påslag, ica banken tar noll

  • 3,2

    Marcin R (2015-02-20)

    Det saknas fortfarande en app för Windows Phone. Och, ja vi pratar 2015... Suck!

  • 4,8

    Fredrik M (2015-02-11)

    Är jättenöjd med ICA banken, det har aldrig varit något krångel eller några problem. Snabb och smidig service med trevlig och kompetent personal. Dock har dom legat lite efter med tekniska lösningar/tjänster men nu det senaste så ligger dom nästan före storbankerna med bland annat deras stöd för snabbsaldo i Android Wear! :)

  • 2,2

    Carl D (2015-01-29)

    ICA Banken har seglat fram som en av de snabbast växande bankerna, som jag ser det, något som man inte hunnit med. Tekniskt ligger man långt efter andra banker i samma storlek eller med lika "bra" villkor. Att telefonbanken dessutom inte ens har generösa öppettider är bara sjukt, speciellt när man i många fall måste ringa in för att hantera vissa saker.

  • 3,0

    Robert B (2015-01-12)

    Bra villkor, räntor och låga avgifter. Men ack så krångligt. Innan hade de en egen tjänst som inte var bankid. Behövde dosa för att handla med på nätet, så var man hos en kompis och blev sugen på pizza så gick det inte att använda. Krångliga koder till allt. Så nej, tyvärr, för mycket krångel för att kunna rekommendera denna bank.

  • 4,4

    Mattias N (2015-01-03)

    Överlag en bra bank. Men ännu 2015 ingen riktig app till Windows Phone. Detta drar ner betyget. När ska dom fixa detta gapande hål?

  • 2,5

    Jens E (2014-12-30)

    Extremt inkompetent personal som lovar mer än de kan leverera. Olika besked från olika medarbetare gör att förtroendet blir lågt.

  • 1,6

    Thomas K (2014-12-10)

    Som direkt-lönad person och olika arbetstider så älskade jag ICA för deras öppentider. 07-23. Då skaffade jag ICA-Kortet för bättre bank har jag aldrig hört om! Men när tiden gick så fick jag bara sätta in mindre och mindre för varje månad-vecka-dag. Vad skall jag göra då? Med ett fantastiskt billån och bra avbetalning så blev jag besviken på mitt konto, sparräntan var skyhög från början och låneräntan låg. Men samtidigt som ändring i insättning så ändrades räntorna! Vad fanken tänker ICA-Banken På???? Nu är jag på väg till mitt långsamma dumma, men säkrare SEB igen!!!!

  • 3,2

    Ville V (2014-11-03)

    Det verkar som att ICA-Banken börjar få storbankssyndrom/komplex med låga inlåningsräntor och höga avgifter som de nu 1/1 2015 dessutom höjer ytterligare samtidigt som de stolt berättar att det nu BARA kostar som 2,5 liter mjölk. Det påminner om när storbankerna lika "stolt" berättar om s.k. "förbättrad service" vilket i klartext brukar betyda att den vanliga servicen försämras betydligt, men att man kan få ha kvar samma service som tidigare om man betalar rejält för den. Följaktligen börjar det bli en ren förlustaffär att vara kund hos ICA-Banken vilket är synd på en tidigare bra bank där jag har varit kund i väldigt många år som nu tydligen börjar bli så giriga att de troligen kommer att skrämma bort många kunder och jag tvivlar rejält på att ICA-Bankens vinst har minskat så att de måste kompensera för detta, snarare tvärtom. För vad finns det för anledning att vara kund hos ICA-Banken när villkoren är lika usla, eller t.o.m. värre än hos många storbanker som i flera fall har både gratis kort och betalsystem? Jag har i alla fall börjat leta efter någon annan bank där jag kan spara, göra betalningar och ha ett kort utan att göra en förlust köpet och ICA:s kundkort kan man ju ha ändå.

  • 1,0

    Stig S (2014-10-27)

    Otrevligt bemötande, långa väntetider på uppgraderingar som tex mobilt bank id, swish, osv.

  • 5,0

    Linus S (2014-10-07)

    Allting fungerar alltid perfekt. Har varit kund i 1 år och kommer aldrig byta tillbaka till Nordea.

  • 2,4

    Mikaela S (2014-07-31)

    Tycker att de som sitter med bolån är riktigt trevliga och har fått väldigt bra hjälp med mitt bolån. Däremot när jag ringde kundtjänst var hon jag pratade med så otrevlig och ohjälpsam vilket gjorde att mitt förtroende för banken minskade radikalt. Aldrig tidigare pratat med någon så otrevlig. Men stjärna i kanten till de som sitter på bolån, de är toppen!

  • 3,4

    Linus B (2014-06-30)

    ICA banken gör det mesta lika bra som tex Nordea eller Handelsbanken till ett betydligt bättre pris. Det som däremot drar ner betyget är att det förfarande år 2014 saknas en app till Windows Phone.

  • 3,2

    Jonas L (2014-06-11)

    Bra för studerande som många nämnt, men deras system är osedvanligt otympligt. Man måste använda dosan till precis ALLT. Minsta lilla köp över internet vilket jag själv tycker är en ENORM dealbreaker om man handlar mycket online som jag gör. Som tur är så accepterar många butiker PayPal numera, vilket hjälper något MEN det är fortfarande butiker som inte gör det. Och då står man där utan möjlighet att beställa saker ifall man inte har dosan tillgänglig. Att de inte gjort något åt detta är något skrämmande, faktiskt, för jag är inte ensam om att poängtera det.

  • 4,4

    Lars S (2014-06-10)

    Det enda jag saknar är VP-konto och mobilt bankid (ska komma i september enligt uttalande). I övrigt så funkar ICA Banken klockrent och jag brukar ofta rekommendera dem till mina bekanta.

  • 4,8

    Peter S (2014-06-03)

    Icabanken erbjuder god service vad gäller tillgänglighet, tydlighet och enkelhet. Någon enstaka funtion saknas, men avgifter är mkt resonabla.

  • 3,4

    Josefin F (2014-02-15)

    Som så många andra: Saknar mobilt Bank-ID och Swish kopplat till kontot (har löst d med annan bank, speciellt nu när Telia surar och inte kan svara på när de behagar släppa uppdateringen till deras e-legitimation för oss m Win 8.1. Men en riktigt bra "basic" bank för användande på de enklaste nivåerna.

  • 4,4

    Annika L (2014-02-05)

    Helhetslösning! Superbra när man studerar, allt på ett o samma kort. Varma rekommendationer för bra privatekonomi

  • 4,6

    Amie B (2014-02-03)

    Jag är nöjd med min bank, har fått mycket bra hjälp och alltid trevligt bemötande! Gick över till ICA banken för många år sedan från en annan bank (Swedbank) med mina huslån och trots bankavgifter för att jag avbröt lån etc så fick jag lägre kostnader och lägre ränta hos ICA banken.

  • 4,0

    Sara J (2014-02-03)

    Perfekt för en student, dock tycker jag att systemet för att betala räkningar bör förenklas lite. Jag förstår att det behövs säkerhetskoder osv, fast designen och funktionen kring det hela gör det faktiskt lite tråkigare.

  • 1,8

    Geo J (2014-01-31)

    Kan inte rekommendera denna bank. Deras bankgiro är så buggat att man ibland ska ha 5-6 försök på sig att betala en räkning, och ska du ha hjälp med något banken menar att du kan klara själv, kostar det 75 kr. Så det är inte en bank för seniorer med begränsat tekniskt kunnande.

  • 4,2

    Simon B (2014-01-30)

    Bra att det är avgitsfria uttag i utlandet. Tycker inte att Internetbanken är så funktionell och skulle gärna kunna logga in med Mobilt Bank-ID.

  • 5,0

    Staffan P (2014-01-28)

    Väldigt bra bank. Jag använder deras bankkort flitigt och då jag är utomlands nästan 80% av min tid sparar jag väldigt stora summor då de (som enda?) bank inte tar betalt för uttag i lokal valuta. (Andra banker tar betalt om det inte är inom EU samt då i Euro.) Gillar även deras kundsupport skarpt, speciellt att de är så snabba på att svara på meddelande över deras internettjänst likså över facebook.

  • 4,8

    Michael E (2014-01-19)

    Erbjuder bra service, bra räntor och tillgänglighet.

  • 4,6

    Stefan G (2014-01-16)

    Bland tjänsterna är en kompetent kassabok, Mobilt BankID och Swish det enda som jag skulle anses saknas. E-legitimation finns via Telia och det löser inloggningen på PC men inte på platta/telefon. När de inför Mobilt BankID och Swish så är deras tjänstelista komplett enligt mig. Jag hoppas bara att de inte tar ut avgifter för Swish som vissa andra banker gör. Eftersom jag har erfarenheter från DanskeBank och deras kompetenta kassabok så saknar jag den funktionen oerhört mycket. Att man borde kunna samla sin kompletta budget och kassabok hos banken borde vara självklart istället för att jag ska behöva använda mig av externa tjänster som Smartbudget. Men det finns viktigare saker att lägga tid på eftersom det redan finns 3e parts tjänster som löser detta. Avgifterna är näst intill obefintliga på de vanligaste sakerna som kontantuttag i utlandet, köp via kort i utlandet eller i utländsk valuta. Att ha tillgång till bankkontor i form av alla ICA butiker är guld värt när man behöver sätta in kontanter. Inga fler omvägar på udda tider för att nå ett bankkontor som har öppet. Kundtjänsten har alltid kunnat hjälpa mig de få gånger jag behövt deras hjälp. Både via telefon och via email. Det finns mindre förändingar som hade kunnat göras för att göra deras Internetbank ännu bättre, men det är inget som gör det problematiskt eller oanvändbart. Att fondspara månadsvis är enkelt och man har en bra översikt på sitt sparande. Appen för Android fungerar utmärkt och det är enkelt att föra över pengar mellan konton, vilket är det jag gör mest med den. Det går även att betala räkningar och scanna OCR koder, et.c. men då krävs såklart tillgång till dosan. Dosan bär jag sällan med mig och därför är det smidigare att utföra dessa saker på en PC när man ändå sitter hemma och har dosan tillgänglig. Att dosan kräver tillgång till kortet ser jag som en bra sak. Det gör att jag kan använda andras dosor om jag är på besök hos någon som även de har ICA Banken eller använder samma system. Nackdelen är väl då att om mitt kort blir stulet och tjuven samtidigt kommit över min PIN (via hot eller på annat sätt) så betyder det att jag snabbt som attan måste se till att spärra kortet så att det blir ogiltigt vid inloggning till banken. Däremot så är det lite störigt att inte kunna handla via Internet, då handlaren använder 3D-Secure, utan att ha tillgång till dosan. Iofs så har det stoppat mig från många impulsköp då jag fått betänketid innan jag kommit hem och har dosan till hands. Det verkar däremot som att ICA Banken lyssnar på sina kunder och innan sommaren så har de sagt att de ska ha en lösning så att man kan handla utan dosa, utan att säkerheten ska försämras. Betalning av kortavgiften (27kr) sker automatiskt för mig via mitt kreditorts-konto. Banken betalar sig själv via ICAs bonuscheckar eftersom jag använder kortet att betala med så får jag minst 50kr/mån på det sättet. Synd bara att de tvingar en att lösa in det mot varor i en ICA butik, men bonusen har inget med banken att göra utan finns även när man bara har bonuskort hos ICA. De har just nu 1% inlåningsränta på det som de kallar sparkonton, fördelen är att du kan använda dessa som lönekonton och då alltid ha en större summa pengar med 1% ränta. Visst, man kan inte utföra PG/BG betalningar från dessa konton, men eftersom man kan öppna upp till 5 vanliga konton och sparkonton så kan man bara sätta över pengar till ett vanligt konto när räkningar måste betalas. Under 2013 fick jag totalt 170kr i ränta, inte mycket pengar kanske men ändå mer än jag någonsin fått på en annan bank. Allt som allt så anser jag att ICA Banken är den i särklass bästa banken på marknaden och den uppfyller nästan alla de saker som jag behöver från en Internetbank.

  • 5,0

    Göran T (2014-01-16)

    Mycket bra och servicevänlig bank med låga avgifter som har öppet för uttag och insättningar 7 dagar i veckan på varenda ICA butik i hela landet. Dessutom får vi nu nån procent sparränta istället för 0,001% som vi hade på vår förra storbank. Plus att Internetbanks funktionerna är lätta att förstå och enkla att utföra. Överlägsen bank just nu i min värld.

  • 3,2

    Jonas B (2014-01-14)

    Ica Bankens Kort har inget valutaväxlingspåslag, vilket är grymt bra när man handlar mycket i utlandet. Det som däremot är riktigt dåligt är att de vägrar avisera med autogiro samt att den bonus de betalar ut skickas ut i brev och inte kan växlas mot pengar, vilket är riktigt fult.

  • 4,2

    Mikael A (2014-01-14)

    Tycker de har en bra lösning för att hantera bankärendena både i mobil och på dator. Det är även lätt att sätta in och ta ut pengar i butikerna. De var dock lite dåliga på att ge raka svar på mailfrågor men annars så svarar de inom bra tid.

  • 4,8

    Kristian A (2014-01-14)

    Icabanken har lättförståelig och överskådlig internetbank. Banken passar mig med vanligt lönekonto. Jag slipper alla affärsbankernas röriga gränssnitt med funktioner jag inte behöver. Ett plus också för kopplingen till ica butikerna vilket gör att jag kan få enklare bankärenden gjorda i närbutiken.

  • 4,8

    Göran E (2014-01-14)

    Oslagbart med så många "kontor"!

  • 3,0

    Filip L (2014-01-11)

    Jag har haft ICA Banken sedan jag var 17 år, och det fungerar fortfarande lika bra. Däremot så är det svårt att komma fram till kundtjänst!

  • 4,0

    Andrei I (2014-01-04)

    Krånglig internetdosa, måste ha både kort och dosa. BankID eller Mobil BankID fungerar ej. Jättebra om man vill resa utomlands, inga avgifter utomlands.

  • 5,0

    Beatrice S (2014-01-04)

    Jag är en relativt ny kund på ICA Banken och jag kunde inte vara mer nöjd. Deras hemsida är lättöverskådlig och lätt att förstå, vilket gör det enkelt att sköta alla ärenden. Bäst av allt är ändå hur bra deras kundservice, man blir alltid bra bemött och man får alltid hjälp snabbt vare sig man ringer till dem eller skriver ett privat meddelande. Jag fick ICA Banken rekommenderad till mig av en nära vän och jag skulle absolut rekommendera dem vidare!

  • 4,6

    Magnus J (2014-01-04)

    Har bankens Studentpaket och har kortet gratis, men kommer troligen att avsluta det när jag slutar plugga. Då det börjar kosta igen. I övrigt fungerar det bra.

  • 2,8

    Farshin A (2014-01-03)

    The only good think with Ica bank is to get the ICA bonuses and have one less card in your wallet and that is in case you use their debit/credit card. I thought a lot and could not find a good reason to see why one should even from the worst bank like Nordea or Swedbank to them. I'm not an oldie to require customer support. What is customer support? You lose your card, call and cancel it. You lose or forget pin code, call, email or whatsoever and get it changed. I'm not having a bank to save money in Sweden for how much profit? I use the bank to do an enhanced transfer over net, sms or phone. I use it to nowadays use Swish, or Bank ID. The bank comes with no Bank ID nor elegitimation. No Swish. No use for the mobile app as whatever I wanna do I should have that code reader with me. Other banks I either use bank ID or a pin code to be able to use more functions. This is no use. Maybe there are a lot of 80+ people who need someone telling them everything in a super relax environment but since I do not need that and instead need the above, have to give them a very low score. Why start it that time if you know you'll get the Swish and Bank ID in 2014? make a joke out of yourself? I was still fair to give you 2 score of 4 for fees and support even though never used. Who got bad support in Sweden? We are talking about a country which the quality of services are among tops in the world. You Swedes probably have got used to it, but that kind of support you call good is very common from all average to big companies in this country. If they do little bad, they are out of competition. Regarding other matters, such as loan and anything else in those categories, it's so simple, you got the credit, go get it from anywhere that offer you the best rate at the time. They go all up and down, except a few that are out of discussion like Bigbank for loans which take 30% for profit even though they take higher risk as well but that's a steal and not good for people as may ruin their life. I jump from here to there. Better to stop writing. cheers!

  • 4,6

    Lars-Gunnar L (2014-01-03)

    Mycket gott. Bemötande , Pålitlighet , Tillsamans med den lokala ICA butiken skapas en närhet och tillgänglighet utan konkurrens. Internetverktyget är förträffligt.

  • 4,0

    Simon W (2014-01-03)

    Bra priser på tjänsterna och hyfsade räntor. Internetbanken fungerar bra. Saknar möjligheten till mobilt bank-ID.

  • 4,8

    Niklas H (2014-01-03)

    Ica Banken är enda banken som inte har valutapåslag eller transaktionsavgifter vid utlandsköp eller via bankomat. Av det du köper får du tillbaka 0,5-1.0% i Bonus i form av värdecheckar på Ica, efter ett år går du plus även fast kreditkortet kostar 320 kr. Bank applikationen för Android är fullständig, jag behöver inte logga in på webben alls utan sköter allt via min platta. Webbtjänsten är modern och användarvänlig. Det som saknas är Bank-ID eller liknande tjänst. Likaså saknas tjänst för att automatiskt betala Ica Bankens kreditkortsfunktion varje månad (form av autogiro).

  • 2,8

    Michael K (2014-01-03)

    Saknar bank ID. Jag upplever att kunskapen hos kundtjänst är begränsad. T ex när jag hade en enkel fråga om utlandsbetalning kl 1700 så fick jag höra att tyvärr personalen som kan svara har gått hem kl1600. Det känns inte kundvänligt.

  • 2,0

    David P (2013-12-21)

    Det är 2013 och jag förväntar mig att kunna använda mobilt bankid. Koddosan är antik och jag byter snart ut mitt Mastercard om ni inte fixar detta.

  • 3,4

    Erik I (2013-12-21)

    Är ny användare av denna bank men det känns som att de har bra koll på det mesta, i alla fall det jag har haft med dem att göra. Det jag saknar är en mobilapp för Windows Phone 8 vilket hade underlättat mycket efter som det är lite knöligt att använda den mobila webbplatsen.

  • 3,2

    Björn S (2013-12-21)

    Bra enkel bank. Tyvärr saknar dom mobilt bankid och man måste ha dosa + kreditkort för online-köp. Handlar man mycket online är ICA banken inte bra.

Om ICA Banken

Ica Banken är en fullsortimentsbank som erbjuder olika bankkort, lönekonto, bolån, lån utan säkerhet, sparande i fonder och aktier, IPS och försäkringar.


Bankkort som ICA Banken erbjuder


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Sparränta

    Sparränta är den procentsats som du får på ditt sparade belopp när du lånar ut dina pengar till en bank eller annat finansiellt institut. Precis som andra typer av räntor kan sparräntan vara både rörlig och fast. Det vill säga att räntan kan vara...

    Läs mer om Sparränta

  • Basbelopp

    Ett basbelopp är ett fastställt belopp som ändras årligen. Beloppen finns bland annat för att man ska kunna göra beräkningar för olika förmåner och avgifter. Anledningen till att dessa belopp ändras varje år är för att det har avsikten att spegla...

    Läs mer om Basbelopp