Handelsbanken



Tjänster

3,6

Kundbemötande

3,5

Avgifter

3,1

Teknik

3,5

Rekommenderas

3,3


Snittbetyg (210 betyg)

3,39

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-08-21)
  • Rörlig 3 mån - 2,05%
  • 1 år - 2,05%
  • 2 år - 2,05%
  • 3 år - 2,01%
  • 5 år - 2,3%
  • 10 år - 3,3%


Grundinformation

  • www.handelsbanken.se
  • Kontaktformulär
  • Privat: 0771-77 88 99
  • Privat: 00:00-24:00
  • Företag: 0771-23 40 00
  • Företag: 00:00-24:00
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 6000-6999
  • Org.nr: 556053-0841

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Handelsbanken

  • 2,6

    Mikael N (2017-05-09)

    En bank jag bara använder för att skaffa mobilt bankid och någon enstaka gång för att kunna slippa avgifter vid handel på nätet (när betalning via bank är billigaste alternativet), höga avgifter och krångliga tjänster, tekniken känns som den är ifrån 70-talet, jag blir deprimerad de få gånger jag tittar in där, dock är kundservicen mycket bra.

  • 2,2

    Anders P (2017-04-27)

    Otroligt dålig koll på sina egna produkter. Återkommer ej på utsatt tid osv. Lämnar felaktig information

  • 3,4

    Robin - (2017-04-25)

    Dåligt att man inte kan se kommande belopp, det borde finnas.

  • 1,8

    Mary M (2017-03-15)

    Har haft SHB i ca 10 år och de har blivit markant sämre de sista åren. Har nyligen sökt bolån men de har inte hört av sig på ca 1 månad, jämfört med andra banker som hör av sig inom ett par dagar. Kommer med glädje byta till Danske.

  • 3,0

    Ulrika E (2016-12-01)

    Handelsbanken månar om sina kunder och de kan sin sak. Däremot ligger de oftast i bakvattnet kring utvecklingsfrågor, som it. Jag är missnöjd hur de hanterar godmanfrågor.

  • 4,6

    Urban F (2016-11-28)

    Har alltid blivit väl bemött och det känns tryggt att vara kund här.

  • 2,8

    Marei K (2016-11-01)

    Blir irriterad på SHB's webbsida så den är ologisk, svår att hitta i och att de inte har en utskriftsmöjlighet på varje uppslag. Känns som de ligger långt efter i sin utveckling av webbsidan. Skulle vilja be dem att titta på SEB's som är väldigt användarvänlig.

  • 2,2

    Tomas M (2016-10-03)

    Efter att ha bytt bostadsort så upptäckte jag att Handelsbanken i Huddinge C låg bäst till rent geografiskt vilket fick mig intresserad av att byta bank. Dessutom hade en god vän rekommenderat Handelsbanken. Jag besökte webbplatsen och skrev in mina uppgifter så banken kunde kontakta mig. Det skulle ta max 7 dagar. Inget hände så jag skrev in mina uppgifter igen. Efter tre dagar ringer en synnerligen irriterad och osympatisk man och informerar mig om att vill jag bli kund hos banken så får jag minsann registrera mig via deras hemsida samt att alla kontakter med banken sker just där. Min tanke var att jag ville prata personligen med någon om min privatekonomi vilket jag uppgav i samtalet. Personen ifråga kunde lika gärna ha sagt att banken inte vill ha mig som kund. Valde Skandiabanken istället.

  • 1,8

    Janne B (2016-09-23)

    Jag ville skaffa internetbank hos dem till att börja med (tänkte ha enbart deras gratis internetbank under tiden jag flyttade över från min huvudsakliga bank). Handelsbanken är lite speciella i och med att man ska boka ett möte (spela roll om kontoret är helt tomt på folk), så jag mejlade mitt lokala bankkontor för flera dagar sedan. De verkar inte behaga sig att svara. Av det jag har läst om dem på internet så verkar det som att de enbart är intresserade av de lättaste och mest lönsamma "offren". Jag antar att jag ses som en snyltare eftersom jag bara ville ha internetbank tills vidare. Nu vet jag inte om jag är intresserad längre, om de ens tänker svara på mitt mejl.

  • 1,8

    Kevin B (2016-08-22)

    Varit kund hos handelsbanken i 5 år och flyttade för att min sambo var kund där. Till en början var de tillmötesgående och lyhörda, så länge man pratade långsiktigt privatsparande och/eller handel av fonder/aktier. Oj, vilka bra villkor jag skulle få! Tiden gick efter det och med en stabil fast inkomst hos både mig och sambon (dock inte det största sparandet) ville vi köpa vår första bostadsrätt. Efter en alldeles för lång behandlingsperiod där de skyller på andra kollegor och semester nekade de oss direkt. Detta trots att vi kunde visa våra fasta anställningar och redan hade lagt upp en betalningsplan för det planerade lånet. Fick inte ens en chans att förklara oss och de gav oss ingen vidare anledning mer än ett nej. Jag kommer definitivt att byta tillbaka till min gamla bank och sambon följer självklart med. Andra familjemedlemmar överväger även ett byte av bank. Handelsbanken vill tjäna på "värdelösa" kunder och så fort man vill ha hjälp blir man nekad. De ska inte länge få dra nytta av mitt sparande inte.

  • 2,2

    Daniel K (2016-08-17)

    Fruktansvärt dåligt service, princip helt omöjligt att få kontakt med någon. Ringer, mailar i veckor och blir lovad att dom ska återkoppla men inget händer. Efter fyra veckor ringer dom upp. Har pga handelsbanken missat ett husköp och nästan fått mitt företag i konkurs.

  • 2,2

    Sonia K (2016-07-21)

    Jag har varit kund i 27 år, sedan jag var tonåring. Har varit jättenöjd fram till för ett tag sedan. Deras kundbemötande är numera under all kritik. Jag är högavlönad, har ett sparande samt både en fond- och aktiedepå samt ett pensionssparande. Jag blir bemött med arrogans och sarkasm när jag behöver hjälp från banken. Varning för Handelsbanken (Humlegården).

  • 4,2

    Ted J (2016-05-22)

    Det bästa är att handelsbanken tar inga kostnad för att betala räkningar

  • 4,8

    Mikael W (2016-05-15)

    Som privatperson fungerar allting bra och sidan är upplagd på ett enkelt och bra sätt, det ska tydligen också förnyas detta året, det går däremot fortfarande inte att logga in med mobilt bankid på webben, vilket känns otroligt omodernt. De lovar dock att tjänsten ska tillkomma senast i Juni 2016. mobilappen är bra och funktionell. företagssidorna på handelsbanken är en krånglig sörja som gör att man inte vill använda det alls som företagare.

  • 2,0

    Ragnar K (2016-05-14)

    Det är mycket som är centraliserat beroende på vilket kontor man tillhör. Min fru är kund på ett konor som har mest företag som kunder, Hon ville låna 50.000 kr på 3 år och sparade medel 300.000 men de nekade. Med motiveringen att hon inte had en tillsvidare anställning. Men hon har en anställning som löper på 3.5 år helt befängt dessutom undrade varför hon inte tog sina sparpengar.

  • 2,6

    Marcos M (2016-05-10)

    Fick inte starta mitt bankkonto på Handelsbanken på grund av att jag hade andra aktiva banker. För att får starta ett konto måste du som kund använda alla deras banktjänster annars är du inte välkommen. Tyvärr så finns det ingen information varken på hemsidan eller banken om detta villkor att starta hos dem

  • 2,2

    Andreas J (2016-05-01)

    Jag bor i utlandet vilket i praktien innebär att så fort ens inloggningskort har gått ut så är det kört. Bor du i utlandet så byt bank, du kommer inte att få någon fungerande hjälp av handelsbanken att nå ditt konto.

  • 1,8

    Annica F (2016-04-27)

    Jag har varit kund hos Handelsbanken i 9 år. Till en början var det en mycket tillmötesgående och bra bank. De senaste åren har dom däremot gått rakt utför när det gäller kundbemötande, avgifter m.m. Bara för att jag är en "liten" kund skall jag "straffas" med dåliga rabatter och ett nedlåtande bemötande. Skärpning Handelsbanken!!

  • 4,8

    Håkan S (2016-03-06)

    Har alltid blivit bra bemött. Banken förbättrar sin internetbank men det går lite långsamt. En gång ringde det och talade om att ett av mina konto för en överföring till ett aktuellt lån saknade medel. Tyckte jag var mycket bra och jag slapp onödiga förseningsavgifter. Att kontoret är litet på en mindre ort kan ha betydelse. Men min åldriga mor hade lika bra omdöme ang kontoret på Karlavägen i Stockholm

  • 4,8

    Michael T (2016-03-01)

    Personligt och korrekt bemöttande. Kontor i min stadsdel och korta kötider. Riktigt lätthanterlig internetbank med överskådliga menyer. Efter att ha varit Swedbankkkund i över 40 år där missnöjet ackumulerats de senaste 10 åren så känns Handelsbanken som min nya kundvänliga bank. Jag har kommit hem.

  • 2,2

    Filip A (2016-02-20)

    Handelsbankens app är verkligen tillbaka i tiden, att man inte kan ha autogiro på samma konto som ens kort är en skandal, att man kan inte betala räkningar ifrån sitt "kortkonto" är också en himla skandal. Sedan att de ha en dosa för att logga in är väldigt skämmigt. Varför ska man komplicera för kunden? Hur enklare allt är, hur bättre bli det.

  • 5,0

    Christel H (2016-02-08)

    Har alltid fungerat bra både med internetbanken och i mobilen med mobilt id. Ytterst få tekniska problem. Bytte från Swedbank och det har jag aldrig ångrat. Den enda tjänsten som kostar är bankkort och kreditkort, internetbanken och telefonbanken är kostnadsfria. Jag kan sköta allt på internetbanken - kolla saldo, överföra mellan konton i SHB, till andra banker och till utlandet, betala räkningar, kolla/köpa/sälja fonder, öppna konton, pensionsspara, lägga om bolånen, sköta omyndiga barnens konto mm och även ha koll på min pappas konton som han gett oss fullmakt till pga sjukdom - med en enda inloggning. (Finns mer än ett inloggningssätt så man kan välja efter behov.) Bolåneräntorna har vi heller inget att klaga på och vi har alltid fått den hjälp vi behöver utan långa väntetider.

  • 4,6

    Michael D (2016-02-05)

    Har aldrig upplevt problem

  • 4,6

    Samuel L (2016-01-12)

    Haft Swedbank tidigare, i jämförelse så är Handelsbanken mycket bättre. Gratis internetbank stöd för Windows Phone handhar kontanter. Har bankkontor i stort sett på varje ort i Sverige. Bra mobilbank samt bra kundtjänst.

  • 1,6

    Malin O (2015-12-19)

    Handelsbanken har varit en mardröm för mig. Det började då jag flyttade utomlands för att studera. Trots att jag adressändrat så skickas mitt nya bankkort till min tidigare adress tillsammans med information om vad som är på mitt konto. Jag behövde ett nytt e-kort och behövde komma i kontakt med dem så jag ringde för att lösa allt i hopp om att det skulle bli lätt att ordna. Det är 2015 och det enda sättet är att ringa och bli placerad i kö vilket kostar enorma summor då du ringer från ett annat land. Jag blir informerad att jag måste åka till mitt tidigare huvudkontor. Jag måste alltså åka upp till Norrbotten från Storbritannien för att kunna få ett nytt E-kort. De påpekar att detta är för säkerhetens skull. Jag påminner dem då att de redan skickat mitt nya bankkort och kod till min gamla adress, det trots att jag ringt och informerat dem om min flytt. De säger att de inte kan hjälpa mig utan att jag måste åka till Norrbotten för att ändra adress isåfall. Jag ber dem att frysa mitt konto tills vidare eftersom att detta isåfall borde vara den säkraste lösningen, de vägrar. Under de följande 5 månaderna innan jag lyckats åka till Norrbotten fortsätter de att skicka information om mitt konto till min tidigare adress. Jag ringer huvudkontoret i Stockholm 5 gånger för att försöka få hjälp, jag blir informerad om att detta ska lösas, att de ringer tillbaka men får aldrig ett samtal. Då jag går in till banken ber jag att få veta exakt vad som skickats till min tidigare adress. De svarar med att de inte loggar vilka brev som skickas(?!). De har alltså ingen aning om vad och när de skickat till min tidigare adress. Jag får veta att de trots alla lovord om att det ska lösas bara jag kommer in till kontoret inte skickar nya handlingar utomlands. Det värsta var ändå att jag fick reda på att jag inte är den enda som har haft dessa problemen efter en utlandsflytt. Lycka till, Handelsbanken, ni lär behöva det.

  • 2,2

    Anders J (2015-11-23)

    Handelsbanken gav mycket bra bolåneränta, varför jag var tvungen att byta bank från Skandiabanken. Det känns dock som att färdas 20 år tillbaka i tiden. Fokus ligger på massvis av bemannade kontor istället för att ha en bra internetbank. Det absolut största minuset är att man måste använda sig av en bankdosa jämt och ständigt. Dessutom ofta ansluten med sladd till datorn! Jag bär aldrig med mig den och har den alltså aldrig när jag behöver den. Jättebra kundsupport, men vad spelar det för roll när jag inte använder den utan bara längtar till ett okomplicerat sätt att använda mig av bankens onlinetjänster. Lär av Skandiabanken och bättra er!

  • 2,4

    Anders J B (2015-11-09)

    Ovillig att förhandla om vettig bolåneränta. Kommer nu att, efter 30 år som bankkund i SHB, byta till en mer kundorienterad bank.

  • 2,0

    Rathees B (2015-11-05)

    Oseriös bank, jag beställde en bankid, De skickade den till någon annan. Jag frågade varför? Vem som bytade min address? Hon svarade inte och sa okej vi kan beställa en ny istället. Det är en example. Nu höjer de kortavgift till 300kr. Sveriges dyraste bankorts avgift tror jag... ;(

  • 2,4

    Maria H (2015-11-04)

    Jag tycker HB företagsinloggning har blivit super dålig, den var bra förut. Jag jobbar i redovisningsbranschen och skriver ut mycket. Nu har det blivit hopplöst dåligt.

  • 3,2

    Micke H (2015-10-27)

    Tyckte SHB var den i särklass bästa banken, de gånger man behöver besöka ett kontor så är det sällan kö (både på Swedbank och Nordea är köerna ofta idiotlånga), tyvärr har de ingen enkel funktion längre för att hålla koll på saldot (sen de tog bort inloggning med kod och man kunde använda ex.vis Bankdroid på mobilen) och man ser därför inte direkt om kontot blivit övertrasserat (de kunde gott och väl bygga in den funktionen i appen) och nu ska de höja avgiften för kortet så jag funderar på att byta bank.

  • 1,3

    Marie S (2015-09-27)

    Känns som om handelsbanken ligger 10-20 år efter i tiden. För att sköta enkla bankärenden måste man gå in på sitt bankkontor. Så var det när jag var tonåring typ. Väldigt omodern bank som krånglar till det för sina kunder.

  • 1,4

    Emma J (2015-09-23)

    Det enda som är bra är den personliga kontakten. ALLT annat är EXTREMT krångligt jämfört med både SEB och Nordea. Att behöva använda en dosa 2015 är skrattretande, mobilt bankID kanske är för nytänkande enligt Handelsbanken. Inloggningen på nätet är värdelös, får ont i huvudet bara genom att gå in på den. Känns som ett dåligt skapat excel-ark.

  • 5,0

    Johanna P (2015-09-04)

    Världens bästa bank

  • 1,8

    Mikael L (2015-06-15)

    Systemet med allkort, räknekonton och annat som hindrar mig från att ha ett kreditkort kopplat till lönekonto (och kunna betala räkningar) är värdelöst. dessutom, i kontakt med banken är de totalt oförstående för alla eventuella frågor jag har kring detta pyramidliknande upplägg. Jag har tidigare haft SEB och jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att övergången skulle vara så krånglig. Slutligen, deras internetapp är ett skämt, man kan tex inte lägga till nya mottagare för överföringar utan det måste göras vid en dator, med en dosa, med ett kort(inte att förväxlas med kredit- eller betalkortet). Mobilt-bankid är inte att tala om för inloggning via dator. Uselt!

  • 1,6

    Aron S (2015-06-06)

    Snorkig kundmottagare. Öppet landskap så kunder som sitter och väntar hör allt man pratar med kundrådgivaren om.

  • 1,8

    Daniel N (2015-05-27)

    Handelsbanken för företag är mycket dåligt. Jag var tvungen och byta från SEB till Handelsbanken när vi tog bolån hos handelsbanken. Byt inte till handelsbanken. SEB är mycket bättre. Jag kan inte ens få fram ett kontoutdrag på handelsbanken företag.

  • 4,8

    Christer S (2015-04-07)

    Bra öppettider, bra villkor, bra bemötande och kunnig personal

  • 2,2

    Per-Erik Ö (2015-03-30)

    Personliga kontakten på lokala kontoret har varit bra, tydlig information och i det mesta helt okej. Dock måste jag hyvla ned deras internet och mobiltjänst jäms med fotknölarna! Värre har jag aldrig skådat! När det gäller användarvänlighet så skulle jag ge betyg på -2! Från att ha gått från Danske Bank till Handelsbanken så är det ljusårs skillnad! Det grafiska gränssnittet är som hämtat från början av 2000-talet. De har inte lagt ned någon energi eller kraft på bra och smart gränssnitt! OTROLIGT krångligt på Handelsbanken! Ta t ex kommande betalningar...?! De finns inte med och syns i listan för det aktuella kontot man tittar på utan man måste gå till annan sida först, skriva upp hur mycket det är i kommande betalningar, gå tillbaka till aktuellt konto och se så man har pengar. Nu är det säkert de som säger att man ska ha koll på detta. Vadå? Genom en annan tjänst eller app där man skriver upp sina in och utgifter?! Det är ju därför jag vill ha en tjänst direkt från banken där jag har koll på detta UTAN en massa klickande fram och tillbaka, eller ha en annan app för att kolla detta! Eller detta med att se hur mycket kredit jag använt på mitt företagskort. Jag klickar logiskt på Konton och kort, går vidare till Visa alla kort, men där finns det enbart information om giltighetstid mm. Klickar på Öppna meny och vidare till Korttransaktioner. Får då fram en lista på tre kort? Vad jag vet har jag bara två. Klickar på ett av korten. Ingen lista uppenbarar sig utan man måste först klicka IGEN på Visa. Datumdelen förstår jag givetvis, att man kan välja datum för start och slut. MEN det är väl självklart att i grundläge så ska listan visa aktuella transaktioner från föregående brytpunkt till dags dato? Jag ska INTE behöva leta efter information om vilka brytpunkter som gäller, från 15e till och med 15e, utan det ska visas direkt. Samt att datum för betalning av denna kredit kommer ske och från vilket konto. Allt detta för att göra det enkelt och verkligen använda tekniken för vad den är till för, förenkla för användaren och banken! Jag är djupt besviken på Handelsbanken! Hade innan hört gott om denna, men då jag tycker att tekniken är enormt viktig gentemot användaren och de inte verkar lagt energi på denna så åker Handelsbanken ned i botten i min lista. Skärpning Handelsbanken! Jag har skrivit en lång lista på förslag på ändringar till dem och det händer inget alls, inom 4-6 månader så kommer jag byta tillbaka till Danske Bank!

  • 2,4

    Walter W (2015-03-16)

    Problemet med Handelsbanken som jag kan se det är deras personalpolitik, tydligen satsar de på expediter som hänvisar till hemsidan hela tiden eller i bästa fall svarar ja eller nej på dina frågor, istället för kunnig personal som kan ge dig den personliga rådgivningen och hjälpen du bör ha som kund, t.ex när det gäller frågor om pensionspar eller bolån mm.

  • 2,8

    Rolf A (2015-02-26)

    Telefonbanken väntetid 20 minuter inte ovanligt, 1 samtal före tar 10 minuter...

  • 2,0

    Emelie A (2015-02-18)

    Det är ofta tjänsterna krånglar rent tekniskt. Kundsupporten behöver verkligen bli bättre. Har bett om hjälp med internettjänsten 3 gånger. Dena en skulle mejla till mig och det kom aldrig något mejl. Jag fick ringa igen och då var det dock en väldigt trevlig tjej som hjälpte mig att få en ny kortläsare samt inloggningskort för internettjänsten. Hon hjälpe mig via telefon. 3 veckor senare går det inte att logga in pga lågt batteri i kortläsaren. Går till ett kontor och får en ny. Samma sak händer igen med den nya kortläsaren. Skriver chatten för kundsupport. Får svaret att det måste vara fel på det nya inloggningskortet som fungerade veckan innan. Han hänvisar mig till supporten på telefon för att beställa ett nytt. Får vänta i kö 30 min (här borde ni ha en uppringningsfunktion). Killen jag tillslut får prata med säger att han inte kan hjälp mig att beställa ett nytt inloggningskort fast jag fick hjälp med det via telefon 3 veckor tidigare. Han säger att det måste vara alla nya kortläsare det är fel på vilket det inte är då jag förklarade för honom att mitt mastercard fungerar i båda. Han säger att det ända han kan hjälpa till med är att skicka en ny kortläsare annars måste jag ta mig till ett kontor. Det jag är missnöjd med är att man får olika direktiv beroende på vem man pratar med. Alla i supporten bör vara lika kunniga så att man slipper bli bollad runt.

  • 1,4

    Obed S (2015-02-06)

    Extremt dåligt och oproffsigt bemötande. Skulle aldrig rekommendera någon.

  • 4,0

    Cecilia Ö (2015-01-25)

    Det negativa har varit att vi har haft svårt att få kontakt med vår tidigare bankman. Hon ringde aldrig tillbaka och vi fick aldrig svar på våra frågor. Detta pga av hög arbetsbelastning på kontoren. Nu har vi bytt kontor och det är mycket bättre

  • 3,4

    Lars R (2015-01-21)

    Bra service! Trevligt bemötande. Men kanske lite för mycket sälj av egna produkter på Kapitalförvaltning. Har fått byta förvaltare tre gånger innan jag blev någorlunda nöjd. Lite dyra om man är snäll men det går att pruta.

  • 5,0

    Mia T (2014-12-19)

    Bankens tjänster och bemötande är verkligen bra. Samt deras bankkontor och kontanthantering. App till Windows phone finns! Stort plus för detta!

  • 2,0

    Robbin B (2014-12-09)

    Det är inga rådgivare utan säljare som jobbar på mitt kontor. Och nu när jag är sjukskriven i 3 månader efter operation och har räkningar, Jul och annat som ska betalas så kunde dom inte frysa min amortering på 1000kr i 3 månader, på ett lån som är på 12000kr. Jag gick in med sjukingick och mössa i hand, men icke. För att dom tyckte jag hade lite pengar på ett konto som jag kunde använda, med betoning på lite vill jag tillägga. Men jag skulle höra av mig igen tyckte dom om jag fick problem och var helt bankrutt. Öh, va? Det är väl FFN det jag vill slippa, och jag räknar nu småkronor, annars hade jag väl inte gått dit eller? Så nu byter vi bank här hemma, hej då Handelsbanken.

  • 4,6

    Erik S (2014-10-28)

    Använder Handelsbanken både som privatperson och till mina bolag. Aldrig haft bekymmer och Handelsbankens lokalkontor går oftast den där milen extra för sina kunder.

  • 3,0

    Ivan L (2014-10-25)

    Saknar mobilt bankid för att logga in till webbtjänsten. Saknar någon slags tjänst för att hålla koll på min ekonomi.

  • 5,0

    Morgan C (2014-10-17)

    Alltid hjälpsamma och trevliga på alla sätt och vis! Rekomenderas starkt till vänner och bekanta.

  • 2,0

    Peter B (2014-09-22)

    Har varit kund i Handelsbanken i hela mitt 33-åriga liv men har nu endast kvar lönekontot med betalkort där. Det är ganska klart att banken är inriktat mot att vara vinstdrivande och att man inte har bankmän som är rådgivare, de är säljare. Kundnöjdhet verkar inte vara speciellt högt upp på deras prioriteringslista. När jag för några år sedan ville få lite bättre kontroll på min ekonomi och pension så gick jag in på kontoret för att få hjälp. När jag något år efteråt hade fått bättre kontroll, och dessutom börjat intressera mig mer inom området så upptäcker jag att det var otroligt höga avgifter och kostnader för "mina" val jag gjort inne på kontoret. Jag flyttade genast över allt ,förutom lönekontot, till Avanza istället. Nu hoppas jag bara att Avanza kommer erbjuda även dessa delar snart så att jag kan slippa storbankernas, eller i det här fallet Handelsbankens, girighet.

  • 2,0

    Mathias L (2014-09-03)

    Ringde runt för att kontrollera vilken ränta jag skulle kunna få om jag flyttade mitt bolån. Ringde numret på hemsidan, kom till kö och lämnade numret. Ett tag senare rings jag upp av en trevlig person som säger att nej de svarar inte på sådant där och kopplar mig till närmaste kontor. Kändes lite rörigt och bakvänt. Personen som tar luren har jättesvårt att svara på något, vill verkligen inte ha det här samtalet som jag upplever det och jag känner mig inte välkommen. Ställer frågor som inte har med ärendet att göra, påpekar flera gånger att vi måste träffas på kontoret för att hen ska kunna svara. Jag hänvisar till alla banker jag ringt som uppenbarligen kunde svara just den enkla frågan och får ett icke svar om deras listränta och att det finns ju rabatter och så. Efter detta så påpekar jag att vi ska ju givetvis inte föra ett samtal som hen finner olustigt och vi avslutar i samförstånd och med lyckönskningar. Dagens underligaste samtal. Rekommenderar banken till de som absolut måste ha en fysisk kontakt, det verkar vara väldigt, väldigt viktigt.

  • 2,4

    Jaanus H (2014-09-03)

    Personlig bankman i all ära men när personen i fråga inte går att få tag på via vare sig e-post (läser/svarar bara inte) eller telefon (alltid upptagen, avstängd telefonsvarare) och aldrig gör det han lovar så blir det ett helvete. Har ringt in till kontoret flera ggr för att byta bankman men det har inte resulterat i något annat än en ännu surare, värdelös personlig bankman. När jag sen för någon månad sen ovetande lyckades få en automatisk betalningsanmärkning för 16kr trängselskatt var det enorma problem med banken trots att jag prickfritt betalat in över 15k i månaden för både räntor och amortering under flera år. Jävla skitföretag är vad det är.

  • 2,0

    Gustaf E (2014-08-21)

    Måste jag verkligen övergå till kontanter igen för att slippa Handelsbankens straffavgifter? Jag har varit kund hos Handelsbanken ett antal år nu och pga. detta så har jag rätt så förmånliga räntor på mina lån. Tyvärr så överskuggas detta av den undermåliga webbtjänsten, mobil appen samt något de kallar för "övertrassränta". Jag och min sambo har delad ekonomi, dvs. våra löner sätts in på samma konto där alla våra räkningar, lån etc. dras automatiskt varje månad. Vi har var sitt kortkonto som vi för över pengar till från vårt gemensamma lönekonto. Jag har därför sällan mer än 1000kr på mitt kortkonto. Pga. hur Handelsbanken, och antagligen alla banker hanterar transaktioner så resulterar detta inte allt för ofta i att mitt konto övertrasseras. Gärna över en helg när jag handlat något i en butik eller restaurang som debiterar mitt kort först ett par dagar efter jag varit där. Kontokort är hur bra som helst. Men när strukturen bakom, hur pengarna hanteras mellan banker och handlare inte har hängt med och detta resulterar i att jag blir bestraffad så tappar jag lusten och hoppet. Ja, jag kan ha bättre koll på exakt hur mycket pengar jag har på kontot. Jag kan ha en lista över mina utgifter, visst. Men allvarligt, digitaliseringen banksystemet ska väl göra livet lättare, eller? Som det är nu så ger Handelsbanken mig intrycket av att jag borde gå tillbaka till kontanter, eller byta bank och hoppas på det bästa.

  • 2,4

    Ayse B (2014-07-18)

    Jätte-dåligt kundbemötande . En dosa från 80-talet. Ska byta bank .

  • 4,6

    Peter D (2014-06-11)

    På Handelsbanken blir jag alltid trevligt bemött. I appen kan jag utföra i princip alla tjänster jag har behov av. Extra plus för att jag numer också kan lägga till nya räkningsmottagare.

  • 4,8

    Felix L (2014-06-02)

    Bank som fungerar väldigt bra. Inga dolda avgifter eller månadskostnader. Lite fler funktioner för internet-banken skulle inte skada.

  • 2,4

    Peter S (2014-05-25)

    Ville få hjälp att starta ett AB på Handelsbanken Karlaplan. Fick höra att här tillämpar man minsann "klocktornsprincipen" - tydligen att man inte får vända sig till ett annat Handelsbankskontor än det man kan se från sitt fönster hemifrån. Modernt ... SEB på andra sidan gatan var hursomhelst väldigt hjälpsamma så nu flyttar jag nog alla mina banktjänster dit istället. SEB har dessutom stöd för Mobilt BankID som inloggning och mycket bättre mobilapp ...

  • 2,8

    Elena M (2014-05-22)

    Ansökte om ett mindre huslån för en stuga och fick otroligt otrevlig bemötande. Har varit kund sedan 2000, först i Kalmar där personalen var väldigt trevlig och hade bra bemötande. Detta var tills jag flyttade till Stockholm. Här är de arroganta, otrevliga och har 0 intresse att hjälpa sina kunder. Bytte på dagen.

  • 3,4

    Rikard V (2014-05-14)

    Banken erbjuder alla större tjänster, men deras tekniska lösningar är uråldriga. Dosan ser ut som den kommer direkt från 80-talet, man måste alltid ha dosan för att kunna göra handla på nätet, istället för att identifiera sig med mobilt bank-id. Priset på kort är ganska dyrt också.

  • 5,0

    Jimi F (2014-03-29)

    Samröre med banken - Betyg räknas ej med i snittet

    Alltid trevligt bemötande

  • 3,0

    Carina F (2014-03-27)

    Har just bytt bank efter att ha varit kund i Handelsboden sedan 70-talet, på grund av det dåliga bemötande vi fick av deras kontor i Rimbo i samband med flytten dit. Uppenbart ointresse av att behålla kunder och fullständig brist på tillmötesgående.

  • 1,4

    Julien B (2014-03-27)

    Vi har Transportstyrelsen på autogiro men det verkar inte fungera som det ska, så nu har vi haft två gånger 500kr att betala som påminnelse avgift. Det är ingenting vi kan lösa på ett kontor (otrevlig personal på Ekerö). Bankdosan fungerar inte heller så vi måste gå genom deras IT-support. Nära 1 timmes väntetid och de ringer inte tillbaka. Rent tekniskt vill jag ge dem en nolla i betyg. 1000 kronor som vi aldrig får tillbaka, vi är ju mycket arga och kommer att bytta bank så snart som möjligt.

  • 3,2

    Samuel S (2014-03-27)

    Bra vanlig bank, för höga avgifter och dåligt personligt bemötande på deras kontor. Långsamma tjänster, men grymt snabb service vid stulet kort i utlandet :).

  • 5,0

    Elizabeth S (2014-02-15)

    Veberöd Handelsbanken bäst service, vänligt bemötande, suverän personal.

  • 2,8

    Monica J (2014-02-04)

    Tyvärr ofta dåligt bemötande. Dålig/ingen sparränta. Funderar seriöst på att byta bank under våren.

  • 4,4

    Dennis E (2014-02-04)

    Min erfarenhet av Handelsbanken är att dom tar sig tid till deras befintliga kunder och fortfarande har ett stort kundfokus. Dom lyssnar och är öppna för individuella förutsättningar istället för att blint lyda nyckeltal och regler. Detta är ju naturligtvis mina egna personliga erfarenheter där jag haft turen och förmånen att ha EN bankkontakt som följt mig under flera års tid. Detta skapar ju ett förtroende åt båda håll. Jag vill inte gå till en annan bank där jag behöver bevisa min ekonomiska betalningsförmåga eller presentera mig för en ny person vid varje ärende, och banken får en trogen kund som gärna betalar någon procentdecimal extra i bolån. Ett exempel som bevisar att Handelsbanken FAKTISKT bryr sig om riktiga människor och inte bara om siffror är att de har valt att behålla kontanthanteringen. Personligen använder jag i princip aldrig kontanthanteringstjänsterna, men det finns trots allt ett par hundra tusen pensionärer och andra som inte kan eller vill låta sig styras mot självtjänster och avgiftsbelagda betalkort etc.

  • 2,2

    Mattias A (2014-02-04)

    Hade en inbokad tid hos handelsbanken. Mötet skulle gälla bolån. Jag och min sambo satt och väntade, ett par minuter efter utsatt tid kommer det fram en man. Han förklarar för oss att den person som vi skulle träffat har blivit sjuk och ringt till honom i sista sekund och bett honom att ta mötet. Han började med att förklara att han inte kunde speciellt mycket om privat lån. Han sa att han vanligtvis jobbade med företag. Hur som helst satt vi i 20 min och lyssnade sen tackade vi för oss och gick. Mycket dåligt bemötande och märkligt att vi inte blev meddelade innan att mötet skulle bli inställt

  • 4,6

    Hans B (2014-02-04)

    Handelsbanken har trevlig personal. Speciellt deras kontor i Hjo.

  • 4,4

    Pia H (2014-02-03)

    Fick en jättebra kontakt på banken som hjälpte mig. Hon var ärlig och kände verkligen att jag kunde lita på henne. Det är på Handelsbanken Linköping i Centrum. Har även träffat annan personal på den banken som varit mycket tillmötesgående.

  • 2,6

    Per E (2014-02-03)

    Väldigt blasé är känslan jag får av SHB. Stabil bank som inte verkar gå omkull nästa vecka men å andra sidan är man inte ett dugg intresserad av mig som privatsparare. Deras tekniska plattform och tillhörande lösningar är minst sagt undermåliga som lämnar mycket att önska. Internettjänsten med sin bankdosa är oerhört begränsad och deras mobilapp är inte mycket att hänga i granen, den ger ingen ytterliggare funktionalitet som t.ex Swedbank som kopplat sin mot Mobilt BankID. Handelsbanken har världens chans att som en stor och stabil bank knyta ytterliggare låntagare till sig genom att vässa sitt digitala utbud men fallerar på varje punkt.

  • 3,2

    Thomas Å (2014-01-30)

    Har endast sparande kvar i denna bank. Tycker bankens tekniska lösningar ofta strular. Väldigt ofta man inte kunde ta ut pengar i bankomaten eftersom det saknades kontakt med banken.

  • 4,2

    Matilda T (2014-01-29)

    Jag är sjutton år och har haft Handelsbanken sedan jag var tretton år. När jag fixade mitt första ID-kort och bankkort så gick allt som på smör. De var trevliga och hjälpsamma och tipsade om fördelar och nackdelar med olika kort och vad jag kunde göra själv och vad jag behövde mina föräldrars tillstånd för att göra. Därefter däremot, har de inte varit lika hjälpsamma. Någon direkt kontakt har de inte tagit därefter, räntorna jag får är låga (vilket dock kan vara förståeligt då jag inte hos dem har en så stor summa pengar insatta), och jag har inte fått den hjälp jag behövt när det gäller att ha några tjänster i mobilen.

  • 5,0

    Daniel E (2014-01-29)

    Har aldrig varit några problem. Allt går att lösa, och alltid väldigt bra bemötande. Rekommenderar Handelsbanken!

  • 1,8

    Anders I (2014-01-29)

    Tråkig hållning att man låtsas att varje kontor är en enskild bank. Att man hänvisas från ett Handelsbankskontor till "sitt kontor" för att kunna uträtta basala bankärenden. Därtill är den tekniska plattformen på Internetbanken klumpig, opedagogisk och det går inte att använda Mobilt BankID för att logga in.

  • 4,8

    Fredrik R (2014-01-29)

    Kan inte säga för Handelsbanken överlag utan enbart Karlstadkontoret som jag vänder mig till.

  • 4,8

    Isak F (2014-01-29)

    Dåliga sparräntor, men kontoren är superbra!

  • 4,8

    Berra N (2014-01-28)

    Handelsbanken är enkel att arbeta med och har de tjänster som behövs för att använda alla de andra nätbaserade myndigheterna. Otroligt ful hemsida men den är under uppbyggnad till en som ser lite bättre ut.

  • 4,6

    Emelie S (2014-01-20)

    Bra bank med bra kundkontakt, trevlig personal, rättvisa priser och bra tjänster!

  • 4,6

    Johan S (2014-01-16)

    Har alltid fått en oslagbar service från Handelsbanken (längre erfarenhet från 3 olika kontor) och en personlig bankman/kvinna. Man får inte alltid de bästa räntorna, lägsta avgifterna, etc, men det uppvägs helt och hållet av servicenivån. Tycker även att deras tekniska verktyg (webbsida och mobilapp) är mycket bra.

  • 4,2

    Christer L (2014-01-15)

    Lämnade Swedbank till förmån för Handelsbanken vilket jag aldrig har ångrat, betydligt färre avgifter vilket var Swedbanks signum, en hög servicenivå förutom att Handelsbanken aldrig var inblandade i den sk. bankkrisen vilket var de största anledningarna till bankbytet.

  • 3,6

    Daniel S (2014-01-15)

    Bankdosan än onödigt omständlig att använda. Det går att använda den med eller utan USB-kabel. Används den med kabeln, så startas programmet BankID, som är ett av de sämsta program jag känner till. Programmet tar också så lång tid på sig att starta och hitta kortet i bankdosan, så att det går snabbare att logga in utan att ha bankdosan ansluten till datorn. Dessutom tycker jag att, om man kör med sladd, så borde man kunna skriva in sin kod på datorns tangentbord, istället för på bankdosans knappsats. Jag har också haft problem med drivrutinen till bankdosan tidigare, men sedan jag uppgraderade till OS X 10.9 (Mavericks) och senaste drivrutinen så har det fungerat. Tidigare har jag fått installera om drivrutin flera gånger och starta om datorn, för att det skulle fungera. I övrigt är jag väldigt nöjd med Handelsbanken.

  • 4,8

    Elin H (2014-01-15)

    Jag är supernöjd med min bank, speciellt bemötandet man får i Mora. Jag kan inte komma på någonting jag saknar eller att klaga på. Jag kan varmt rekommendera Handelsbanken.

  • 3,2

    Terje Rosenlund K (2014-01-15)

    Handelsbanken does not have a modern mobile banking system. It's too complicated and restrictive with limited services. An example is that if I want to transfer money between my own bank accounts , it's possible but with limited amount per day. You can not pay bills except if that the receiver is registered in your internet bank beforehand. The banks security system is way too comprehensive and there are solutions today that are secure but far more user friendly.

  • 3,2

    Erling Ormar V (2014-01-15)

    Saknas verkligen innloggning via Mobilt BankID på datorn, samt ett mycket bättra smartphone app. Internetbanken behöver hoppa fram till året 2010 (åtminstone). 24/7 kundsupport är rätt bra, dock!

  • 2,4

    Eva B (2014-01-15)

    Jag tycker att Handelsbanken har för låg ränta på pengar som är innestående.

  • 2,4

    Jan F (2014-01-15)

    Okunnig personal på litet kontor dit jag är hänvisad. Ska försöka byta till annat pyttekontor med bättre rykte.

  • 4,8

    Ulf S (2014-01-15)

    Banken uppträder som om vi befann oss på 30-talet. Med mössan i hand, bockande för banktjänstemannen . Hans enda jobb är att tillfredsställa kundens behov, inte genom arrogans. Högfärdiga banktjänstemän bör avlägsnas från sitt jobb.

  • 4,6

    Tiina H (2014-01-14)

    Har rekommenderat och kommer rekommendera Handelsbanken till flera människor, även för dem som sökt jobb inom Handelsbanken.

  • 1,8

    Gregor W (2014-01-14)

    Som kund har jag ingen talan som rör mina konton o kort. Hög låneränta!

  • 4,6

    Christian T (2014-01-14)

    Rekommenderar starkt Handelsbanken Årsta (Stockholm). Proffsigt bemötande och bra samt personlig service.

  • 4,2

    David D (2014-01-14)

    Tryggheten av en storbank, men personligheten av en mindre. Känns som de värnar mycket om kunden. Har varit inne hos dom flera gånger och alltid blivit bemött på ett vänligt sätt. Bokar man en tid så behandlar de ärendet väldigt snabbt. Rekommenderas!

  • 4,0

    Björn S (2014-01-14)

    Mycket lätt att få kontakt och personlig service både via telefon & bank

  • 4,6

    Carina F (2014-01-14)

    Har inte haft så mycket personlig kontakt med dem, men det lilla har varit över förväntan. Det tekniska har allt jag behöver och deras tjänster fungerar utmärkt. Avgifter kan alltid diskuteras men det gäller ju för alla banker.

  • 4,8

    Sarah B (2014-01-11)

    Jag tycker handelsbanken är helt ledande. Dom tar inte ut avgifter för varenda liten grej. Bankdosan är exempelvis GRATIS och du kan växla små valörer till loppmarknaden utan kostnad! Dom har ett fantastiskt kundbemötande och är alltid där för att hjälpa till.

  • 4,6

    Mattias H (2014-01-07)

    Jag bytte bank för ca 2 år sedan, gick då från swedbank till handelsbanken. Jag måste säga att jag blev chockad över hur personliga och engagerade personalen på SHB var jämfört med Swedbank. De brydde sig verkligen om mig och hjälpte mig på bästa möjliga sätt då jag hade det tufft rent ekonomiskt.

  • 4,2

    Henrik S (2014-01-06)

    Handelsbanken är en seriös och bra bank som man kan lita på. De är exceptionellt bra på kundbemötande och på att vara nära sina kunder. Jag uppskattar att de inte tar småkostnader för internetbank och sparkonton. De är dock inte billigast på bolånemarknaden, snarare tvärtom. SEB är mkt billigare där. Handelsbanken har dock som standard att låneskydd ingår vilket är att likställa med en livförsäkring då bostadsrätten/villan blir obelånad om dödsfall inträffar. Något jag retar mig på är att man inte kan använda allkortskontot som lönekonto utan då är man tvungen att ha ett separat räkningskonto där lönen går in och fakturor dras ifrån. Detta konto får man naturligtvis ingen ränta på. Man ska inte ha fonder eller sparande på Handelsbanken då det är på tok för dyrt. Det är bättre att då ha Nordnet eller Avanza vid sidan av som man använder för aktieaffärer, fonder och sparande.

  • 4,6

    Hunor T (2014-01-04)

    Handelsbanken på Viared utanför Borås har varit jätte hjälpsamma! De trodde på oss när vi skulle köpa hus! Fick nej från alla andra banker men dom sa ja!

  • 5,0

    Nathalie N (2014-01-04)

    Bra, seriös och stabil bank som man kan känna sig säker i och som alltid erbjuder sina kunder den bästa servicen och bemötandet.

  • 4,4

    Claes T (2014-01-04)

    Jämfört med mina tidigare banker är Handelsbanken min favorit. Dessutom snart en av de sista bankerna som inte varit inblandande i olika affärer, splittar, ombildningar mm. En trygg och stabil bank som har mitt fulla förtroende.

  • 3,2

    Lena H (2014-01-04)

    Förstår inte varför såväl reserverade som "direkta" belopp inte dras från kontot direkt. Ibland kan det gå flera dagar innan beloppet dras. Min son som är student & därmed inte så fett ställt, har ett ungdomskonto som han har lyckats övertrassera pga av att summorna inte dras direkt. Han kollar sitt saldo, blir glad att han har pengar kvar & handlar. 2 dagar senare är han minus. På min förra bank hade vi aldrig det problemet. Det man handlade drogs direkt, betalade man räkningar så drogs det direkt likaväl som man fick information om tidiga insättningar. Väldigt besviken över detta, men bytt är bytt. Man kan ju alltid hoppas att dessa tjänster kommer att fungera framöver.

  • 4,8

    Irene E (2014-01-04)

    Jag är väldigt nöjd med min bank. Det enda jag saknar är möjligheten att få ett tillfälligt "visakort" som jag kan använda när jag ska handla via internet. Det har Swedbank och det tycker jag verkar vara väldigt bra!

  • 3,8

    Hanna J (2014-01-04)

    Handelsbanken är trygga, stabila, tillgängliga och bra service. Priserna är dock sådär.

  • 3,4

    Tobias L (2014-01-03)

    Jag gillar Handelsbanken och har varit kund där i säkert tjugo år. Bra personal och jag gillar deras decentraliserade process för lånebeslut. Synd bara att dom inte använder mobilt bankid för att logga in.

  • 3,6

    Elin H (2014-01-03)

    Har varit kund i 1,5 år hos Handelsbanken och fått ett bra bemötande. De försöker inte sälja på en massa oönskade kringtjänster som jag upplevt när jag har haft att göra med Nordea.

  • 4,8

    Lobo O (2014-01-03)

    Är mycket nöjd med Handelsbanken, i synnerhet efter deras senaste uppdatering av internetbanken. Snyggt, enkelt och tydligt på alla sätt och vis. Även de gånger jag har haft personlig kontakt med dem har allt fungerat mycket bra, även om det är oerhört sällan jag behöver ha kontkt med dem direkt då deras kompentena internetbank och mobilapplikation löser allt jag behöver i min vardag. Jag har dock 2 klagomål på deras tekniska lösningar. 1: jag kan inte sätta periodiska överföringar som jag vill exempelvis till min sambo, då hon inte har handelsbanken. Detta upplever jag som en helt artificiell begränsning då jag inte lyckats få någon förklaring varför det fungerar så. 2: Mitt kreditkort som också finns hos Handelsbanken men då på dotterbolaget Handelsbanken Finans lider av en del begränsningar. Deras tjänster har exempelvis en egen plattform så jag behöver en annan inloggning för att kolla status på detta konto, plattformen är dessutom avsevärt mycket fulare och tekniskt sämre. Att det helt saknas mobilanpassning drar inte heller upp betyget. Jag tycker dock inte att det är katastrofalt dåligt, då den abosluta majoriteten av mina behov löses via moderbolaget. Om du däremot har behov av fler tjänster via Handelsbanken Finans skulle jag rekommendera alla att tänka en gång extra och möjligtvis välja en annan bank för kreditbehoven.

  • 3,4

    Cecilia J (2014-01-03)

    Handelsbanken har tidigare varit tydliga med att de har 0 kronor i avgift för traditionella bankärende (vilket kanske inte gäller idag, vet ej). Men idag använder vi banken till mycket mer. Jag hade gärna sett att Handelsbanken gick ut med att "vi har låga eller inga avgifter på de tjänster sm vi använder mer av idag som t.ex låneupplägg, kortavgifter, telefonbank, kreditkort rådgivning m.m. Jag har medvetet valt bank för att jag tycket att den är bra och jag är trygg som kund men jag hade verkligen kunnat rekommendera banken till andra om jag hade bättre koll på vad det egentligen kostar att vara kund, jämfört med andra. Dv.s. tidigare kunde man skryta med att min bank har inga avgifter och det var tydligt. Det kan jag inte idag, det är för svårt att veta. Kanske hade det varit bra med någon form av kategorier, t.ex att en bank hade 3 typer av tjänster som jämfördes mellan bankerna, och att de är kända, alla banker delade dessa kostnader. Idag får man surfa runt för att få reda på allt själv. Ju mer tjänster som banken har ju mer fackspråk används och man förväntas kunna tolka allt själv, det har med andra ord blivit svårare att vara säker på att den bank man har är bäst. Visserligen har Handelsbanken vunnit pris för bästa bank ,men det är ändå svårare för enskilda att själv ta reda på vad som gäller för mig och min bank. Att utses till bästa bank idag, kräver en expertpanel.

  • 4,8

    Farshin A (2014-01-03)

    I'm not a native but probably got more information regarding the banks in Sweden! Among the 4 big banks we all know about, Handelsbanken is the one which acted the first to modernize. Their login method with a card has been for a long time a BANK ID card while most organisations were introduced with the concept through the last 1-2 years. Hence your login card is a bank id legitimation as well! It lists them with no mobile bank ID here while it's not true. The customer service is of high quality and more familiar with how banking services should be offered, the way it is offered internationally unlike a lot of other banks in Sweden where employees come to work with flip flop and tattoo on the neck and call this freedom and comfortability. It is a bank and not the supermarket we do our horse betting inside. The only problem I had which in fact was caused by myself was losing my card with them. I don't leave a lot of balance on card's linked account and a few gas station made me negative balance while I had funds on the other account but no idea that it could go minus that easy. Anyway, they never issued another card for me even though they did for my Sambo with exact same situation. After all it is Sweden and women kingdom but once I told them about the partner, they said that even that was a mistake but I gave up to follow. We all know there is no justice to men specially if you are not a native, no matter you're british or middle eastern. Anyway, good bank, professional, might be expensive. The mobile app I would call the best as you can choose a pin code and transfer anywhere to any bank or make PG/BG payments but you should have added those destination accounts before and to be available on mobile. You can't do that on the go. Obviously they got invoice scanning on both tablet and phone. I'm still very interested to try Danskebank mobile app and then give my final. You can handle the fees, it's the best bank you get in Sweden.

  • 4,0

    Patrik J (2014-01-03)

    Handelsbanken är överlag bra. Har haft banken i snart två år och varit nöjd med framför allt det personliga bemötandet från min bankman. Fick en ny bankman i somras som funkar mer som rådgivare än som säljare vilket jag uppskattar. Jag fick även en bra deal gällande bolåneränta trots att jag var en relativt hög riskkund för dem i början. Tre saker jag har att anmärka på är: 1. tekniken. Internetbanken fräschades upp tidigare i år men gamla skalet ligger fortfarande kvar när man väl ska använda bankdosan i desktopversionen, den känns som en beta fortfarande. 2. Reserverat belopp. Det här har blivit ett problem sedan oktober/november för mig och händer inte alla köp men väl många för att jag ska reagera på det. När jag handlar med mitt kort läggs beloppet undan som reserverat belopp som sig bör. Ibland så blir beloppet reserverat på en gång, försvinner och dras av "igen" flera dagar senare trots att köpet sker via chip och kod. Det gör att jag inte känner mig säker på det ekonomiska läget när jag går in på Internetbanken för att kolla status. Samma problem hade jag med Länsförsäkringar vilket var en av två anledningar till att jag bytte bank (den andra anledningen var att de inte ville ge någon deal alls gällande bolåneränta). Varför jag reagerar på det är som sagt för att problemet har uppstått under vintern. 3. Avgifter Trots att jag har alla mina affärer hos Handelsbanken så har de inte bra delas gällande sparränta och tar ut t ex avgift för kort, en liten summa som tidigare banker bjussat på. Jag är annars nöjd med banken och ser ingen anledning till att byta till en annan bank i dagsläget.

  • 2,2

    Gustav S (2013-12-27)

    Dyra produkter såsom fonder som dessutom underpresterar. Fungerar lysande att ha som huvudbank för lönekonto men i övrigt finns det bättre alternativ, speciellt vad det gäller sparande.

  • 4,2

    Mikael T (2013-12-22)

    Inga konstigeter. Har tidigare haft SEB som det i och för sig inte var något fel på men finner ändå att jag gillar Handelsbanken mer.

  • 3,8

    Andreas Ö (2013-12-20)

    Jag tycker att Handelsbanken överlag är en bra bank men som brister lite på teknik och när det gäller att ligga i framkant. Jag har en personlig bankman som jag kan ringa och gå till vilket är bra, något som inte alls är en självklarhet när det gäller en bank numera. Internetbanken är tråkig och stel och lämnar ganska mycket att önska. En uppfräschning av utseendet och lite nytänk skulle inte skada och det gäller även appen (iOS). Vad gäller tjänster.. Bolåneräntorna ligger just nu väldigt bra jämfört med andra banker och jag har lyckats få till en rabatt jag är nöjd med. Har tidigare fondsparat hos Handelsbanken men gick över till Avanza eftersom interfacet är så trist och inte ger något mervärde. Men överlag är jag nöjd med banken.

  • 4,0

    Niklas J (2013-10-23)

    En bra klassisk bank med bankkontor. Min personliga bankman är det som gör jag är kund.

Om Handelsbanken

Svenska Handelsbanken är en universalbank med komplett utbud av finansiella tjänster för såväl företag som privatpersoner; traditionella företagstjänster, investment banking, trading, finansiering, placering inom aktie- och räntemarknad samt personförsäkring.


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Sparränta

    Sparränta är den procentsats som du får på ditt sparade belopp när du lånar ut dina pengar till en bank eller annat finansiellt institut. Precis som andra typer av räntor kan sparräntan vara både rörlig och fast. Det vill säga att räntan kan vara...

    Läs mer om Sparränta

  • Inflation

    Inflation är ett ord som du säkert redan har stött på någon gång. Inflation innebär att värdet av en viss valuta plötsligt sjunker vilket i sin tur resulterar i en kraftig ökning av den totala penningmängden. Det finns också ett fast samband mellan...

    Läs mer om Inflation