Santander



Tjänster

2,4

Kundbemötande

2,3

Avgifter

2,4

Teknik

2,2

Rekommenderas

2,0


Snittbetyg (45 betyg)

2,23

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat -)


Grundinformation

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Santander

  • 1,0

    Henka E (2017-06-15)

    Mycket dålig personal mötande och hantering. Löste ett lån i förtid får fortfarande efter 4mån skuldebrev trots att jag betalat allt och varit i kontakt med kundtjänst som säger att jag inte ska betala den fakturan att dem strukit den för att jag inte har skuld! Men då kommer det betalningspåminnelser ifrån Lindorf som jag blir tvungen att betala ändå: Riktigt besviken /Henrik

  • 4,8

    Mikael N (2017-05-09)

    Använder deras kort utomlands för att det inte har något valutaväxlingspåslag, inga uttagsavgifter och ingen årsavgift, fungerar jättebra. Har även två sparkonton där eftersom de har väldigt bra räntor, min huvudbank för banksparande (det ena kontot ger lite högre ränta, men man måste du säga till en månad i förväg om man vill ta ut pengarna). Har aldrig haft några problem, känns som en modern och säker bank.

  • 1,0

    Åke K (2017-02-15)

    Bankens debitering av ränta är under all kritik. Betalningsfri månad tycks medföra att ränta ändå skall betalas. Avtalet saknar beskrivning om detta. Personalen som skall svara för detta är mycket okunnig och vägrar ge uppgifter om kontaktperosner inom banken, uppgifter om ränteberäkning och hur betalfri månad fungerar.

  • 2,4

    Helena L (2017-02-04)

    Banken erbjuder bra villkor, exempelvis är det enda banken som inte tar valutaväxlingsavgift, men internetbanken är svårbegriplig och ologisk. Vissa tjänster fungerar aldrig, som att aktivera Secure Card (även om man följer deras råd att byta webläsare mm). Det gick tidigare att skicka in frågor till kundservice men det har inte fungerat på minst ett halvår, det kommer alltid upp felmeddelande att meddelandet inte kunde skickas. Lyckades vid ett tillfälle öppna 5 konton eftersom man inte fick någon bekräftelse att ett konto hade öppnats. Har försökt meddela banken dessa problem och synpunkter, men som sagt, meddelandena går inte fram!

  • 1,4

    Jimmy Å (2017-01-17)

    Dem vägrar sluta skicka ut pappersfaktura trots att man efter lång process lyckats skaffa autogiro för billånet. Pappersfakturan kostar 45kr/mån så räkna med den om ni ska lägga upp ett billån. Onödig miljöförstöring, dem hade bara behövt skicka ut ett årsbesked med betalningsplan.

  • 1,6

    Håkan O (2017-01-11)

    Förfärligt bemötande vid upprepat fall av bluff fakturor. Står ej för sitt ansvar!!! Kan ej rekommendera Santander bank! Håkan Olofsson

  • 1,6

    Cristina M (2016-12-01)

    De tar för höga avgifter på autogiro och fortfarande kan inte lösa att få E-faktura! Rätt så dålig bemötande per telefon när man kommer fram efter mycket väntetid.

  • 1,4

    Kristoffer S (2016-11-22)

    Jag har haft Santander som leasinggivare i ca 6 månader och deras brist på både autogiro och e-faktura är en stor svaghet. Organisationen är också stelbent och en av de mer oengagerade bankerna som jag haft att göra med. Höga räntor och administrativa kostnader trots låg nivå på service (betalar jag bra förväntar jag mig valuta för pengarna) gör att jag inte kommer att välja Santander i framtiden som leverantör av några ekonomiska tjänster. Ett exempel på en orimligt hög kostnad är vid överlåtelse av leasing där den som överlåter betalar 600 kr + moms och den som tar över leasingen betalar 3000 kr + moms. När jag överlät avtalet mellan min enskilda firma och mitt aktiebolag var kostnaden 800 kr + moms och arbetsbördan är knappast högre för att avtalet överlåts till ett annat företag så jag upplever det som rent ocker. Deras oförmåga att överträffa kundens förväntningar må vara en sak men när de inte ens lyckas möta mina grundläggande förväntningar så väljer jag som kund att gå till deras konkurrenter. Jag kan tyvärr inte rekommendera Santander till någon jag känner.

  • 1,4

    Anders W (2016-11-19)

    På tok för höga aviavgift trots autogiro

  • 1,6

    Camilla L (2016-11-12)

    Fruktansvärt kundbemötande. Inte en tillstymmelse till serviceminded eller professionalism. En liten bank som växt gör mycket och leker storbank. Skulle inte rekommendera banken till någon!

  • 3,8

    Christina E (2016-11-05)

    Har inte haft problem med santander Bank. Det jag tycker är synd att dom inte har sparkonton med högre ränta där man kan låsa sina sparpengar på 1,2 eller 3. Dom har även insättningsgaranti. Men pga att dom inte har högre ränta så har jag funderat på att byta till en annan bank där möjligheten finns att få högre ränta med insättningsgaranti självklart.

  • 4,6

    Stefan L (2016-09-21)

    Bra rränta på sparpengar, avgiftsfria kreditkort, lätt amortera extra på lån,, Lätt flytta sparade pengar. Helt övergivit SEB till förmån för Santander. Saknar bara en app, annars helnöjd. Stefan L

  • 1,8

    P Ö (2016-09-20)

    Kass emailhantering, det går inte att skicka bilagor till banken i deras onlineformulär. Det finns ingen riktig mailadress, endast formuläret. Långsam svarsfrekvens hos kundservice. Tog flera veckor att justera mitt privatlån - jag ville göra en extrainsättning för att slippa mitt privalån till skyhög ränta, och det var löjligt krångligt. Avråder varmt från denna bank.

  • 1,0

    Anders Ö (2016-08-16)

    Leasing kund. Försöker göra en adressändring. Enligt kundtjänst går det bara att göra över dator. Jag har bara en gammal dator som inte klarar deras krav.

  • 1,0

    Anette S (2016-07-11)

    Efter de tog över Ge Money bank eller hur det stavas så har allt dalat. Jag blir så illa bemött. Ta exempel senaste gången i maj månad när jag frågade om jag kunde få betalningsfria månader under sommaren för att min dotter inte får någon inkomst. Ja visst sa en kvinna på Santander. Du behöver bara ringa den månaden som du vill ha betalningsfritt, för du kan bara få för en gångs skull. Okej så jag ringde i början på juni och då sa de att är ordnat. Men förra veckan ringde någon och sa. När ska du betala för juni. Va sa jag det skulle ju vara okej att jag inte behöver göra det enligt tidigare handläggare. Tjejen jag nu pratar med sa vänta ska kolla. Kommer tillbaka och säger. Det var inte noterat. Redan nu anar jag att något är galet. Går in på mina sidor för jag har nyligen fått bank ID så det är nyligen jag kan gå in på mina sidor. Kollar och får en ny chock. De tänker dra 1.815 från mitt bankkonto. De ska bara dra 806, Ringde Santander. Du ska få prata med någon omgående. Ingen har ringt. Nämnde det på messenger Facebook. Jag fick reda på de redan ringt mig. Jag nämnde att INGEN ringt. Nu helt plötsligt ska jag ringa igen. Vad är detta? Sen är det så här att detta är ju inte första gången de klantar till det. Jag kan inte heller få omvandla lånet för nu är jag inte trovärdig kund. Förut dög jag som kund när lånet var hos Ge Money bank. Men när Santander tog över så duger jag inte. Kan inte höja lånet heller då jag behöver få loss pengar till en flytt. Får inte göra något. Men de får klanta till det hur mycket som helst. Dumma svar får man också. Lyssnar gör de inte heller när de ÄVEN gjorde bort sig för 2 år sedan. En gång, okej men 2 gånger? Det är INTE okej. Anette

  • 2,6

    Tomas N (2016-05-30)

    Råkade ut för att ange fel OCR-nummer vid betalningen, och 4(!) dagar senare kom en räkning från Intrum Justitia vilken hotade med inkasso. Ringde deras kundtjänst, och efter att ha suttit i telefonkö bra länge kom jag fram. De skulle försöka hitta pengarna jag betalat in fel och återkomma. Gick två dagar och jag ringde igen, då hade de flyttat rätt på pengarna och min räkning stod som betald. Jag skulle dock betala 145:- i påminnelseavgift. Två dagar senare ringer Intrum Justitia och säger att jag har två dagar på mig. Då rann det över, ringde och löste hela billånet på en gång. Kan inte rekommendera detta institut.

  • 1,0

    Jörgen S (2016-05-27)

    Att kalla något 3 månader räntefritt och sedan inte leva upp till det utan backa 30 av 31 dagar är oärligt på alla plan. Jobba en dag och begär full månadslön och se vad som händer!! Oseriöst och barockt. Blir som att köpa en navkapsell, men få räkning för hela bilen. Tanka en liter, men få betala för hela tanken. Den "ränta" som Santander tar ut + faktureringsavgift uppgår i min räkning till 100% på årsbasis - Effektiv ränta. VARNING!!

  • 1,4

    Dennis E (2016-05-09)

    Har ett kreditkort hos dem, med på tok för hög ränta och aviavgifter. Men det har jag ju accepterat genom att skriva under, så det är inte problemet. Däremot så betalade vi en faktura 5 dagar försent eftersom vi var på en begravning 150 mil bort och glömde helt enkelt bort det. Då ringde dom upp och sade att det var en faktura var obetald, och vi skulle få en påminnelse på 205kr(!) inte en inkasso utan en påminnelseavgift! Till saken hör att fakturan var på hela 350:-, när jag ringde upp och frågade varför i h-vete en påminnelse kan vara så dyr, brukar ju vara max 50-60:-. Fick jag till svar att dom också tog 60:-, men även en förseningsavgift på 145:-(!), för 5 dagar!!!! Nej, nu skall kortet betalas av omgående, och sedan skall kortet bort!

  • 1,6

    Victoria E (2016-02-16)

    Tycker att de är pengasugare som tar ut en faktureringsavgift även om man har på autogiro. Dom säger sig måste skicka ut papper varje månad på översikt, som jag som kund måste betala en massa pengar på, när dom skulle kunna lösa det på annat sätt, tex via mail. Räknade ut totala faktureringskostnaden på 3 år, det landade på 1980kr! Enbart för dessa papper.

  • 2,8

    Vash S (2016-02-14)

    Mycket svår ränteberäkning och uppföljning på lån. Krånglig möjlighet till extra amortering.

  • 1,7

    Roland J (2016-01-11)

    Mycket oseriös bank med en okunnig, otrevlig och oseriös kundtjänst. Kan verkligen inte rekommendera denna bank.

  • 2,0

    Magnus J (2015-10-26)

    Är besviken på den höga Faktureringsavgiften och att de inte erbjuder e-faktura på billån. Både för miljön och för ekonomin.

  • 1,0

    Bengt S (2015-10-07)

    Köpte möbler och blev lockade av 23 månader räntefritt lån på summan 35.000 men Santander nobbade och vi fick skämmas för möbelfirman och ta av sparkapitalet. Kontaktade Santander för att veta anledning och på fråga om vi ansågs för gamla (sena 70åren) erhölls bara undanglidande meningslösa svar. Vi har inga betalningsamärkningar, låga lån på husen vi har och pensioner motsvarande genomsnittlig tjänstemannalön, så vad det gäller är helt enkelt risken att vi båda går hädan med detsamma, skulder kan som bekant inte ärvas..... Banken är som den som lånar ut paraplyer när det råder högtryck och solsken och de som gett den högre betyg än 1 är säkert deras egen pr avdelning!

  • 1,3

    Nina N (2015-08-10)

    Blev uppringd av säljare som undrade vad jag köpt på kredit och skulle informera om att de gått igenom min kreditupplysning och ville erbjuda mig tjänster. De ringde tre gånger fast att jag sagt att jag inte är intresserad. De skickade ingen räkning utan ett kreditkort istället och jag fick ringa för att kunna betala min räkning innan den räntefria tiden gick ut.

  • 1,8

    Patrik K (2015-08-03)

    Jag har sparkonto hos Santander och det har fungerat bra. Fick efter en tid som kund ett erbjudande om att teckna ett kreditkort (Mitt kort) som hade väldigt bra villkor (kopierat nedan från hemsidan): - Ingen årsavgift eller aviavgift - Ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift när du tar ut pengar utomlands - Upp till 60 dagars räntefrihet och du kan välja att betala hela fakturan eller dela upp betalningen - Kompletterande reseförsäkring Punkten "Ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift när du tar ut pengar utomlands" var avgörande för mig, så jag beställde kortet. Det som det däremot inte informerades om, varken av kundtjänst eller på hemsidan, är att om man gör ett kontantuttag så beräknas det en RÄNTA från den dagen man tar ut pengar fram tills dess man betalar fakturan. Alltså 60 dagars räntefrihet gäller EJ vid kontantuttag. Detta nämns ingenstans med t.ex. en asterisk eller parantes, utan det måste man leta fram nånstans i det finstilta. Innan jag beställde kortet ringde jag också Santander för att säkerställa att det inte fanns några dolda avgifter vid användning av kortet och svaret var nej. Efter en månads användande upptäckte jag att det tagits ut ränta så då ringde jag Santander. Tjejen som jag pratade med var väldigt trevlig och professionell (inte hennes fel att Santander lurar sina kunder) och förklarade att det tas ut en ränta på kontantuttag. Måste säga att jag känner mig både besviken och lurad på kreditkortet jag beställt.

  • 3,0

    Olof S (2015-06-02)

    En av marknadens bästa räntor på sparkonto, vilket egentligen är enda anledningen att välja Santander. Jag loggar in några gånger per år, och vid flera tillfällen har tjänsten legat nere / jag har inte kunnat logga in och har fått obegripligt felmeddelande. Har mejlat kundtjänst en gång, men svarstiden var bedrövligt lång och svaret inte särskilt behjälpligt.

  • 1,6

    Lucille F (2015-05-26)

    Blev beviljad lån för ca 3,5 veckor sedan och fortfarande inte sett röken av några pengar. Inte har de hört av sig för att ursäkta förseningen och förklara läget. Mycket dålig stil!

  • 1,4

    Sten-Åke S (2015-03-27)

    Har försökt föra över pengar till mitt lönekonto i Nordea två dagar i rad men båda gångerna har tjänsten varit nedstängd. Det är inte Ok med en intenetbank som inte kan hanteras över Internet.

  • 2,4

    Lucas A (2015-03-20)

    Har försökt att komma i kontakt med Santander gällande att eventuellt skaffa ett lån samt utöka mitt sparande. Väntar fortfarande, efter två veckor, på återkoppling som jag blev lovad. Till detta hör att jag hört av mig en gång efter att jag blev lovad återkoppling inom 24h...

  • 4,8

    Glenn S (2014-11-26)

    GE Money Bank, nu Santander, som kund under många år är jag mycket nöjd med deras banktjänst. Suverän kundservice med låg ränta på lån för den som redan är belånad till hög grad. Deras kreditkort Mastercard måste utan tvekan vara världens bästa kreditkort. Det är ett otroligt bra kort för den som reser mycket, ingen årskostnad, uttagsavgift eller valutapåslag, kan det vara bättre? Santander verkar vilja fortsätta i samma anda och får säkert lika gott resultat som GE money Bank på den svenska marknaden.

  • 4,8

    Åsa E (2014-11-15)

    Jag har aldrig varit med om en bank som är så tillmötesgånde när man är sen med betalning. Dom ringer upp och erbjuder olika lösningar samt väldigt trevliga. Ge Money bank är en bank som jag rekommenderar verkligen. Man behöver inte må dåligt av att man är sen med betalning, för man meddelar bara att man är sen och sen löser dom resten. Så där har andra banker något att lära. Tack Ge Money Bank!

  • 4,8

    Jimmy A (2014-10-08)

    Erbjuder kort utan årsavgift och som saknar valutaväxlingsavgift, finns tom en variant där man får lite ränta på insatta pengar. Dessutom 12 fria uttag i bankomat per år VÄRLDEN över. Perfekt att ha som reservkort här hemma och att använda om man är utomlands. De flesta andra kort har minst en av ovan nämnda avgifter. Finns även sparkonto med i dagsläget OK ränta och fria uttag. Däremot saknas helt lönekonto och räkningsbetalning och dylikt. Det är en nischbank som ska användas som komplement till din ordinarie bank där det gynnar dig. Finns egentligen två nackdelar, man måste registera konto för utbetalning. Tänker man inte på det kan det ta några dagar innan man får över pengarna vilket är lite surt om man behöver dem.. Dessutom krävs bank-ID för inlogg. Visst, det är säkert men det är lite osmidigt ibland också om man tex vill kolla saldo.

  • 1,6

    Jonas E (2014-08-15)

    Jag ansökte om ett lån på 195.000 kr räntan var mellan 4.95%-9.95%. Jag får avslag på lånet men blir erbjuden en ränta på 14.95% istället! Så låt er absolut inte luras av att toppräntan är på max 9.95%. Vill så gärna avråda er alla från att ta dessa brutala räntelån för det är HELT SJUKT vad vi sitter och betalar i ränta så därför ska jag visa er hur mina dragningar har sätt ut: 2014-08-31 3 969,00 2014-07-31 4 000,00 2014-06-30 4 158,00 2014-05-31 4 158,00 2014-04-30 RÄNTA -1 916,88 -196 916,88 196.916 kr var det jag startade med då man enbart betalade ränta första månaden så lånet ökade bara då. 191 374 kr är den aktuella skulden jag har kvar efter dessa 4 månader. Jag har då alltså betalat totalt 16.285 kr. och med en aktuell skuld på 191 374 kr så har jag då enbart amorterat av dessa 16.285 kr = 5542 kr. Och räntan gott folk... 10.743 kr.!!! För att summera: Betalt: 16.285 kr. Amorterat: 5542 kr. Ränta: 10.743 kr.

  • 4,8

    Michael W (2014-01-15)

    Jag använder GE Money Bank till två saker. Mastercard och sparande. De har ett Mastercard som är avgiftsfritt om man betalar räkningen i tid (annars är det hög ränta). Detta kort kan jag då använda uteslutande till att handla med på nätet. Skulle det bli något strul på nätet är det lätt att spärra kortet utan att allting annat påverkas. Detta fungerade utmärkt i samband med att Adobe hackades och jag blev uppringd av GE Money Bank som då ville byta ut mitt kort för säkerhets skull. Bra service, och det kostar som sagt inget att ha kortet. Dessutom har de ett sparkonto med förhållandevis konkurrenskraftig ränta (det är ingen jätteränta förstås men det får man inte någonstans om man inte binder eller accepterar osäkerheten med fonder).

Om Santander

I Sverige har Santander Consumer Bank 450 000 kunder och erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort samt delbetalning i butik och e-handel. Santander Consumer Bank tillhör den globala bankkoncernen Banco Santander, en av de största bankerna i både Europa och världen med 117 miljoner kunder i över 45 länder. Santander har under de senaste tio åren utsetts till världens bästa bank tre gånger.


Bankkort som Santander erbjuder


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Styrränta och reporänta

    Styrränta är den ränta som idag faktiskt är centralbankernas i särklass viktigaste verktyg för att kunna stimulera en hel nations ekonomi under en rådande lågkonjunktur. Tack vare styrräntan har bankerna också möjlighet att kunna dämpa trycket på...

    Läs mer om Styrränta och reporänta

  • Amortering

    Att amortera innebär att man betalar av en skuld. Skulden kan t.ex. vara ett bolån, privatlån, snabblån eller bara ett lån från en vän/familjemedlem. När du amorterar på ditt lån minskar ditt totala lånebelopp hos din lånegivare. Allt eftersom ditt...

    Läs mer om Amortering