Resurs Bank



Tjänster

1,7

Kundbemötande

2,0

Avgifter

1,8

Teknik

1,6

Rekommenderas

1,5


Snittbetyg (63 betyg)

1,74

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat -)


Grundinformation

  • www.resursbank.se
  • Kontaktformulär
  • Privat: 042-38 20 93
  • Privat: Mån-Fre 08.15-18.00
  • Företag:
  • Företag:
  • Huvudkontor: Helsingborg
  • Clearingnr.: 9280-9289
  • Org.nr: 516401-0208

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Resurs Bank

  • 1,0

    Anders L (2017-04-25)

    Jag har ett kort på Bauhaus där mina poäng registreras. Jag gjorde ett inköp där på 80:- och missade tyvärr att betala in i tid till Resursbank som hanterar fakturorna för Bauhaus. Fakturan hamnade i en pappershög och sådant händer ju ibland. Nu har jag fått en ny faktura där Resursbank lagt på 200:- (!!!) i straffavgifter. Ingen påminnelse har skickats ut. Detta är rent och skärt ocker och det är uppenbart att Resursbank vill tjäna pengar på kundernas misstag. Man ska betala sina räkningar i tid men ibland missar man och får ev. betala litet mer. Men att lägga på 200:- utan att påminna är så uträknande. Bauhaus som lierar sig med en oseriös aktör har förlorat en kund på detta. Jag försökte ringa Resursbank men det var mer än en halvtimmes väntetid! Detta är också väldigt signifikativt för oseriösa företag som inte vill tala med sina kunder.

  • 1,0

    Eric A (2017-01-05)

    Dom kör inte med E-faktura och har kort betalningstid så om man missar att betala in på grund av tex semester eller som jag gjorde som lägger all min post vid datorn för att betala i slutet av månaden så får man en skamligt hög påminnelse avgift.

  • 4,5

    Gunnar I (2016-11-30)

    Jättebra kundservice. Kort väntetid ock trevligt bemötande. Förseningsavgiften togs bort då min son angett fel mejladress.

  • 2,5

    Anton M (2016-11-18)

    Strulig bank. Har skickat in papper 2 gånger för autogiro. Första gången fick dom inte min legitimation som jag mailade till den adress som dom uppgav. Fick så göra om allt, även andra gången jag skickade papper för autogiro så kom dessa papper bort. Väldigt amatörmässiga.

  • 0,0

    Anita N (2016-11-11)

    Är god man sen 16 år. Fick ett krav fr resursbank med enbart summa att inbetala. Fanns ingen uppgift vad fordran avsåg inte vilket företag de representerade. Ringde upp o meddelade att jag behövde veta vad summan avsåg o fordringsägare. Näe..det går inte vi lämnar inte ut såna uppgifter. Är du god man vill vi ha fullmakt. De trodde alltså på fullt allvar att jag som god man skulle betala en skuld utan veta vad den avsåg. Helt sanslöst. Ska kolla om det är lagligt förfarande.

  • 2,0

    Frida K (2016-06-17)

    Eftersom jag kommer åka på en månads utlandsvistelse hörde jag av mig till resursbank för att få tag i inbetalningsuppgifter för det kreditkort jag nyligen skaffat. Mina tre förslag var att: få OCR + bankgiro redan nu, att få fakturan via mail alternativt att få två veckors uppskjutet betalningsdatum. Mitt enda alternativ är att ringa de från utlandet och få betalningsuppgifter, inom ett specifikt 14-dagars intervall. Så sammanfattningsvis, inte speciellt tillmötesgående alls. Dock är jag såklart nöjd över att jag fick kredit. Så tummen upp för det.

  • 1,2

    Jan N (2016-06-15)

    Helt otroligt att denna de får fortsätta med verksamhet... Helt sjuka avgifter och ett måste att ha faktura. Hur ska de annars tjäna pengar. Det finns ju något som heter e-faktura... Håller med alla här. Varning helt enkelt! Dessutom så ska de utnyttja sina kunders öde genom börsen också! Allt skryt hur bra det går och hur mycket de tjänar på sina kunder... Usch!

  • 1,0

    Jonas K (2016-06-13)

    Har varit kund hos dem i många år. Handlade en produkt för 500:- via webben. Glömde fakturan och råkade bli sen 5 dagar. Trots ett fläckfritt förflutet så vägrade de se mellan fingrarna och skulle ha 230:- i förseningsavgift. Tackar för mig och avslutar all kontakt med dem och deras partners. Tråkigt att ett så stort bolag inte bryr sig om sina kunder mer än så.

  • 2,0

    Joakim T (2016-05-29)

    Köpte en dammsugare på avbetalning hos NetOnNet. Valde att delbetala i 3 månader. Fick aldrig någon faktura och självklart så glömde jag bort att betala dem eftersom jag inte fick någon faktura. Gick in på någon sida där man får sina kreditupplysningar och där var fakturor från Resurs Bank. Från ett köp på 1500 kr så låg den nu på 2500 kr efter förseningsavgifter. Otroligt dåligt att man inte fick hem faktura eller skickad på mejl. Väljer hellre Klarna.

  • 1,0

    Johan M (2016-05-18)

    Varning för denna skojare! Trotts att man betalt fakturan för mer än 3 år sen. Så kommer de med andra avgifter som de vill ha betalt för utförda tjänster som man inte avtalat om. Kundtjänst vill inte kommentera och skyller på banksekretessen även på mail och via brev. Riktigt skumrask. Dessa bör ligga på gemenemans svarta lista.

  • 1,0

    Mattias A (2016-04-19)

    Ingen E-Faktura, ingen möjlighet att välja bort avi utskick för att slippa avi avgift när man ändå kan hämta avi uppgift redan på deras hemsida.

  • 2,3

    Sabina L (2016-03-19)

    Köpte resa på kredit. Första inbetalningen tog jag den lägsta summan att betala.Därefter fick jag 5 inbetalningskort samtidigt.Valde att betala 2 samtidigt och sedan de 3 någon vecka senare. Alla avbetalningar 5 månader i förtid.Nu efter 5mån får jag en ny räkning där resurs bank tagit ut förseningsavgift på 125kr trots att jag betalat in i förtid.Banken räknade det som att 2 räkningar inte betalats i tid eftersom jag betalat 3 räkningar ihop.Dessutom har de lagt på aviavgifter och adminstrationskostnader på varje avi trots bara 1utskick.29kr x 5avier x 5. Ca 300kr.När jag ringde kundtjänst strök de genast förseningsavgiften för att jag var så arg!Om man snällt betalar de extra avgifterna blir det dyrare.Ring och klaga och spar ett par kr. Tänker inte köpa något på kredit om det är resursbank som är kreditgivare.Väldigt otydliga regler och konstiga oseriösa avgifter.

  • 1,6

    Anders O (2016-01-21)

    Otroligt otydliga avtal där de gömmer olika "dolda" avgifter etc. Se upp för att hamna hos dem! Dock väldigt trevlig kundtjänst. Stort minus att de inte har E-faktura. Hallå det är 2016! Dock så är det bara för att tjäna ännu mer. Det högsta fakturaavgiften någonsin.

  • 1,0

    Linda G (2016-01-19)

    Sämsta bank. Högsta avgifter som läggs på. En liten summa blev 3 gånger så stor!! Välj annan bank!!!!

  • 1,8

    Lisa H (2016-01-15)

    När Resurs Bank tog över Klarnas fakturor från Siba såg de till att fula sig genom att Klarna inte skickade ut fakturer, de skickade Resurs Bank ut mycket senare och med rediga straff- och förseningsavgifter som extra krydda. Fulspel och äckligt. Kommer sluta handla på Siba för att slippa samröre med Resurs Bank.

  • 1,0

    Josef A (2016-01-08)

    Patetisk bank. Jag löste mitt lån tidigare pga att jag misstänker att dom fifflar med min amortering på lånet. Nu när lånet är löst fortsätter dom att dra via autogiro.

  • 1,2

    Johan N (2016-01-04)

    Väldigt långt väntetid för att komma fram till t.ex kundservice. Dålig information via personalen. Tar en kreditupplysning var gång man ska handla via faktura trots man är kund hos banken sedan tidigare. Extremt hög ränta överlag och inte bara för mig individuellt, likaså avgifter. Undviker samtliga näthandelsbolag som använder sig av Resurs Bank, tyvärr.

  • 1,4

    Terese G (2015-12-01)

    Det är helt omöjligt att komma fram till deras kundservice per telefon. När man sen mailar till dem så återkopplar de i mail med hänvisning till att ringa dem på deras kundservicenummer. Har aldrig varit med om sämre kundhantering än detta. Kommer aldrig att använda mig av deras tjänster mer.

  • 1,0

    Sandra Å (2015-12-01)

    Resurs Bank är kortutgivare till ett bilsäljarföretag där man erbjuds lägga upp avbetalning på inköp av service, vinterhjul m.m. Jag har en årsinkomst på drygt en halv miljon, inga betalningsanmärkningar, högt kreditvärde enligt Upplysningscentralen osv. Trots detta nekades jag en kredit på 20 000 kronor p.g.a. "för många förfrågningar". Förfrågningarna avsåg bolån och vår byggkredit som vi använt för att bygga nytt hus, men det var inte av intresse för Resurs Bank, de räknar ANTAL förfrågningar. Inte om de beviljats, vad de är avsedda för eller liknande. Kundtjänstpersonalen var otroligt otrevlig och avbröt mig och pratade i munnen på mig genom i stort sett hela samtalet. Hon hänvisade till en ansvarig person som inte existerar. Mycket oseriös bank och väldigt beklagligt att återförsäljaren för detta bilmärke valt Resurs Bank som kortutställare för sina kort. Jag löste finansiering på annat sätt, men det var fortfarande en obehaglig och kränkande upplevelse att stå hos försäljaren och inte kunna betala för sig och tvingas lämna kvar bilen över natten.

  • 1,2

    Patrik Ö (2015-11-27)

    Går inte komma i kontakt med kundtjänst. Dom tar ut 4 gånger 45 kr i avgift per månad för SIBA-kort :-(

  • 3,0

    Nils-Arne C (2015-11-26)

    Detta gäller sparande genom SupremeCard / Resursbanken som numera tydligen går att göra uttag via internet och mobilt BankID. Har någon erfarenhet hur detta fungerar. Tidigare telefonuttag var trögt och tidskrävande !

  • 1,2

    Stefan S (2015-11-05)

    Köpte en dyr säng på avbetalning och fick ett möbelkort via Resurs Bank "på köpet". Vi tog krediten på 24 månader men efter tre månader gick vi till vår egen bank och löste krediten hos Resurs Bank. Maken till krångliga fakturor finns inte och det är så uppenbart att de vill att man ska missa att betala rätt avgift o.s.v. Om jag skulle behöva ta något mer på avbetalning och jag ser att det är Resurs Bank som är kreditgivare så kommer jag att berätta vad jag tycker om Resurs Bank och sedan gå ut från butiken utan att köpa något. Jag kan inte begripa hur seriösa företag samarbetar med denna bank.

  • 1,2

    Daniel J (2015-10-14)

    Tog ett lån och ångrade det sedan. Betalade in det exakta beloppet inom avsatt tid. Trots att lånet är återbetalt o ångrat fortsätter de att skicka ut fakturor av konstiga anledningar samt skyller på alla otänkbara scenarion. Efter första fakturan lovade de att inget sånt skulle ske i framtiden igen. Men igen damp det ner en faktura på 177 kr utan att beskriva vad kostnaden ska tänka. Dock har det ej varit diskussion när man ringt upp och ifrågasatt fakturan utan dom har strukit det. Känns som en oseriös bank!

  • 1,0

    Bumby F (2015-09-15)

    Jag har Bauhaus Kundkort där Resurs Bank står som bank. Aldrig varit med om oseriösare bank. De har satt i system att lura av kunder pengar på avgifter genom att skapa nya konto och flytta pengar mellan kontona. De skapar konton som de kan ta ut uppläggningsavgift om det är minus på saldot. Jag betalade in 6077 på ett konto. Utan att handla mer har jag nu en skuld på samma konto pga att Resurs Bank överför mer pengar till ett annat konto. Och när minus uppstår har de fräckheten att ta ut 295 kronor i uppläggningsavgift lägg samtidigt märke till att jag har nästan 6000 kr plus när alla kontona saldo räknas samman Lägsta betyg på samtliga områden, inte ens deras telefonbank ger rätt upplysning. Hur kan Bauhaus vilja göra affärer med sådana bondfångare??

  • 1,8

    Erik E (2015-09-15)

    Vid tecknandet av kortet hos Bauhaus sa man att jag hade 1 mån betalningsfrihet. Vid min andra faktura så betalade jag tyvärr 3 dagar sent. Då lade man på 423 kr i olika avgifter och räntor!! Dessutom så såg förseningsfakturan ut som att min betalning för varorna inte hade kommit fram. Mycket lurigt sätt att ställa upp på det sättet. Resurs Bank måste ha satt detta i system att tjäna extra pengar på detta sätt för man är ju inte intresserad att erbjuda Autogiro som andra kortföretag. När jag ville säga upp kortet så ville Resurs Bank inte godta min uppsägning via mail, jag skulle skicka sep brev per post. Sen var det trots allt nån på kundtjänst som tänkte till och ringde upp mig. 1 hon godtog min uppsägning och ska bekräfta per post/mail. 2 Hon tog bort avgifter och räntor eftersom det bara var 3 dagars försening. RESURS BANK KÄNNS INTE SERIÖS.

  • 1,0

    Upprörd F (2015-09-05)

    Fy för Resurs Bank! Denna bank tar ut 295 kr i uppläggskostnad enligt mitt kontouttdrag, och de startar nya konton för varje köp och ytterligare 295 kr i uppläggsavgift -allt enligt kontouttdraget. Om en faktura betalas några dagar för sent tillkommer förseningsavgift och ränta för en hel månad- det kan bli flera hundra kronor dyrare. Kundservice är inte villig att rätta till alla avgifter så kontokortet avslutas. Rekommenderas inte. Jag kan heller inte förstå att Bauhaus vill samarbeta med dessa, bondfångeri-bank i mitt tycke. Det är negativt för Bauhaus också. Nej Bauhaus välj ett annat kreditföretag - det är alldeles för dyrt att använda Resurs Bank- de ockrar på ränta och avgifter när de får chansen. Andra företag kan inte behandla sina kunder lika illa- då tappar man kunder- och det riskerar Bauhaus och Resurs Bank också. Jag rekommenderar absolut inte Resurs Bank och kommer aldrig att handla genom dem.

  • 1,4

    Robert L (2015-08-24)

    Saknar e-faktura. Tar ut hutlösa SEK39 för papperskopia, och hänvisar till autogiro som jag skyr som pesten. Räntan är som förväntad hög. Positiva, är att de är de få som erbjuder längre än 24 månaders avbetalning till som fakturaindrivare för en elekronikkedja. Undvik i längsta mån, då deras teknik och service inom denna är under all kritik.

  • 1,0

    Mikael F (2015-07-09)

    Vill ge minsta möjliga betyg. Vi fick idag hem en stor bunt med kreditupplysningar som någon gjort i sambons namn. Så vi började med polisanmälan och ringde runt till de berörda bankerna. 6 stycken varav en var Resurs Bank. Alla banker satte upp en notis på personnumret om att det förekom ett bedrägeriförsök. Alla utom Resurs Bank. De gav först ett väldigt otrevligt bemötande och istället för att sätta en notis på personnumret kastade de på luren i örat på oss. Vi fick senare reda på att de hade godkänt ett lån på 150 000 kr. Så det är skrämmande vilket beteende de visade, och inte konstigt om id-kapningar fungerar när vissa låneinstitut agerar på detta sätt

  • 1,8

    Per L (2015-06-03)

    Sorglig kundservice sida, flera frågor som hamnar med beskedet tillbaka det har skett ett fel, vänligen kontakta oss via telefon.

  • 1,0

    David C (2015-05-26)

    Jag skrev till banken och ville inte betala deras 130 SEK förseningsavgifter pga jag inte hade fått leverans av en batteri från ZET elcycklar förrän en vecka innan jag fick fakturan med extravgifterna. Jag fick aldrig svar från resursbank och var tvungen att betala for att slippa anmärkningar. Nu ska jag vända mig till allmänna reklamationsnämnden.

  • 1,4

    Nicklas K (2015-05-22)

    Banken skickar först papper på att allt är betalt men har sedan ändå ej koll på sina automatiska system genom att systemet på nytt börjar skicka avgifter trotts man har betalt. Sedan skall man då lägga ner tid för att rätta till detta och inte får man betalt för det, själva tar de ut höga avgifter för minsta lilla sak. Mycket dålig bank.

  • 1,4

    Malin A (2015-04-23)

    Skitkaxig kundservice som om de var boss. Hade inte förstått min fråga och svarade massa strunt. De lägger till massa avgifter så fort de bara har chansen. Sen så har de inte alls tålamod eller?

  • 1,0

    Marina L (2015-04-18)

    Fakturan kommer sent, 1 v innan förfallodag. Förseningsavgift 139 kr som varken SIBA eller resurs bank informerat om. Räntan ändras från 15% till 20 % nästa månad. En Riktig lurandegrej som kostar dyrt pga alla slags oväntade avgifter som bara läggs på. Rekommenderas INTE!!! Köp absolut inget på avbetalning hos resursbank!

  • 1,8

    Anders S (2015-03-27)

    Förstår inte hur man kan konstruera sådana dåliga lösningar. Ex vis vid återbetalning av faktura så måste man först ringa banken (kötid 44 min) och begära en blankett för att ange sitt banknr - sedan måste man skicka in blankett och sedan tar det ytterligare ett antal veckor innan pengarna är åter. Frågade vad som hade hänt om jag inte ringt och fick till svar att då hade pengarna blivit innestående hos resurs bank tills jag hört av mig. Med andra ord om jag inte märkt att jag inte fått pengar åter så hade banken behållt pengarna?

  • 1,6

    Magnus N (2015-03-19)

    Använder inte banken utan bara de tjänster de har till andra varuhandlare. Använder kort som administreras av Resurs bank och de är utstuderat duktiga på att utnyttja pappersfakturor utan alternativ vilket gör att man som modern kund har lätt för att missa dessa. Dålig service med usla villkor gör att de ev vinster man skulle kunna ha snabbt vänds till nackdel för kund och givetvis som fördel för Resurs Bank.

  • 1,8

    Sten B (2015-03-17)

    Resursbank erbjuder bara pappersfakturor för den hutlösa kostnaden av 149:-/ faktura , så gott som alla erbjuder i dag e- faktura , men det är väl för dra in pengar som Resurabank enbart erbjudet pappersfaktura. Betalningstiden är dessutom bara 14 dagar, är vi bortresta mer än 14dabar på t.ex semester kan vi åka på ytterligare avgifter. Miljön skiter tydligen Resursbank i, vilket slöseri med 2 A4 och kuvert och transport av brev när det finns modernare metoder, välkommen till IT världen Resursbank.

  • 4,4

    Jonathan P (2015-02-02)

    Bra bank, med snabba besked och bra bemötande. Förbättringspotentialer finns vad gäller tekniken som skulle behöva förbättras för att få högsta betyg. Jag har handlat på Netonet via Resurs Bank, och detta har gått smärtfritt och privatlånet var även det utan anmärkningar. Jag kom första gången i kontakt med banken när jag ansökte om ett Supreme Card Green som beviljades först munligt i kundtjänst med en kredit på 10 000 kr, men som senare sänktes till 5000 kr. Ska kreditbeslut tycker jag det ska vara till kundens fördel, annars får en bank stå vid sitt kast. Men annars bara bra om banken!

  • 2,0

    Ulf D (2015-01-30)

    Otrevlig personal. Ger otydliga svar - verkar ej kunniga Ett kreditinstitut man måste varna för.

  • 1,2

    Jimmy S (2015-01-28)

    Varit i kontakt med Resurs vid tre tillfällen ang. finansiering av ett körkort. Körkortet betalades vid två tillfällen. Blev fakturerad som köp av 2 (!) "varor". Två uppläggningsavgifter som är svindyra. Jag framförde åsikten att jag inte köpt två "varor", utan finansierade mitt körkort som körskolan fakturerade vid två tillfällen. Jag blev snorkigt bemött av personalen på Resurs. För att "slippa" dubbla fakturor var jag tvungen att betala båda uppläggningsavgifterna, samt att jag blev tvungen att betala på 12 mån istället för 24 (för att undvika ännu dyrare uppläggningsavgift) som var det ursprungliga avtalet. Personen jag talade med lade upp det som om hon gjorde ett undantag för mig och att hon gjorde mig en tjänst!? Summan av det hela: Dåligt bemötande, ingen flexibilitet, missnöjd kund! Jag kommer så snabbt som möjligt att lösa skulden på Resurs Bank och jag kommer varna alla i mitt kontaktnät.

  • 4,0

    Patrik H (2014-10-08)

    Snabb och proffsig hantering.

  • 2,4

    Tomas Å (2014-07-02)

    Har sedan 2013 klagat på att man inte kan logga in för att se sitt konto och saldo. Får olika svar varje gång typ "inloggningstjänsten ligger nere i dagsläget, men kontakta kundtjänst bla bla...." "Tyvärr ligger vår inloggningssida nere på grund av ett större tekniskt problem. Vi jobbar på att få upp en fungerande inloggningstjänst så fort som möjlig bla bla...." "Anledningen till att inloggningstjänsten ligger nere beror på att vi arbetar mot att förbättra den. I dagsläget har vi ingen uppfattning om när detta kommer att lösas bla bla" Olika klipp från alla mailen. Det tar lång tid med utvecklingsarbetet... Och under tiden så ska jag ringa till kundtjänst och fråga om saldo och dyl. med de besvär med att sitta i telefonköer mm. Tomas

  • 3,2

    Ulf H (2014-05-04)

    Vad du än gör, låna inte pengar av dem. De har helt orimliga räntor. Samtidigt är de lätta att ha å göra med, å jag tror att de är glada åt att förhandla.

  • 2,8

    Joacim N (2014-02-02)

    Har ingen direkt erfarenhet av själva banken. Men jag har ett flertal gånger haft avbetalning via dem när jag köpt produkter hos t.ex SIBA. Det har aldrig varit några konstigheter och de gånger jag kontaktat dem har dom varit både snabbt och tydliga med svaren. Eftersom jag alltid betalat av inom den räntefria perioden så har det aldrig vart kostsamt. Kul att dom har en responsiv webbplats. Dock känns den lite rörig med alla olika typer av inloggningsalternativ.

Om Resurs Bank

Resurs Bank är en så kallad nischbank med inriktning på finansiella tjänster mot företagsmarknaden samt privatmarknaden. Resurs Bank har 200 anställda och har huvudkontor på Väla i Helsingborg samt ett kontor i Stockholm


Bankkort som Resurs Bank erbjuder


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Insättningsgaranti

    Den statliga insättningsgarantin är en typ av säkerhet som finns för dig som har satt in pengar på olika konton hos banker, värdepappersbolag eller kreditmarknadsföretag. Detta innebär att om den bank eller det företag som du har satt in pengarna...

    Läs mer om Insättningsgaranti

  • Privatlån

    Ibland kan man råka ut för oförutsedda utgifter där pengarna helt enkelt inte räcker till. Då kan det vara skönt att veta att det i många fall går att ta ett privatlån för att kortsiktigt lösa situationen. Det kan vara allt från att värmepannan gått...

    Läs mer om Privatlån