Sparbanken Syd



Tjänster

3,3

Kundbemötande

3,8

Avgifter

3,0

Teknik

2,5

Rekommenderas

2,7


Snittbetyg (17 betyg)

3,05

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat -)


Grundinformation

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Sparbanken Syd

  • 2,6

    Anna P (2016-10-20)

    De tekniska problemen med internetbanken och den faktiskt rätt dåliga, nya lösningen på densamma gör att vi nog dessvärre måste byta bank. Gillar verkligen den lokala förankringen, men man kan ju inte arbeta när det ideligen är tekniska problem, och man inte ens kan logga in. Det är ju lite märkligt att det ska vara så svårt, för det fungerade ju rätt bra tidigare (när de var med Swedbank) och datorbank har ju alla banker - ingen revolutionerande ny teknik alltså ...

  • 3,0

    Magnus B (2016-10-15)

    Alltid trevligt bemötande men tyvärr gjorde dom en uppdatering av internetbanken som gör att man inte kan betala e-fakturor utan att korta ner texten på betalningsmottagaren. Samma uppdatering ser till att man blir förvirrad när man ska signera fakturor då man inte hittar någon knapp att trycka på utan den är gömd i en "rullist". Man kan inte heller signera fakturor med hjälp av appen utan måste logga in med datorn. Dessa problem anser banken att man får vänja sig vid så jag bytade bank.

  • 2,0

    Tomas N (2016-10-02)

    mycket besviken på nya internetbank då den ej fungerar tillfrädsställande svårt att signera e-fakturor går ej ibland. Går inte handla aktier kl 9,00 som tidigare går inte handla aktier på mobil som tidigare. Är mycket besviken.

  • 2,6

    None O (2016-09-29)

    Sparbanken Syd har SWISH, inte lätt att hitta på deras föråldrade (även om den är nyligen uppdaterad) websida. Mobilt appen suger totalt och de har problem med auktorisationsflödet mellan inköpsställen, de själva och VISA som innebär att vid tex bensin tankning reserveras hela ditt saldo uptill 48 timmar där ditt konto är då tom eller ligger i minus om du själv inte kontakta dem och skriker. (dett har hänt mig vid två tillfällen på en vecka)

  • 2,2

    Anders N (2016-06-20)

    Ligger långt efter i teknik med Internetbanken. Nu med deras nya system för internethandel via Visa kort med 1 gångs SMS så kan man knappt använda deras kort utomlands vid t ex köp av hotellrum via Agoda eller liknande webbsidor då man måste bekräfta köpet via 1-gångs SMS. Detta fungerar mycket dåligt utomlands. Många gånger tar det så lång tid att få SMS där så man har blivit utloggad från sidan man tänkt köpa från. Så vi kommer att byta bank pga deras tekniska lösning.

  • 1,8

    Anna D (2015-09-27)

    Ständigt strul med bankens datasystem och oförmågs eller ovilja att ge en adekvat hjälp till kunder när detta (igen och igen) skapar problem.

  • 1,6

    F A (2015-01-16)

    Ligger långt efter rent tekniskt och bl.a internetbanken via mobil är fruktansvärt opålitlig och slö. Efter att varit kund i över 25år så satte dom sig på tvären och vägrade att dra tillbaka en årsavgift (förskott) för ett företagskonto då det sagts upp några dagar för sent. Funkade klockrent när dom var en del av Swedbank och valet att bli självständiga var det sämsta som hänt ur ett kundperspektiv. Chansen att jag återvänder till denna bank finns inte på kartan och kan inte rekommendera någon att byta till Sparbanken syd.

  • 4,8

    PER-UNO A (2014-12-17)

    Bytte från Nordea p.g.a bonus och vinsthysterin, vill hellre ha en lokal bank utan aktieägare och som använder allt man tjänar på att investera i regionen - UNDERBART.

  • 5,0

    Maierdan A (2014-11-28)

    Har varit nästan många år med banken , aldrig hamnat dåliga situationen , så mycket nöjd , rekommenderas omedelbart alla bank medlemmar till sparbanken syd. Detta gör jag på grund av sparbanken syd har väldigt hög säkerhet, som exempel även polisen eller kronofogden vill ta upp uppgifter på dig så om du inte bliv dömda! Så dem kan inte ta reda på ekonomi info på dig som jag vet. Nöjd nöjd.

  • 4,4

    Kwame M (2014-11-25)

    En mindre bank med mycket god service!

  • 3,0

    Fredrik Å (2014-06-27)

    Bemötande och service på kontoret har aldrig varit några problem men från den dagen man lämnade Swedbank så har tekniken varit under all kritik. Under lång tid gick t.ex inte internetbanken att nå om man hade Telenor som operatör. Stöd för Swish är FORTFARANDE inte implementerat. Appen för internetbanken via mobilen är ett skämt (slö och oresponsiv). När jag flyttar från byn så lämnar jag även Sparbanken Syd bakom mig.

  • 4,6

    K M (2014-05-03)

    Har varit kund hos många banker och tycker att S Syd är en liten, personlig och effektiv bank. De har inte den senaste tekniken, de har inte den mest komplexa hemsidan men de har ett mycket trevligt bemötande och förståelse för min verksamhet vilket är viktigast för mig. Jag kan rekommendera denna bank vilken dag som helst!

  • 1,4

    N L (2014-03-01)

    Ligger långt efter den senaste tekniken. Swish har funnits länge men Sparbanken Syd har inte det ännu

  • 2,0

    N G (2014-02-17)

    Banken har tappat allt förtroende för mig, min familj och mitt företag. Samtliga kommer inom en mycket snar framtid lämna banken. Nya och för verksamhetsområdet helt främmande personer har anställts, dessa med liten eller ringa kunskap om det speciella som fodras för ett lyckat resultat skall uppnås. De flesta, om nu inte alla, av de dugliga tjänstemännen har flytt banken till konkurrenter. Rådet som jag och de jag känner inom näringsliv och privatmarknad är att snarast ta upp förhandlingar för att fusionera och bli delaktiga i den nya Sparbanken Skåne.

  • 3,6

    Peter E (2014-01-28)

    Lokal bank med en förmåga att sätta sig in i kundens situation utan att vara bundna av påbud ovanifrån. Mycket nöjd med bemötande och servicekänsla men dessvärre hamnar de efter på den tekniska fronten med gammalmodig internetbank och avsaknad av stöd för Swish.

Om Sparbanken Syd

Sparbanken Syd är en fristående sparbank med verksamhet i södra Skåne. Banken stod fram till 2008 Swedbank nära, då man valde att avbryta samarbetet. Efter detta har banken istället inlett ett mindre omfattande administrativt samarbete med de fristående sparbankerna Finn och Gripenvia Cerdo Bankpartner.


Bankkort som Sparbanken Syd erbjuder


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Basbelopp

    Ett basbelopp är ett fastställt belopp som ändras årligen. Beloppen finns bland annat för att man ska kunna göra beräkningar för olika förmåner och avgifter. Anledningen till att dessa belopp ändras varje år är för att det har avsikten att spegla...

    Läs mer om Basbelopp

  • Kreditkort - Fördelar och nackdelar

    Ett kreditkort är en variant av ett kontokort, på samma sätt som ett vanligt bankkort utan kredit också är det. När du handlar med ett kreditkort betyder det att du tillfälligt lånar pengar av någon annan, vanligtvis en bank eller ett låneinstitut,...

    Läs mer om Kreditkort - Fördelar och nackdelar