Marginalen



Tjänster

3,0

Kundbemötande

2,9

Avgifter

3,5

Teknik

2,6

Rekommenderas

2,9


Snittbetyg (32 betyg)

2,94

Bolåneräntor

Ansök om bolån
Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-10-18)
  • Rörlig - 5,5%
  • 1 år - 7%
  • 2 år - 6,5%
  • 3 år - 6%


Grundinformation

  • www.marginalen.se
  • kundservice@marginalen.se
  • Privat: 0771-717 710
  • Privat: Vardagar 07:00-21:00, Helger 09:00-17:00
  • Företag: 0771-717 710
  • Företag: Vardagar 07:00-21:00, Helger 09:00-17:00
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 9230-9239
  • Org.nr: 516406-0807

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Marginalen

  • 1,6

    Maj L (2017-04-21)

    Okunnig personal när man lyckas få tag på dem. De gör fel men vägrar att rätta.

  • 2,0

    Björn H (2017-03-08)

    Oseriöst bemötande, rekommenderas inte. Dålig teknisk plattform, lång väntetid och halvsnorkigt beteende från kundtjänst trots att de inte hade en aning om vem man var. Absolut inte värt besväret att kontakta för att få några ören extra i ränta.

  • 1,6

    Per H (2016-12-08)

    Mycket omodern bank. Misstänker att det är ett callcenter som sköter kontakten med kunderna, de är oprofessionella och verkar okunniga om på vilket sätt banken lämnat prislistor och produktvillkor till sina kunder. Har ett begränsat mandat. Banken rekommenderas inte, kommer själv att avsluta mina mellanhavanden med marginalen bank och avråder andra att ha det. Det finns många mycket modernare nisch banker med kunnig personal med ungefär samma villkor.

  • 3,0

    Solweig E (2016-08-07)

    Jag har ett Traveller-kort och då e-fakturan kommer till min ordinarie bank står endast det belopp jag måste delbetala. Eftersom Marginalens internetbank inte är den bästa, dvs det är krångligt att hitta fakturan och sedan fylla i totalbeloppet på e-fakturan medför det extra besvär och risk för att missa totalbeloppet och få ränteavgifter. Jag undrar om det verkligen är ok att göra så.

  • 2,0

    Susanne N (2016-06-30)

    En ganska rutten bank - det enda som är bra är räntan på lönekontot. Rekommenderas ej.

  • 1,0

    Lena H (2016-06-15)

    Efter ett par år med bara strul, krångel, otaliga samtal och otaliga timmar i telefonkö för att få något gjort, avslutar jag mitt konto hos Marginalen Bank. Ångrar djupt att jag inte gjort det tidigare. Man får leta efter mer otrevlig och okunnig kundtjänst. Höga avgifter, värdelösa poäng. Mejlar man så får man ett svar att återkoppling sker inom två veckor. Avråder starkt!

  • 1,6

    Damian J (2016-01-09)

    Har bara klagomål. Banken tog ut övertrasseringsavgift när jag betalade mina räkningar samma dag jag fick in lönen. Fick rättelse när jag påtalade detta för banken som då tyckte jag borde veta bättre och vänta 1-2 dagar efter lön innan jag betalar räkningar. Internetbanken känns inte tekniskt mogen och saknar många funktioner. Du kan inte se vilka autogiron du har aktiva, lägga till eller ta bort. Bank-ID går ej att få. Funktioner som ska finnas fungerar inte eller existerar inte. 1 januari skulle login med pinkod inte fungera längre av säkerhetsskäl skrev de. Idag den 9 januari går det fortfarande utmärkt att logga in med kod. Vid inloggning hänvisar de till förändrade villkor som jag ska ha läst igenom och godkänt, vilket jag aldrig har gjort. Tappade mitt bankkort en gång och ringde för att spärra det. De spärrar istället min sambos kort och skickar hennes nya kort adresserat till mig. Känns väldigt oseriöst att deras system tillåter en sån blunder att kunders kort går att skicka till andra personer. Funderade ett tag på att anmäla händelsen till Finansinspektionen men jag och sambon bytte istället bank och ingen av oss vill lägga så mycket som en minut mer på att ha och göra med Marginalen Bank. När vi hade kreditkortet Marginalen Gold så fick vi det spärrat efter att ha tappat bort en faktura på 80 kr för förra månadens inköp och missat att betala den, trots en kredit på 60000 kr. Inte heller blev det upplåst igen när vi betalat påminnelsefakturan utan vi fick ringa deras kundtjänst och få ett nytt skickat till oss. Kundtjänsten ger ett mycket oseriöst intryck när man ringer. En gång svarade "Charlie" (fingerat namn) och beklagade att den avdelningen som har hand om den typ av ärende jag ringde om har lunch för tillfället. När jag ringer 30 min senare svarar samma Charlie igen, den här gången kan han utan problem hantera ärendet. Har han bytt avdelning under lunchen tro?? Låt er inte luras av bankens höga inlåningsränta och låga avgifter. Det är inte värt tiden man förlorar på timmarna av strul och krångel. Ett mindre utbud av tjänster, sämre tillgänglighet och längre handläggningstider skulle jag acceptera mot lägre avgifter, men inte att tjänster rent tekniskt känns som att banken befinner sig på ett beta-stadie och att kunderna förväntas testköra alla funktioner.

  • 2,0

    Martin D (2015-10-25)

    Det enda som är bra med denna bank är räntan på lönekontot. Men låt er inte luras utav detta. Banken är sjukt omodern och saknar både Swish och App. Kunder har klagat i säkert över ett års tid nu på att dom borde införa Swish och det enda man får till svar är ett diffust "vi kan inte". Om detta är pga snålhet eller teknisk inkompetens är oklart, men hur kan det bero på något annat? Jag kommer stänga ner mitt konto hos dem snarast och aldrig rekommendera denna bank till någon.

  • 1,6

    Ulf W (2015-07-19)

    En fullständig katastrof. Inför ett årskskifte försökte jag få svar på hur mycket totala saldot inklusive ränta fram till siste december skulle bli. Blev till slut en gissningslek med marginalen på telefon 3 dagar före årsskiftet. Då tiden rann ut fanns det inte bankdagar (bg ca. 2 dgr.) kvar för att vara säker på att de fick pengarna före årskiftet så jag bad om ett postgironummer (1 dag) att betala till, vilket de vägrade. Då letade jag upp ett och genomförde betalningen. Nu, mer än 6 månader senare har jag fortfarande inte fått ett årsbesked. Vid upprepade samtal skickar de kontoutdrag och/eller kontrolluppgift med varierande utskriftsdatum och lite olika redovisning och information. Vid den senaste kontakten gav de mig lösenord för att jag själv skulle kunna logga in ifall jag behövde någon ytterligare information om kontot, vilket vid försök inte fungerade då kontot var deaktiverat. Har i nuläget övergått till enbart skriftlig kontakt med dem.

  • 1,8

    Berit L (2015-06-10)

    Höga avgifter, krångliga regler. Mycket tid i telefon när du vill något de kan inte kontakta dig. Poängen som du får till resor är inte särskilt användbart, oftast får jag svaret att det inte är möjligt att erbjuda resa. Du kan inte ringa deras resetjänst så det tar ca 3-5 dagar att få svar och sedan bolla e-mailen fram och tillbaka.

  • 5,0

    Stefan R (2015-04-10)

    Fick en mycket bra ränta via marginalen över mina förväntningar vilket bidrar till att vi får bättre ekonomi och har möjligheter till en mer expansiv fas framöver både ur ett ekonomiskt perspektiv men även ur ett boende perspektiv. De så kallade storbankerna får se upp för de mindre aktörerna på marknaden å andra sidan har de så kallade storbankerna försatt sig själva i en svår situation, vilket i nuläget ger kunderna fler valmöjligheter. Tack marginalen för bra lånevillkor! Vi är ny kund hos er och mycket nöjda/Stefan

  • 1,0

    Magnus . (2015-04-08)

    Väldigt oseriösa. Gjorde ett antal insättningar till samma konto, där en av dessa "försvann". Ofullständiga uppgifter i transaktionshistorik. När de sedan skulle rätta till problemen efter tre försök så var mitt saldo 0kr dagen efter... Bad att få en skriftlig förklaring som utlovades, men denna kom aldrig.

  • 5,0

    Simon J (2015-04-01)

    bästa bank jag har haft

  • 4,8

    Susanne N (2015-03-08)

    Mycket bra bank som har de tjänster som jag efterfrågar. Oftast får man ett bra bemötande från kundtjänst.

  • 4,4

    Malin B (2014-12-23)

    Fantastisk service!

  • 4,2

    Aare M (2014-11-08)

    Lätt och kundtrevlig , men saknar dom vanliga tjänster som bank-id , id-kort osv.

  • 5,0

    Lars K (2014-10-17)

    Bra support och bra produkter, heltklart en av dom bästa bankerna i Sverige just nu!

  • 4,6

    Oscar B (2014-02-03)

    Erbjuder inget traditionellt bolån. Annars hade det blitt full pott!

  • 4,6

    Fredrik N (2014-01-29)

    Bäst ränta på sparade pengar. Mindre bra internetbank. Två olika ställen för att titta på mitt Traveler och mitt sparande, jobbigt. Helt olika utseende.

Om Marginalen

Marginalen Bank är en svensk bank som erbjuder finansiella tjänster mot privat- och företagsmarknaden. För privatpersoner erbjuds privatlån, betal- och kreditkort samt olika former av sparkonton.


Bankkort som Marginalen erbjuder


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Insättningsgaranti

    Den statliga insättningsgarantin är en typ av säkerhet som finns för dig som har satt in pengar på olika konton hos banker, värdepappersbolag eller kreditmarknadsföretag. Detta innebär att om den bank eller det företag som du har satt in pengarna...

    Läs mer om Insättningsgaranti

  • Inflation

    Inflation är ett ord som du säkert redan har stött på någon gång. Inflation innebär att värdet av en viss valuta plötsligt sjunker vilket i sin tur resulterar i en kraftig ökning av den totala penningmängden. Det finns också ett fast samband mellan...

    Läs mer om Inflation