Swedbank



Tjänster

3,1

Kundbemötande

2,4

Avgifter

2,2

Teknik

3,4

Rekommenderas

2,2


Snittbetyg (398 betyg)

2,67

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-10-18)
  • Rörlig - 3,45%
  • Rörlig 3 mån - 2,05%
  • 1 år - 2,05%
  • 2 år - 2,05%
  • 3 år - 2,04%
  • 5 år - 2,35%
  • 10 år - 3,33%


Grundinformation

  • www.swedbank.se
  • info@swedbank.se
  • Privat: 077-122 11 22
  • Privat: 07:00-23:00
  • Företag: 0771-33 44 33
  • Företag: 07:00-23:00
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 7000-7999
  • Org.nr: 502017-7753

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Swedbank

  • 2,2

    T C (2017-10-12)

    Lång tid från första kontakt till ordentligt svar. Svarar inte i telefon och ringer inte upp som avtalat. Nonchalant beteende vilket gör att jag nu lämnar denna bank. När det tar 3 veckor att få lånelöfte när man har alla papper i ordning är bara förjävligt dåligt. Flera banktjänstemän har lovat att återkomma till oss flera gånger vilket ej har skett och vi har därför missat vårt drömköp.

  • 1,8

    Michael B (2017-09-16)

    Swedbank har nu tagit bort tjänsten dom tidigare hade i sin app där man på ett enkelt sätt kunde se hur mycket pengar man kommer ha kvar efter att autogiro och andra fasta utgifter dragits samt att dom nu tar bort e-kort gör att jag inte längre kan rekommendera Swedbank till mina bekanta.

  • 1,4

    Berra G (2017-09-03)

    Tar betalt för självservice, dvs internetbanken. Internetbanken är rörig och man får växla mellan "den nya" och "den gamla" versionen av internetbanken för att kunna använda olika tjänster. Eftersom jag inte hade lönekonto på banken nekades jag växla in gamla 1- och 5-kronorsmynt värda 150 kr i augusti 2017. Jag kunde inte beställa kod som behövs för telefonbanken eftersom mitt bank-idkort var utfärdad av annan bank.

  • 4,6

    Stefan H (2017-09-03)

    Har varit Kund privat sedan 1992, Företagskund, AB, sedan 2008. Jag är mycket nöjd med det mesta. Som det skrivs nedan, inga banktjänster är gratis, Swedbanks värt pengarna. Har också erfarenhet av att värna om trogna, skötsamma Kunder. Dock jag är helt skräckslagen av det nya gränssnittet på Internetbanken. Har inte de bättre för sig än att hippa på detta flopp? Det kommer att drabba min företagsverksamhet, känner jag Har testat SEB, LF, dock de matchar inte Swedbank suveräna, överskådliga, strukturerade Internetbanks gränssnitt. Ändra inte på det, jag vet inte vart jag skall ta vägen om den aktuella tas bort. Stefan Herneys IHS NET AB

  • 2,4

    Jörgen H (2017-09-01)

    Tveksamt bemötande från början till slut i vår husaffär, svårt att få besked i lånefrågan men när de blev ställda inför faktum att vi byter bank, var det ett helt annat upplägg. Uselt, att man först vid vägs ände kan ha en riktig diskussion, banken skulle förmodligen tjäna på att ha en rak och transaparant dialog med sina kunder.

  • 2,4

    Jan O (2017-09-01)

    Swedbank Kalmar har egna regler och rutiner som skiljer sig från det man kan förvänta sig. Jag har bytt till annan bank för mina viktiga bankaffärer.

  • 1,2

    Johan P (2017-08-29)

    Det lokala Swedbankkontoret nekar sina kunder att sätta in kontanter på eget konto i banken och dessutom ger ett synnerligen otrevligt och oprofessionellt bemötande. Något annat än ett bottenbetyg kan därför inte bli aktuellt.

  • 2,2

    Tommy W (2017-08-18)

    Krångliga rent otrevliga då vi sökte ett extra lån för renovering med 60.000:- i brutto inkomst och 2.4 m i lån och en värdering på 5.7m var det som rena polisförhöret kommer flytta allt vad lån mm till en mindre bank som är rädd om sina kunder

  • 2,4

    Munthir I (2017-08-17)

    Tyvärr använder Swedbank av sig amatörer för att driva tefonbanken. Senast har jag fått en annan handläggare på mitt bolåneärende, hen till och med lade på luren under samtalet. Efter 10 år som kund säger ja adjö Swedbank ALDRIG MER.

  • 2,6

    Jim P (2017-08-03)

    Swedbank och alla dess självgående bank i swedbanksnamn fungerar inte ihop, man kan inte göra ärande även om man har swedbank. Dålig kundservice, Swedbank borde antingen har en och samma funktion och service på alla banker där det står Swedbank.

  • 3,6

    Anders C (2017-07-13)

    Har precis bytt till Swedbank Höganäs från SEB och är supernöjd. Så trevlig personal har jag aldrig mött tidigare. Tillmötesgående och vänliga. Det kan dock tilläggas att jag tidigare försökte bli kund i Swedbank Malmö (där jag bor) och där var det inte alls samma trevliga bemötande, därför vände jag mig till min födelseorts bank istället och det blev verkligen bra. Internetbanken tycker jag dock är jobbig. Man har haft en betaversion av en ny internetbank i flera år och när man nu släpper den, så ingår bara hälften av tjänsterna. Resultat blir att man måste hoppa fram och tillbaka mellan gamla och nya versionen. Väldigt klumpigt. Gör klart och gör rätt! Avgifter, ja, det är inte billigt, men i vilken bank är det billigt i dag??

  • 2,0

    Alex B (2017-07-09)

    Rent tekniskt helt ok men usel kundtjänst. Droppen blev när en utländsk bankomat blåste mig på pengar och min bank vägrar att hjälpa trots att de lovade att lösa det när jag ringde. Rådet i telefon var att ta det lugnt och reklamera transaktionen, men när det väl var klart så blev det nekat. Det som återstår är att kontakta Allmänna reklamationsnämnden, vilket jag inte tror kommer att hjälpa men ska göra ett försök. Swedbank var inte ett dugg intresserade av att göra något för att fixa situationen även efter att jag överklagat beslutet två gånger. Håll er långt borta från denna bank.

  • 2,0

    Tomas H (2017-06-29)

    Så otroligt slöa och ineffektiva på kontoret i Örebro. Massor av kunder och de springer och fyller på kuvert och blanketter helt i onödan istället för att ta hand om kunderna.

  • 2,6

    Martin W (2017-06-08)

    Vi kommer att byta bank omgående då jag har ringt och sökt vår bankkontakt fyra gånger utan att han återkopplat. Det var veckan efter påsk och nu är det den 8 juni. Jag kräver inte mycket av min bank men att aktivt välja att inte återkoppla är inte OK för mig.

  • 1,8

    Henrik L (2017-05-22)

    Banken drar avgifter retroaktivt. Har du inte använt kontot på flera år så påminner de inte dig om du vill exempelvis ta bort kontot eller nedgradera det för annars kommer det bara stå och kosta pengar. Nänä Swedbank ska ju ha sina pengar så att så fort du sätter in pengar igen på kontot så drar de av en klumpsumma för alla de år du inte har nyttjat det. Fy fan att detta är tillåtet. Trevlig kundtjänst dock.

  • 3,4

    Damian J (2017-05-19)

    Av storbankerna är Swedbank den jag är minst missnöjd med så här långt. Precis som de andra storbankerna så tar de ut extra avgifter överallt där de kan för sina tjänster. Men jämför man prislistorna så är inte Swedbank så dyra, oftast. Internetbanken är den mest moderna och välfungerande av de jag testat. SHB:s internetbank har sett likadan ut i 20 år och SEB och Nordea har mig veterligen heller inte uppdaterat på minst ett decennium. Swedbank har under lång tid erbjudit en beta-version där de testat nya funktioner och den ser väldigt fräsch och fin ut. Kontakten man får med sin personliga bankman är A och O bland storbankerna. I Swedbank har jag varit kund i flera omgångar. Den här gången fick vi en bra kontakt och förtroende för bankmannen. Tänk på det när ni väljer storbank, att alla kostnader och priser går att förhandla ner och får ni inget bra bemötande finns fler banker att gå till.

  • 2,0

    Stephanie L (2017-04-18)

    Dåligt bemötande och rörigt mottagande på Swedbank G:A Adolfs torg i Malmö. Tycker bara det blivit sämre genom åren och ser mig en trend på flertalet Swedbank kontor. Överväger att byta bank som är mer seriös och bemöter sina kunder professionellt.

  • 1,8

    Yong L (2017-03-09)

    Varning för denna bank. Har varit kund hos dem i mer än 10 år med fast inkomst och allt. När jag nu har bytt upp mig jobbmässigt och vill låna pengar till bostad så vill de "avvakta" i 6 månader. Dessutom erbjuder de minst av alla och vill ej ta några risker enl. dem själva. En bank som inte värdesätter lojalitet helt enkelt. Dags att byta bank.

  • 2,2

    Adam S (2017-02-23)

    Jag har aldrig varit med om ett sämre bemötande och då fick jag dessutom prata med någon form av ansvarig chef och inte endast de längst ner i ledet. Som tur är kom detta värdelösa bemötande 1 månad innan jag börjar jobba efter studier och jag kommer nu välja en annan bank som förtjänar mig som kund.

  • 3,8

    Fredrika A (2017-02-13)

    Swedbank är toppen för framförallt ungdomar, nu när jag tillhör vuxenbanken får vi se om jag tycker det samma men hittills har jag fått all hjälp jag behövt och jag har aldrig fått riktigtdåligt bemötande på swedbank i Västsverige. Tycker dock att alla människor som jobbar med kundbemötande i Sverige behöver öva sig i att inte se/låta/verka så dömande. Vad hände med: Kunden har alltid rätt?

  • 3,0

    Erik S (2017-01-28)

    Bedrövligt låg sparränta, i vissa fall ingen ränta över huvud taget. Jag undviker banken numera.

  • 4,6

    Ingela B (2016-11-07)

    Har haft banken i många år. Mycket bra bemötande i kassan, vid personlig rådgivning och i telefonväxel. Snabba svar och hänvisningar. Internetbank och telefonbank fungerar perfekt.

  • 2,8

    Styrbjörn L (2016-10-13)

    Den är inte längre som den en gång var......

  • 2,0

    Rasmus M (2016-10-02)

    Hemskt bemötande på mer än ett av kontoren i Malmöregionen. Anställda som gör fel och sedan andra anställda som anklagar kunderna för bedrägeri. Undvik Swedbank som pesten om ni vill ha bra bemötande. I övrigt funkar appar och hemsida tillfredställande även om de har mer "nertid" än de borde som bank.

  • 1,6

    Linus A (2016-09-30)

    Swedbank i Halmstad är en riktigt dålig bank. Dem är inte måna om sina fasta kunder. Du kan vara kund i banken 20 år, du köper hus och du får sämsta ränta av alla andra banker. Under tiden du inte behöver något då bjuder dem nyckel kund och skit rådgivning men så fört du behöver riktigt hjälp då är det en av dem sämsta banker. Nu säger jag en gång till att det är Swedbank i Halmstad, dem andra har jag aldrig haft kontakt med.

  • 2,3

    Camilla S (2016-09-11)

    Mycket dålig hantering av kort. Skickar alltid MasterCard som default även om kunden önskat Visa. Otroligt dåliga rutiner vid kortbedrägerier som dessutom sker ofta. Säger sig inte ha tid till att initiera personlig kontakt med kund då kort spärras vilket innebär mycket merjobb och problem för kunden som antingen får upptäcka problemet själv eller via brev som kommer med post uppemot en vecka efter bedrägeriet inträffat. Inte en bank för den som ofta reser och/eller har svårt att avvara pengar i väntan på lång handläggning vid kortbedrägeri.

  • 2,4

    Kim K (2016-09-05)

    Swedbanks kundbemötande är under all kritik. De har orimligt långa svarstider på mail, vilket i mitt eget fall ledde till att vi missade budgivning på vårt drömhus. De gör ingenting för att behålla sina kunder. Något positivt om Swedbank är dock att deras internetbank och app är väldigt bra och användarvänlig. + Internetbanken + Appen - Kundbemötandet är oprofessionellt - Långa svarstider - Dyra avgifter på tjänster

  • 2,4

    Lars L (2016-08-30)

    Uselt kundbemötande på Swedbank Björnvägen 5 i Umeå. Kvinnan i rullstol har en otrevlig ton och är inte hjälpsam för fem öre. Har haft oturen och fått den kvinnan tre ggr nu på kort tid och hon har vid samtliga tillfällen inte varit villig att hjälpa mig med helt normala ärenden. Jag är en lugn vänligt sinna person som ytterst sällan tappar mitt humör men när en person helt utan anledning beter sig så illa mot mig så blir jag faktiskt förbannad. Funderar starkt på att byta bank då jag anser att en bra service är det absolut viktigaste för mig.

  • 1,0

    Petter H (2016-08-18)

    Jag har varit kund i swedbank sedan 1987 men nu räcker det! Jag besöker inte min bank i någon regelbunden utsträckning då allt jag äger är betalt, mitt enda lån jag har är studielån och jag sköter mina ärenden över internetbanken, så jag besöker nog banken med tio års intervall. Men nu har det blivit dags att köpa eget boende så jag ska för första gången ansöka om att låna pengar. Jag har idag spenderat hela min lunchrast och ytterligare 20 minuter till att ringa swedbanks telefonbank i hopp om att få ett bolånelöfte, den uppskattade väntetiden meddelades vara 20 minuter, efter 55 minuter blev det min tur, då jag meddelat min avsikt med samtalet blev jag av bankmannen direkt ombed, utan vidare motivering, att uppsöka ett av deras kontor, således åkte jag direkt efter arbetsdagens slut till swedbank på kvilletorget och efter att jag köat en stund och det blir min tur så får jag till svar av bankmannen "det är telefonbanken som sköter denna tjänst, du får kontakta dem", jag förtäljde bankmannen hur min lunchrast hade förflutet, bankmannen tycker då att jag ska sätta mig i kontorets lilla kundtelefonhytt och ringa telefonbanken från bankkontoret, sagt och gjort, väl där inne ber hen mig om att få låna min mobil telefon, hen ringer telefon banken, ger mig luren och ber mig knappa in mitt personnr och personliga kod, tar sedan telefonen igen och väljer parsonlig service, frågor om lån, frågor om bolån, sedan får jag tillbaka min telefon, jag kände mig djupt krängt och förnedrad, den dum-fan litade tydligen inte på att jag klarade av att följa enkla knapvalsinstruktioner! Sedan tillbringade jag 30 min i telefonkö då den kvinnliga rösten plötsligt börjar repetera att "vi har för tillfället tekniska problem, du behåller din plats i kön, vi gör allt vi kan för att ta emot ditt samtal så snabbt som möjligt", efter att jag lyssnat på detta käcka meddelande i ytterligare 15 min bröts samtalet, så jag gick ut till samme bankman som tidigare behandlat mig som om jag vore omyndigförklarad och berättade hur telefonköandet hade gått och att jag hade haft en, av grandiosa mått, förskräcklig kundupplevelse som vid detta lag hade varat i över en timma utan att de lyckats hjälpa mig med mitt ärende som jag inte tyckte var av särskild extraordinärt avancerad natur, sedermera upplyste jag även om att jag inte har några som helst problem med att sysselsätta mig med mer värdeskapande aktiviteter på min fritid än att lägga timmar på bankbesök där jag blir bemött av inkompetent personal, att jag bestämt mig för snarast likvidera mina tre konton hos dem och att det var bra synd att swedbank inte befattar sig med kontanthantering så jag kunde kräva ut varenda krona och öre i rödaste rappet innan jag avlägsnade mig ur lokalen.

  • 1,8

    Joakim J (2016-08-15)

    Mycket opersonlig och mycket, mycket svårt att få hjälp om det innebär att man behöver prata med en person det vill säga det går inte att lösa med deras automatiserade tjänster.

  • 1,4

    Johannes G (2016-07-30)

    Hur usel bank som helst. Deras hemsida fungerar aldrig. Tekniskt fel vad jag än behöver göra på deras hemsida. Dom ber mig ringa deras "kundservice" när jag kontaktat deras "kundservice" på facebook? Deras "kundservice" skickade mig vidare till en person som uppenbarligen skulle veta vad som var fel. Han hade ingen aning och kunde inte själv komma in på banken för att försöka felsöka problemet så han bad mig gå till ett kontor, men jag kommer inte slösa min tid i deras kontor. Kommer vända mig till en ny bank.

  • 2,0

    Slobodan K (2016-07-25)

    Respektlös, otrevlig, ointresserad personal att hjälpa en eller göra sitt jobb (all ära till dom som är inte det). Jag hade en personligt möte med en av deras bankmän på Gullmarsplan. Killen har pratat om sig själv och hans livs historia om hur svårt han hade när han kom till Sverige, utan en enda tecken på att han kommer att sluta snacka inom snar framtid och låta min historia se dagens ljus. Efter ungefär en halvtimme fick jag nog och bröt hans pladder och rätt irriterad frågade jag han om vi kommer att prata om mitt ärende?! Och så klart fick jag redan det förbereda svaret...KAN INTE HJÄLPA DIG TYVÄRR. "Människan" var helt ointresserad att fråga mig nåt eller lyssna vad jag har att säga. Och då utan förvarning sprang jag ut från kontoret för att jag vet hur jag kan reagera när någon nervärderar min intelligens. Hur kan såna människor jobba på en bank är en gåta.

  • 3,2

    Cathrine S (2016-07-18)

    Jag hade företagskonto hos dem med några tjänster kopplat till dem, jag vill ta bort tjänsterna men ha kontot kvar. Först tog de bort tjänsterna på både mitt företagskonto och privatkonto. Sen avlutade de mitt företagskonto. Det gick ju att ordna tillbaka men det var på en fredag och lite knöligt att betala räkningar/ ta ut pengar under tiden. Det är lång väntetid när man ringer och ibland hamnar man hos någon som inte vet vad de gör, man kopplas vidare, och tillbaka osv. Bankkontoret på min ort är en katastrof. Långa väntetider även då det ofta bara är en kund före, ofta får man vänta 30-45 minuter på sin tur. Fick meddelande om att jag kunde hämta ut mitt ID-kort, stod i kö ca 45 minuter men när jag kom fram hittade de det inte, utan jag fick komma tillbaka en annan dag. När jag skulle hämta ut pengar från försäkringskonto och frågade om hennes pappa måste vara med vid uttaget sa damen i kassan att det inte behövdes. När jag kom tillbaka för att hämta ut pengarna med en fullmakt från pappan, fick jag ändå inte ut pengarna... Pengarna skulle överföras till min dotters egna konto direkt så hon måste ju förstått att jag inte tänkte resa för pengarna... Det var samma dam som stod i kassan dagen innan. När jag påpekade vad hon sa dagen innan, så sa hon att det kan ju inte hon bestämma?! Jag har slutat gå till det kontoret, åker till ett annat bankkontor om jag måste, men ska byta bank.

  • 2,4

    Andreas E (2016-07-08)

    När Swedbanks kundservice ber min sambo att "dra åt helvete" och även att "hålla käften" ordagrant så har jag tappat förtroendet för företaget.

  • 2,4

    Carl K (2016-06-22)

    Varför kan man fortfarande efter år av önskemål från kunder inte extraamortera på sitt bolån över nätet? Helt vansinnigt och förlegat! I övrigt fungerar allt perfekt och jag skulle rekommendera dem närsomhelst.

  • 2,4

    Hans M (2016-06-08)

    - Kontoutdrag och lista på betalningar går ej att sortera, varken på belopp, namn eller något annat. Borde vara en självklarhet. - Skickade en enkel förfrågan till info. Efter 24 timmar ännu inte något svar. Skriver på nytt med hot om att byta bank, inget svar. De tycks vilja ha bort kunder med ringa lån. Ok då, de får en mindre.

  • 3,4

    Carro B (2016-05-28)

    Vid lån frågor har personalen ett nedsättande bemötande. Om man kommer dit och undrar över saker och har frågor så vill man bara ha svar och inte attityd och nedsättande kommentarer. Bemötande är a och o i service vilket banker borde jobba med då de har kunder för att existera.

  • 1,8

    Carina W (2016-04-20)

    Som det har blivit med näst intill obefintlig bra service så kan jag tyvärr inte ge Swedbank något bra betyg. Bra service innebär tillgänglighet, bra bemötande, kunnighet och vilja att lösa kundens problem. Något som jag också - och flera med mig - trodde, var att Swedbanks anställda skulle ha som policy att också värna om gamla trofasta kunder. Men icke - mycket nonchalant bemötande! Nej, kommer att byta bank.

  • 2,0

    Wael A (2016-04-14)

    Fruktansvärt otrevlig och oförstående kontorschef på kontoret i Partille . Har ingen respekt för sina kunder, vi leasade en bil som nu är drygt 2 månader gammal, vi har lämnat in bilen 4 gånger utan att få lånebil nu har bilhandlaren erbjudit sej att köpa tillbaka bilen eftersom de ej kunnat laga felet men Swedbank vill inte gå med på detta om vi inte betalar ränta för HELA leasing perioden alltså 3 år ca 10 000kr trots att vi sagt att vi skall leasa en annan bil hos dom. Riktigt dåligt! Vi trodde att vi skulle få bäst service och vara i trygga händer genom att leasa via vår egen bank men de va helt tvärt om, hade vi leasat på bilfirmans bolag hade allt varit löst. Nu kostade de oss istället 3 års full ränta på en bil vi inte har som redan kostat oss massa pengar och huvudvärk !! Vi byter nu bank och kommer aldrig gå tillbaka till Swedbank och rekommenderar alla andra att göra d samma, Swedbank vill krama ur sina kunder allt de har möjlighet till och struntar i om man känner sen grundlurad och byter bank.

  • 1,8

    Anders D (2016-04-07)

    Swedbanks bank på internet är riktigt dålig - trots att jag varit kund i över fem år fattar jag inte logiken när det gäller att betala räkningar - varje månad !! Jätte komplicerat att förstå vad som är betalat och inte - misstänker att detta beror på att SwedBank vill ha pengarna hos sig några extra dagar (för snabba placeringar).

  • 2,4

    Thomas F (2016-04-06)

    Enkla grundläggande funktioner finns inte, och de som finns tas bort(!), man tvingas switcha mellan en uråldrig kass internetbank till en nyare beta som har bara vissa funktioner. De verkar vilja att man ska sköta all bankverksamhet över telefonbanken. Uselt.

  • 1,4

    Isaac D (2016-04-06)

    När man ringer banken kommer man inte fram om man inte har en personlig kod. Så man kan aldrig få svar på allmänna frågor. När man väl skaffat en personlig kod är det ca 20 min kö, för att sedan kopplas vidare två gånger med 20 minuters kö båda gångerna för att få svar på en så simpel fråga som när mitt bolån ska förlängas.

  • 2,4

    Michael T (2016-03-01)

    En bank som inte hanterar kontanter och som stänger ner sina kontor och låter kunderna vänta länge i köerna på de få resterande kontoren, och samtidigt har miljardvinster - Urdåligt! Jag bytte till annan bank som jag är mycket nöjd med.

  • 5,0

    Cynthia M (2016-02-27)

    Älskar denna bank. Avgifterna är studentvänliga. Designen på den ny lanserade betaversionen av internetbanken/appen är så tilltalande grafiskt och färgmässigt. Tack för den goda servicen ni levererar gång på gång.

  • 2,0

    Jonas J (2016-02-08)

    Bankens medarbetare är nästan genomgående oflexibla och närmast kundfientliga. Då och då får man tala med en kunnig individ som faktiskt kan lösa problem och hjälper till, men i en överväldigande majoritet av mina försök att nyttja deras tjänster lämnar det mig irriterad.

  • 4,6

    Per N (2016-01-14)

    Bra service, bra bemötande, bra upplägg på hemsidan/internettjänsten

  • 1,4

    Anders T (2015-12-25)

    Har haft Swedbank/Sparbanken i mer än 50 år för alla bankärenden. Dags för omförhandling av bostadslånen och får då beskedet att vår ränta skall höjas med 20 punkter. Undrar vad det beror på särskilt som banken plockat in nästan 4 miljarder i vinst senaste kvartalet varav en ansenlig del kommer från området bostadslån. Svaret från Swedbanks representant i koncentrat: Ni har för lite lån. Ta nya lån så kan vi diskutera. Läser sedan på Swedbanks hemsida att Michael Wolf är nöjd med att banken nu möjliggjort fler investeringar till att öka kundvärdet. Förstår då att kundvärdet för Swedbank är det värde banken kan tjäna på sina kunder. Och jo, det blir antagligen aktuellt att ta nya lån för att hjälpa barnen när de snart skall skaffa sin första bostad. Men inte i Swedbank.

  • 2,0

    Mattias B (2015-12-13)

    Swedbank har varit min enda bank (hittills) för konton/kort/betalningar. Troligtvis inte så länge till dock. Oerhört trött på att de ska ha så tråkigt kundbemötande och vara så osmidiga. Nu senast gällde det att jag ville diskutera avgiften för paketet Nyckelkund. Möjligtvis var jag naiv, men jag tänkte i alla fall att Swedbank skulle vilja ha intresse av att slopa, minska, eller åtminstone diskutera avgiften eftersom jag sa att jag har planer på att byta bank, och har möjlighet att byta till bank utan avgift för konton/kort/betalningar. Ringde telefonbanken som kort och gott sa "nej det är inte möjligt". Besökte det lokala kontoret där jag i princip motades i dörren. Det fanns inget som helst intresse av att lyssna på mig, eller för den delen se över vilka tjänster jag använder idag. Självklart har jag ingen rättighet att få minskad avgift, men jag upplever att Swedbank inte är intresserade av att lyssna och hitta en lösning för att behålla mig som kund. Oerhört kortsiktigt tänk. Fick för övrigt lägga en hel del tid på att få tillbaka pengar som dragits för försäkring som redan var uppsagd. Det krävdes 5-6 kontakter och dröjde ett halvår innan jag fick tillbaka pengarna.

  • 2,0

    Eriksson E (2015-11-26)

    Kundnonchalanta

  • 1,4

    Therese I (2015-11-09)

    En enorm brist på bra kundbemötande. Är en 24 år, chef, bostadsrätt och sparande, ändå väljer man att inte ta vara på en enskild individ som tillför något. Inte första gången jag blivit dåligt bemött heller. Swedbank, börja ta hand om era kunder. Ska tillägga att jag haft Sparbanken Öresund och kommit till Swedbank vid ihopslagningen. Tyvärr håller Swedbank inte samma standard. Tråkigt att behöva byta bank igen

  • 2,4

    Agne A (2015-09-21)

    Kasst mot lån för yngre jämfört med andra banker

  • 2,4

    Lars H (2015-09-20)

    Har varit kund hos Swedbank i 20 år och trots det ger de ingen rabatt på bolån, har topplån med högre ränta. De kan va bra som första bank då de tar lite högre risk men sedan..nää bytte nu till SEB.

  • 2,4

    Ingela J (2015-09-18)

    "Kund" i ca 20 år... Trots detta skall det bråkas om små bolån. De är ej flexibla! Jag har fast (hyffsad) lön, aldrig betalningsanmärkningar, alla betalningar har skötts och sparkapital finns. Trots detta beviljas inte ens ett lån på 600000 för en villa... den opersonliga mannen på kundtjänst tyckte att det var en bra id'e att jag tar mina bankärenden någon annanstans då att ha varit "kund" i 20 år inte betyder något.. Jepp, nu söker jag efter en mer mänsklig bank.

  • 2,4

    J S (2015-09-18)

    Gällande att sätta in 50 kSEK för att starta ett AB: Efter tre veckor och flera påstötningar så ställs ultimatum om öppnande av lönekonto m.m. Senare samma dag har en konkurrerande bank löst problemet och handlingarna skickas in till Bolagsverket. Tiden som Swedbank hade ärendet = försening.

  • 1,2

    Anders F (2015-09-14)

    Ingen vet någonting om deras sparformer varje gång man ringer, detta har hänt ett par gånger. Ger olika besked i samma frågor, beroendes vem man pratar med.

  • 2,0

    Sebastian M (2015-08-31)

    Tjänst efter tjänst försämras eller försvinner från Swedbank. Normalt sätt bör företag lyssna på vad deras kunder efterfrågar och agera därefter, just nu anpassar vi kunder oss efter deras behov och processer. Jag som kund får känslan av att jag måste leva upp till Swedbanks förväntningar utav mig snarare än tvärt om. Tror inte att det är ett hållbart bemötande i längden.

  • 1,8

    Frida J (2015-08-06)

    Bytte bank från Nordea till Swedbank i samband med bolån. Kontaktpersonen på banken skulle då sköta nedstängningen av gamla konton, "du behöver inte göra något mer från ditt håll" var hans ord. Tre månader senare och han gjorde ingenting v.g avslutet av mitt gamla konto hos Nordea. Allting tickade på i mitt gamla Nordea konto, mitt gamla kort, avgifter med mera. Var precis i kontakt med Nordea för att manuellt stänga ned kontot. Nog för att Nordea inte är dom bästa men att kunna stänga ned mitt konto på 5 min kl 22.00 en torsdagkväll slår Swedbanks "kundtjänst" med hästlängder... Vill inte ha något mer med Swedbank att göra, ser fram emot att byta till en bättre bank med stöd av denna sida.

  • 1,6

    Jörgen F (2015-07-21)

    Hutlös avgifts bank som bara tar ut avgifter för allt, skitbank från och med nu!

  • 1,0

    Sebastian E (2015-07-21)

    Otydliga kostnader. Oönskade debiteringar. Dålig svarstid på förfrågningar. Skickar ut massmail fast man bett dem sluta. Byter nu till en bank utan avgifter.

  • 1,6

    Sofia N (2015-07-17)

    Ska äntligen byta bank nu. Hejdå swedbank.

  • 1,6

    Peter B (2015-07-08)

    Blir att byta efter många år som kund, dåligt bemötande vid kontakt på lokala kontoret. Skulle få vänta två veckor för att få tala med bankpersonal. Ansökan av lån på internet betyder att dom ringer upp och den avbetalningstid som man valt på nätet fanns egentligen inte. Blir nog ica banken istället.

  • 2,0

    Nor D (2015-06-30)

    Väldigt missnöjd många som jobbar på swebank (ffa de som har hand om bolån). Försöker få kontakt för bolån, men mycket svårt att nå rätt person. Långa kötider. Fö bra upplägg på hemsidan och lätt att hantera.

  • 2,4

    Kalle . (2015-06-25)

    Sämsta internetbanken i historien. Kan inte använda webbläsarens fram och bak knappar. Man kan inte ha banken uppe i 2 fönster, tex när man vill se föregående månad på en sida och betala för nästa. Designen ser ut som om den är ifrån 90talet. Man måste ta fram bankdosan varje gång man ska lägga till en ny mottagare och dosan i sig ska vi inte tala om hur usel den är. Knapparna fastnar, sifforna är små och ibland stänger den bara av sig. Tyvärr köpte de upp och lade ner Sparbanken Öresund, som hade en bra sida och trevlig personal.

  • 1,4

    Olivia J (2015-06-15)

    Det kostar på tok för mycket att vara kund hos Swedbank. Vi betalar för att betala våra räkningar online. Vi betalar för att ta ut våra egna pengar. Väntar på pengar från Finland, men eftersom vi har Swedbank lär jag inte se dem på mitt konto innan veckan är slut. Allt tar sådan tid då man är Swedbank kund. Otrevligt bemötande i telefon trots att jag ställer en fråga om mina egna pengar, inte något lån, inte något som är krångligt. Byter bank.

  • 2,0

    Anette B (2015-06-08)

    Varit bankkund hos Swedbank sedan de gick ihop med Föreningssparbanken.... alltså VÄLDIGT länge :) . Har varit ganska nöjd tack vare att jag har haft en sådan bra kontaktperson på mitt lokala kontor, även att jag inte tycker om deras avgifter och hur de sköter banken på hög nivå. Sedan min bankkvinna gick i pension för över ett år sedan, har jag fått en ny kontaktperson och han är urusel ! Både jag och min sambo har t.o.m. klagat över hans attityd och att vi vill byta. Han ringer aldrig tillbaka, man kommer aldrig fram på hans telefon och han gör eller utför inte sådant han har lovat. Har kommit på att det är SÅ viktigt med vilket bemötande man får och har bestämt mig för att definitivt byta bank. Jag är så besviken över hur de har behandlat mig de senaste året i mina bankärenden.

  • 1,5

    Stefan J (2015-06-04)

    Maxgräns 150 000 kr på överföring via Swedbanks internetbank. Max 10 tecken långt meddelande till betalningsmottagararen vid överföring via Swedbanks internetbank. Kostar 150 kr avgift att via bankkontor överföra mer än 150 000 kr exempelvis till fastighetsmäklares klientkonto vid fastighetsaffär.(naturligtvis då fler än 10 tecken meddelande) Kostar 150 kr avgift att via bankkontor överföra upp till 150 000 kr med ett meddelande på över 10 tecken såsom referensinformation för att mottagaren skall förstå vad insättningen gäller! Överföring på bankkontor så kontroll ID-handling(svenskt körkort) rigorös med uv-ljus och ringa transportstyrelsen vid överföring men hade den skett någonstans i världen via swedbanks internetbank hade det räckt med dosa och rätt kod utan kontroll! (kunde varit under hot och avtvingad kod) Vid överföring på swedbanks bankkontor kopierades och påstods det för min skull arkiverades kopia på min originalhandling av köpekontrakt med uppgifterna rörande handpenning, kontornr samt referensnr för fastighet. (Hade jag inte haft med handlingen utan enbart kontonr och referensnummer på lös lapp så hur hade swedbank gjort då?) (Hade jag överfört via swedbanks internetbank så hur hade de klarat sig utan den handlingen?) Kalkyl bostadslån (vad du får låna) på befintligt verkligt objekt räknas schablon: 7% ränta på lånat belopp (aktuell listränta 2,02% 3 månaders rörlig) 45 000 kr per år i driftkostnad för villa oavsett objektets verkliga driftskostnad när trots betydligt lägre. 50 år amortering hela belopp upp till 70 % marknadsvärdet (dvs 2% amortering) (amorteringsfritt upp till 70% kan EJ längre väljas sedan 1 juni 2015) 15 år amortering belopp från 70% upp till 85% marknadsvärdet (dvs 6,66% amortering) Deras grovkalkyl är ca (5 x taxerad bruttoårsinkomst) är max vad du kan låna ! (Ex. 5 x 300 000 kr = 1 500 000 kr) (300 000 kr enbart EXEMPEL som lätt att räkna) Enligt min bankman saknas möjlighet att ringa och utifrån KUNDERNAS individuella förutsättningar förhandla! DVS... Bankmannen behövs inte längre !!! Jag kan fylla i dessa uppgifter själv på internet och få det besked bankmannen gav mig!!! Många uppsägningar att vänta hos Swedbank? DJUPT KRÄNKANDE behandling av kund sedan över 40 år! Kommer av princip att byta bank och ALDRIG Swedbank !!!

  • 2,0

    Anna S (2015-06-01)

    Dåligt kundbemötande när jag hade frågor kring bolån. Höga avgifter i jämförelse med många andra banker.

  • 4,6

    Christoffer A (2015-05-18)

    Har aldrig haft några problem med Swedbank. Tycker deras teknik samt designen på internetbanken är kanon, Jämfört med andra.

  • 1,0

    Joel S (2015-05-12)

    Ringde Swedbank angående lånelöfte och fick det förmodligen otrevligaste bemötandet jag någonsin fått i en kundtjänst. Tanten i telefon började med att ifrågasätta vresigt varför jag överhuvudtaget ringde dit då jag har konto på annan bank. Att jag svarade att jag fått uppfattningen att Swedbank skulle vara en bättre bank blev hon bara än mer skeptiskt. Urusel hantering rakt igenom samtalet! Det var mitt andra och sista samtalet med Swedbank. Första gången var ingen höjdare det heller: Jag ska göra en låneansökan där det finns vissa särskilda omständigheter som inte kan inkluderas via ansökan online. Trots det & att man suttit i telefonkö en halvtimme så ombads jag göra ansökning online. Vilken jag självklart fick avslag på då jag inte kunde inkludera viktig info.

  • 2,8

    Stefan R (2015-04-10)

    Problem för Swedbanks arbetare (kundtjänst, ledning) att se helhetsbild för kundens behov. Finns ingen vilja till att se möjligheter utan fokus för personal ligger hos merförsäljning (telemarketing) av diverse tjänster som ökar utgifterna för befintlig kund istället för att öka den expansiva fasen, vilket är lite synd ur ett kundperspektiv. Är själv Swedbank kund och hoppas på en eventuell förbättring.

  • 1,0

    Amir X (2015-03-29)

    Hamnade på denna hemsidan av slumpen för att vi hittar en ny bank då vi är så missnöjda med Swedbank. Dåligt kundbemötande. dåliga villkor osv. När jag bytte belopp på livförsäkringen så hamnade mina olika försäkringar (swedbank) i kläm så jag gick helt oförsäkrad i flera månader utan att veta om det. Och när jag först påpeka det så sa de vi löser det retroaktivt så du aldrig egentligen har gått oförsäkrad, ehh jag dog aldrig så varför dra pengar retroaktivt? Deras personal är konflikträdda och vågar inte ens själva ringa tillbaka till en när man söker dem utan ber någon annan ringa angående ärendet. Aldrig mer Swedbank! Nu ska jag hitta mig en ny bank på er sida :)

  • 3,0

    Anton L (2015-03-19)

    Bank med bra support men det är inte allt. Det är viktigt att banken bryr sig om sina kunder med. Stora som små aktiehandlare är även viktigt.

  • 2,0

    Martin S (2015-03-04)

    Swedbank har lurat mig flera gånger. Både med specialinvesteringen SPAX där man mot ett tillägg köpte framtida extrautdelning ifall placeringen slog index. Jag betalade glatt detta tillägg. Både med och utan tillägg var man garanterad nominella beloppet vid ekonomiska nedgångar. Med 3-4 års löptid kvar annullerade Swedbank värdepappret och betalade ut det nominella beloppet, men inte tillägget som jag betalat. Konfiskering. Fått många dåliga råd som varit bra för Swedbank. Bland annat ett amorteringsfritt lån på 250.000 i tio år, till 5,35% ränta. Bundet. Säljaren/rådgivaren borde ha gett bättre råd, utifrån sin ekonomiska kompetens, för att med rätta kalla sig rådgivare. Jag betalar än, men har flyttat allt mitt kapital och alla mina andra affärer från Swedbank. Swedbank gjorde mycket motstånd när jag skulle tömma mitt Individuella Pensionssparande som hade stått och stampat hos Swedbank, på 300.000-kronorsnivån i evigheter eftersom avgifterna åt upp värdeökningarna. Till slut efter tjat och många samtal släppte Swedbank ifrån sig mina pengar till Avanza. Nu efter 2 år har de ökat till 475.000 hos Avanza. Vilken tur att jag bytte ja. Det var inte Swedbanks rådgivare som rådde mig till det. Det värsta Swedbank har gjort är när de förstörde min Mors långmilautsikt på 16:e våningen i Malmö med att bygga en stor ful, svart, skrytsam koloss till fotbollsstadion rakt utanför. Fy fan vad den är ful! Och där har jag varit med och sponsrat det skräpet genom mina räntor!

  • 3,8

    Andreas B (2015-03-03)

    Efter att ha haft bra ränta (i några år), i förhållande till andra banker, på bolånen, "bara sådär" höja min ränta långt över accepterat och utan meddelande från banken, detta är INTE kundvändligt! Svårt att hitta "personlig-service-minded bankman" i denna jättebank.

  • 2,2

    Håkan J (2015-02-28)

    En bank som har höga avgifter. Bankoncernen hanterar i vissa fall arvstvister tvivelaktigt

  • 2,4

    Marina E (2015-01-27)

    De gav aldrig oss information till oss som villaägare hur det fungerar med budget , innebär fler utgifter som villaägare. De bryr inte alls sig om oss och struntar helt i oss och lämnar oss med orolig ekonomi. De sa att vi vänder oss till kommun socialförvaltning. De i socialförvaltning reagerar att Swedbank borde ge oss information om villaägares ekonomi budget och tips och råd redan många år sedan. Fruktansvärt dåligt! Vi är besvikna på Swedbank Enköping. Nu vill vi inte vara länge kunder hos dem. Totalt missnöjd. De bryr inte sig helt enkelt. Jag tycker att man kan ju ge en broschyr information om budget och villaägare. Det skulle vara enkelt och stöd.

  • 2,4

    Lars H (2015-01-20)

    En helt omöjlig bank. Efter att ha varit en aktiv och trogen kund privat och med företag i 40 år är jag bered att betala för att slippa vara kund. Ovettigt bemötande, Höga kostnader, höga räntor och ett eget självcentrerat förtjänstfokus. På min fråga varför de inte är konkurrenskraftiga på huslånen så fick jag till svar " Vi är en affärsbank och har inte som mål att vara billiga utan att ha hålla en hög lönsamhet " Hur tror Swedbank jag skall uppfatta det som kund ? Likaså har banken orimliga avgifter för lösen av lån där banken skor sig lång över den marginal på lånet de hade vid tecknandet. Oetiskt. Trots hög inkomst, god ekonomi, flera fastigheter, företag , helkund och bra tillgångar väljer jag efter 40 år att helt lämna denna bank till förmån för Länsförsäkringar Bank. Swedbank har också missat gravt i uppgiften som kundansvarig . Banken är ett oförmånligt alternativ för kunden och en vinstlott för bankens aktieägare.

  • 2,4

    Sofie E G E (2014-11-18)

    Vilket fruktanavärt bemötande vi fått, vid ett flertal tillfällen, från Swedbank i Jönköping city. Inte det minsta hjälpsamma och har haft en överlägsen och snäsig ton mot oss. Vi har gott om pengar och är artiga, vi tycker inte att vi förtjänar detta hemska bemötande!

  • 2,4

    Eva W (2014-10-07)

    Nu när ni ska lägga ner Mobilbanken är det hög tid att ni fixar en app till Windows Phone! Det finns faktiskt fler operativsystem än Android och iOS.

  • 3,4

    Peter N (2014-09-04)

    Saknar app för Windows Phone, vilket drar ner betygen för hur tjänsterna fungerar rent tekniskt.

  • 1,8

    David J (2014-08-26)

    Avgifter är allt för höga, typiska traditionella banker, brist på visioner.

  • 1,8

    Lars H (2014-07-22)

    Avgifter på allt som är för höga. Omständig kontanthantering om man nu tar emot kontanter. Väldigt seg och långsam kundsupport.

  • 1,4

    Fredrik B (2014-07-05)

    Varit kund sedan många år men äntligen tog jag steget och kontakta Länsförsäkringar.Mycket bättre kundbemötande, och de har bla gratis internetbank. Har varit premium kund i swedbank men det känns som de bara plockar avgifter på allt de kan.Behöver man låna är det ett problem bara.Nu tar jag min IPS på 200 000 och det övriga och går,kommer aldrig tillbaka

  • 1,0

    Sven W (2014-07-04)

    Swedbank har inte så mycket som lyft ett finger i min situation som "nyckelkund" eller visat något som helst trevligt bemötande. Jag kommer att byta bank.

  • 2,0

    Linnea H (2014-07-04)

    Kundservicen är urusel om man är privatperson, ljög och sa att jag var företagare och då blev allt genast vänligare. Tyvärr en bank som ogillar 'vanliga kunder' och framför allt studenter. Var inne på kontoret i Jönköping för en liten stund sen och personen som hjälpte mig började prata i telefon mitt i min mening. Men med ett fejkat leende och meningen 'ska på företagsresa i helgen så behöver få detta fixat så fort som möjligt' avslutades både hennes telefonsamtal och tråkiga attityd mot mig fort. Undra varför jag sitter på denna sida nu och jämför banker...!

  • 1,4

    Linda B (2014-07-02)

    Aldrig varit med om liknande,en rådgivare som suckar och rycker på axlarna när hon inte kunde svara på våra frågor. Gick raka spåret till Länsförsäkringar istället där vi blev väldigt bra bemötta. Aldrig mer Swedbank.

  • 2,6

    Hugo O (2014-05-23)

    Mycket dåligt kundbemötande. Man får ibland inte ens uppgifterna eller tjänsten man ber om!

  • 2,2

    Aris J (2014-05-20)

    Banken flinar åt en så fort man behöver dem! Någon gång har jag behövt låna 10.000 eller 20.000, men banken har direkt sagt NEJ! Jag har en årsinkomst på över 500.000, men ändå blir det nej! Det är väldigt sällan jag behövt låna, men det skiter sig för alla förr eller senare, även om man tjänar bra! De tar höga avgifter för allt, de känns väldigt oseriösa. Nej, jag skulle inte rekommendera Swedbank.

  • 5,0

    Ove H (2014-04-01)

    Vi har en fast bankkontakt med en årlig genomgång av status mm. Sakligt och hög kompetens.

  • 3,6

    Victoria W (2014-03-28)

    Bankens online funktionerna såsom internetbanking och mobile-appen fungerar väldigt dåligt. Det förekommer störningar ofta och internetbanken är varken väl-designad eller lätt att använda. Jag är väldigt nöjd med banken i övrigt, de har skitbra kundtjänst och jag får alltid snabba svar när jag ställer frågor via internetbanken.

  • 2,6

    Anton K (2014-02-24)

    Med låga inlåningsräntor, höga utlåningsräntor, långa kötider i telefon och på kontor, "aktivt" förvaltade fonder som inte ens försöker slå index frågar jag mig varför jag tillsammans med hundratusentals andra svenskar fortfarande är kund hos Swedbank.

  • 1,4

    Karl B (2014-02-23)

    Tyvärr känner jag att jag aldrig bemötts på ett professionellt sätt. Känns mest som att man är en belastning, särskilt när man börjar ifrågasätta avgifter och frågar efter bättre alternativ.

  • 4,8

    Zoia F (2014-02-21)

    Bland annat följande gör att jag har varit kund hos Swedbank i mer än 22 år: Trevligt bemötande, får alltid svar på mina frågor, kan enkelt hantera mina bankärenden via min Internetbank, vilket är mycket viktigt för mig då jag är ofta på långtidsuppdrag utomlands. Får alltid information om förändringar och uppdateringar i god tid så att jag hinner agera. Dessutom får jag ofta förslag på hur mina ärenden kan hanteras på bästa sätt i olika situationer. Tack till Swedbank!

  • 2,8

    Tobias J (2014-02-17)

    Swedbank har väldigt dåliga räntor och avgifter.

  • 1,6

    Marianne P (2014-02-15)

    Svårt att nå ppersonalen via telefon. Lång handläggningstid på alla ärenden. Snorkig personal.

  • 2,4

    Johan S (2014-02-11)

    Dyra avgifter, obefintlig kontanthantering samt en internetbank som alltför ofta krånglar.

  • 4,6

    Jouni W (2014-02-10)

    Är nöjd kund och har haft samma bank från det att jag var barn. Har absolut inga planer att byta eftersom min bank blir bättre och bättre med åren för att de utvecklar sig mer och mer.

  • 2,4

    Helen L (2014-02-09)

    Dåligt att kontanthanteringen är borta och att insättningshanteringen utlokaliserad till företag som inte sköter sig.

  • 4,4

    Sofia H (2014-02-04)

    Det är väldigt olika vad de på banken kan och hur de bemöter en. Som privat har jag varit missnöjd med vissa lånelöften, men har både bra och dåliga referenser på bemötandet. Tybble har mycket bättre än centrum i Örebro t.ex. Som godman är det inte ett fullt fungerande system. Det är svårt att utföra alla delar via internetbanken. Där skulle det finnas t.ex. möjlighet att ändra överföringar. Jag tycker också att 1,5 år är väldigt lite när det kommer till att kunna gå tillbaka i historiken för betalningar eller användning av kort eller alla konton för den delen. Där behöver det finnas kvar flera år då man t.ex. har 3 års reklamationsrätt på många saker samt längre tid på annat.

  • 4,0

    Lars Q (2014-02-04)

    Detta gäller Roslagens sparbank som ingår i Swedbank Jag gillar den speciellt för att det är en liten bank med personlig service.

  • 4,6

    Rebecca L (2014-02-03)

    Snabb service både på kontor, telefonbank och via internet. Gillar att dom har många olika tjänster, deras mobil app som är väldigt enkel men man kan ändå utföra många bankärenden från bara den och man kan lätt skaka fram saldo när man står i kassakön och funderar på om man hade pengar på kontot annars är man några knapptryck från att kunna överföra mellan konton. Bra översikt via internet och man kan utföra de flesta bankärenden där stora som små.

  • 2,4

    Per E (2014-02-03)

    Ger ett tämligen ostabilt intryck med en del fallerade investeringar som fick påföljder för mig som kund när jag reste i Ukraina för några år sedan. Deras tekniska lösningar är betydligt bättre än t.ex SHB då det är möjligt att scanna in betalningsavier med mobilappen och signera dessa genom att använda Mobilt BankID. Dock är de, som många andra banker, kvar i någon sorts kvasiverklighet där de kräver att du som kund ska ha ett antal skraplotter tillhands när du använder deras bankapp, detta för att skapa någon sorts ytterligare säkerhetskänsla. Det inger dock ingen känsla av säkerhet utan blir till ett irritationsmoment som får mig att hoppa över deras mobilapp helt.

  • 4,4

    Sara J (2014-02-03)

    En stor bank med möjlighet att få personlig service face - to - face. Tråkigt nog är sparräntorna så dåliga att jag hellre går någon annan stans.

  • 2,4

    Peter J (2014-02-03)

    Erbjuder ett bra urval av tjänster men är väldigt duktiga på att ta ut avgifter för samtliga. Står ofta i framkanten för räntehöjningar och ligger ofta i bakvattnet för att ta fram tekniska lösningar, ex. en app till Windows-telefoner. Kan inte rekommendera någon att bli kund hos Swedbank då det finns både billigare och bättre alternativ.

  • 2,4

    Tobias J (2014-02-03)

    Min s.k. personliga bankman är inte intresserad av bankaffärer, bara att sälja diverse försäkringar. Droppen var automatisk ombindning av bundet lån när det löste ut. Annars måste man in till banken fysiskt för minsta lilla papper som ska signeras - nu gick det på automatik.

  • 1,4

    Tuija O (2014-02-02)

    Skulle växla pengar till mindre valörer Det kunde de inte de på Swedbank, menar att de ej har kontanter. Hur gör alla de gamla som ej har internet och vill ha kontanter inte kort. Inte nog med detta, när de nya sedlarna kom gick jag till Swedbank i början av januari. De tog ej mot mina pengar satte ej de på kontot heller och visste ej svaret hur ska jag göra att kunna få nya sedlar istället för gamla. Man kunde ju lämna in de på bank sa man men handel skulle ej ta mot dem. Fick ej nya sedlar ej satte de pengar på kontot heller och kan de ej växla pengar i en bank. Såna banker behövs inte för har de ej pengar till kunder ska de byta namn till något annat än bank. Man får ej heller id via Swedbank längre när man är äldre. De unga får men inte jag som varit bankkund sen jga var 19 år, snart blir jag 58. Dags byta bank eller vad säger ni. Kram Tuija Osipoff

  • 4,0

    Andreas B (2014-01-30)

    Jag har varit kund i Föreningsbanken som sedan övergick till Swedbank, sedan jag var barn och har alltid varit nöjd överlag. Jag har varit tidig med att anamma alla former av självbetjäning när de tjänsterna har kommit och det har fungerat föredömligt bra hela tiden. Nu är jag mest nöjd med att deras Mobilbank fungerar så bra på iPhone/iPad och att den ständigt uppdateras med djupare funktionalitet. Kundservice fungerar fantastiskt bra både via email och direktkontakt över telefon. Jag är dessutom kund i den danska Swedbank för att jag jobbar i Danmark. Jag sköter enkelt mina danska affärer själv även i deras webbmiljö. Som kritik kan jag nämna att flexibiliteten kring ränterabett på exempelvis bolån kunde ha varit bättre, här spelar det ingen roll vem du är eller hur länge du varit lojal mot banken tyvärr.

  • 3,0

    Rickard E (2014-01-30)

    Enkla snabba frågor kräver att man bokar möte. "Fyrkantiga" och lite opersonliga. Samt står sig inte mot andra banker när man vill ta lån, trots att man varit livstids kund.

  • 2,4

    Ann E (2014-01-30)

    Har bara kvar lönekontot hos Swedbank efter flera besvikelser. Skulle t ex skaffa bolån och gick dit för att boka tid. De tog mitt nummer men ringde aldrig upp. Jag ringde för att göra ett nytt försök men det var samma procedur, de sa att jag skulle bli uppringd men gjorde det aldrig (jag har felfri ekonomi). Så jag valde en annan bank. Och när min Visa åts upp av automaten så fick jag ett Mastercard, men då missade de att stänga av Visat och drog avgift för det i flera månader. Jag fick dessutom en dryg kommentar från supporten, innan han fattade att det var de som hade klantat sig. Har kvar lönekontot för att det är smidigt med internetbanken och mobilbanken, det är enda skälet.

  • 4,4

    Nils H (2014-01-29)

    Överlag nöjd. Det känns skönt att ha en bank med lokala kontor som mer och mer börjar få ta beslut själva till skillnad från tidigare, då var det nästan hopplöst. Jag betalar lite mer för tightare kontakt med personlig bankman och det funkar bra än så länge.

  • 2,4

    Jakob K (2014-01-29)

    De har en ganska bra internetbank där man kan fixa det mesta man behöver, dock behöver man springa in på servicekontoren med jämna mellanrum(1-2år typ) då man ofta kan höja sin ränta på det viset. De har alltid haft en hög säkerhet då koden du knappar in i dosan varit specifik för vad du ska göra. När det gäller fysisk närvaro så finns det mycket att önska eller att gå tillbaka till, obefintliga insättningsautomater, inga kontantkontor att hitta och då bor jag i Stockholm. Swedbank ser som många andra banker att de levererar en service och tar ut avgifter om de kan, de ser det inte som en förmån att få ha ens pengar för vilka de sedan kan låna ut summor många gånger högre.

  • 2,2

    Petter E (2014-01-29)

    Inte speciellt nöjd, med tanke på de resurser och antal kunder de har skulle de kunna förbättra både tekniken, layouten och priset. Se på t ex på tink.se...så ska det se ut och fungera. Vill ha bättre redovisning på de kort köp man gjort. Allra helst skulle jag t ex vilja ha ICA kvittot direkt till min bank/kortköp och redovisas på internetbanken. Finns massor av saker som skulle kunna göras bättre för att förbättra folks vardags ekonomi.

  • 2,0

    Niklas K (2014-01-29)

    Usla sparräntor och dyra kostnader för både kort och tjänster. För stor bank för att kunna vara förmånlig. Finns ingen anledning att välja Swedbank och ingen annan storbank heller för den delen. Dom har dock varigt trevliga vid bemötande men bra bemötande får man på vilket de flesta ställen som helst som säljer tjänster eller varor.

  • 2,8

    Niklas L (2014-01-29)

    Funkar om man är under 25 eller student - annars får man betala för bankomatkort och div. tjänster. Två bankomatdagar för att föra över pengar mellan banker är ett stort minusbetyg enligt mig. Inte särskilt bra sparränta.

  • 1,0

    Adam B (2014-01-29)

    Jag föddes in i Swedbank men har nu äntligen bytt till Handelsbanken. Swedbank ser jag inte som en bank längre då de inte hanterar kontanter. När jag ville sätta in mina samlade mynt fick jag gå till Handelsbanken och hämta rullar för att sedan tjata tills ICA ville växla in mina sorterade mynt. I september 2013 drogs dubbelt belopp från kontot när jag tog ut kontanter ur en automat, vilket ledde till att jag hade minussaldo på min konto strax efter lön. När jag ringde telefonsupporten fick jag svaret: "Det är beklagligt. Har du ingen vän du kan låna av så länge? Om du vill ha pengarna tillbaka omgående måste du ha din dosa tillgänglig och ringa en banktjänsteman och påbörja en felanmälan...". Totalt oacceptabelt! Handelsbanken däremot har varit raka motsatsen och tilltalar mig vid förnamn så fort jag kliver in på kontoret!

  • 3,0

    Viktor R (2014-01-29)

    Jag har haft Swedbank väldigt länge, och för det mesta fungerar det jättebra. Tills man vill prata med en människa, antingen via mail eller telefon. Jag upplever att folket på Swedbank är jättesvåra att få tag på. Det tar lång tid att få svar på mail, och det är svårt att få tag på personer på telefon utan att gå via deras växel (vilket för det mesta tar lååång tid). Det är det personliga bemötandet de faller på.

  • 1,4

    Jonas J (2014-01-29)

    Föddes in i Swedbank, men när jag sålt min gamla bostadsrätt och ville boka möte för att avsluta mitt nyförvärv förvägrades jag möte med dem, mäklaren och säljare då jag "inte har några pengar på kontot". När jag då ifrågasatte om hade full insikt i mitt ekonomiska tillstånd med ett efterföljande -Nej, det har jag kanske inte... Förklarade jag att det är upp till mig att se till att jag kan betala min nya bostad la hon på i mitt öra, tillslut fick min mäklare lösa dispyten. Samma dag bytte jag till Handelsbaken där jag nu känner mig lite mindre våldtagen.

  • 1,0

    Fredrik N (2014-01-29)

    Mångårig privatkund. Inte välkommen som företagare, ansåg att min verksamhet inte höll måttet. Trots helt nytt bolag och färdiga kunder. Ologiska, dålig ränta. Vill att man skall spekulera i fonder.

  • 2,8

    Per N (2014-01-29)

    Gratis internetbank vill jag ha,man gör ju jobbet själv.

  • 4,0

    Pär G (2014-01-29)

    Swedbank har nästan avskaffat kontanthantering, de har blivit kontantsmarta (enligt egen reklam). Insättning av mynt, Stockholmsområdet: Det kan ta flera timmar att komma till en apparat som som kan ta emot mynt. Och den är ibland ur funktion.

  • 1,8

    Marcus C (2014-01-29)

    Tyvärr en bank som lever på gamla meriter, vi 70-talister föddes in i Swedbank. Tycker Swebank känns opersonlig.

  • 2,2

    Mats E (2014-01-28)

    Ingen kontanthantering, knappt några tjänster kvar på bankkontoren.

  • 2,6

    Andreas T (2014-01-26)

    Swedbank överlägset vad gäller tekniska lösningar i min mening. Bäst internetbank. Bäst mobilapp. Men det är nog allt. Avgifter på allt, internetbank och kort. Den personliga bankmannen är en ny nästan varje gång, de flesta av dem upplever jag som ganska arroganta. Försöker alltid sälja in nya tjänster och dyra sparanden fast jag vänligen avböjt. De möten jag har haft har känt lite som säljmöten. När jag skulle ta bolån fick jag usla räntor i jämförelse med andra banker, trots förhållandevis låg belåningsgrad (70%), banktjänstemannen kändes i det närmaste ointresserad. Valde att byta bank och är nu väldigt nöjd med bemötande och service.

  • 1,0

    Zakaria F (2014-01-26)

    Behandlar kunder på ett oprofessionellt vis och luras för att tjäna pengar utan att nämna "dolda" kostnader.

  • 3,4

    Katarina C (2014-01-22)

    Jag mailade min bankman i ett ärende för två månader sedan. Han har ännu inte svarat. Det är inte första gången som svar dröjer. Även andra personer på banken dröjer extremt länge med återkoppling.

  • 3,0

    Eva E (2014-01-20)

    För få bankkontor.

  • 3,4

    Emil H (2014-01-20)

    Överlag en bra bank där det mesta fungerar som det ska.

  • 4,0

    Johannes R (2014-01-19)

    Internetbanken är enkelt att använda, min far som är egenföretagare och har tummen i handen med datorer, kan hantera fakturor och betalningar utan problem. Valutapåslag på euro är det enda negativa som gör att jag inte kan använda banken fullt ut.

  • 4,8

    Jan-Erik L (2014-01-19)

    Bra helhetsbank. Förutom att jag har en bra och kunnig Premiumrådgivare så upplever jag att banken ligger i framkant när det gäller sjävbetjäningstjänster som Internetbank och Appar för Mobiltel. och läsplattor. Har sjäv en iPad och är supernöjd med deras bank app. På värdepapperssidan är den helt suverän. Tycker många gånger att den återkommande kritiken mot banken i media känns orättvis. Kontantfrågedebatten t ex känns något föråldrad. Redan idag finns teknik som gör kontanter överflödiga för gemene man. Fördelarna för oss alla som värnar om miljö, säkerhet och som vill förhindra olika typer av brottslighet genom penningtvätt är betydligt viktigare och överordnade de omställningsproblem som övergången till ett kontantlöst samhälle medför på kort sikt. Kan rekommendera andra att som jag ge denna s.k. storbank en chans.

  • 1,8

    Niklas F (2014-01-17)

    Man lanserar olika tjänster såsom mobilt bank id, vilket inte fungerar på min mobil, eftersom man inte ser till att stödja alla plattformar som finns på marknaden, såsom blackberry och windows phone 7. När man ska hämta ut pengar så har man inte någon pengahantering överhuvudtaget. Man har istället för att vara bank, blivit ett finansinstitut och mäklarfirma. Jag tycker inte att Swedbank längre är värd att kallas för bank.

  • 4,4

    Tobias E (2014-01-16)

    Trevlig och snabb support när jag beställde nytt bankkort via telefon. Även smidigt vid byte av bankdosa, och deras app till Android är väldigt bra och de vidareutvecklar den kontinuerligt.

  • 5,0

    Emil S (2014-01-16)

    Jag är mycket nöjd med swedbank och dess betalnings, kort samt kontotjänster. Använder annan bank för att spara. Som novis av aktiehandel hade jag mycket enkelt att förstå mig på deras värdepapperstjänst.

  • 4,6

    Linus H (2014-01-15)

    Swedbank har varit otroligt hjälpsamma med både lån och annat vi har behövt hjälp med. Inga större kostnader för internetbank eller liknande heller. Älskar deras e-kort som gör att chansen att bli lurad när man handlar på nätet är bortblåst eftersom man sätter en gräns på varje enskilt e-kort

  • 4,0

    Michael W (2014-01-15)

    Har haft Swedbank i många år och är i det stora hela ganska nöjd. Man kan reta sig på vissa saker som t.ex avgifter, men jag tycker inte Swedbank utmärker sig jämfört med andra banker. Det som jag tycker är bäst med Swedbank är att deras internetbank fungerar mycket bra. Dessutom gillar jag deras säkerhetslösning med en separat koddosa. En del kanske ser den lösningen som omodern, men jag tycker den känns säker och jag prioriterar säkerhet framför att vara "inne". Dessutom har de även andra lösningar där man använder sin smartphone, men det tycker jag känns mindre säkert.

  • 3,8

    Emma T (2014-01-15)

    Swedbank ger alltid relevant hjälp och har bra tjänster. Det är även enkelt att använda Swedbank på nätet. Väntetiden på telefon kunde kortas ner något dock.

  • 2,8

    Fredrik L (2014-01-15)

    Har nu lämnat Swedbank då all kommunikation med dom kändes svår. Låg en tung bevisbörda på mig för att komma någon vart och det var halvengagerat. Har nu bytt till SEB och är Supernöjd!

  • 4,2

    Katarina S (2014-01-14)

    Bra lättillgänglig med bra personal.

  • 1,8

    Nadine M (2014-01-14)

    Jag tycker att Swedbank är dyra. Kundbemötandet på bankerna är oftast väldigt "tråkiga" man känner nästan att personalen tycker att man är jobbig som kund! Att det har blivit kontant förbud på banker har ställt till det ibland för Mig då jag kanske inte har tillräckligt med pengar på kontot och behöver göra en insättning på kontot från banken vilket på de flesta ställena är omöjligt!

  • 4,4

    Linda H (2014-01-14)

    Jag upplever att min bank har en bra och lättförståelig hemsida. Vi har fått en bra personlig rådgivare vilket är viktigt för mig. De har många bra erbjudanden angående min ekonomi som tex pensionssparande. Ang. räntor och kostnader har jag inte jämfört dem med andra banker så där vet jag inte hur de ligger till.

  • 3,4

    Andreas P (2014-01-14)

    Allt hänger som jag ser det på kontaktpersonen och det har vi en superbra. Det är klart att utan bra stöd kan den personen inte göra ett bra jobb.

  • 4,6

    Romet N (2014-01-14)

    Swedbank har väldigt snabb service när det gäller betalningar och överföringar. De har något krångligt system när det gäller reservation, ibland dras pengarna direkt av och ibland efter några veckor (upp emot en månad). Swedbank har väldigt bra mobilapp som är väldigt användbar och lätt använd.

  • 2,0

    Sebastian J (2014-01-14)

    Bra app men det har sparbankerna med. Dåliga vilkor, avtal kundbemötande, bästa är att webbsidan är ganska bra. Blir dock sjukt trött på alla avgifter för allt! Varför ska ni ta hand om pengar, sparande, lån, pension åt mig? Jag kan tänka mig att betala en viss summa för era tjänster men när den summan överstiger ett visst belopp blir man ju galen. Dåliga sparräntor och många avgifter = sparkonto med 0% i ränta ?

  • 2,8

    Micke L (2014-01-14)

    Alldeles för svårt att få personlig service. Trots att jag är så kallad Mer-kund och har en personlig bankkontakt.

  • 2,4

    Murat R (2014-01-14)

    Det är bara en bank,inget annat

  • 4,0

    Kristoffer J (2014-01-14)

    En bank som tar överpriser för sina tjänster men har väldigt bra service och enligt mig den bästa mobilappen.

  • 3,2

    Pererik H (2014-01-14)

    Kontanthantering är usel där jag bor, varken kassa eller insättningsautomat. Måste åka in till Stockholm för kontanthantering. Osaklig och vilseledande vid förhandlingar om boräntan.

  • 4,6

    Johan F (2014-01-14)

    Min bank erbjuder förutom bra tjänster ett personligt och engagerat bemötande, det är för mig mycket mera värt än absolut lägsta avgifter på precis allt.

  • 4,8

    Maria N (2014-01-14)

    En bra bank med mycket bra säkerhetstänkande. Trygg och enkel att använda, kanske lite för mycket koder. Kan dock ibland irritera mig på bankdosan som har en annan uppställning av siffrorna är vad tangentbordet har. Kundtjänsten svarar fort, trots 'många samtal före' och de är alltid trevliga och jag får alltid den hjälp jag behöver.

  • 3,0

    Andreas M (2014-01-14)

    Jag är förvånad över hur min bank beter sig mot existerande kunder. Om man är ny kund är de väldigt trevliga, annars ser de gärna ner på en.

  • 2,6

    Jonas B (2014-01-14)

    Internetbanken är ett gytter av funktioner utan fungerande struktur. De byter också "personlig" bankman stup i kvarten både för privat- och företagskunder.

  • 3,6

    Petter A (2014-01-14)

    Att de inte längre hanterar kontanter sänker nöjdheten med 1 steg.

  • 4,2

    Liselotte L (2014-01-13)

    Det som är viktigast på banken är kundtjänsten, handläggaren. De som har tur som får en handläggare som kan idén om kundservice lika mycket som fakta inom sitt område, vinner över mig varje dag. Swedbank i Bomhus, Gävle har suverän service.

  • 3,8

    Marcus A (2014-01-09)

    Var en tuff match att förhandla bolåneränta med Swedbank. Men efter mycket förhandlingar så blev jag relativt nöjd. Dom är bra på att ta ut avgifter för både internetbank och innehav av kontokort. Men min personliga bankman ger mig bra service och svarar snabbt på mina frågor och funderingar oavsett om jag frågar via telefon, mail eller skickar ett meddelande via internetbanken. Försäkringar är dom i dagsläget inte alls bra på då deras priser är alldeles för höga, vilket dom själva har sagt vid personligt möte med min bankman. Detta är något dom behöver se över. Dom erbjuder flera försäkringar i dagsläget men ingen av dom var fördelaktiga för mig som kund. Ett plus är deras internetbank, tycker sidan är välgjord och det är lätt att navigera på den. Även deras iPhone och iPad app är bra utvecklade med många smidiga funktioner såsom automatisk inläsning av faktura via den inbyggda kameran på min iPhone/iPad. Detta spar man en hel del tid på när man sitter med räkningarna. Även funktionen snabbsaldo används dagligen, bara att gå in i appen och skaka mobilen så ser du ditt aktuella saldo på ditt privatkonto.

  • 3,8

    Florian M (2014-01-09)

    Jag använder min bank endast för att betala mina räkningar och för detta funkar allt fint.

  • 4,4

    Ingmar N (2014-01-08)

    Har bara varit kund hos swedbank i alla år så jag har egentligen ingenting att jämföra med men här är mina åsikter. Sett till betygen jag gett på de olika kategorierna ger det mig och andra en bild av en helt ok bank. Jag vill säga att i det stora hela är jag nöjd med banken, givetvis finns det alltid småsaker som kan bli bättre men det behöver man ibland bortse ifrån. Vi har haft tur, även fast vi har haft 3 olika kontaktpersoner de senaste 5 åren, har vi alltid fått hjälp när vi varit i behov av ett möte och det är man titt som tätt som husägare. Huslån har aldrig varit några problem och vi har till största delen valt att låsa dem då möjligheterna att pruta alltid har funnits där. Snabbt handläggande av våra ärenden gör att vi dragit vinster i både tid och pengar många gånger. Visst har tjänsterna som till exempel internetbanken krånglat ibland, men inga längre perioder. Senaste bankmannen har gett oss gott om råd hur vi ska bygga upp vårt val av kort och konton på förmånligast sätt.

  • 3,2

    Maria H (2014-01-08)

    Bra internetbank. Bra att man kan få ett SMS-meddelande när man får en e-faktura.

  • 3,8

    Johan H (2014-01-08)

    Stort utbud av tjänster och "normala" avgifter. Internetbanken och dess samlade tjänster (mobilappen inkluderad) är fenomenala!! Bra öppettider och lätt att få tag på kundtjänst. Kundbemötandet är dock, beroende på vem man får tag på, inte alltid i topp.

  • 4,2

    Patrik N (2014-01-06)

    Bra support och snabb service via telefon och internet. Trevlig och kunnig personal vid personlig kontakt. Banken har flera olika kontaktsätt vilket gör att alla snabbt och enkelt kan komma i kontakt med banken även utanför kontorstid. Banken har en lättnavigerad hemsida vilket gör att människor i alla åldrar kan bruka den.

  • 4,4

    Stefan K (2014-01-05)

    Min bank ser till att mina tjänster är online 24/7 så att jag kan genomföra det jag vill när jag vill. Toppen!

  • 4,8

    Robert J (2014-01-05)

    Swedbank ligger väldigt långt fram vad gäller tekniska hjälpmedel och nyutveckling av nya appar och verktyg. Gillas starkt finns dock fortfarande saker som kan förbättras, som t ex fria uttag utomlands.

  • 3,6

    Per P (2014-01-05)

    Swedbank har många tjänster och bra bemötande, men de plattformarna som användarna ska bruka är bitvis svåra. Att få ett fungerande mobilt bank-id så att en mottagning och räkning kan läggas in och betalas från telefon eller surfplatta kräver lite registreringar, nedladdningar, trix och extra inställningar. Inte så användarvänligt.

  • 4,2

    Andrei I (2014-01-04)

    Allting fungerar, bra mobilappar, lättöverskådlig internetsida, bra telefonbank.

  • 2,8

    Anna L (2014-01-04)

    Internetbanken fungerar kanon, likaså mobilappen. Det jag är negativ till är att jag blivit illa bemött av personerna via banken direkt.

  • 4,8

    Robin B (2014-01-04)

    Jag tycker att Swedbank känns överlägset bäst när det gäller tekniska tjänster såsom internetbank och mobilbank. Jag har provat andra bankers tekniska tjänster. Jag tycker även att avgifterna för kort, "Nyckelkund" och övrigt är förmånliga. Swedbanks service är otroligt bra, framför allt på bankkontoren. Där har de även, äntligen, börjat gå i från den stela känsla som fanns tidigare. Swedbank ger mig i princip allt jag vill. Det enda jag saknar är ett sparkonto som är låst en avtalad tid (3 månader - 5 år) men att jag under tiden kan sätta in pengar när jag vill. Det närmaste man kommer det idag är fasträntekonto men då är sparkontot helt låst den avtalade tiden.

  • 4,4

    Toni A (2014-01-04)

    Bra att man även kan teckna försäkringar via Swedbank. Även om det går via Tre Kronor.

  • 3,0

    Johan M (2014-01-03)

    Försöker sälja på dig massa skräp (kreditkort). Usla räntor på sparpengar. Okunniga "personliga bankmän" som inte kunde räkna med procent (!?) och försökte sälja in fonder genom att utesluta enheter ("denna har stigit med 4 detta år" = stigit med fyra kronor, vilket var under en procent). Å andra sidan har jag vid telefonkontakt med banken ofta fått väldigt bra support, så jag kanske haft otur bara.

  • 4,2

    Stoffe G (2014-01-03)

    Jag tror tyvärr att Swedbank inte har hängt med på kundkontaktsidan i samma takt som de växt.

  • 4,4

    Rebecka L (2014-01-03)

    Efter att ha testat flera olika banker och där med bankdosor måste jag ge en eloge till Swedbank som har en riktigt enkel och välfungerande dosa. Jag rekommenderar gärna swedbank till mina vänner då servicen alltid är bra och jag gillar hela looken på Swedbank.se. Det är väldigt enkelt att hitta och navigera sig vidare. Om det är någonting jag önskar vore annorlunda, är det att de kunde ringa mig ibland och bjuda in till ett möte att prata om sparandeformer etc. I sin helhet får Swedbank ett högt betyg av mig då jag verkligen gillar dem. Jag vill också slå ett slag för deras app i mobilen. Den är helt strålande!

  • 2,2

    Jonas S (2014-01-02)

    Swedbanks internetbank känns som att den ligger 15 år efter i tiden.

  • 4,8

    Susanna B (2014-01-02)

    Jag är född in i Swedbank, dvs mina föräldrar öppnade ett sparkonto där när jag föddes. Har inte haft någon anledning att byta, mer än den hemska färgen orange som präglar Swedbanks grafiska profil. I och med att jag varit medlem så länge, så har jag heller inga avgifter för själva kontot. Allt som allt, så har det fungerat väldigt bra! Just nu är det dock lättare att betala räkningar via mobil/tablet, än vad det är online. Kanske kommer det någon förbättring där snart med!

  • 3,0

    Daniel L (2013-12-22)

    Har haft Swedbank sedan 1998 och flitigt använt e-lösningarna från start. En favorit är möjligheten att kunna betala flera e-fakturor samtidigt, detta var Swedbank tidigt ute med. Allt eftersom e-tjänsterna blivit fler har däremot användarvänligheten online blivit något sämre. Vissa tjänster skulle exempelvis gå att optimera för att ge kunden ökad tydlighet och färre klick. Det vore även intressant med en mer avancerad tjänst för fondplaceringar samt aktiehandel tillgänglig. Minus för att det varit svårt att växla in kontanter de senaste åren och att servicen för bankdosan varit dålig. Plus för att jag fått slippa skrapkoder och andra krångligare fysiska lösningar för e-inloggning.

  • 4,8

    Maria G (2013-12-21)

    Jag har varit kund hos Swedbank och haft ett konto där sedan jag var 16 år. De hade bra erbjudan för unga då. Sedan jag börjat jobba har jag haft lönekonto på Swedbank och ett sparkonto. Fungerat bra hela tiden. När jag slarvade bort mitt kort så gick det på någon minut att ringa och spärra och nya kortet kom hem inom ett par dagar.

  • 3,8

    Daniel O (2013-12-21)

    Jag har haft Swedbank sedan jag föddes, bokstavligen! Jag har flirtat med andra banker inför bostadsköp men Med bra service, tjänster och avgifter har de min lojalitet även framöver!

  • 2,8

    Henrik D (2013-12-21)

    Efter att flera kontor har slagits ihop till ett har väntetider och köer på bankkontoret ökat vilket sänker betyget.

  • 4,6

    Daniel J (2013-12-21)

    Bra bank, tjänster och annat fungerar mycket bra. Men den har tyvärr ingen Windows Phone app ännu.

  • 2,0

    Daniel H (2013-12-21)

    Håller inte ingångna löften om lån så fort det börjar gunga (finanskrisen). Tur att Handelsbanken hade mer seriösa "rådgivare" tvärs över gatan.

  • 4,2

    Simon A (2013-12-21)

    Bra internetbank, bra mobilapp, smidigt med Swisch och mobilt bank-id. Bra telefonbank. Lite mer transparens kan önskas angående försäkringarna som banken tillhandahåller.

  • 2,6

    Joacim N (2013-12-20)

    Jag bytte från Swedbank till Nordea då jag och min sambo inte fick ta lån till en bostadsrätt. Vi fick mycket dåligt bemötande på Hamngatan i Stockholm. Innan det har jag inte haft några problem. Det tekniska har alltid funkar bra. Deras webbsida är omfattande, men tyvärr så lider banken av ett omodernt gränssnitt som så många andra banker.

Om Swedbank

Swedbank har över 9 miljoner privatkunder och cirka 600 000 företagskunder i Sverige, Lettland, Litauen och Estland. Swedbank har ett omfattande kontorsnät i Sverige med cirka 320 egna kontor.


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Insättningsgaranti

    Den statliga insättningsgarantin är en typ av säkerhet som finns för dig som har satt in pengar på olika konton hos banker, värdepappersbolag eller kreditmarknadsföretag. Detta innebär att om den bank eller det företag som du har satt in pengarna...

    Läs mer om Insättningsgaranti

  • Privatlån

    Ibland kan man råka ut för oförutsedda utgifter där pengarna helt enkelt inte räcker till. Då kan det vara skönt att veta att det i många fall går att ta ett privatlån för att kortsiktigt lösa situationen. Det kan vara allt från att värmepannan gått...

    Läs mer om Privatlån