Skandia



Tjänster

3,8

Kundbemötande

3,8

Avgifter

3,7

Teknik

3,7

Rekommenderas

3,5


Snittbetyg (118 betyg)

3,67

Bolåneräntor

Ansök om bolån
Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-05-23)
  • Rörlig 3 mån - 2%
  • 1 år - 2%
  • 2 år - 2,05%
  • 3 år - 2,09%
  • 5 år - 2,49%


Grundinformation

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Skandia

  • 1,2

    Uwe D (2017-04-20)

    Maybe the bank seems to have nice offer. But the costumer service is the worst! The hotline does not know anything to handle a new bankaccount and still after five calls and waiting four weeks no answer! Even an appointment in the headoffice could not change anything. It seems to be complecated to follow a straight strategie. In this case I would not recommend the bank. It gives the feeling that they do not care about the money of their costumer.

  • 2,4

    Catarina L (2017-04-11)

    Jag bytte från Swedbank till Skandiabanken på grund av bättre bolånsränta för mig. Men jag ångrar mig, Skandiabanken är tyvärr rätt omodern...Deras internetbank är svår att förstå och det är svårt att hitta det man söker. Sedan saknar de enkla funktioner så som: bolån på e-faktura och sms/mejl när man har fått en e-faktura. Enkla saker som de flesta andra bankerna kan åstadkomma..Blir nog till att byta sen när jag kan, tyvärr. För kundservicen är toppen, men själva banksystemet omodernt...

  • 5,0

    Christopher V (2017-02-01)

    Bytte i samband med ett bostadsköp. Hade tidigare Swedbank där jag varit kund i runt 10 år. Jag var väldigt missnöjd med Swedbank. Dåligt bemötande, långa väntetider och blev bara beviljad hälften av vad Skandia och andra banker kunde erbjuda i Bolån. Har nu varit kund hos Skandia lite mer än ett år. Började med Bolån och Allt-i-Ett Konto på Skandia. Har numera Privatlån och Livförsäkring hos Skandia också. Har alltid fått professionell, trevlig och snabb support via både telefon och chatten. Tekniken och funktionaliteten i Internetbanken och Android appen håller toppkvalite. Kort och gott så är jag en riktigt nöjd kund.

  • 2,6

    Monica O (2017-01-14)

    Trevligt bemötande i kundtjänst men för mycket tekniskt fel vid betalning på Internetbanken. Blir inloggad och kan se mina konton men så fort jag ska vidare på översiktsidan så hänger sig datorn. Banken kan inte svara på vad felet är. Min utrustning fungerar felfritt och hastigheten är bra. Problemet började då "Översiktsidan" ändrades.

  • 2,2

    Per-Olof R (2016-11-30)

    Har tyvärr blivit sämre. Inte längre ett lågprisalternativ. Stora teknikproblem på senare tid.

  • 1,2

    Tobias S (2016-10-17)

    Skandiabanken kan inte erbjuda tjänster till mina barn under 18 år som andra banker kan erbjuda. Riktigt pinsamt när man vill framstå som en bank i framkant och man kan dessutom inte få några tydliga besked varför. Kreditkortet utan årsavgift fick plötsligt en årsavgift på 240 kr. Mobilappen är svåröverskådlig och ofta är det problem med Skandias kort när man ska handla. SAS Eurobonus-samarbetet som var en stor anledning till att jag bytte från SEB har man nu sagt upp och gäller till mars 2017. Fortfarande marknadsför Skandiabanken detta samarbete och lockar fortfarande nya kunder med bonuspoäng. Oetiskt och plötsligt inser jag att Skandia inte har lärt sig mycket från sin historia. Nu är det tyvärr dags att byta bank igen.

  • 4,4

    Bo V (2016-10-14)

    Har varit kund i 5 år och har varit supernöjd hittils. Gratis lönekonto och kontokort, utmärkt kundtjänst, bra och transparant bolåneränta. Smartbank funktionen är överlägsen alla andra "kassabok/budget" verktyg jag har sett. SAS EuroBonus samarbetet var ett stort plus i kanten. Men det senaste året har de försämrat villkoren för sina kunden avsevärt (sedan de bytte VD i somras). Bolåneräntan är inte längre bäst på marknaden. De införde årsavgift för kreditkort och sa upp EuroBonus avtalet nästan samtidigt. Noll ränta på sparkontot och nya avgifter passar inte bra ihop så jag håller på att flytta. Smartbank är det enda skälet att jag har affärer hos dem fortfarande. Jag håller dörren öppen för at komma tillbaka till Skandia om de skärper sina bolån. Kan rekommenderas som en bra all-round bank som är bättre än de 4 storbankerna.

  • 4,4

    Tomas M (2016-10-03)

    Smidig internetbank. Supertrevlig kundtjänst med bra öppettider om man behöver komma i personlig kontakt även efter kontorstid.

  • 4,6

    Fabian M (2016-09-14)

    Min absolut största fördel med Skandia tycker jag är att dem är en telefon och internetbank. Vilket leder till att enkelhet och snabbhet är på topp. Bara det här att jag slipper en bankdosa ger i min bok en massa plus! Lite synd att det kostar per kort man skapar. Men med tanke på deras generösa öppettider på chatten och hur lätt det är att jobba med dem är jag sjukt nöjd. Valde dem för mitt bolån även om de inte var billigast, för att jag tycker det dem erbjuder är värt det.

  • 3,6

    Joel Å (2016-08-26)

    Byter nu från Skandiabanken efter 2 år då jag upplever att de inte utvecklas i takt med tiden. Då de inte har några fysiska kontor så måste internetbanken överträffa förväntningarna och det gör den inte. Vissa funktioner fungerar t.ex. inte i Safari.

  • 2,2

    Calle S (2016-08-20)

    Swish fungerar inte med Skandia om man är under 18 år. Detta är acceptabelt 2016. Sålänge Skandia har denna dumma regel kommer de att anses vara en extremt dålig bank av alla ungdomar.

  • 5,0

    Michael P (2016-08-09)

    Jag använder vanligt konto, delat konto, sparkonto, kreditkort, värdedepå, investeringssparkonto och tjänstepensionskonto via Skandia. Har även haft några andra konton och bolån där. Samtliga tjänster når jag via antingen mobilapp (iphone eller android, tyvärr inte windows phone), eller via webbläsare. Det jag använder mest är ISKn. Aktie- och fondutbudet är väldigt stort och courtagen är desamma som många andra. Både mobilapp och webbläsaren är väldigt smidig att ha översyn över mitt innehav och favoritaktier för samtliga aktiedepåer. Jag har sett och använt andra banker och jag anser att Skandia presterar bäst. Med andra banker har jag haft problem med att min session timar ut väldigt snabbt, handel avbryts av ingen anledning, jag loggas ut och förflyttas till andra delar av sidorna.. Jag känner inte att jag har de här problemen med Skandia. Har fått gratis rådgivning via telefon där man kan prata om samtliga av sina finanser. Har behövt använda deras kundtjänst ett antal gånger. Antingen ringer jag deras kundtjänst eller så startar jag en chatt via webbläsaren. Båda metoder fungerar både snabbt och smidigt och jag får bra och tydliga svar. Kreditkortet genererar en tydlig specifikation varje månad på vad som ska betalas och vad som har betalats för. Via webbläsaren väljer jag hur mycket som ska betalas varje månad om det behövs. Via mobilappen kan jag flytta pengar, betala räkningar (med kamera), handla aktier/fonder, ändra kreditgränser, öppna kreditkort för utlandshandel. Jag sätter upp pushnotiser för när kreditkortet används vilket innebär att jag får ett meddelande i telefonen när något händer. Det finns även en budgetfunktion kallad smartbank. Det innebär att samtliga köp och utgifter kategoriseras, man kan sätta upp en budget och följa upp så att man håller den. Du kan se statistik över vilka inkomster (och varifrån de kommer) och utgifter som görs över månads- och årsperioder. Bolån visar tydligt räntakostnad och amorteringar specificerade separat samt månadsvis. Både bolånekostnader och kreditkostnader visas automatiskt bland räkningsbetalningarna. Jag kan rekommendera Skandia.

  • 2,2

    Sören B (2016-07-22)

    Har under många år skött min fars konto i Skandiabanken från mitt eget konto och skött alla hans räkningar. När min far avled så stängdes hans konto i Skandiabanken och ingen fick möjlighet att se vilka betalningar som betalats. Alla betalningar som var inlagda till betalning stoppades men ingen information till mig som anhörig. Det blev ett otroligt arbete att fundera ut vilka räkningar som var betalda eller ej. Nu vet jag att andra banker sköter detta på mycket bättre sätt än Skandiabanken så min rekommendation är att inte använda Skandiabanken om man har en anhörig som är äldre och det är också jätteviktigt att spara kontoutdragen medans personen lever för sedan är det omöjligt att få se dessa.

  • 2,4

    Bengt O (2016-06-14)

    Skandiabanken har på sista året höjt avgifter, sänkt räntor och letar just nu efter ny avgifter. Jag har varit kund sen 15+ år och nu lämnar jag Skandiabanken. Dom har blivit allt det dom inte skulle vara. Varför kan man undra.

  • 2,6

    Inga S (2016-06-10)

    Fram till i år har kundtjänsten varit väldigt bra, kundtjänst på chatten tog idag 90 minuter att inte ge mig svar ang bankens avgifter och gången innan dess nästan 2 timmar, vad händer? Sen är Skandia ingen bra bank för gifta par, min man är blockerad från många av bankens funktioner :(

  • 2,6

    Sören H (2016-04-12)

    Det är förvånansvärt många begränsningar för att vara en ren internetbank. Många av funktionerna är inte genomtänkta eller rent ologiska. Min fru kan inte få Swisch när vi delar konto då måste vi skaffa ett konto till. För snabböverföringar så får man göra avatarer som tyvärr är alldeles för lika för att man ska komma ihåg vem som är vem. Hela internetbanken via browser ser ut att vara gjord i Unix det är bättre i mobilen. När man ska betala korträkningen kan man inte ändra datum på den. Som sagt det känns inte som en modern internetbank. Däremot är supporten kunnig. Det är dessutom lite halvsegt och ofta nere när man ska göra saker.

  • 5,0

    Agneta N (2016-02-01)

    Superbra bank med mycket serviceinriktad personal.

  • 4,4

    Attila G (2016-01-07)

    Har varit kund hod Skandia i ca 5 år och jag måste säga att det är en trevlig överraskning. Jag upplever att allt fungerar bra, har ej haft några större problem, allt flyter på. När jag ansökte kontot jag fick även ett enkelt betalkort (med sedvanlig avgift), Handelsbanken där jag varit kund i 20 år har nekat att ge mig ett enkelt kontokort (när de avskaffade de enkla bankomatkorten) med motiveringen att jag ej har fast inskomst. (som konstnär) Inga sådana galenskaper hos Skandia, man ville ju inte ha krediter bara ett uttagskort kopplat till kontot. Jag upplever alltå att Skandiabanken fungerar bra, har gjort betalningar till utomlands och tagit emot pengar från utomlands, inga problem. Passar bra som enkelt extra kontot eller att byta till från dessa arroganta storbanker.

  • 3,8

    Fredrik F (2016-01-05)

    Skandiabanken låg på teknisk framkant med internetbanken när jag flyttade dit för 15 år sedan. Nu ligger de efter. Dessutom är appen en ren katastrof. De är fortfarande bra avgiftsmässigt, men att ha en ful och dålig internetbank funkar inte med deras profil (inga kontor).

  • 1,6

    Mandy D (2015-08-09)

    Jag ger Skandia banken lägst betyg inte för att låta bitter eller något liknande. Men jag vill varna för de som funderar på att starta konto hos skandia. Dessa problem och bemötande har jag upplevt sedan april 2015. (Ursäkta mitt skrivspråk i texten. Sitter nämligen mitt i natten och skriver). Jag ska specificera mig vad jag är missnöjd med. Jag är skriven i en annan stad än vad jag jobbar och har inte möjligheten att hämta ut engångskod vilket är förståeligt att de vill skicka hem. Så efter att ha befunnit mig på affärsresa utomlands över en månad tar jag mig till min hemsidan för att hämta ut koden men den hade gått tillbaka från posten till banken. Så jag ringde kundtjänst och de sa att problemet var att jag var tvungen att skicka in en kopia på mitt id kort. Varför? Jo för de behöver identifiera mig. Sen ringde jag igen och fick en annan lösning, att bli kund igen så då slipper jag identifiera mig med att skicka kopia på mitt id kort och använda bank id, men behöver fortfarande engångskoden. Så jag åkte till mig hemstad att hämta ut den ytterligare en gång till och äntligen öppnade mitt kontor i augusti. Jag ansökte om bankkort och kreditkort som då var gratis första året för att testa (bankkortet, kreditkortet kostar inget samt det som är bra är Euro bonuspoängen). Jag fick mina kort och tyckte att det verkade bra så satt jag in en stor del av min besparing på banken och dagen efter spärrades mitt konto. WTF tänkte jag och ringde upp kundtjänst där jag var på hold tre gånger och 5 min varje gång. Kundtjänsten sa att jag fick komma till deras kontor att hämta upp engångskoden (för att spärra upp mitt konto) men sen ångrade de sig ett par minuter efter. Sedan var de tvungen att be att få ringa upp mig senare samt bad mig tala med min andra bank om felöverföring. Min bank svarade med ' det måste vara något missförstånd för vi kan inte ta tillbaka pengar som redan överförts till en annan bank'. Sedan fick jag samtal där de TYDLIGEN KUNDE SKICKA (vilket de vägrade då jag bad om det två månader innan) min kod till min tillfälliga adress samt ett dokument där jag skulle ta en kopia på mitt ID kort. De sa aldrig någonting om att två personer var tvungna att signera de dokumentet också, för att styrka min identitet. Problemet med min spärrning var på grund av att posten inte hade skickat in min signatur som jag skrev under för att hämta ut min bankkod (hade också fått ut mina bankkort samt kod till dem). Så då fick jag straffas för det och banken i princip kidnappar mina pengar. De lovade att efter detta skulle allt vara löst och att jag skulle ge de en ny chans vilket jag funderade på trots efter allt strul. Sedan när jag äntligen fick godkänd och mitt konto var avspärrat var det tomt på kontot. 0 sek i banken och mina båda konton hade försvunnit och bankkorten var ej kopplad till något konto. Jag ringde kundtjänst på kvällen och de talade engelska och sa att de enbart kan spärra mina kort (ursäkta mig?) och att jag får höra av mig till kundtjänst dagen efter. Jag ska aldrig mer ens tänka att vara kund hos denna bank. Och så glömde jag säga, att varje gång jag loggar in på skandia banken måste jag mata in en ENGÅNGS kod som jag får till min mobil varje gång även om jag har ansökt och fått bank id från skandia. Så varje gång måste jag mata in bank ID/mobilt bank ID, en engångskod och pinkod. Snacka om säkerhet, osmidighet (för att vara en bank enbart på nätet) och oprofessionellt hanterat. Aldrig varit med om något liknande. Ville egentligen byta bank för att min nuvarande bank är en privatbank som är osmidig att göra ärenden på och skandia ska vara en super bra internetbank, ehm NOT! Rekommenderar verkligen ej. Jag som skriver recensioner mindre än vartannat år lägger mycket tid på att skriva denna recension menar då verkligen allvaret med detta. Sen så har jag upplevt problem med banken innan jag ens började använda det, ex min väns båda bankkort och kreditkort pep ' medges ej' när vi tankade bilen mellan två städer eller att appen inte fungerade, eller att komma in på kontot. Så jag har verkligen inte upplevt något positivt med banken alls förutom att kundtjänsten var vänliga men saknade kompetens. Egentligen känner jag sådan ilska inombords men försöker ändå vara objektiv i mitt skrivande. Vill någon starta ett konto på Skandia så kolla upp dessa saker först för att slippa all krångel. Vänliga hälsningar Mandy

  • 5,0

    Inge W (2015-07-25)

    Allt är bra. Har aldrig haft några problen.

  • 2,2

    Åsa W (2015-06-19)

    Efter Skandiabankens senaste ändringar är jag ytterst missnöjd. Man kan inte längre ändra en felaktigt inlagd betalning dvs har du skrivit ett felaktigt belopp på en räkning som man lagt in i god tid före betalning så går det inte längre att korrigera detta. Tidigare kunde man gå in och korrigera men inte nu längre. Lagt kort ligger kan man säga och ingen möjlighet till att korrigera ett fel. riktigt dåligt tycker jag.

  • 1,8

    Mikael W (2015-06-08)

    Oseriösa. Ideliga tillfälliga driftsstörningar och buggar i systemet som de inte tar allvarligt på. De verkar tycka det är helt ok att man inte kommer åt sina pengar/lön på 3 månader. Dåligt och felaktigt säkerhetstänkande.

  • 2,0

    Stefan W (2015-05-23)

    Skandiabanken har bytt system. 1. Du inte lägga in dina räkningar utan att ha full täckning för dem på kontot, exempelvis inför lön. Pengarna dras direkt när du lägger in betalning eller överföring även om överföring ska ske flera dagar senare. 2. Kunden får inte veta hur man kopplas till personlig service när man ringer till telefonbanken. 3. Kunden kan inte se av kontoutdragen var betalning har gått. Det går inte att följa pengarna, hur ska säljaren veta att betalning gjorts? Vänta i flera dagar... 4. Många kunder har klagat på detta men banken meddelar att det ska vara så här nu.

  • 1,8

    Paul D (2015-05-06)

    VARNING för säkerhetsrisker med kontokort kopplade till Skandiabanken konto. Banken tar inte säkerhetsrisker på allvar. Om du har spärrat kontokort någon gång tillåter banken ändå nya falska debiteringar på ditt konto kopplade till det spärrade kortet , utan gränser i tid eller belopp. Alltså trots spärrat och makulerat kort kan nya debiteringar dyka upp på ditt konto långt in i framtiden, och hur stora som helst. Detta har hänt mig, Skandiabank kund i 20 men senaste tiden att döma av andra inlägg har de valt en "låg servicenivå" policy. Dags att byta bank. Säkerhet och skydd av dina pengar verkar inte vara något de jobbar med.

  • 4,6

    Ingmar H (2015-05-02)

    Bra försäkringar. Bra tillgänglighet. Tillräckligt utbud av banktjänster.

  • 5,0

    Ylla M (2015-02-24)

    Budget-funktionen Smartbank och mobilappen är utmärkta produkter, tillsammans med förmånliga priser på bankkort, låg växlingsavgift och fria uttag utomlands är Skandiabanken ett utmärkt val för den som reser ofta och som aldrig besöker ett bankkontor. Jag har ingen uppfattning om lån och betyget gäller således inte lånedelen.

  • 4,4

    Carl D (2015-01-29)

    En riktigt bra "småbank", funkar bra på alla sätt och vis - med ett väldigt bra bemötande om man behöver hjälp via telefon. Riktigt smidigt med chatten också - saknar bara en kundpost eller bättre öppettider för chatten.

  • 2,4

    Daniel S (2015-01-20)

    En fördel är att det är enkelt att öppna nya konton för att hålla isär pengarna, t.ex. huskonto, lönekonto etc. Men det suger att man inte kan ansluta ett Skandiakonto till Bankgiro, nu blir det en annan bank.

  • 2,4

    Joakim N (2014-12-19)

    Mycket dåligt att de lägger ned stöd för Windows Phone appen, trots att det finns mobilt bankid på den plattformen.

  • 2,2

    Robert B (2014-12-19)

    Banken fungerar mycket bra i dag, Websidan och Mobil appen är mycket lätt använda. Använder min Windows Phone App dagligen att föra över pengar mellan mina egna konton och kontrollera saldot Men tas appen bort kommer jag välja att gå över till en annan bank och inte heller rekommendera banken till vänner som jag tidigare gjort. Har flera vänner som börjat få Windows Phone via jobbet så märker jag att Windows Phone är på uppgång och då är det tråkigt att ni lägger ner WP appen. Tråkigt att behöva byta bank igen.

  • 1,8

    Andreas F (2014-12-19)

    Skandiabanken lägger ner sin app för Windows Phone. Drar ner betyget betydligt hur teknisk banken är. Banken som tidigare låg i framkant, är nu en bank i bakkant. Till och med gammelbankerna är bättre. Trist!

  • 3,8

    Johan B (2014-12-01)

    Funktionerna är mycket bra, både i mobilen och på datorn. Bra priser. Tyvärr är deras kundbemötande dåligt. Rent av amatörmässigt ibland. Vilket gör att jag trots de tekniska fördelarna överväger att byta bank.

  • 1,8

    Sven K (2014-11-27)

    0% ränta på lönekonto och maximalt 0,5% på sparkontot är alldeles för dåligt. Har precis bytt till Marginalen där jag får 1,25% ränta på lönekontot från första kronan. Givetvis med bankgaranti. Hej då Skandia.

  • 0,0

    Pär L (2014-11-24)

    Skandiabanken har byggt in en felaktighet i sin mobiltelefonapplikation som lurar alla kunder. Under "Kommande betalningar/Kommande räkningar" visas inte alla kommande betalningar, man exkluderar fakturan till skandiabankens eget kreditkort. När felet påpekas till kundtjänst får man vaga svar. Inget datum när rättning kommer övervägas införas kan presenteras. (Uppgifterna går att få fram via datorapplikationen men de som använder mobilen blir lurade). Det torde vara olagligt att lura kunderna på detta sättet. Kunderna tror att man har mer pengar tillgängliga för konsumtion varje månad än de i realiteten har. Resultatet blir en större kreditkortsskuld till Skandiabanken, en typ av skuld banken tjänar mycket pengar på. Oärligt förtjänade pengar tycker jag!

  • 2,6

    Helge I (2014-11-17)

    Stora och ständiga inloggningsproblem och andra tekniska problem, t ex med e-fakturor.

  • 4,6

    Stefan T (2014-11-09)

    Bästa "all-round"-banken, starka på allt även om de inte är bäst på alla tjänster.

  • 4,0

    Linus S (2014-10-07)

    En bra bank med många funktioner.

  • 4,6

    Fredrik O (2014-08-26)

    Mycket bra utbud. Bästa internetbanken. Attraktiva och transparenta rabatter på bolån. Spännande upplägg vad gäller priser och bonus på kreditkort med SAS Eurobonus. Det enda som kan bli bättre är räntan på sparkontona.

  • 3,6

    Petter J (2014-07-07)

    Bra rabatter på bolån men så har man också de högsta listpriserna vilket gör att erbjudandet kanske inte är så himla bra om man summerar över en längre tid.

  • 2,0

    Lars S (2014-06-16)

    Har varit kund i Skandiabanken i stort sett sedan starten. Förr i tiden låd de alltid i framkant och utvecklade sin internetbank och la till funktioner och smarta lösningar. Nu för tiden består utvecklingen bara i att man designar om och tar bort funktioner. Ett par exempel: Man kunde förr få ut förtryckta postgiro-kort som sedan gick att göra inbetalningar med. Perfekt när du skulle samla in pengar till en fest eller laget. Det är borttaget. Förr fick man en månadssammanställning automatiskt per utgiftsslag, lite som en budgetuppföljning. Perfekt om man ville hålla koll på sina utgifter. Det är borta. Förr kunde du superenkelt ge någon annan tillgång till ett av dina konto - du bara fyllde i personnumret på personen, så skickade skandiabanken ut inloggningsuppgifter till den personen. Det är borta. Kvar är en högst medioker internetbank utan fungerande kundtjänst. Man förstår att de inte längre skryter med sina priser för bästa internetbank och bästa kundtjänst längre. För några priser har de inte fått på många år.

  • 4,6

    Kjell H (2014-06-12)

    Mycket bra bemötande och korta kötider samt långa öppettider. Bra appar. Windows Phone appen släpar funktionsmässigt. Saknas ipad-app. bra bevakningsfunktioner. Bäst av de banker jag använder.

  • 1,8

    Ola P (2014-05-28)

    Så länge allt funkade var det inga problem med banken men så fort jag fick problem med deras "smartbank" gick det inte att få hjälp. De återkopplade aldrig och löste aldrig problemet.

  • 5,0

    Alexander C (2014-04-21)

    Utmärkt bank för den regelbundna resenären. Bra kort och avgifter kring uttag i utlandet! Suverän kundtjänst!

  • 5,0

    Johan O (2014-04-05)

    Fungerat bra haft dem i över 3 år nu. Inga avgifter för mig som student och alltid trevlig personal när man ringer dem! Passar mig perfekt att kunna ringa till dem kl 22 på en vardag för att fixa det där lilla ärendet man har.

  • 4,8

    Sebastian M (2014-03-28)

    Riktigt bra mobilapp till Android nu efter att de uppdaterade den, gör alla mina bankärenden på mobilen och den är funktionell, snygg och logisk. Hemsidan ligger dock en del efter anser jag med avseende på design och utformning. Övrigt bra inloggningsmöjligheter, tjänster och support. Bytte till Skandiabanken som primär bank vid årsskiftet och är supernöjd! En perfekt bank för den som vill undvika små (ibland dolda) avgifter och gillar att kunna sköta allting själv via internet eller mobilen. Ska dock tilläggas att jag även använder Avanza som för fonder/aktier.

  • 2,8

    Marie L (2014-02-03)

    Internetbanken känns ganska omodern. T ex erbjuder de inte elektroniskt lönebesked. It-supporten är rejält seg. Det kan ta flera dagar att få svar på ett mail o ger man förslag på förbättringar är ingen intresserad. Skandiabanken låg i framkant i början av 2000-talet men nu har andra banker gått om.

  • 4,8

    PeA S (2014-02-01)

    Toppenbank i många år med bra tjänster, bra teknik, bra kundservice men på senare år har de tappat lite då det gäller både in- och utlåningsräntorna även om det inte är stora skillnader. Man kan inte heller förhandla om bolåneräntan (men man får rabatt desto mer man lånar) men utan förhandlingsmöjlighet (om man nu är en riktigt bra kund) för de ligger lite bättre (i topp) på räntan. Då det gäller avgifter är de inte riktigt i klass med Avanza men totalt sett en mycket bra bank - som jag varit trogen i många år - i princip sedan de startade - ärligt talat förstår jag inte hur man kan vara kund i någon av stor - och dinosauriebankerna när det finns flera mycket mer lättfotade alternativ.

  • 4,8

    Thomas Å (2014-01-30)

    Finns dock enbart 1 bankkontor, vilket är deras svaghet. Men eftersom dagensbanker inte längre hanterar kontanter, så spelar detta liten roll.

  • 4,8

    Robert T (2014-01-29)

    Jag upplever att Skandiabanken alltid är öppen. De tekniska delarna fungerar jämt. De få avgifter som finns är låga. För min del gör det inget att Skandiabanken bara har ett kontor.

  • 2,0

    Fredrik N (2014-01-29)

    Appen funkar inte alltid. Har transaktionskonto och sparkonto här. Blev hitlockad då de vann priser. Dålig ränta, men har dem där så länge. Får sprida kapitalet hos flera pga begränsningar i bankgarantin. Min särbo har bolån här men funderar på att byta för det känns som kunder inte är viktiga då man ringer.

  • 4,0

    Fredrik R (2014-01-29)

    Saknar att kunna handla på USA-börserna. Tycker också att sajten ligger några år efter i användarupplevelsen.

  • 4,0

    Magnus H (2014-01-17)

    Jag är nöjd. De har många verktyg för en person som kan sköta sin egen bankekonomi. Jag behöver aldrig kontakta någon för hjälp utan sköter mig själv och slipper också att någon ringer och försöker sälja på mig något. Fick en bra ränterabatt men sånt kan ju förändras från år till år. Enkelt och intuitivt gränssnitt på webben och mobilen. Speciellt inloggning med BankID + sms. Önskar fler tjänster men har för övrigt Avanza som komplement och så är kanske bäst. Att dom håller sin nisch som billig och enkel bank som följer med tekniskt i utvecklingen.

  • 4,2

    Mikael M (2014-01-16)

    Väldigt synd att Skandiabanken är i Skandias grepp vilket innebär att nya produkter inom ex. lån och placera inte utvecklas. Jag har hela mitt sparande på Avanza och företaget på SEB. Om Skandiabanken fick utveckla en t-depå utan försäkringsavgifter, bättre fondutbud och aktivare vp i nyemissioner så hade de fått mitt sparande. Hade de därtill en företagsbank hade jag givetvis haft mitt företag där. De skulle slå hela marknaden med råge men nu ser jag en risk att banken traditionella kunder snart måste flytta när mer "Skandia" tjänster utvecklas. Jag skulle gärna se att Skandiabanken utvecklar följande : 1. T-depå utan försäkringsavgift 2. Företagsbank 3. Utökat fondutbud 4. Fler marknader ex. USA 5. Performance beräkningar för depån på internetbanken 6. Mobil app där man ser VP innehav

  • 4,8

    Olle N (2014-01-16)

    Lite låga ränta på kontona men det är väl inte sämre än storbankerna. Lätt inloggning utan dosor och bra internetbank och mobila tjänster.

  • 4,6

    Ludwig B (2014-01-16)

    Smidigaste internet- samt mobilbanken. Får alltid bra service. Tar inga onödiga utgifter.

  • 5,0

    Allam N (2014-01-15)

    Funkar kanon utan avgifter. Lätta att använda internetbanken

  • 4,6

    Claes-Göran R (2014-01-15)

    Utvecklingen av mobila tjänster bör utökas.

  • 4,6

    Andreas B (2014-01-15)

    Mycket nöjd. Bra tillgänglighet, låga avgifter, bra mobila möjligheter. Det enda jag saknar är möjligheten att skapa tillfälliga kortnummer för internetköp. Har infört en ny räntemodell på prov som gör att man kan få något lägre räntor om man har en bra ekonomi, men skulle önska att de kunde erbjuda ännu bättre räntor med tanke på att de inte har så mycket kontorshyror att betala.

  • 4,6

    Lars D (2014-01-15)

    Högre teknikbetyg om inloggningen förenklas. Dålig sparränta sänker tjänstebetyget.

  • 4,8

    Bosse H (2014-01-14)

    Jag tycker att Skandiabanken har en bra helhetslösning för oss!

  • 4,6

    Mattias L (2014-01-05)

    Det positiva med Skandiabanken är att det är gratis att ha konto och att dom flesta tjänsterna är gratis, Visakort kostar 25 kr månaden. Bra bemötande av kundservice. Deras Smartbank är klockrent då allt sköts automatiskt. Du får en liten ränta på deras allt i ett konto. Dock har dom inga kontor så om du vill sätta in kontanter på ditt konto måste du gå till en annan bank och det kostar ca 50 kr.

  • 2,6

    Magnus J (2014-01-04)

    Jag bytte från Skandia för att de hade på tok för snäv bild när man ansökte om lån. De har även kostnader för kort vilket är onödigt att betala, finns banker som man får detta gratis!

  • 4,4

    Birgitta Å (2014-01-04)

    Sparräntor är väldigt låga.

  • 4,6

    Johan F (2014-01-03)

    En modern bank som hela tiden ligger i framkant. Har de tjänster man behöver.

  • 4,0

    Jakob L (2013-12-22)

    Generellt en bra bank med bra urval av tjänster och erbjudanden, några saker som skulle lyfta den till en 5:a är en bättre Windows Phone Application och en högre inlåningsränta på allt i ett kontot, det är iofs bra att man får något men jag tror att banken har råd att ha en betydligt högre ränta där.

  • 4,8

    David P (2013-12-21)

    Det enda jag har att klaga över är räntan på sparkontot och att "Allt-i-ett"-kontot som hade sparränta och möjlighet att betala räkningar från, plötsligt blev av med all ränta när det infördes ett sparkonto med samma ränta som allt-i-ett-kontot hade tidigare. Många dåliga bortförklaringar från banken. Jag påstår att det enbart handlar om att blåsa folk på ränta på "lönekontot". Jag flyttar pengar fram och tillbaks mellan sparkonto och lönekontot för att inte bjuda dom på det. Bra internetbank och app.

  • 4,8

    Mikael P (2013-12-21)

    Är nöjd med det mesta och hade de haft en lika bra app till Windows Phone som till iOS och Android hade det varit en femma även för erbjudna tjänster

Om Skandia

Skandia är marknadsledande inom livförsäkringssparande men har även en stark position inom fond­sparande. Skandiabanken ägs av Skandia­ som i sin tur ägs av Skandia Liv.


Bankkort som Skandia erbjuder


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Basbelopp

    Ett basbelopp är ett fastställt belopp som ändras årligen. Beloppen finns bland annat för att man ska kunna göra beräkningar för olika förmåner och avgifter. Anledningen till att dessa belopp ändras varje år är för att det har avsikten att spegla...

    Läs mer om Basbelopp

  • Sparränta

    Sparränta är den procentsats som du får på ditt sparade belopp när du lånar ut dina pengar till en bank eller annat finansiellt institut. Precis som andra typer av räntor kan sparräntan vara både rörlig och fast. Det vill säga att räntan kan vara...

    Läs mer om Sparränta