SEB
Tjänster
3,5
Kundbemötande
3,3
Avgifter
2,7
Teknik
3,7
Rekommenderas
3,1
Snittbetyg (294 betyg)
3,25
Bolåneräntor
Aktuella räntor (Uppdaterat 2020-11-23)
- Rörlig 3 mån - 2,39%
- 2 år - 1,69%
- 3 år - 1,64%
- 5 år - 1,64%
- 10 år - 2,39%
- 1 år - 1,74%
Grundinformation
- www.seb.se
- Kontaktformulär
- Privat: 0771-365 365
- Privat: 00:00-24:00
- Företag: 0771-62 53 53
- Företag: 00:00-24:00
- Huvudkontor: Stockholm
- Clearingnr.: 5000-5999,9120-9124,9130-9149
- Org.nr: 502032-9081
Kringtjänster/teknik
- Swish
- Förenklad inloggning
- BankID
- Mobilt BankID
-
Mobil webbsida
-
Responsiv webb
-
Responsiv bank
- Smartbudget
Om SEB
SEB (Skandinaviska Enskilda Banken) är en fullsortimentsbank och förser cirka fyra miljoner Svenska privatpersoner med rådgivning och tjänster.Tjänsterna omfattar såväl vardagliga transaktioner som sparande, kapitalförvaltning, lån och livförsäkring.
Eril S (2018-07-13)
Jag ingick ett avtal med SEBs telefonbank 2011 inför bostadsköp. En väldigt tydlig förutsättning för räntan de gav var att vare sig sparande eller lönekonto var aktuellt, enbart bostadslånet. Detta godtogs och vi fick en ränterabatt på 43 punkter. När så lånet skulle tecknas var vi tvungna att göra det på ett av deras kontor. Väl där meddelade säljaren att vårt muntliga avtal med telefonbanken inte gällde utan att visar tvungna att inrätta månadssparande samt flytta våra lönekonton för att vi skulle få den ränta vi kommit överens om. Eftersom vi var såpass nära i tiden för vårt bostadsköp hade vi inget annat val än att skriva på pappren. Trots försök att diskutera detta med banken har de konsekvent vägrat. Eftersom vi inte inrättade månadssparande och inte flyttade lönekontona strök de helt sonika rabatten vilket handlar om hundratusentals kronor över åren. Nu när det börjar närma sig att lånen går ut vägrar de dessutom att lämna ut amorteringsintyg, vilket är ett krav för att vi ska kunna byta bank och behålla amorteringsfritt. Jag vill absolut varna för SEB och deras oetiska affärsmetoder.
Joel S (2018-06-18)
Har haft riktigt svårt att få lån genom banken, har idag 3 aktiva bolag som och har även tecknat försäkringar och annat genom SEB. Ändå behandlas man inte som "storkund" eller liknande. Vid varje lånetillfälle har jag fått problem och konstig bemötande, frågade annan bank och fick lån utan problem. Skulle öppna danskt konto, ringde telefonbanken som sa att jag måste till ett kontor. Frågade om jag behövde boka tid eller liknande, nejdå fick jag till svar. Åkte till kontoret men fick bestämt veta att jag måste ha tid och två olika ID handlingar samt danskt ID nummer, men det fick jag inte veta av telebanken så fick åka hem igen efter att tagit ledigt från jobbet. Dåligt!
Karin J (2018-05-21)
Ofta tekniska problem, och även om kundtjänsten ofta är trevliga, så hjälper ju inte det om det inte kan lösa problemet. För andra gången inom loppet av ett par månader måst jag gå till ett bankkontor pga att deras system inte funkar.
Mi C (2018-04-19)
Väldigt opålitlig köp och sälj funktion av fonder. Bolåneränta kunde vi få bättre hos Nordea trots att man varit kund hos SEB i flera år. Dem tar ut en löjlig avgift för internetbank som man kan förhandla bort hos andra banker. Även om dem erbjuder bra tjänster så har dem inte bra teknik nog till att ge en bra upplevelse.
Magnus S (2018-04-09)
Försöker få papper för att kunna ta över huslån, och dom sänder för lite papper, fel papper. Och som kund får man bara besked att vänta, ingen känsla för att snabbt hitta lösningar.
Aiden T (2018-02-21)
Varit kunder inom hela familjen i många år både privat och med företaget. Har skett en gradvis försämring år efter och och nu har dom nått botten. Flera i familjen har redan bytt bank inför husbygge då SEB inte kunde bevilja nya lägre(?!) lån och jag kommer göra detsamma då deras kundbemötande både online och på bankontor är oerhört oproffessionellt och inkompetent. Har hört att handelsbanken är trevliga och hjälpsamma/smidiga så blir att kika på dem.
Patrik D (2018-02-05)
Har denna bank som sekundär sparbank. Hade tomt på huvudkontot och resten på sparkontot. Får ingen övertrasseringsvarning för kortavgiften på 35kr utan banken skickar en påminnelse på 135kr, betalar den i tid. SEBs skräpsystem har lagt på några öre ränta som banken skickar ytterliggare en påminnelse på med 100kr till som påslag. Helt otroligt värdelöst. Har nu flyttat allt från banken och stängt kontot. Aldrig denna bank igen.
Tom B (2017-12-11)
Har varit kund i Banken ca 45 år och varit mestadels nöjd, men när det gäller bolån så spelar de inte rent spel. Hade avtal förut som löpte ca: 10 år där det var överenskommet en marginal på deras upplåningskostnader vilket var bra. Numera så när lån omsättes så måste förhandla var gång och har man en fastighet med 4-5 lån med olika löptider så skall man gå till banken och förhandla i tid å otid, telefonbanken har ju sina begränsningar vad gäller rabatter. Och förhandlar man inte så sätts man helt sonika på listränta vilken är långt högre än vad man anger som snittränta. I mitt fall så höjde de räntan med 62 punkter på ett av lånen vilket gör en merkostnad av 656 kr/månad närapå 8 000SEK/år Man undrar ju, eftersom riksbanken har ju inte ändrat sin räntepolitik under hela lånets löptid så varför skall man helt plötsligt betala mer för ett lån bara för att det omsätts. NEJ jag är inte nöjd.
Peter S (2017-11-25)
Aldrig några bekymmer med kontakter med banken
Sus N (2017-11-18)
Kundtjänsten är värdelös. Det tar minst 2 dagar innan de svarar på mail. Ringer man får man räkna med minst 20 min i kö. Det känns som om personalen är vårdslösa. Flera gånger har de gjort fel på mina fondköp