SEB



Tjänster

3,7

Kundbemötande

3,7

Avgifter

2,9

Teknik

3,9

Rekommenderas

3,4


Snittbetyg (255 betyg)

3,50

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-12-17)
  • Rörlig 3 mån - 2,04%
  • 2 år - 2,04%
  • 3 år - 2,04%
  • 5 år - 2,35%
  • 10 år - 3,4%
  • 1 år - 2,04%


Grundinformation

  • www.seb.se
  • Kontaktformulär
  • Privat: 0771-365 365
  • Privat: 00:00-24:00
  • Företag: 0771-62 53 53
  • Företag: 00:00-24:00
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 5000-5999,9120-9124,9130-9149
  • Org.nr: 502032-9081

Kringtjänster/teknik


Kommentarer för SEB

  • 2,4

    Tom B (2017-12-11)

    Har varit kund i Banken ca 45 år och varit mestadels nöjd, men när det gäller bolån så spelar de inte rent spel. Hade avtal förut som löpte ca: 10 år där det var överenskommet en marginal på deras upplåningskostnader vilket var bra. Numera så när lån omsättes så måste förhandla var gång och har man en fastighet med 4-5 lån med olika löptider så skall man gå till banken och förhandla i tid å otid, telefonbanken har ju sina begränsningar vad gäller rabatter. Och förhandlar man inte så sätts man helt sonika på listränta vilken är långt högre än vad man anger som snittränta. I mitt fall så höjde de räntan med 62 punkter på ett av lånen vilket gör en merkostnad av 656 kr/månad närapå 8 000SEK/år Man undrar ju, eftersom riksbanken har ju inte ändrat sin räntepolitik under hela lånets löptid så varför skall man helt plötsligt betala mer för ett lån bara för att det omsätts. NEJ jag är inte nöjd.

  • 4,6

    Peter S (2017-11-25)

    Aldrig några bekymmer med kontakter med banken

  • 3,4

    Sus N (2017-11-18)

    Kundtjänsten är värdelös. Det tar minst 2 dagar innan de svarar på mail. Ringer man får man räkna med minst 20 min i kö. Det känns som om personalen är vårdslösa. Flera gånger har de gjort fel på mina fondköp

  • 2,0

    Anonym A (2017-11-10)

    Kränkande bemötande i samband med dödsboavveckling! Tyvärr inte ensam om denna upplevelse.

  • 1,2

    Mikael H (2017-11-10)

    Mycket möjligt den sämsta banken, internetbanken är helt värdelös och stödjer väldigt få normala behov.

  • 2,8

    John R (2017-11-01)

    Är företagskund och försöker få kontakt med Kundtjänst. Enligt deras chatt är väntetiden 1 timme och 50 minuter (har plats 64 i kön). Är det verkligen Kundtjänst?!?!

  • 2,2

    Julia E (2017-10-23)

    då det är timmars vänta tid och alla måste ringa ett nummer det är inte växel. ingen kan svara på dina frågor där. dom kopplar dig åter vidare och får vänta lika länge till. man får inte någon egen handläggare heller, utan allting som här med dina bankärende att göra får du prata med flera olika personer. värdelös om du frågar mig sitta 5 timmar i kö och inte inte få personlig service.

  • 2,4

    Jan J (2017-09-14)

    Fick plötsligt en bolåne höjning med 90 punkter. Att vi är privat/företagskund gjorde ingen skillnad, vi fick ju så bra ränta redan. Kö tiden på kontoret var inte acceptabel och handläggaren var inte behörig att förhandla. Vi byter bank, både privat och företag.

  • 3,4

    Karl S (2017-09-09)

    Efter ett par diskussioner om bolåneränta och även uppvisade av konkurrerande banks erbjudande sänkte inte SEB den sista 0,02%-enheten, med argumentet att "Du har redan fått en mycket bra ränta av oss". Då fick jag nog och bytte bank.

  • 2,6

    Mathias N (2017-08-19)

    Är kund i SEB sen ca 1 år och det har varit lite bekymmer senast. När jag loggar in på Internetbanken med mobilt bankID blir jag utloggad igen varje gång jag ska kika på mina konton etc, så har det inte varit förut. Funderar på att byta bank igen till Länsförsäkringar istället.

  • 1,2

    Barbro B (2017-06-10)

    Hade tappat bort bankdosan åt en brf där jag är kassör och skulle hämta ut en ny under lunchen. Möttes i kassan av en sjukt otrevlig kvinna som hänvisade mig från deras kontor till ett annat kontor 2,5 Tim bort för det var där jag hade hämtat ut den första dosan om jag nu behövde en ny? Hänvisade till säkerheten och att de är väldigt restriktiva med att ge ut nya bankdosor. Efter 55 min tjafs fram och tillbaks med den sura kvinnan kommer en annan medarbetare tillbaks från sin lunch och säger till kvinnan att det bara är att ge mig en ny dosa, det är inga konstigheter. Väldigt märkligt. Då har jag under dessa 55 min innan fått maila den första kvinnan ett personbevis, min sambo har fått komma in och bestyrka att jag är jag fast jag hade med mig körkortet och jag har även fått visa regbeviset på styrelsen i brf. Till absolut ingen nytta.

  • 5,0

    Lucas D (2017-05-27)

    Haft mycket kontakt med SEB och ett visst kontor. Mycket trevlig och kompetent rådgivare, hanterar ärenden snabbt och hör snabbt av sig vid frågor. Även telefonbanken har fungerat mycket bra, snabba svar och sällan långa väntetider. :)

  • 2,4

    Anonym A (2017-05-27)

    Bemötandet på kontoret Roslagsgatan är så dåligt att man tappar andan. Det verkar vara ett jobb man får i Seb när karriären är "kvaddad" eller tjänstemannen gett upp eller inte bryr sig. Man får känslan av drängstuga. Jag förstår att man vill styra kunderna från kontoren, besöker ett bankkontor max en gång per år. Vill understryka att jag inte fått nej på någon låneansökan eller liknande. Skulle för övrigt aldrig vända mig till Seb vid ett finansieringsbehov. Jag får erbjudan i postlådan kontinuerligt till mycket bättre räntor om behovet skulle finnas. Seb:s internetsida är användarvänlig. Telefonbank är också bra. Mitt sista besök var dock en chockartad upplevelse. Det verkar bara som att det är bara som det skall vara, att vara hundraprocentigt oförskämd hos personalen. För övrigt, om man vill styra bort kunderna från kontoren försök fixa insättningsautomater och bankomater i vestibulen. Vid de två sista besöken sista veckan har de varit trasiga samt vid ett flertal tillfällen de sista fyra veckorna. För mig är det obegripligt hur en privatperson eller småföretagare kan använda Seb. För bolån funkar ju Sbab mycket bättre och Avanza om man handlar med aktier.

  • 1,8

    Erik A (2017-04-02)

    Svårt att få en långvarig bankontakt. Dåliga kontorstider och stänger flera bankkontor. Höjer nu avgift på deras standardtjänster, utan vilka du inte ens kan betala räkningar eller komma åt dina kontanter. Vanliga floskler när det kommer till bolån och "ränteförhandling"

  • 1,0

    Sven S (2017-02-06)

    SEB höjer Enkla Vardagen med 40% och bankfack med 187,5%. Påstår att man byter ut Visa mot Mastercard för att Visa inte erbjuder tjänsterna Blip och byte av pinkod, vilket man visst erbjuder. SEB erbjuder inte spärr av Internetköp, utlands köp samt regionspärr, inte heller SMS-notifiering när kortet använts eller E-kort. Bankkontoret har ingen kontanthantering och är endast öppet mellan kl 10-13. Men jag ”förstår” varför man måste höja priserna när ägarna ”endast” fick 16 miljarder i utdelning förra året och att stackars Falkengren bara tjänade 10,000 kr/tim. Jag har i dag bytt bank och betalar endast 12 kr/mån för bättre tjänster.

  • 3,0

    Rupert Z (2017-01-11)

    Vi råkade ut för något vi aldrig varit med om: Avslag på låneansökan. Vi har varit kunder i tiotals år. Köpt och sålt fastigheter för miljoner och lånat hos SEB och alltid utan minsta problem. Nu när vi är äldre och har ännu bättre och stabilare ekonomi (amorterar 120.000/år på befintliga lån) och med kreditrisken 0,1% enl UC. är vi plötsligt inte betrodda utan hänvisas till flera olika faktorer som skälet. I princip tolkar vi detta som att vi längre inte är fullvärdiga kunder. Har bett om förklaring och ser med spänning fram emot svaret.

  • 1,0

    Jan H (2016-11-15)

    Då ni på SEB tydligen tycker att ni har rätt att avgöra vem jag kan beställa varor av inom EU o t.o.m kollar på nätet utan att veta vad jag beställt,o därför vägrar verkställa min betalning på 45Euro,först med hänvisning till pengatvättlagen :) sen att ni på banken anser det oetiskt oo därför vägrar utföra bet 2ggr,men fick kvittonr första ggn,så undrar jag varför mina pengar var borta från kontot i ca 10 dagar,Tack för mig :( nu bankbyte då jag inte är satt under förmyndare....

  • 3,4

    Stefan H (2016-09-15)

    Banken är smidig rent tekniskt men vi tvingas tyvärr byta då de helt plötsligt vill dubbla vår bolåneränta, allt annat oförändrat. Goda löner, 50% belåningsgrad, ect. Hänvisar till att deras bolåneaffär är "olönsam" :D Lyckligtvis finns det andra banker med konkurrenskraftiga villkor.

  • 4,4

    Anki B (2016-09-06)

    Trots det i övrigt goda betyget måste jag klaga på SEB's urusla sätt att hantera lånelöfte. Jag har aldrig varit med om liknande och känner mig som en kriminell flykting. Jag och min pojkvän tjänar jättebra löner varje månad (mellan 60-70 000), jag har en lägenhet jag tjänar 1 milj på vid försäljning, han en villa han tjänar 500 000 på vid försäljning, men kan inte få ett lånelöfte pga att han bor i Danmark och vi nu vill flytta ihop i Malmö. De har hittat på information de behöver under tiden ("vi behöver det här" - vi har skickat in det - "nej förressten, vi behöver det här också" osv) och vi har sänt in allt efter deras begäran, men till slut blev det ändå ett nej. Hela processen har tagit 3 månader (handläggaren gick på semester flera veckor och gav inte ärendet vidare till någon annan) och vi har gått miste om flera drömhus på vägen. Hur kan det vara så svårt? Jag har varit kund i SEB hela mitt liv men överväger starkt att bya bank efter den här behandlingen.

  • 2,6

    Ademir Z (2016-08-01)

    Banken hade, vid en tidigare höjning av mitt bolån, slarvat med att koppla autogirot för det nya lånet med mitt lönekonto som låg hos en annan bank. Det resulterade i att mitt kontantlösa konto hos SEB debiterades ett flertal gånger och till följd av det fick man några förseningspåminnelser. När jag någon månad senare upptäckte detta fick jag betala fakturorna inkl. förseningsavgifter som tillkommit pga. detta slarv från deras håll. Jag ringde genast upp SEB för att tala om vad som hade hänt och bad dem att korrigera problemet, vilket personen på telefonen bekräftade att han hade gjort. Därefter passade jag på att höra om jag eventuellt kunde göra ytterligare en höjning på mitt bolån och fick svaret att pga. dessa försenade inbetalningar så tolkar banken det som att jag har haft ekonomiska problem och därav inte kunde erbjuda mig ett lån. Förgäves försökte man resonera med dem om att det inte rörde sig om ekonomiska problem, men de var väldigt stela och stod fast vid sin ståndpunkt trots att mina betalningar sedan 2 år tillbaka hade skett utan några som helst svårigheter. Inte nog med ett avslaget på lånet, så hade den tidigare personen på kundtjänst ljugit mig rakt i ansiktet när han sa att han skulle lösa problemet med autogirot. Samma månad debiterades fel konto igen och jag fick ännu en gång betala in en faktura + förseningsavgift. Min erfarenhet av SEB är att de inte har för avsikt att förstå/hjälpa sina kunder + att de har slarvig personal som man inte kan ha fullt förtroende för. Efter detta bestämde jag mig för att byta bank.

  • 4,8

    Johan F (2016-07-30)

    Mycket trevlig kundservice, tillgänglig 24/7. Har aldrig åkt på övertrasseringsavgifter eller tjafs trots upprepade övertrasseringar. Studenterbjudande. Vissa lokala kontor håller dock inte måttet av banken i stort. Varit kund både som privatperson och företagare.

  • 2,6

    Kamilla K (2016-06-18)

    I kundtjänst och bland rådgivarna har man personer om inte är tillräckligt kunniga och som inte kan hålla isär olika begrepp mm. Är dessutom säljare som utger sig för att vara rådgivare. Försöker sälja låneförsäkringar och krediter till någon som inte har höga bolån och har mycket, mycket god likviditet. Det blir lite underligt.

  • 4,8

    Mathias N (2016-05-27)

    Suverän kundservice, skriv in ditt telefonnummer på SEB internetbanken så ringer banken upp dig inom någon minut! Bra och kunnig personal har dom också. Att banken ringer upp är en mycket bra tjänst som många andra banker saknar, min förra bank Nordea har inte denna tjänsten alls och man får vänta görlänge på hjälp. En annan bra grej är att SEB i Nordstan i Göteborg har även myntautomat där man kan hälla ner alla småmynt man har så räknar maskinen och sätter in mynten på kontot man angivit. Man slipper krångla med myntrör längre och växla in dom mot sedlar, också en suverän funktion som många banker troligtvis inte heller har. Min förra bank Nordea har ingen myntautomat och har dessutom slutat växla in myntrör vilket är mycket dåligt. Detta var en av anledningarna till att jag bytte bank från Nordea till SEB. Har bara varit kund i SEB 2 eller 3 månader men är än så länge mycket nöjd med bytet. SEB Internetbanken är mycket lättöverskådlig och snyggt utformad. Man kan logga in med både mobilt bankID eller digipass och vill man använda digipassen se då till att få deras största silverfärgade digipass för den är nästan lika stor som en PDA och har stora tydliga knappar med stora tydliga siffror i displayen. Beställ gärna 1 extra digipass så att du kan ha en hemma och den andra på jobbet.

  • 3,0

    H.P.S. G (2016-05-20)

    Ingen Bank att rekommenderar om du har ett företag med behov av ekonomisk stöd för utvecklingen. Om du har ett redan ett företag genom åren med bra omsättning och en ny Affärsidé att starta med omgående, är det på Bankens villkor och omdöme som du är beroende på, även om Banken (Personalen) har ingen aning om Branschen du vill starta ditt nytt företag.

  • 2,0

    Sören H (2016-04-12)

    Fördelen med SEB är att det är där man kan få bästa räntan på bolån om man orkar pruta och kohandla som med en bilhandlare på skumma gatan. Utgångsläget från deras del är alltid att det går inte att göra något. Sen är det otroligt irriterande att alla rabatter man lyckas få alltid är tidsbestämda så man måste förhandla och det gör man av gammal vana på kontoret och alltid med en ny "personlig" bankman. Internetbank och såna funktioner fungerar bra det är bara synd att kundtjänsten sällan vet hur man gör något på dne utan det mesta får man lista ut själv. Tex skulle jag ändra sparbelopp på en ISK det slutade med att jag fick skriva ner en egen instruktion. Det som är bra är att det går snabbt att ta lån det verkar vara delegerat ner till kundtjänst. Men jag har nu bytt bank på de stora bitarna och har lite kvar på SEB.

  • 5,0

    Ali I (2016-01-13)

    En bank som har kundperspektiv, bra bemötande utan att kompromissa säkerheten. Man får hjälp i tid, är framgångsrika i teknik utvecklingen mm. Väldigt nöjd, brukar rekommendera mina kunder till banken, riktig bra. Driver en redovisningsbyrå.

  • 2,0

    F G (2016-01-06)

    Skulle boka tid via telefon för ekonomisk rådgivning hos SEB. Började bli utfrågad innan rådgivningen av anställd på telefon. Jag sa tydligt till att jag bara vill boka en tid och inte ta detta på telefon, då jag anser det mycket oseriöst att ge ut privata uppgifter om lön osv per telefon. Personen försökte ändå fortsätta. Ville därefter tala med chefen, vilket jag fick. Han var lika dum i huvudet och jag kan tills idag inte förstå hur denna bank som ligger vid Sollentuna Centrum har en sådan policy. Helt oseriöst, oprefesionellt och visar att de inte vill ha kunder. Jätte dåligt bemötande. Handelsbanken däremot var helt tvärtom och otroligt professionella och bra.

  • 4,0

    Johan N (2016-01-04)

    Har idag både Swedbank och SEB och den hjälp jag har fått från SEB har jag inte fått från någon annan bank på väldigt länge. I stället för många andra banker försöker sälja in som kan ligga dig i fatet har SEB ställt upp och avvärjt en del dåliga val man mycket väl kunde ha gjort. Deras bank och app kan de gott göra något bättre med om man jämför med t.ex Swedbank.

  • 4,8

    Erik B (2016-01-02)

    Väldigt trevlig bank att ha och göra med. Tekniken är bra i deras Internetbank och App. Trevligt bemötande i både telefon och på bankkontor

  • 4,6

    Hanna L (2015-12-09)

    Väldigt serviceinriktad och trevlig personal.

  • 2,2

    Ulrika L (2015-11-11)

    Fungerar inte så bra att betala sina räkningar i tid. Pengar ska finnas på kontot kl23. Så när lönen registreras kl00.00 så sker inte automatiskt dragning utan räkningar kan kan bli liggande nån dag =inte betalda i tid. Osäkert och irriterande

  • 3,0

    Tony K (2015-10-14)

    När man ringer (och det kan man göra dygnet runt) så verkar det vara dom trevligaste efter kl. 20.00 och fram till morgonen. Det allra bästa är nog att ha en personlig bank-kontakt som känner dej. Det får man inte nu för tiden. På åttiotalet så gick man ju in och pratade med personalen/banken. Internetbanken i all ära men man kan sakna den personliga kontakten. Att fler kontor lägger ner är lite synd.

  • 5,0

    Jan K (2015-10-02)

    En bra bank! Väldigt nöjd med appen och att banken satsar så på internet!

  • 2,8

    Jens R (2015-09-25)

    - De förvägrade min amerikanska partner att starta ett konto hos dem med motiveringen "Vi bestämmer själva vilka som är våra kunder", trots att hon hade ett fullgott personnummer och tillfälligt uppehållstillstånd. Jag var tvungen att använda mitt kontaktnät och kontakta en kontorschef i annan region som fick ringa och skälla på vårt bankkontor för att de till slut skulle gå med på att öppna ett konto. - De var oerhört otydliga med om de kunde ta emot en amerikansk check eller inte. Varannan gång gick det, varannan gick det inte. Till slut så gick det men då behövdes motsvarande täckning för konto. Absurt. Tack och lov hade jag täckning för min partners konto. - Jag önskar att de hade kunnat samarbeta med Tink-appen så att jag slipper skriva in BankID varje gång jag vill uppdatera.

  • 1,5

    Fredrik B (2015-08-25)

    Rekommenderar inte SEB om du vill prata med kunnig kundservice.

  • 2,0

    Emma A (2015-07-27)

    Har precis bytt från Sparbanken till SEB, och jag får panik på SEB:s hemsida, den kan inte ens jämföras med Swedbanks...

  • 5,0

    Göran O (2015-06-26)

    Hela livets bank. Föräldrarna hade den hela livet och var nöjda till sista stund och traditionen har nu gått vidare i 60 år med mig.

  • 2,6

    Lina H (2015-06-01)

    Bytte nyligen bank till SEB. Krångligt att få tid hos bankman på mitt bankkontor, dvs lång väntetid på att få ett möte. Byte skulle gå att ordna via internetbanken istället . Ringer dem och de kan inte hjälpa med någonting. Ringer ett annat nummer, blir satt i kö men när de väl svarar är de de väldigt tillmötesgående. Är missnöjd med appen. Måste kontakta dem via telefon eller kontor för att öppna ISK, det gick att göra via internetbanken i min förra bank. För bank-id på fil krävs en dosa att koppla till datorn och krångligt att logga in med deras digi-pass. Ångrar nästan att jag bytte...

  • 1,8

    Niklas L (2015-05-09)

    Har tyvärr haft denna förnedringsbanken i 14 år. Har normal/god ekonomi som den vanliga "Svensson". Jobb, hus, ny bil som är betald och med låg (ca50%) belåningsgrad på huset. Hade strul med arbetslöshet i 8 månader 2009-2010 och halkade efter med betalningar. Anmärkning hos kronofogden som resultat. Pratade med dom INNAN anmärkningen hur vi kunde lösa detta men dom var inte intresserade att ens prata och finna en lösning. Har nu 5-6 år senare startat företag och ville ha hjälp med ytterligare investeringar på 50.000:- utöver det jag själv stoppat in från sparkonto. Först fick jag ett muntligt "Ja, det ska nog inte vara några problem" till att få anledningen "Tyvärr, du strulade med betalningar för 5-6 år sedan så vi kan inte bevilja". Jag har idag inga anmärkningar hos KF, inga FF hos UC och god inkomst. Så länge SEB är i behov av dig så är dom övertrevliga men behöver du dom så sågar dom dig längs med fotknölarna. Mitt råd är att UNDVIKA denna bank! När du behöver dom så räkna INTE med att dom finns där för att stötta dig! Första 5 åren var banken trevliga, tillgängliga, tillmötesgående och mötte kunder med inställningen "detta löser vi, inga problem". Idag är man tydligen prioriterad och ska vara mycket tacksam om dom ens tar tid att träffa dig personligen. UNDVIK, UNDVIK, UNDVIK.

  • 4,0

    Camilla B (2015-03-26)

    Oftast hjälpsam support, tillgänglig dygnet runt. Något sämre service avseende lån och frågor kring lån.

  • 4,8

    Lucas A (2015-03-19)

    Har ganska nyligen bytt till SEB. Allt har hittills fungerat över förväntan. Enkelt att komma igång samtidigt som att allt hittills bara har fungerat. Kommer från en annan bank där det var lite småkrångel många gånger - så känner mig överraskad att en större bank klarar att hantera kundkontakter på ett så pass bra sätt som SEB ändå klarat det hittills. Saknar dock vissa funktioner i mobilappen, tycker även att Android-appen har rätt så fula detaljer - samtidigt som iOS-appen är snyggare.

  • 4,8

    Susanne N (2015-03-08)

    Denna bank har jag haft i över 10 år och är mycket nöjd. Alltid ett trevligt bemötande vare sig du besöker ett fysiskt kontor eller kontaktar kundtjänst online. Banken erbjuder de tjänster som jag efterfrågar. Enda minuset är de låga räntorna.

  • 4,0

    Jimmie W (2015-03-05)

    En bra bank men hur den personligakontakten är på kontoren varierar extremt från dålig till super bra. Det kan störa mig en del att dem drar 25kr i månaden av mig för att använda deras tjänster.

  • 3,8

    Stefan T (2015-02-25)

    Brett utbud av tjänster, det mesta funkar bra men saknar vissa funktioner i appen som tex placeringar och aktier. Bra pris på lån men de tar igen det på andra saker som är dyrare än konkurrenterna.

  • 2,0

    Daniel L (2015-02-22)

    Har varit kund i väldigt många år, +20 år hos S.E.B, det spelar tydligen ingen roll, då dom ej är intresserade av trogna kunder, ansökte om lån fick inget svar, ringde och dom sa att min anökan håller på att bearbetas och att dom hör av sig så fort de är klara, detta var 1 månad sedan och fortfarande inget besked, så nu blir det till och byta bank och jag kommer aldrig bli kund igen hos S.E.B.

  • 4,0

    Ingela V (2015-02-05)

    Fick idag hjälp av Kundsupporten på SEB av en engagerad kvinna som aktivt hjälpte mig. Blev väldigt nöjd.

  • 3,0

    Lars-Göran H (2015-02-02)

    Saknar app till Windows Phone

  • 4,8

    Carl D (2015-01-29)

    Har inte varit kund hos SEB en relativt kort period - men blivit överträffad kring hur snygg och funktionell internetbanken är. Att saker som finns hos andra banker, extraspar t.ex, saknas hos SEB är tråkigt - men vägs upp av andra bra egenskaper. Något man verkar vara avigt inställd till är dock snabbsaldo i appen - vilket många andra banker har. Konstigt.

  • 4,4

    Monica S (2015-01-23)

    Kundservicen är utmärkt. Tillgänglig även helger. Finns även möjlighet till epost. Säkerhetsdosan superbra. Ingen bra ränta på sparkonto.

  • 4,6

    Björn J (2014-12-29)

    SEB är den bank som erbjuder bra service och är alltid trevliga på både bankkontor och på telefonbanken. SEB erbjuder en av marknadens bästa kort.

  • 4,6

    Allan S (2014-12-15)

    Personligt bemötande på kontoren trots att det är en storbank. Internettjänsten är så gott som aldrig nere. Telefonbanken öppen dygnet runt (stackars anställda "telefonsvarare"...) och bemannad med hyfsat kunnig personal. Går att förhandla om räntan trots att det är en storbank. Enda nackdelen är att man i efterhand hänger på Swedbank som är marknadsledande i att införa avgifter till höger och vänster för helt vanliga banktjänster.

  • 4,8

    Azi M (2014-11-28)

    Jag är kund hos SEB sedan 2003 och alltid fick en bra bemötande och service från banken. Personalen är smart och hjälpsam.

  • 3,4

    Frédéric F (2014-11-15)

    + Bra kundbemötande. Pålitlig internetbank. - Nära obefintligt fondutbud. Skyhögt minimikurtage. Löjeväckande ränta på sparkonton.

  • 2,6

    SEB K (2014-11-06)

    Har SEB både privat och företag men tyvärr har SEB tappat det helt dem senaste åren där avgifter blivit höga och omotiverade, bemötande sämre och rent tekniskt (företag) så är deras internetbank fast i ett föråldrat system. Dags för mig nu att ta tag i detta och byta.

  • 3,6

    Åke B (2014-10-27)

    Önskar de hade en bättre lösning för aktiehandel, gärna en separat app för det.

  • 2,4

    Patrik A (2014-09-02)

    Har haft SEB sen dagen då jag slutade skolan och började arbete. Har varit nöjd med allt, fram tills idag då jag ville ha hjälp med att samla mina lån till ett. De säger att de ska hjälpa mig att sänka mina kostnader osv. Men det blir tvärtom, det dom erbjuder och står fast vid är en lösning som gör det dyrare för mig. Så jag kan behålla mina gamla lån. Att iallafall inte vara förstående utan bara säger nej. Gör att jag lämnar denna bank.

  • 4,8

    Jan A (2014-09-01)

    Alltid trevlig personal och en suveränt bra internettjänst!

  • 4,6

    Richard L (2014-08-26)

    Stabil bank med appar anpassade för både mobil och iPad kostar lite mer men vill tro att man får det man betalar för.

  • 3,4

    David E (2014-08-04)

    Bankens avgifter är okej, räntan på våra bolån är mycket bra och kundtjänst är fantastiska. Men jag stör mig på en stor brist. Banken kan inte visa kommande dragningar från konton om det handlar om autogiro. Inte heller om man gett en affärsidkare rätt att dra pengar från VISA-kortet. Därmed vilseleds man varje gång man ska betala räkningar och utifrån "kommande händelser "försöker beräkna hur mycket pengar man behöver på räkningskontot. Det gör att jag inte kan rekommendera banken till någon. Risken finns dock att detta är systemfel som alla banker lider av, och någonstans måste man ju vara kund. I så fall kan väl SEB fungera...

  • 4,0

    Lasse H (2014-07-14)

    Mycket nöjd med funktioner på "internetbanken" och även servicen till min enskilda firma. Bra med 24-7 service via telefon tycker jag . Däremot tycker jag inte om att vissa avgifter som inte finns hos andra banker ska behövas hos SEB. Men någonstans måste väl banken tjäna sina pengar. Och jag har inte blivit erbjuden samma fina ränta någon annan stans på mina bolån, vilket gjort att jag stannat kvar som kund. Men det är avgifter och "bonusar" till toppen som drar ned betyget. Jag har liten förståelse för att några i ledningen kan vara de som gjort att hela banken gått bra. Driva företag är en lagsport!

  • 1,0

    Rang H (2014-06-09)

    Haft dem i 10 hela år både som privat- och företags kund. Blivit sämre och sämre med tiden. Har varit för lat för att byta bank då det är väldigt krångligt och tidskrävande, samt att de erbjöd bra priser. Men idag fick jag nog. Kan absolut inte rekommendera dem till någon! Bli ikke lurade av deras priser. Och detta betyg är baserat på de senaste åren och flera händelser.

  • 2,8

    Mikael W (2014-05-06)

    Bra teknisk plattform men uruselt kundbemötande!

  • 4,0

    Ulf H (2014-05-04)

    SEB har väldigt mycket olika typer av produkter. De har låga räntor både på spara och låna. SEB har en tendens att vilja sälja in bara sina egna produkter vid rådgivning, gärna med motiveringen att de inte kan någon annans. OK, jag gillar dem ändå. De har en juste internetbank.

  • 1,2

    Grazyna G (2014-04-22)

    För höga avgifter, för låg sparränta, dålig rådgivning. Gäller SEB Göteborg SU. Vill inte rekommendera SEB till mina vänner.

  • 4,6

    George L (2014-04-08)

    Bytte nyligen från Spb Öresund, efter ca 35 år som kund, som måste ha den sämsta supporten i bankvärlden, till SEB som hela tiden jobbar som på tå för sina kunder. Mycket bra bolån kunde erbjudas genom avtal och bytet gick smärtfritt. Den personliga servicen från SEB var exeptionellt bra. Kan se mig som kund många år framöver om servicegraden upprätthålls.

  • 1,0

    Sophie H (2014-03-31)

    Kundtjänst - påstår sig ha öppet dygnet runt. Svarar inte på alla frågor. Erbjudna tjänster - fått tjata för att få en personlig bankman. Har fortfarande inte fått någon. Teknik: Svårnavigerad hemsida. Svårt att hitta den information man behöver. Avgifter: ovanligt höga avgifter, höga låneräntor och låga sparräntor. Skulle inte rekommendera banken till någon jag bryr mig om.

  • 4,6

    Johan I (2014-02-21)

    Bra personligt bemötande, mån om kunden (gäller SEB Gävle)

  • 3,8

    Mikael F (2014-02-18)

    SEB är väldigt tillgängliga! Tar jag kontakt via Twitter kan banken ringa upp mig ifall det behövs. Är jag utomlands och klockan är 02.30 här hemma får jag ändå svar - direkt. Fina appar för Android och iOS, men Windows Phone glöms bort. Tidig på bollen med moderna tjänster som ex. Swish, e-leg i VISA-korten och inloggning med mobilt bank-id. Fina gröna VISA-kort, som tyvärr inte går att designa själv med kort-på-kort. Alltid blivit bemött vänligt och med en "det löser vi"-attityd. Något dyr, något stel, kanske på grund av att det är en storbank i mängden, men som ändå skiljer ut sig som den bästa - för mig, och kanske även för dig?

  • 2,0

    Johan L (2014-02-11)

    Privat funkar det bra med SEB. Som företagare så rekommenderar jag INTE SEB.

  • 3,8

    Isak H (2014-02-08)

    Ny uppdaterad internetbank som fungerar ypperligt. En mobilapp som föregår med gott exempel framför andra bankers mobila lösningar.

  • 1,8

    Linda E (2014-02-04)

    Trött på SEB:s förändringar och försämringar. Nya avgifter, ny sämre Telefonbanken, sämre rådgivning. Varit kund i 35 år men nu är det dags att byta! Därför är denna sajt jätteintressant!

  • 4,4

    Ann I (2014-02-04)

    Bra, proffesionell ekonomisk rådgivning. Lättmanövrerad Internetbank. Saknar sparform som ger något högre ränta.

  • 2,4

    Jeanette H (2014-02-03)

    Opersonliga och ser inte till individen.

  • 4,2

    Maria W (2014-02-03)

    Bankkontoret i Farsta- Mycket bra bemötande av kunder, flexibla och tillmötesgående vid olika frågeställningar. Information avseende banktjänster både nya och gamla är bra.

  • 3,6

    Peter A (2014-02-02)

    Bra nätbank, men stelt opersonligt bemötande. Också sjukt jobbigt när ens Visakort aldrig fungerar när man är ute och reser pga tekniska problem...

  • 3,6

    Roger N (2014-01-30)

    Skulle gärna vilja se lite mer tekniska tjänster kopplat till mina bankkonto. T.ex. budgetverktyg, övervakning av insättningar (via sms/mail), etc...

  • 3,4

    Martin W (2014-01-30)

    + Väldigt låga räntor på bostadslån (om man har ett bra avtal) - Lite dyr månadskostnad Internetbanken är med sin facelift bättre än förut (då internetbanken var katastrof) men känns ändå som dom ligger långt efter t ex Skandiabanken. Apparna är sådär, föredrar att köra via desktop web. Bra att de äntligen stödjer mobilt bank-id. Skulle aldrig välja SEB om det inte vore för de låga låneräntorna.

  • 4,2

    Simon B (2014-01-30)

    Jag har aldrig haft några problem med SEB. Tycker att de funkar bra till vad jag använder deras tjänster till. Internationella betalningar och Internetbank funkar bra.

  • 3,4

    Thomas Å (2014-01-30)

    Jag har anävnt denna bank i ett par år men flyttat mycket till annan bank eftersom SEB har så enormt mycket dolda småavgifter på allt.

  • 5,0

    Johnny W (2014-01-29)

    Sjukt nöjd med SEB, har haft Swedbank och Nordea innan och har inte varit nöjd med dom.

  • 1,8

    Jonas L (2014-01-29)

    Tjänsten gällande bygglån som SEB erbjuder är ett skämt. Personalen i denna organisation bör gå en utbildning i hur man hanterar kunder.

  • 4,6

    Jonatan B (2014-01-29)

    Tycker SEB känns som en modern bank som följer med i tiden. Bra ränta på bolånet, riktigt effektiva och användbara appar samt en riktigt bra internetbank gör att jag kommer få svårt att lämna.

  • 4,6

    Patrick M (2014-01-29)

    Alltid blivit bemöt på ett bra sätt. Deras support kan ringa en i princip 24/7 om man lämnar in sitt nummer. Tar högst 2 min innan dem ringer upp. Enkelt att navigera i deras system. Kunnig personal hittills, fick en tydlig o bra genomgång om värdepapper när jag skulle göra mitt första köp o gick i gymnasiet. Varit kund i snart 5 år. Nöjd kund!

  • 5,0

    Alex S (2014-01-29)

    Kundtjänst dygnet runt, alltid trevlig personal, korta köer, funktion att dom ringer upp mig. Aldrig varit med om ett tekniskt fel. Väldigt bra internetbank, både på datorn och Android app.

  • 3,0

    Marcus C (2014-01-29)

    Liten bank som erbjuder en rätt bra kundrelation. Detta ger troligtvis en lägre ränta, men tyvärr så har SEB kostnader för det man tycker borde vara gratis om man är helhetskund...

  • 4,6

    Jacob T (2014-01-28)

    Bästa appen & hemsidan helt klart. Låga räntor & snabb kundtjänst. De har dock fortfarande BankID på kort vilket innebär att du måste ha en stor klumpig usb-dosa.

  • 4,0

    Mimmi J (2014-01-28)

    Låg bolåneränta därför bytte vi till SEB. Allt samlat hos dem och det fungerar bra. Deras support är öppet dygnet runt så om det är något man undrar kan man till och med ringa mitt i natten.

  • 4,0

    Jonas K (2014-01-27)

    Funderade på att byta bank pga att deras internetbank var så fruktansvärd dåligt men nu har de uppdaterat (Gjort om den helt) den och jag är nu helnöjd. Supersmidigt nu när de erbjuder mobilt bankid och inloggning till banken med det. Nu slipper man alla knappdosor och andra inloggningsdosor till allt som accepterar mobilt bankid. På supporten finns det inget att klaga på. Har en bra Android-app som bland annat har inloggning via bankid så att man kan genomföra transaktioner. En annan smidig sak är att man kan lägga in fakturabetalningar genom att scanna fakturan med telefonen.

  • 3,8

    Vanja M (2014-01-16)

    För dyra avgifter för internettjänster som andra banker erbjuder gratis.

  • 3,0

    Jens T (2014-01-15)

    Jag har VISA-kort inom Nordea och har så haft i flera år, men när jag ansöker om VISA inne på SEB, trots att jag varit deras kund i 17 år, så blir jag nekad. Ändå har jag fonder, lönekonto och allt samlat på SEB. Det är en väldigt bra bank, men man känner sig illa bemött efter att ha varit lojal i så många år. Jag håller på att flytta över sak efter sak till Nordea i stället.

  • 1,8

    Freddie P (2014-01-15)

    De har en internetbank som är ok men den mobila varianten är kvar på 1990-talet och dom tar betalt för tjänsterna vilket är under all kritik. Deras rekommendationer på fonder levererar alltid dåligt om man jämför sina egna portföljer. Helt enkelt mer intresserade av att tjäna pengar än att bli bättre.

  • 4,6

    Karin H (2014-01-15)

    Banken har en bra internetbank som är lätt och överskådlig. Man har även andra tjänster som är bra. En sak som är dumt är att man har ett bankid som går genom en separat dosa som man endast kan använda genom sitt bankkort Visa. De som inte har Visa kan tyvärr inte använda denna tjänst.

  • 4,2

    Johan Ö (2014-01-15)

    Som med många banker och tjänster så beror mycket av helhetsintyget av vilka kontaktytor man har. Jag tycker att SEB numera (efter uppdateringen i slutet av 2013) har en riktigt bra Internetbank och även den mobila appen för Iphone är bra. Dock fick jag en ganska dålig kontaktperson (eller som de kallar "rådgivare") från början som ville tvinga på mig urusla fonder för att få ner bolåneräntan en aning. Fick dock kontakt med en bättre person på telefonbanken sedan som visade mig i rätt riktning och även såg till att jag fick bra villkor även utan att köpa värdelösa fonder. För att vara en storbank så tycker jag att det överlag känns bra. Satsa dock på att ha ett sparkonto i annan bank eller fonder/aktier via Avanza eller liknande för bättre sparränta/utbud.

  • 3,4

    Johan V (2014-01-15)

    Banken ger en bra ränta. Det är svårare att manövrera sig i internetbanksdelen samt i app och svårare att få snabbsaldo via telefon.

  • 5,0

    Eva S (2014-01-15)

    Seb är banken som vill att jag lyckas. De hjälper mig till att se vägar till att tjäna mer pengar genom att förändra placeringar, ändra mina lån och tänka ekonomiskt. De ger mig förutsättningar och ger råd och nyheter. En hemsida som gör att jag vill veta mer om ekonomi. Det är banken som passar både privat och för företagare.

  • 4,8

    Fredrik L (2014-01-15)

    Sänkte räntorna ordentligt, fick väldigt mycket bättre service och är nu en riktigt nöjd bankkund. Ska man hitta något negativt så är det väl att man inte kan ha bankid i datorn utan måste använda mobiltbankid eller dosa. Jag använder ofta mobilt bankid annars men vill man logga in med eleg någonstans blir det omständigare. Men så värt det ändå!

  • 4,8

    Per-Olof C (2014-01-15)

    Mer lyhörd än Swedbank. Lokalkontoret i Varberg upplever jag mer som lagom stort.

  • 4,2

    Björn L (2014-01-15)

    Mycket bra bank med proffesionell personal och bra moderna tjänster. Med bra mobilsite.

  • 4,6

    Per A (2014-01-14)

    Jag har tidigare haft andra banker, men när jag kom till SEB så kändes det mycket mer personligt! Detta var min bank och det känns som att jag kan lita på att de gör sitt bästa för att det ska vara smidigt att hantera min ekonomi. De har en smidig app som gör att jag på 1 minut fört över pengar från ett av mina konto till ett annat. Och designmessigt så håller de klass på sina onlinetjänster! Tack för att ni gör det trevligt och enkelt att flytta sedlar!

  • 4,0

    Patrik Z (2014-01-14)

    Bra service, webbsidan lätthanterlig. Grymt bra app där man kan OCR fota in räkningar, drag & drop funktion vid överföring av pengar mellan sina konton mm. 5 poäng utan tvekan för att allt går lättare & smidigare med bankärendena nu.

  • 3,4

    Petter S (2014-01-14)

    Bra mobilapp som behöver utvecklas. Tex att kunna skicka och läsa meddelanden direkt i appen. iPadappen har buggar som klassar kontortransaktioner mellan egna konton som utgifter/inkomster. Banken saknar avancerade funktioner för aktiehandel samt att utbudet är begränsat jämfört med tex Avanza och Nordnet

  • 5,0

    Maria Humla R (2014-01-14)

    Bra service, trevlig och kompetent personal. Bra priser på tjänster, känns seriöst. Varit kund i 30 år, tänker aldrig byta!

  • 3,6

    Tommy L (2014-01-14)

    Bra bemötande och en mycket kunnig personlig bankkontakt. Vi bytte från Swedbank till SEB för något år sedan och har inte ångrat oss en dag, anledning till byte av bank var låneräntan.

  • 4,2

    Frédéric F (2014-01-14)

    Bra på det mesta. Dock tycker jag utbudet på fonder och värdepappersmarknader är rejält bristande. Att kunna investera i exotiska instrument som t.ex. bitcoin vore trevligt också.

  • 3,2

    Johan L (2014-01-14)

    Av det lokala kontoret blev jag övertalad till att spara på ett sätt till mina barn som gjorde att avgifterna åt upp den vinst som det kunde blivit. Kontorschefen intyga att detta var det absolut bästa sättet att spara, men pga att vi inte sparade så mkt varje månad så åt avgifterna upp lite väl mycket av pengarna. Även fått dålig service när jag pratat med kundtjänst ang bolån (har bolån där idag och ville ha löfte till ett nytt hus).

  • 3,6

    Kristoffer J (2014-01-14)

    Bra bolåneräntor och OK avgifter. Har en del att önska vad gäller hemsida och mobilapp.

  • 5,0

    Kenneth B (2014-01-14)

    Mycket trevlig och tillmötesgående personal. Smidigt system rent tekniskt där allting sker snabbt. Har varit kund sedan 1975 och eftersom personalen har arbetat i banken under lång tid, har jag genom personlig kännedom kännt mig mycket välkommen och fått en service som har varit alldeles utmärkt.

  • 4,6

    Thomas E (2014-01-14)

    Bra kundservice på telefon. Egen personlig kontakt på närmaste kontor i alla frågor. Bra ränta på huslån efter förhandling. Kund i snart 46 år. Har aldrig behövt byta bank, andra bankers erbjudande har alltid i sin helhet varit sämre.

  • 3,0

    Harald E (2014-01-14)

    Oskäligt att ta betalt för internetbetalning när man inte ger inlåningsränta.

  • 3,8

    Johan W (2014-01-14)

    SEB håller en personlig kontakt med mig trots att banken blir mer digital och självbetjänande. Deras internetbank och mobilbank fungerar klanderfritt. Ett stort steg var att erbjuda mobilt bankid vilket gör att jag i princip kan skippa dosan.

  • 4,8

    Niklas F (2014-01-10)

    Jag tycker det fungerar utmärkt med SEB som bank. Både internetbaserade ärenden och ärenden på kontor fungerar bra. Bra och snabb support.

  • 4,2

    Jonathan S (2014-01-08)

    SEB har ett gränssnitt på sin internetbank som är lätt att förstå och navigera. Jag som tankspridd person uppskattar särskilt att man genast kan hämta ut en ny säkerhetdosa ifall man tappat bort och att den sedan fungerar utan att man behöver vänta. Jag uppskattar också att de alltid har telefonsupporten öppen. Kort sagt en bra bank.

  • 3,6

    Jorma V (2014-01-07)

    Oförtjänt generösa bonusar som bekostas av historiskt höga räntemarginaler drar ner betyget för kostnader.

  • 5,0

    Lotta Å (2014-01-06)

    Jag tycker SEB har en fantastisk kundservice. De få gånger jag ringt har jag fått ett bra och professionellt bemötande. Det känns tryggt.

  • 2,8

    Saga A (2014-01-05)

    SEB har en enkel och lättbregriplig betallösning, och gällande mina lån har jag alltid fått bra hjälp. En nackdel är att man bara kan göra vissa tjänster på "sitt" bankkontor, så att om man som jag valt att vara kvar på min lilla lokala bank när jag flyttade till storstan får problem med vissa tjänster. Vidare är deras app inte särskilt intiutiv och jag ogillar att man inte kan "Swischa" till personer under 18 år. Är det någon jag enkelt vill kunna föra över pengar till är det till barnen.

  • 4,4

    Joacim S (2014-01-04)

    Bra, personlig service och framåt bank som är relativt bra på att hänga med i den tekniska utvecklingen. Nya internetbanken och även mobilappen är riktigt snygga och funktionella.

  • 4,4

    Fredrik R (2014-01-04)

    Mycket bra internetbank med god översikt, stabil plattform och enkelt. Mobillösningen är också mycket bra och fungerar alltid. Internetbanken kostar några kronor per månad och det är egentligen det ända negativa jag kan hitta.

  • 4,8

    Kjetil J (2014-01-04)

    Jag har haft SEB sedan 6 år tillbaka och är en otroligt nöjd bankkund, har byggt upp en bra relation allt eftersom genom att försöka placera så mycket som möjligt hos samma bank, detta gynnar båda parter i längden. Jag gav SEB 4/5 i betyg för produktutbudet, jag saknar dock en funktion som Swedbank har och det är e-kort, att kunna skapa virtuella bankkort för att slippa ge ut sitt "primära" kort när man handlar på nätet, i övrigt så har jag faktiskt inget att klaga på.

  • 3,2

    Gunilla A (2014-01-04)

    Opersonligt, stramt men effektivt.

  • 2,8

    Mikael B (2014-01-03)

    Så fort något har hänt på ett konto eller dylikt så skickar SEB ett brev hem till mig. Det betyder flera brev i veckan ibland. Detta känns som slöseri. Varför inte meddela detta via deras nätbank där jag gör alla transaktioner?

  • 4,4

    Peter F (2014-01-03)

    Det funkar bra, drägliga kostnader och räntor i jämförelse, bankappen har förenklat tillvaron rejält. Skulle gärna se att de är mer proaktiva mot kunderna. Vet inte när jag hörde av dem senast.

  • 4,8

    Per E (2014-01-03)

    Trevligt bemötande och enkla, välfungerande tjänster.

  • 4,2

    Jonas L (2014-01-03)

    Service och personligt bemötande ger toppbetyg.

  • 3,2

    Klas O (2014-01-02)

    SEB kändes väldigt villiga att få oss som kund när vi var ute och förhandlade våra boräntor. Nu när vi väl är deras kunder är de inte lika på.

  • 3,4

    Erik S (2014-01-02)

    För 10 år sedan fick man rådgivning, nu är det bara sälj sälj sälj. Tråkigt. Man försöker bara undvika att bli lurad.

  • 4,6

    David S (2014-01-02)

    Jag saknar en funktion som t.ex. https://www.mint.com. Det finns redan tjänster för detta, men jag anser att banken själv bör erbjuda en sådan service.

  • 3,6

    Marcus S (2014-01-02)

    Bra utbud av tjänster Tillgänglig kundtjänst Relativt stabil och bra internetbank Mindre bra fondutbud och generellt höga fondavgifter Låga räntor på sparkonton

  • 5,0

    Stina A (2013-12-26)

    SEBs 24/7-kundtjänst har räddat mig så många gånger och bankappen där jag kan betala alla mina räkningar är helt grym. Tack SEB!

  • 4,4

    Gabriella N (2013-12-21)

    Personligt trevligt bemötande, samma kontakt person under många år, kloka råd,

  • 2,2

    Niclas S (2013-12-21)

    Internetbanken har inte följt med utvecklingen, saknas möjlighet tex att använda WP eller Surface enheter.

Om SEB

SEB (Skandinaviska Enskilda Banken) är en fullsortimentsbank och förser cirka fyra miljoner Svenska privatpersoner med rådgivning och tjänster.Tjänsterna omfattar såväl vardagliga transaktioner som sparande, kapitalförvaltning, lån och livförsäkring.


Bankkort som SEB erbjuder


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Basbelopp

    Ett basbelopp är ett fastställt belopp som ändras årligen. Beloppen finns bland annat för att man ska kunna göra beräkningar för olika förmåner och avgifter. Anledningen till att dessa belopp ändras varje år är för att det har avsikten att spegla...

    Läs mer om Basbelopp

  • Privatlån

    Ibland kan man råka ut för oförutsedda utgifter där pengarna helt enkelt inte räcker till. Då kan det vara skönt att veta att det i många fall går att ta ett privatlån för att kortsiktigt lösa situationen. Det kan vara allt från att värmepannan gått...

    Läs mer om Privatlån