SBAB
Tjänster
2,8
Kundbemötande
2,8
Avgifter
3,3
Teknik
2,7
Rekommenderas
2,8
Snittbetyg (64 betyg)
2,88
Bolåneräntor
Ansök om bolånAktuella räntor (Uppdaterat 2022-07-07)
- Rörlig - 5,67%
- Rörlig 3 mån - 2,52%
- 1 år - 3,32%
- 2 år - 3,86%
- 3 år - 3,98%
- 5 år - 4,06%
- 10 år - 4,29%
Grundinformation
- www.sbab.se
- kundcenter@sbab.se
- Privat: 0771-45 30 00
- Privat: 08:00-21:00
- Företag: 0771-45 30 00
- Företag: 08:00-21:00
- Huvudkontor: Stockholm
- Clearingnr.: 9250-9259
- Org.nr: 556253-7513
Kringtjänster/teknik
- Swish
- Förenklad inloggning
- BankID
- Mobilt BankID
-
Mobil webbsida
-
Responsiv webb
-
Responsiv bank
- Smartbudget
Om SBAB
SBAB Bank AB är ett helägt statligt aktiebolag verksamt på den svenska bolånemarknaden. Sedan början av 1990-talet konkurrerar företaget med privata aktörer som banker och erbjuder lån till privata kunder. Idag erbjuds även andra bankprodukter såsom sparkonto och fonder.
Jesper R (2018-06-19)
Har haft enorma problem med att försöka få bolån via denna bank. Har varit kund sedan 2014. Kommer beskriva hela cirkusen nedan, från början till slut, så håll i hatten. Först så blev den automatiska lånelöfte-ansökningen nekad, då min inkomst för 2017 inte fanns på min kreditupplysning. Vilket man kan förstå, då jag bara jobbat sedan 12 månader tillbaka. Ringde upp deras kundsupport för att lösa det hela. Det blev min första erfarenhet med SBABs telefonköer, som är helt orimligt långa. Fick valet att bli uppringd, som jag sedan blev... hela 6-7 timmar senare. Hade jag stannat i kön så hade det gått mycket snabbare, kanske bara 2 timmar, så det är något jag rekommenderar för er som försöker kontakta dem. Till sist blev jag uppringd av en trevlig kille som gick igenom mitt ärende. Han såg att deras automatiska system hade nekat ansökan p.g.a. att min inkomst inte fanns i kreditupplysningen, så han hjälpte mig med att få ett ärende igång oavsett (då jag faktiskt har ett jobb, och inkomst). Fick lånelöftet, och allt verkade bra. Nu skulle jag bara skicka in de dokument som de bad mig om, vilket jag gjorde. Det var då arbetsgivarintyg, lönespecifikation, samt ett gåvobrev. So far so good. Men det var här som problemen började. Någon dag senare fick jag meddelandet att de inte lyckats få tag på min arbetsgivare. Tyckte det lät skumt, då numret på arbetsgivarintyget fungerar perfekt. Väntade två timmar i telefonkö för att be dem att prova igen. Vilket de gjorde dagen efter, och det funkade tydligen inte. Vid det här laget hade jag redan skrivit på bostadsrättskontraktet, då de själva sade att om mina uppgifter stämde så skulle det inte vara något problem med mitt ärende. Anyway, väntade återigen i kö i flertalet timmar, kom fram och frågade vilket nummer de ringde. Vilket tydligen var något nummer som de själva googlat fram, inte det nummer som jag gav dem. De vägrade ringa något annat nummer än det som de hittat, så jag bad min chef att kolla vilket nummer det var. Visade sig vara ett gammalt nummer som vi tydligen inte använder längre, men han lyckades fixa så att samtal kopplas vidare till hans egen mobiltelefon. De försökte ringa igen, och då funkade det inte heller. Numret i sig funkar, men det funkar tydligen inte för dem (SBAB) att ringa det, för någon oerhört underlig anledning. Väntade flera timmar igen i telefonkö för att se hur det gick. Fick då besked att de har gett upp på mitt ärende, och inte kommer försöka ringa något nummer igen. Precis det som man vill höra efter ca 10+ timmar totalt av väntande i telefonkö, utspritt över flera arbetsdagar. Tackade för hjälpen, sade att jag skulle säga upp mitt konto hos dem, och lade sedan på. MEN DÅ, då ringde de till numret och kom faktiskt fram. Så då hade de verifierat min arbetsgivare, till slut. Men de ringde inte upp mig för att säga att de hade gjort detta, utan jag behövde vänta ytterligare ~2 timmar i telefonkö (samma dag!) för att fråga om statusen kring mitt ärende. Då fick jag äntligen beskedet att de inte kunde ge mig något lån, på grund av att min inkomst inte finns på min kreditupplysning. Den behöver tydligen vara där för att de ska kunna "räkna på det", spelar ingen roll om jag kan skicka lönespec för de senaste 12 månaderna eller papper från skatteverket som visar min inkomst. Vill poängtera att det här är något som de hade vetat om sedan innan mitt ärende hos dem ens hade påbörjats, detta besked hade de kunnat ge mig dag 1. Men de gjorde de inte, och jag förstår verkligen inte varför. Så nu sitter jag här, och letar desperat efter bolån eftersom SBABs ytterst inkompetenta hantering av mitt ärende har förstört hela köpet för mig. Otroligt missnöjd. Skulle aldrig i livet rekommendera denna bank till någon annan. Gör dig själv en tjänst och undvik SBAB.
Torbjörn O (2018-04-18)
Otroligt dålig kommunikation både internt och mellan olika personer inom företaget och externt till kund. Fått olika besked om inbetalning av överbryggnadslånet vilket i slutändan resulterade i en försenad inbetalning på 10 dagar. Pris 9500kr i straffränta på 1,4 milj överbryggnads, de har 10 % ränta på förseningar. Det löste sig efter 4 samtal och ca 5 timmar i telefonkö. För 5 år sedan OK idag 2018 sämsta bank jag varit med om, dessutom anmält den till konsumentverket. Tips välj annan bank, det enda positiva är 1,44% ränta på 2 årigt bolån.
K. A (2018-02-16)
Sbab har väldigt långa telefonköer, om du vill komma i kontakt med dem räkna med att sätta av minst 1-2 timmar i telefonkö (mer än så på helgerna). Du får ingen personlig bankman utan måste hela tiden prata med olika handläggare som inte vet någonting om ditt ärende och ger olika besked. Vi hade stora problem med att vi skulle skicka in kompletteringar i vårt ärende, men ingen meddelade oss om vad vi behövde skicka in utan vi var tvungna att sitta i telefonkö i 1,5 timmar för att på reda på vad vi skulle skicka in. Detta skedde ungefär 5 ggr (dvs 1,5 timmar x 5 gånger). Således tog vårt lån lång tid att få till då handläggarna inte visste vad som krävdes och handläggarna sa olika saker. De lovade också att de skulle ringa upp flertalet gångger vilket aldrig skedde. Uppläget med att mycket är digitalt är en bra tanke men fungerar ej och SBAB är underbemannade med personal. De glömmer att ladda upp dokument på ens personliga sidor eller så fungerar inte sidorna. Räkna med att hela tiden vara beredd att driva ditt ärende dagligen om du vill få ditt lån inom några månader. Under all kritik!
Oscar K (2017-12-14)
Var fantastiskt bra, kunniga och alltid med återkoppling och vidimering när vi blev kunder 2014. Det är ett häpnadsväckande förfall på bara 3 år. Fruktansvärt omständliga, okunniga och helt ointresserade av service. Antingen har dom anställt Dan Eliasson som vd eller har dom ha outsourcat hela rasket till ett studentcallcenter i Karlstad. Känns hursomhelst otryggt att lägga något så viktigt i händerna på någon som numera helt verkar sakna struktur.
Märta T (2017-11-14)
Fick lånelöfte/bolån allt var klart, de bad mig buda och återkomma om jag hade vunnit budgivningen. Jag vann och hörde av mig till SBAB som då drog sig ur och hittade på nya regler om att de inte godkände just den föreningen även om det hade gjort det från början och även om de samarbete med den mäklar-firman som sålde just den lägenheten. Där stod jag lurade in i att ha den banken av mäklaren på visningen. Då de sedan drar sig ur över att föreningen var för ny. Jag tycker det är otroligt oförskämt att sätta personer i en sån här situation! Låter bra till en början men de håller inga avtal.
Isabelle F (2017-09-26)
Låg ränta och statligt ägd är fördelar, tycker jag. Trevligt bemötande (oftast) när jag pratar med dem på telefon. Dock långa väntetider i telefonkö och väldigt många knappval innan man kommer fram. Nu kan man dock välja att bli uppringd när det är ens tur vilket är bra. Skulle önska att alla dokument kunde fyllas i och godkännas elektroniskt. Det tar så mycket längre tid med vanlig post och det känns otryggt nu när posthantering generellt är lätt oseriöst. Jag skulle önska att jag även kunde ha personkonto med betalkort på SBAB.
Adam A (2017-09-20)
Som bolånekund får man förmodligen det bästa lånelöftet såvida man inte har bra kontakt/stort kapital hos någon annan bank att vända sig till. Där tror jag de har vunnit marknadsandelar hos "common people". Däremot är deras övriga delar direkt skrattretande. Kom igen, det är 2017 (snart 2018) och de vill fortfarande ha både lånehandlingar, pantsättning och ID-handlingar skickade till dem per post. Seriöst, vem använder scanner nuförtiden? En enkel grej att utöka bolån måste hanteras "manuellt" och postas fram och tillbaka med flera veckor som ledtid. Ingen app heller för att smidigt hantera sina "bank"ärenden och katastrof telefonsupport som tar (om man har tur) uppemot 60+ min att komma i kontakt med. Om man har ett bolån via dem och planerar att inte göra ett skvatt därefter så visst, det funkar. Men vill man spinna vidare på lånet så är det bara att glömma. De måste ju rekrytera någon/några som styr upp hela deras service-del istället för att ha en gammal sur kvinna från Karlstad som ringer och är trött på sitt jobb och absolut inte villig att hjälpa till. Att hela marknaden är på väg mot det digitala med så lite personlig kontakt som möjligt har dem tagit till överdrift.
Oskar H (2017-09-19)
Otroligt krångliga att ha att göra med. Väntetider på två timmar är helt omöjligt när man ska göra en bostadsaffär i Sthlm. De säger en sak och sedan en annan och skuldbelägger sedan kunden. Telefonisterna redogör för reglerna men kan inte ge argument för varför dessa regler finns. Jag har en tillsvidareanställning i grunden (i staten, kan ej bli uppsagd typ) och är tjänstledig därifrån för ett annat jobb (också i staten) som betalar bättre. De säger då att jag ej kan få ett lån på grund av detta?? Deras råd var att säga upp mig från min tidsbegränsade anställning och gå tillbaka till tillsvidareanställningen, trots att jag nu tjänar bättre och har kvar min tillsvidareanställning som en säkerhet om mitt nuvarande jobb inte skulle bli permanent. Helt obegripliga regler i kombination med väntetiderna kan endast reslutera i ett kraftigt underbetyg. Ansökte sedan om lån hos en annan bank och hade då inga som helst problem.
Malin F (2017-09-01)
Haft sbab i flera år. Var mycket nöjd i början. Det var enkelt o bra med kontakt över telefon och låg ränta utan att behöva pruta. Idag har dem så många kunder att man får sitta i timmar o vänta på att få tala med någon över telefon. Och det tar dagar innan dem granskar tex inkomsthandlingar. Har missat flera drömboenden nu pga långa handläggningstider och lång väntan i telefonkö. Vi kommer att byta bank.
Per N (2017-08-25)
Läga räntor uppväger inte dåligt bemötande, bristfällig information och en totalt värdelös kundtjänst.