SBAB



Tjänster

3,0

Kundbemötande

3,1

Avgifter

3,4

Teknik

2,9

Rekommenderas

3,0


Snittbetyg (55 betyg)

3,04

Bolåneräntor

Ansök om bolån
Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-12-17)
  • Rörlig - 5,67%
  • Rörlig 3 mån - 1,59%
  • 1 år - 1,59%
  • 2 år - 1,69%
  • 3 år - 1,89%
  • 5 år - 2,36%
  • 10 år - 3,29%


Grundinformation

  • www.sbab.se
  • kundcenter@sbab.se
  • Privat: 0771-45 30 00
  • Privat: 08:00-21:00
  • Företag: 0771-45 30 00
  • Företag: 08:00-21:00
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 9250-9259
  • Org.nr: 556253-7513

Kringtjänster/teknik


Kommentarer för SBAB

  • 2,0

    Oscar K (2017-12-14)

    Var fantastiskt bra, kunniga och alltid med återkoppling och vidimering när vi blev kunder 2014. Det är ett häpnadsväckande förfall på bara 3 år. Fruktansvärt omständliga, okunniga och helt ointresserade av service. Antingen har dom anställt Dan Eliasson som vd eller har dom ha outsourcat hela rasket till ett studentcallcenter i Karlstad. Känns hursomhelst otryggt att lägga något så viktigt i händerna på någon som numera helt verkar sakna struktur.

  • 1,8

    Märta T (2017-11-14)

    Fick lånelöfte/bolån allt var klart, de bad mig buda och återkomma om jag hade vunnit budgivningen. Jag vann och hörde av mig till SBAB som då drog sig ur och hittade på nya regler om att de inte godkände just den föreningen även om det hade gjort det från början och även om de samarbete med den mäklar-firman som sålde just den lägenheten. Där stod jag lurade in i att ha den banken av mäklaren på visningen. Då de sedan drar sig ur över att föreningen var för ny. Jag tycker det är otroligt oförskämt att sätta personer i en sån här situation! Låter bra till en början men de håller inga avtal.

  • 4,2

    Isabelle F (2017-09-26)

    Låg ränta och statligt ägd är fördelar, tycker jag. Trevligt bemötande (oftast) när jag pratar med dem på telefon. Dock långa väntetider i telefonkö och väldigt många knappval innan man kommer fram. Nu kan man dock välja att bli uppringd när det är ens tur vilket är bra. Skulle önska att alla dokument kunde fyllas i och godkännas elektroniskt. Det tar så mycket längre tid med vanlig post och det känns otryggt nu när posthantering generellt är lätt oseriöst. Jag skulle önska att jag även kunde ha personkonto med betalkort på SBAB.

  • 2,0

    Adam A (2017-09-20)

    Som bolånekund får man förmodligen det bästa lånelöftet såvida man inte har bra kontakt/stort kapital hos någon annan bank att vända sig till. Där tror jag de har vunnit marknadsandelar hos "common people". Däremot är deras övriga delar direkt skrattretande. Kom igen, det är 2017 (snart 2018) och de vill fortfarande ha både lånehandlingar, pantsättning och ID-handlingar skickade till dem per post. Seriöst, vem använder scanner nuförtiden? En enkel grej att utöka bolån måste hanteras "manuellt" och postas fram och tillbaka med flera veckor som ledtid. Ingen app heller för att smidigt hantera sina "bank"ärenden och katastrof telefonsupport som tar (om man har tur) uppemot 60+ min att komma i kontakt med. Om man har ett bolån via dem och planerar att inte göra ett skvatt därefter så visst, det funkar. Men vill man spinna vidare på lånet så är det bara att glömma. De måste ju rekrytera någon/några som styr upp hela deras service-del istället för att ha en gammal sur kvinna från Karlstad som ringer och är trött på sitt jobb och absolut inte villig att hjälpa till. Att hela marknaden är på väg mot det digitala med så lite personlig kontakt som möjligt har dem tagit till överdrift.

  • 1,6

    Oskar H (2017-09-19)

    Otroligt krångliga att ha att göra med. Väntetider på två timmar är helt omöjligt när man ska göra en bostadsaffär i Sthlm. De säger en sak och sedan en annan och skuldbelägger sedan kunden. Telefonisterna redogör för reglerna men kan inte ge argument för varför dessa regler finns. Jag har en tillsvidareanställning i grunden (i staten, kan ej bli uppsagd typ) och är tjänstledig därifrån för ett annat jobb (också i staten) som betalar bättre. De säger då att jag ej kan få ett lån på grund av detta?? Deras råd var att säga upp mig från min tidsbegränsade anställning och gå tillbaka till tillsvidareanställningen, trots att jag nu tjänar bättre och har kvar min tillsvidareanställning som en säkerhet om mitt nuvarande jobb inte skulle bli permanent. Helt obegripliga regler i kombination med väntetiderna kan endast reslutera i ett kraftigt underbetyg. Ansökte sedan om lån hos en annan bank och hade då inga som helst problem.

  • 2,8

    Malin F (2017-09-01)

    Haft sbab i flera år. Var mycket nöjd i början. Det var enkelt o bra med kontakt över telefon och låg ränta utan att behöva pruta. Idag har dem så många kunder att man får sitta i timmar o vänta på att få tala med någon över telefon. Och det tar dagar innan dem granskar tex inkomsthandlingar. Har missat flera drömboenden nu pga långa handläggningstider och lång väntan i telefonkö. Vi kommer att byta bank.

  • 2,0

    Per N (2017-08-25)

    Läga räntor uppväger inte dåligt bemötande, bristfällig information och en totalt värdelös kundtjänst.

  • 5,0

    Reine O (2017-08-13)

    Fick inget lån på Swedbank men på SBAB fick man på 5min och SBAB har mycket bra spar ränta det som Swedbank inte har

  • 3,4

    Anneli F (2017-08-11)

    Inloggning från mobil fungerar mycket dåligt. Jag får göra flertalet försök innan det fungerar. Ofta får jag ge upp och prova en Anna dag. Inget fel på BankID. Fungerar utmärkt på alla andra domäner som kräver inloggnnng via BankID. Frustrerande.

  • 1,6

    Martin A (2017-06-13)

    Totalt omöjligt att nå fram via telefon. Timmar av väntetid. Har lämnat tfnnr för att bli uppringd. Händer inte. SBAB var en mönsterbank vad det gäller kundservice och möjligheter till kontakt från 2011 då jag blev kund. Detta har fortsatt lika bra men nu !! Fullständig katastrof. Jag ser inget annat alternativ än att krångla med nya lån på ny bank.

  • 3,0

    Pia J (2017-06-08)

    Ok räntor på såväl lån som sparande. Urusel support. Inte bemötandet men väntetider på mellan 45 min till 1 h 45 i telefon. Dessa ärenden gick ej att hantera digitalt. Dessutom extremt stelbent hantering när fel uppstått trots att banken var orsaken.

  • 1,6

    Mikael N (2017-05-09)

    SBAB erbjöd bra ränta och hade planer på att bli en fullvärdig bank, de hade även en del väldigt prisvärda fonder. Nu är räntan mindre konkurrenskraftig, planerna på att bli en fullvärdig bank har lagts ner och fondhandeln har försvunnit, tillsammans med en usel kundservice och en mycket omodern och primitiv tjänst så kan jag inte rekommendera denna banken för någon form av sparande och numera är det väl bara lån de satsar på, jag är riktigt missnöjd med SBAB.

  • 1,4

    Arvid E (2017-02-25)

    Deras telefonbank verkar alltid ha ca 2 timmars kötid oavsett om man ringer på morgon, dag, kväll, vardag som helg.

  • 2,6

    Jimmy L (2016-09-09)

    3 storbanker godkänner lån på 3.4miljoner köpeskilling 4 miljoner. 15%kontantinsats. Sbab godkänner 2.6 miljoner köpeskilling 3.2 21% kontantinsats. Dåligt. Värderingstjänst en villa är rena skämtet. Går ej att höja bolån utan att anlita fristående mäklare att värdera huset. Sbab värderade till 1.650.000 4 mäklare på plats värdera till 2.2.

  • 4,8

    Cathrine S (2016-07-18)

    Tycker SBAB är en jättebra bank. Hade tillsammans med min dåvarande man ett huslån hos dem, och nu har jag lån med bra ränta då jag köpte en bostadsrätt när vi separerade. De var väldigt hjälpsamma när jag ansökte om lånet och svarade omgående på telefon/ mail. Det har inte varit några problem att få tag i kundtjänst senare heller. Jag utökade lånet när jag ville renovera lägenheten vilket inte heller vara några problem.

  • 1,8

    Beata F (2016-07-12)

    Kundbemötandet bra. Dock kan jag inte förstå hur en bank kan neka två tillsvidare anställda personer med inga betalningsanmärkningar att utöka bolånen. Det intressanta är att utökningen skulle användas för att lösa blancolån och inget annat. Anledningen var för liten inkomst. Ändå har vi tillräckligt varje månad för att betala av blancolånen och leva som vilken annan medelinkomsttagare som helst. Men det verkar som att SBAB inte bryr sig om att hjälpa sina kunder till bättre ekonomi, tyvärr.

  • 1,2

    Mikael N (2016-06-02)

    Omöjliga att få tag få, tjänster att utöka bolån på hemsidan funkade inte trots Bank ID. Missade möjligheten att utöka bolån inför amorteringskraven

  • 1,0

    Mickael D (2016-04-25)

    sämsta banken någonsin, har försökt i veckor att komma fram på kundsupport, helt hopplöst. Skickar inte ut räkningar i tid. Allmänt slarviga och dåliga på alla sätt.

  • 1,0

    Madeleine O (2016-04-13)

    Skandal att behöva vänta i telefonkö i minst 1,5 timma varje gång. Går inte heller att få en personlig handläggare med ett direktnummer vilket gör att man varje gång man skall kontakta SBAB måste ringa via telefonkön. I vårt fall har exakt allting strulat sedan första början, det enda vi skulle ha hjälp med var att vi skulle svara gemensamt för sambons bolån då vi blivit sambos. SBAB behövde först ett arbetsgivarintyg, därefter ringde de min chef för att fråga om min anställning då jag är föräldraledig i dagsläget. Någonting jag inte anser att de har med att göra då det klart och tydligt står tillsvidare som anställningsform. Därefter skickades handlingar hem per post för att vi skulle skriva under. Dessa innehöll felaktiga uppgifter vilket medförde en ny telefonkö. Det är tur att man är föräldraledig och har tid att sitta i telefonkö konstant, synd om sonen dock som inte får så mycket uppmärksamhet. SBAB har handläggningstid på 8 dagar enligt handläggaren, det har i dagsläget gått 21 dagar och vi är ännu inte färdiga. Sämsta banken någonsin. Hade inte lånen varit bundna hade vi bytt bank för länge sedan.

  • 1,3

    Mark T (2016-04-01)

    Alltid mycket lång telefonkö. Helt omöjligt att få en personlig kontakt att ringa. I mitt fall felaktig hantering. Handläggare har vid olika tillfällen muntligt bekräftat en ränterabatt och senare tagit emot förändring av amortering. Ändå fortsätter samma amortering och oförändrad ränta. Trots påpekanden och vädjan om förenklad kontakt på mail gör sbab inte ett försök att vara tillgängliga ej heller att rätta till sina egna misstag.

  • 1,4

    Patrick B (2016-02-05)

    Skulle söka lån på SBAB och det gick inte för att två personer skulle vara ägare i villan och fast det inte skulle inte var några problem med att betala tillbaka för det lilla lån vi behövde så sa de att vi hade för lite inkomst. Vår kontantinsats mer än halva villans köpeskilling.

  • 1,0

    Jenny W (2016-01-15)

    Vi ville ha ett lån för ett husköp, jag är mammaledig blev ombedd att lämna in anställningsbevis vilket är ok , men sen ville man även ha ett bevis på att jag hade mitt jobb kvar efter mammaledigheten? Anställningsbeviset skrev jag på nytt samma dag med löneökning , vad är detta för kränkande behandling ? Bara för att jag är mammaledig anser bättrebolån/SBAB att jag inte får behålla mitt jobb . Och pappret dom ville ha skulle bara vara RN vanlig papperslapp i princip där min chef garanterade att jag hade ett jobb att gå tillbaka till. Och det var inte så att jsg fick reda på vid samma tillfälle att de ville ha detta papper utan först springa till jobbet och hämta anställningsbevis , sitta i bilen och vänta på möte som aldrig blev av , nästa dag ville dom ha det andra "intyget" då skulle jag tillbaka och jaga mina chefer pga trams. Kränkande och diskriminerande bara för att jag är kvinna och mammaledig Tack men vi avstår era lån SEB är en bank där man bara behöver visa sitt anställningsavtal

  • 4,0

    Shna R (2016-01-11)

    En bra bank verkligen. SBAB erbjudit mig bolån när jag inte fick den hjälpen från andra bankar.

  • 4,6

    Birgitta N (2015-10-26)

    Kan inte betala fakturor direkt från mitt konto i SBAB. Måste först överföra pengar till mitt konto i SEB för att kunna betala/överföra.

  • 5,0

    Johnny S (2015-07-04)

    Gillar att inte behöva betala för dyra bankkontor på gågator och fancy fotöljer i foajén. En ren bank med enkla processer för in och utlåning. Alltid bästa räntan på bolån.

  • 2,5

    Leif M (2015-07-01)

    Visste ni att två bröder inte kan ta ett gemensamt huslån hos SBAB.???

  • 2,4

    Susanne N (2015-03-08)

    Jag öppnade ett sparkonto eftersom de erbjöd en bra ränta på 1.4% Nu har de sänkt räntan till 1.05%, så jag kommer att byta bank Deras kundtjänst är ofta inte så kundvänlig

  • 4,8

    Emmy K (2015-01-16)

    Flyttade nyligen våra bolån till SBAB efter att ha tröttnat på min gamla vanliga banks krångel och att det tog flera veckor att få träffa sin "personlige bankman". Så trevligt bemötande och så smidigt det gick med SBAB! På en dryg vecka var allt klart. Vi sparar tusenlappar varje månad eftersom blanco- och billån kunde bakas in i bolånet. Dessutom fick vi direkt en lägre ränta än vi hade på vår gamla bank. Jag kommer rekommendera SBAB till alla och önskar att vi hade bytt för länge sen!

  • 3,8

    Bo L (2014-07-14)

    Det jag saknar är ett investeringssparkonto som de flesta andra banker har. Dessutom saknar jag ett pensionärsbolån så att de som har lågt belånade hus och låg pension också kan låna. Staten som är ägare bör föregå med gott exempel då de vill att man skall amortera av lånen. De som gjort detta straffas med att man inte kan få lån trots att det finns säkerhet i fastigheten. Denna säkerhet har inte många låntagare som godkänns som låntagare.

  • 4,4

    Sara J (2014-02-03)

    En enkel bank, bra för sparkontot. Har inte behövt utnyttja alla tjänster eftersom det bara är min "sparbank". I övrigt väldigt nöjd.

  • 2,8

    PeA S (2014-02-01)

    Skaffade ett Sparkonto på SBAB för att dels få bättre ränta men också för att ev. låna med bra ränta då man fick/får bättre ränta om man också sparar pengar där. Men jag ställde ett antal frågor om bl.a. hur ränteskillnadsersättningen fungerade och en del annat - och fick tyvärr ganska dåliga svar - det kändes som att de försöker mörka lite grann. Deras inlåningsränta kapitaliserades dessutom bara 1 gång per år dvs. 31/12 vilket gör att den inte är riktigt lika konkurrenskraftig som räntor som kapitaliseras varje månad som tex hos Skandiabanken - men om detta nämns ingenting på sajten - i mina ögon undanhåller man denna faktor för kunderna. Deras webbsajt känns ganska rudimentär och har en del missar och tjänsteutbudet är ganska spartanskt. PS Jag tog aldrig något lån då jag fann för många tveksamheter i de avtal de skickade hem till mig. Trots att jag påbörjat en låneansökan men inte fullföljt -så är det ingen från banken som följt upp ärendet - märkligt!

  • 2,8

    Fredrik N (2014-01-29)

    Bra sparränta. Har mitt bolån här. Varit skakigt det senaste året. Inte så duktiga på Mac i kundtjänsten. Ogillar att staten är ägare.

  • 2,4

    Leif A (2014-01-25)

    Kör ofta med högre inlåningsräntor under kort perioder för att locka till sig kapital från småsparare. Sen sänker man räntan markant strax efter.

  • 4,2

    Emil S (2014-01-16)

    Använder enbart sbab för sparande för tillfället. Har aldrig någon kontakt med deras support då jag inte gör annat än att föra pengar mellan sbab och annan bank. Men räntan är bra så jag sparar gärna vidare hos sbab!

  • 4,6

    Margit L (2014-01-14)

    Kundtjänsten är fantastisk ! Alltid lika trevliga och proffsiga, år efter år.

  • 4,0

    Patrik N (2014-01-06)

    Denna bank är perfekt för privat sparande då banken har hög sparränta. Lättnavigerad hemsida som man loggar in via Bank-ID på. Bra kundsupport och låga avgifter.

  • 3,6

    Hanna J (2014-01-04)

    Jag skulle rekommendera sparkontot med fria uttag, i övrigt finns det bättre tjänster hos andra banker. Otroligt enkel navigation och att öppna ett konto tar 5 sek. Bra för nybörjare och de som bara vill ha några få enkla produkter.

  • 4,8

    Lars-Gunnar L (2014-01-03)

    Här sparar och lånar jag gärna.

  • 4,2

    Emil (2014-01-03)

    Stor fördel med SBAB är att det inte går att pruta på bolånen, räntan sätts helt baserat på belåningsgrad. Därför behöver man inte oroa sig för att man har sämre ränta än andra.

  • 4,4

    David P (2013-12-21)

    Helt ok internetbank, saknar en app dock. Nu när Mobilt BankID är infört finns det inte så mycket att klaga över. Skulle vilja ha ett delat transaktionskonto och möjlighet att ha så både jag och sambon kan ha varsitt kort kopplat till samma kredit.

Om SBAB

SBAB Bank AB är ett helägt statligt aktiebolag verksamt på den svenska bolånemarknaden. Sedan början av 1990-talet konkurrerar företaget med privata aktörer som banker och erbjuder lån till privata kunder. Idag erbjuds även andra bankprodukter såsom sparkonto och fonder.


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Privatlån

    Ibland kan man råka ut för oförutsedda utgifter där pengarna helt enkelt inte räcker till. Då kan det vara skönt att veta att det i många fall går att ta ett privatlån för att kortsiktigt lösa situationen. Det kan vara allt från att värmepannan gått...

    Läs mer om Privatlån

  • Sparränta

    Sparränta är den procentsats som du får på ditt sparade belopp när du lånar ut dina pengar till en bank eller annat finansiellt institut. Precis som andra typer av räntor kan sparräntan vara både rörlig och fast. Det vill säga att räntan kan vara...

    Läs mer om Sparränta