Danske Bank



Tjänster

3,5

Kundbemötande

3,2

Avgifter

2,9

Teknik

3,5

Rekommenderas

3,0


Snittbetyg (58 betyg)

3,24

Bolåneräntor

Aktuella räntor (Uppdaterat 2017-05-23)
  • 1 år - 1,75%
  • 2 år - 1,75%
  • 3 år - 1,75%
  • 5 år - 2,25%
  • 10 år - 3,2%
  • Rörlig 3 mån - 2,02%


Grundinformation

  • www.danskebank.se
  • Kontaktformulär
  • Privat: 0752-48 45 42
  • Privat: Mån-tor 08:00-21:00, Fre 08:00-18:00, Lör 08:30-18:00, Sön 10:00-21:00
  • Företag: 0752-48 49 30
  • Företag: Mån-tor 08:00-21:00, Fre 08:00-18:00, Lör 08:30-18:00, Sön 10:00-21:00
  • Huvudkontor: Stockholm
  • Clearingnr.: 1200-1399,2400-2499
  • Org.nr: 516401-9811

Kringtjänster/teknik



Kommentarer för Danske Bank

  • 2,8

    Malin F (2016-11-04)

    När jag kom hem igår så blev jag mött av ett brev där det stod att dom tar bort min kontokredit från 16-12-31 på 10.000 som jag haft i över 15 år. När jag ringde och frågade sa dom att nu hade jag gott om tid att reglera skulden. Två månader för en ensamstående småbarnsmamma är inte lång tid. I början av januari så har jag alltså inget att leva på och kan inte betala min hyra då 10.000 kr bara försvinner.

  • 1,8

    Maria S (2016-09-04)

    Undrar vilken kundgrupp banken numera egentligen är intresserad av. Jag har varit kund i banken i över 40 år och har fram till senaste decenniet varit mycket nöjd med bemötande och den service min bank erbjudit. Har till följd betalat lite högre avgifter för denna service. Numera är det svårt att få ordentlig och personlig kundrådgivning när man efter långa väntetider når fram, man betalar höga avgifter, erbjuds dålig ränta, och banken har tillagt sig en bolån policy som man inte vill förklara och som inte tar utgångspunkt i kundens intäkt- och betalningsförmåga. Återstår att hitta en bank som vill sina kunder...

  • 1,4

    Mikael H (2016-05-11)

    Så himla otrevligt bemötande när jag ansökte om bolån. Rådgivaren som jag talade med sa att hon inte orkade göra en kalkyl för mig. Jag fick gärna gå in på Swedbanks hemsida och klicka lite (eftersom jag är kund hos dom idag). Usch... under all kritik! Skulle inte rekommendera någon att bli kund hos dem trots låga ränteerbjudanden.

  • 2,2

    Jens F (2016-02-27)

    Som gammal kund är jag extremt missnöjd med bankens nya funktioner, till exempel att koppla ihop konton via ett val vid kortbetalning, detta är en säkerhets risk som banken inte sett. Tidigare hade jag två kort till två olika konton, nu kan jag från mitt primära kort välja från vilket konto jag vill betala, när jag är på resa och kan bli rånad kan då rånaren tömma båda mina konton, tidigare kunde jag ha ett annat kort ligga kvar på hotellrummet i reserv. Dessutom tar en kortbetalning mycket längre tid, ICAs kortläsare kräver till exempel fyra knapptryckningar för att jag måste välja konto. Jag funderar på att byta bank då de inte ens vill svara på mina frågor runt detta.

  • 2,6

    Cecilia E (2016-02-25)

    Har en personlig bankman som tidigare varit trevlig och tillmötesgående. Men när jag nyligen stötte på ett problem så visade det sig att varken kundtjänst eller min personliga bankman var ett dugg intresserade av att hjälpa till. Blev arrogant bemött.

  • 2,4

    Mikael S (2016-01-14)

    Det som förr var en trevlig, empatisk provinsbank (ÖEB) har blivit en elitistisk nischbank där kunderna, likt kastsystemet i Indien, sorteras in i grupper efter ekonomisk nytta för banken. Trohet gentemot banken över decennier ger 0 poäng.

  • 3,0

    Tobias Å (2015-02-11)

    De skulle kunna vara mer proaktiva.

  • 5,0

    Alexander W (2014-10-07)

    Har alltid fått ett bra bemötande både på kontor och via hemsida och telefon. Inget strul på något plan och mycket bra och användarvänlig hemsida samt mobilapp som inte gör saker mer komplicerade än de behöver vara. Snabb service när man har brådskande ärenden.

  • 4,6

    Fredrik L (2014-08-06)

    Fått riktigt bra bolåneräntor hos DB. Apparna är innovativa (rund navigering t ex) och enkla att använda. Tycker att det kan ibland vara lite väl mycket papper att fylla i när man öppnar upp nya tjänster hos dom, men i övrigt är jag nöjd. Och då har jag haft Nordea, SEB och Swedbank tidigare.

  • 2,0

    Ola H (2014-05-29)

    Det är en bank som struntar i sina trogna kunder när det gäller avgifter o kostnader. När jag kontrollerar kostnad för leasing så skall de ha 2000:- i uppläggningskostnad. Räntan skiljer sig inte nämnvärt från andra de är t.o.m. något dyrare där. Konkurrenterna ligger på ca 600:- . När man påpekar detta går de ner till 1500:- . När en leverantör tappar kontakten med sin marknad o dess konkurrenter är det problem. Jag har varit kund i banken i 25 år. Jag tittar nu på att byta.

  • 3,2

    Peter O (2014-04-16)

    Har haft Danske Bank sedan 1986 och det är tydligt att de har fått mer och mer problem med marginalerna eller fått högre avkastningskrav vilket har lett till att de behöver plocka ut mer avgifter och minska förmånerna för mig som kund, såsom ränterabatter, minska bonus på korten, samt ta bort delar av den väldigt bra tjänsten kring bolån (Duoflex) som de haft. Tjänsteutbudet är väldigt bra för den vanliga kunden med bolån etc. Det värsta är att de utan vidare bra (om ens någon) kommunikation tar bort ränterabatter och ökar avgifter. För ett par år sedan hade jag varmt rekommenderat Danske Bank, men idag funderar jag på att byta bank

  • 4,6

    David E (2014-02-24)

    Banken erbjuder inte marknadens bästa ränta, men de har bra tjänster och jag har under de senaste 10 åren inte blivit illa bemött. Istället har flexibeliteten varit påtaglig. Gillar Internetbanken starkt, då den är lättanvänd och överskådlig.

  • 4,6

    Bengt N (2014-02-16)

    Bra tjänster, toppen banktjänsteman och tekniken fungerar suveränt på iPad.

  • 2,6

    Mattias A (2014-02-04)

    Har försökt och komma i kontakt med kontoret i Kalmar för ett personligt möte. Det är tyvärr väldigt krångligt och man kopplas runt.

  • 5,0

    Hjalmar N (2014-02-03)

    Bra och kompetent bank som värnar om sina kunder.

  • 4,8

    Pontus S (2014-01-30)

    Appen har snygg design och är väldigt enkel att använda. Alltid blivit bemött av trevlig personal de få gångerna jag behövt besöka ett lokalt kontor.

  • 4,8

    Tom J (2014-01-29)

    Fredrik N: Det har inte behövts någon Java för Danske Bank i snart ett halvår. Man kan ju undra om du sätter ditt betyg på hur banken är nu eller var för ett år sedan.

  • 1,8

    Fredrik N (2014-01-29)

    Låg ränta, dåligt kreditkort. Behöver Java för att kunna logga in. Svårt att hitta på webbsidan. [Reds. anm. Det verkar inte behövas Java för att logga in på Danske Bank]

  • 4,4

    Alexander H (2014-01-19)

    Danske Bank fungerar utmärkt. Modern och stilren hemsida samt appar. Stort plus för att de har appar för de flesta plattformarna (Android, iOS och Windows RT bland annat). Aldrig stött på några problem med Danske Bank. Räntor och avgifter är visserligen inte de bästa, men de håller sig alltid i en rimlig nivå.

  • 3,4

    Peter R (2014-01-17)

    Danske Bank har bra villkor för sina svenska kunder anser jag, då dom vill ta marknadsandelar på den svenska marknaden. En bra app till surfplattan, samt att jag har hört talas om flera nöjda företagskunder.

  • 4,8

    Fredrik L (2014-01-16)

    De har en innovativ app som var tidigt ute. Kommer ofta i skymundan för de större bankerna.

  • 3,0

    Martin H (2014-01-15)

    Värdelös internetbank men vi fick bäst ränta hos Danske Bank så då var det bara att svälja det dåliga.

  • 4,0

    Per Erik H (2014-01-14)

    Inte bästa räntorna. Inte bästa kostnaderna. Men jag är väldigt nöjd att var kund i banken totalt sett.

  • 4,2

    Mikael E (2014-01-05)

    Bra bemötande, även vid tekniska fel eller om jag själv inte gjort rätt. Återkopplar som lovat och är sakliga utan att vara för bankmannamässiga. Givetvis önskat mig lite högre inlåningsränta och lägre boränta men det duger för tillfället.

  • 4,8

    Emil J (2014-01-03)

    Alltid snabb kundtjänst och mycket billiga tjänster. Blev förvånad för ett år sen när jag tittade mig för efter andras priser och insåg att min bank hade de bästa!

  • 3,4

    Fredrik Ö (2014-01-03)

    Mycket välfungerande hemsida och lätt att logga in. Bra kundsupport. Dock känns de rätt snikna i och med att de kräver sina kunder på en avgift för att ha konto. Blir inte mycket pengar, men när man ändå har bolån hos dem och betalar flera tusen per månad så blir det lite irriterande att varje månad se en kontoavgift på 30kr. Att de sedan har haft mycket tekniska problem med att dra rätt summa (de har dragit dubbelt från mig flera gånger) är nog mer än barnsjukdom av systemet men återigen gör det att totalintrycket sjunker. Danske Bank är helt klart den bästa banken om man ska föra över pengar snabbt och billigt mellan Sverige och Danmark!

Om Danske Bank

Danske Bank är Danmarks största bank och har bankverk­samhet i alla nordiska länder. Danske Bank är efter Nordea den största finansiella koncernen i Norden.


Senaste nytt
  • Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

    Det skriver SvD i en artikel som publicerades nyligen. Många anser sig vara nöjda med villkoren hos sin nuvarande bank, men flera uppger också att skillnaden mellan bankerna inte är tillräckligt stora och att det verkar krångligt och svårt att byta...

    Läs mer om Nästan hälften av alla svenskar har aldrig bytt bank

  • Unga har dålig koll på sin privatekonomi

    Unga har dålig koll på sin privatekonomi. Det slås fast i två undersökningar som nyligen presenterats av Länsförsäkringar och Finansinspektionen. De ungas okunskap om den egna privatekonomin har ökat de senaste åren. Hälften av alla vuxna klarar...

    Läs mer om Unga har dålig koll på sin privatekonomi

Kunskapsbank
  • Kreditkort - Fördelar och nackdelar

    Ett kreditkort är en variant av ett kontokort, på samma sätt som ett vanligt bankkort utan kredit också är det. När du handlar med ett kreditkort betyder det att du tillfälligt lånar pengar av någon annan, vanligtvis en bank eller ett låneinstitut,...

    Läs mer om Kreditkort - Fördelar och nackdelar

  • Insättningsgaranti

    Den statliga insättningsgarantin är en typ av säkerhet som finns för dig som har satt in pengar på olika konton hos banker, värdepappersbolag eller kreditmarknadsföretag. Detta innebär att om den bank eller det företag som du har satt in pengarna...

    Läs mer om Insättningsgaranti